karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-16 23:15:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-03-18 11:10:28 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Olen karpannut puolisen vuotta, lähinnä ala- ja hyväkarppaamalla. Olen myös pyrkinyt ketoosiin mutta ongelmaksi kunnon induktiossa on noussut suolen toimimattomuus. Mun maha on aina ollu hyvin laiska toimimaan, toimii yleensä kolmen päivän välein ja menee tukkoon esim puuroista, muroista ja mysleistä (joita en enää luonnollisesti syö), lihasta (erityisesti fileet, vähärasvainen lintu), makkarasta, juustoista, maitotuotteista jne. Oikeastaan ainoa mikä pitää mahan hyvin toimivana on rasvaiset kalat, runsaat raasteet ja ruisnäkkileipä...
Karppaus tuntuu muuten hyvin toimivalta ja olen tyytyväinen olooni muuten, mutta ilman induktiota paino ei laske. Ja induktion aikana vatsa ei toimi, se toimii vain "autettuna" alakarppauksessakaan :?

Tähän väliin kerrottakoon, että olen koittanut kaikki kotikonstit maan ja taivaan väliltä enkä kaipaa mitään vinkkejä luumuista, aprikooseista, leseistä, vahvasta kahvista, pellavansiemenlimasta, auringonkukansiemenistä, luumumehusta, lakritsasta tms enkä apteekin ulostuslääkkeistäkään. Kaikki on kokeiltu eikä mikään muu kuin suuri määrä Laxoberonia toimi. Ja tämä viimeinen aiheuttaa toimiessaan tuskaisen kovat kouristukset ja muutenkin hankaluutta kun ei ole ennustettavissa milloin nämä olemista ja esim työntekoa rajoittavat kouristukset ja kontrolloimaton paskan tulo alkaa.
Myöskään liikunta ei auta mahan toimimattomuuteen.

Onko kellään ollut samanlaisia vaivoja? Miten ihmeessä olette niistä selvinneet? Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut kokeilla hyvin runsaasti rasvaa, hyvin vähän protskuja ja maksimisallitut hiilarit sisältävää ruokavaliota. Voiskohan tuollainen olla ratkaisu saavuttaakseni ketoosin kovin huonosti toimivalla mahalla. Ja mitähän ne runsas rasva ja niukat protskut vois tapauksessani noin niinkuin grammamääräisesti olla?

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-03-18 18:35:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

jos mangnesiumia et ole vielä kokeillut niin siinä yksi mahdollisuus. annoksen voi ylittää
ja oma kroppa kertoo kyllä mitä kuuluu... mulle auttoi .
terveisin ilma :)

ViestiLähetetty: 2008-03-19 11:35:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eikös kolmen päivän välein ole vielä ihan normaalitahti? Runsaasti rasvaa niin kuivempikin kikkare liikkuu suolessa. Ihmeellinen liikehtiminen auttaa myös (tarkoitan jotain afrikkalaista tanssia ym. jossa vääntelehditään joka suuntaan)

ViestiLähetetty: 2008-03-19 12:04:59 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Kun ravinnossa on liukenemetonta tikkukuitua vähän ei myöskään synny ulostetta paljoa. Miksi ihmeessa ihmisen pitäisi paskoa joka päivä. Itse tulkitsin aikoinaan ummetukseksi sen että ulostetta syntyi noin kerran viikossa tyhjennettäväksi. Ei silti, joskus se kuivuikin ja tilanne oli muutaman kerran erittäin hankala.

Jos uloste kuivuu ei syy ole laksatiivin puutteessa tai kuidun puutteessa.

Suoliston loppuosa on äärimmäisen tehokas nesteiden vaihdon suhteen. Ihminen voidaan jopa helposti nesteyttää peräsuolen kautta niin että koko nestetarve hoidetaan sieltä. (niin on joskus pakkokin tehdä - vaikka se ei niin usein olekaan hyvinvointivaltion cityterveydenhuoltojen arkea) Siksi toisekseen sitä kautta "vesi" saa olla vaikka paskalientä -- sinne voi työntää vakka ripulisen kuraa nestelähteeksi. Siellä on erittäin hyvät suodattimet. Mutta turha siellä on omia ulosteitaan liiaksi kuivattaa.

Jos elimistössä on piilevääkin nestevajetta (ilman janon tunnetta) niin sitä vettä imuroidaan sieltä suolesta - asiaan toki vaikuttaa myös elyt tilanne (niinkin vakavasti että vesiripuloiva lapsi saattaa lyhyessä ajassa menettää sieltä kautta tappavan annoksen kaliumia. Suoli on melkoinen aparaatti tässä elektrolyyttitaseiden maailmassa). Ylemmissä suolen osissahan nestemäärä onkin suuri ja se on hämmästyttävää kuinka isoa vesivolyymiä suoli käsittelee. Jotain ei tarvi olla kuin hiuksenhienosti vinkuralla niin jopas sitten on paskominen hankalaa.
Toki asiaa voi hoitaa kaikenmaailman laksatiivella ja vippaskonsteilla tilapäisesti mutta jos ongelma on jatkuvaa on syy jotenkin etsittävä. Laksatiivin tms ulosterohtojen (on ne sitten pellavarouheita tai ruiskuituja ) puutosta en ainakaan minä tunne. Niiden jatkuvalla käytöllä ei liene useinkaan oikeaa perustetta. On vain virhe joka korjataan toisella virheellä.
Joidenkin sairauksien osalta on toki sitten elettävä niiden mukaan mutta niissäkin voi joskus kysyä - onko hoito oikeasti oikeanlaista.

Suoli tarvii vettä, vettä ja vettä ja niitä elektrolyyttisuoloja. Ja se neste annostellaan suun kautta! Hankalaa on jos munuainen syystä tai tosesta (vaikka vettä ja suoloja suun kautta tulisikin paljon) ajaa elimistöä liian kuivaksi ja kroppa yrittää sitten kompensoida tuota imuroimalla suolesta (se on hankala tila). Niin kauan kun uloste kuivuu liikaa on jotain pielessä, uskot tai et. Ja vika ei ole minkään ulostetoimintoja tehostavan teknovalmisteen puutos. Useinmiten se on ravitsemusvirhe. (ja voihan se suoliston mikrobistokin olla vaurioitunut) Suoli tarvii vettä, suolaa! ja rasvaa! Näin sanoi myös suolistospesialisti lääkäri Aki Loikkanen. Ja hän jos kuka tietää mistä puhuu. Pitäisi selvittää mikä ongelma on elimistön nestetaseen säätelyssä ja sehän voi olla ongelma joka ilmenee vasta karpilla (varsinkin esim ketokarppauksessa)

Älä myöskään juo liikaa vettä suhteessa suolojen saantiin. Suolojen saanti on oltava tasapainossa veden määrään nähden ainakin jotenkin. Nyt myös erityspuolella voi olla jokin ongelma. Joku elektrolyyteistä poistuukin liikaa ja se ajaa piilevään nestevajeeseen. (ja uudelleen muistutan, suolen toiminnassa on paljon sellaista jossa natriumilla muun muassa on hyvin merkittävä rooli)

Ensikonsteina kokeilisin kuitenkin lisätä suolan saantia (mielellään esim pan- tai mineraalisuolaa jossa sekä K että Na (ja myös hiukan Mg) ja ihan reippaasti...(teelusikallinen on pelkkää pilkunviilausta... päivän ravinnossa sitä sopisi nyt olla niin että tuntuu) ja sitten nestettä ja rasvaa ja paljon! (jos kuitenkin ongelma on nestetaseen säätelyssä siten että se ajaa elimistöä kuivaksi eikä runsas vedensaanti itseasiassa korjaisikaan sitä tilaa niin siltikin elimistö saattaa imuroida suolestakin nesteet kuiviksi)

Kaikki mahdolliset diureettisesti vaikuttavat aineet hetkeksi pois (paitsi lääkärin määräämät vain hänen kontrollissaan)! Ketoosi itsessään on joillekin vahva diureetti.

(pulmahan siis voi olla se että vaikka juo kuinka paljon vettä, poistaa munuainen sen ja elimistö on kuitenkin "kuiva" ... mutta pelkästä kristallipallosta näitä on vaikea arvella oikein)

Vielä kerran muistutan, suolen loppuosa on tiukasti kytköksissä elimistön neste (ja elektrolyytti) taseeessa.

ViestiLähetetty: 2008-03-20 15:05:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitos Pappa :D

Huojentavaa kuulla että kyseessä voi olla joku muukin elimistön toimintahäiriö kuin vain "laiska suoli". Täytyykin tarkastella asiaa ihan uudesta näkökulmasta ja varmaankin myös lähteä spesialistin vastaanotolle. Terveyskeskuksen lääkärit kun nauravat vain ulos kun menen kertomaan, että kakki ei tule. Ja toisten mielestä se tosiaan on ihan normaaliakin että vatsa ei tyhjene kuin harvakseltaan ja silloinkin puoliväkisin :?

Olen miettinyt tuota suola-asiaa joskus ihan toisen vaivan yhteydessä. Huomaan nimittäin lihasten kramppaavan joskus kovan liikunnan ja voimakkaan hikoilun jälkeen, kramppi tulee tällöin yleensä seuraavana yönä. Tätä esiintyy harvoin, mutta nyt karppiruokavaliolla kuitenkin useammin kuin ennen. Ennen karppausta olen kokenut lihaskramppeja vain lähinnä lämpimissä maissa oleillessani.
Tuo liikaa juominen onnistuu minulta varsin helposti, juon vettä päivittäin varmaan keskimäärin kolme ja puoli litraa ja juoksen sitten usein vessassa. Voisikohan joku elektrolyyttihäiriö aiheuttaa janon tunteen ja saada ihmisen tarttumaan mukiin? Kuulostaa kohdallani tosi järkeenkäyvältä tämä neste-elektrolyytti -tasapaino tai tasapainottomuus ja siitä johtuva nesteen takaisinimeytyminen.

Täytyy myös googlata tuon mainitsemasi lääkärin ja selvittää missä hän mahdollisesti pitää vastaanottoa tahi sitten etsiä läheltä jonkun vastaavan ammattilaisen.

Ensin kuitenkin tarkastelen nesteen, suolan ja rasvan saantia :D

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-03-20 21:39:32 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Tämä on mainos: Kokeile Loikkasta.

ViestiLähetetty: 2008-03-21 09:04:16 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Täytyypä kokeilla :D

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-03-21 09:19:44 
Poissa
Leijona
Leijona

Pappa - missä on kantaaottavuus? - ethän sä voi päästää ketään noin helpolla ;) - vaikka akilla onkin kyllä parhaat ja helpoimmat vinkit varsinkin proden ja suolan suhteen. Ja varsinkin jos joku niitä vielä noudattaakin.

ViestiLähetetty: 2008-04-07 13:26:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

turbo-orvokki kirjoitti:
Eikös kolmen päivän välein ole vielä ihan normaalitahti? Runsaasti rasvaa niin kuivempikin kikkare liikkuu suolessa. Ihmeellinen liikehtiminen auttaa myös (tarkoitan jotain afrikkalaista tanssia ym. jossa vääntelehditään joka suuntaan)

AUH mä kuolen :smt026 :respect: kaikki harrastamaan ihmeellistä liikehtimistä!!!!! Ja kolmen päivän välein on mustakin normaalia tai sit mää oon ihan ufo....

"Did you know that your heart primarily uses fat for energy?"-Life without bread

ViestiLähetetty: 2008-04-07 20:04:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elä snoukkari irvaile siellä. Mie koitan neuvoa naama peruslukemilla :lol: . Oikeesti oon huomannu jos olen käynyt vaikka metsässä pyllyilemässä, niin maha toimii reippaasti.......voi eih, ei tästä tuu ny mittään. Siis olen käynyt tekemässä polttopuita metsässä ja kumarrellut paljon ja käännellyt vankkaa varttani eri suuntiin....OK?

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2008-04-09 11:45:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

turbo-orvokki kirjoitti:
Elä snoukkari irvaile siellä. Mie koitan neuvoa naama peruslukemilla :lol: . Oikeesti oon huomannu jos olen käynyt vaikka metsässä pyllyilemässä, niin maha toimii reippaasti.......voi eih, ei tästä tuu ny mittään. Siis olen käynyt tekemässä polttopuita metsässä ja kumarrellut paljon ja käännellyt vankkaa varttani eri suuntiin....OK?

No en mää oikeesti, niinku tiedät :wink: Mä muuten seurasin ton ipanan "kakkajumppaa" ja oli muuten todella ihmeellistä liikahtelua...Eli jos pienet vauvatkin niin miksei siis mekin? :D Kannat kattoon ja silleen...

"Did you know that your heart primarily uses fat for energy?"-Life without bread

ViestiLähetetty: 2008-04-09 19:49:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No niinhänmäjustsanoin :)

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2008-04-11 18:47:15 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Kuppi kahvia ja tupakki....varma kakki.

ViestiLähetetty: 2008-04-13 13:09:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oooh, miten runollista [-o<

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2008-04-14 19:26:57 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

tuijakoo kirjoitti:

Entä jos on tupakkalakossa :D

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-04-16 10:16:02 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Tirppa kirjoitti:
tuijakoo kirjoitti:

Entä jos on tupakkalakossa :D

Jos on lakossa tupakki....ei silloin tule kakki :P

ViestiLähetetty: 2008-06-25 09:18:45 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Entä jos on lakossa sekä kahvi että tupakki, mitäs sitten tehdään. Mun suoli toimii aina aamukahvilla ja nyt kun olen lakossa, se ei toimikaan. Mikä olisi yhtä kova laksatiivi kuin kahvi, tee ei ole toiminut? :smt017

ViestiLähetetty: 2008-06-25 09:59:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vettä, suoloja ja liikuntaa -suoli silläkö toimimaan?

Elektrolyyteillä on tosiaan merkitystä ja varsinkin isompi kerta-annos voi helpottaa suolen toimintaa. Mulla on tapana ennen urheilua juoda vettä, johon olen lisännyt mineraalisuolaa ja soodaa. Jos syön noita suoloja liikaa, menee vatsa äkkiä kuralle, varsinkin soodalla tuntuu olevan vaikutusta. Liikunta on kans mulla sellainen, joka laittaa suolen liikkeelle, vähän kävelyä ja kyykkimistä niin jotenkin siitä on apua...

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D

ViestiLähetetty: 2008-06-25 10:15:28 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Olen sellaisella detox-kuurilla ja vettä on tullut juotua paljon ja suolaakin lisättyä reippaasti ruokiin. Kahtena päivänä myös käynyt juoksemassa mutta ei mitään apua. Vain kun tänään sitten kokeilin tuota kahvia niin heti alkoi tapahtua. Kumma voima minuun tuolla kahvilla. Ei kai se auta kuin pitää ruokavaliossa se aamukahvi. Voisi kyllä kokeilla tuota vettä johon on lisätty suolaa, koska nesteestä kai se nopeammin imeytyy kuin ruuasta.

ViestiLähetetty: 2008-06-25 12:58:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla jymäytti tuo detox-kuuri vatsan toiminnan ihan täysin, vaikka ensisijaisesti vatsan toimintaa edistääkseni ko. kuurin hankinkin :roll: :mrgreen:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00