karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-10 06:31:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: 2-diabetes ja ketoosi
ViestiLähetetty: 2008-05-13 09:48:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen tässä pohtinut, että estääkö tuo 2-diab. ketoosin. Maksa kun pukkaa koko ajan vähän liikaa glukoosia vereen eikä pöljä ilmeisesti ymmärrä valmistaa ketoaineita. Vai tuleeko niitä molempia yhtäaikaa? Kuvittelisin että ketoja ei tule jos sokerit on vähän yläkanttiin. Onko tässä syy miksi paino ei putoa? Mitenkä diabeteslääkkeet vaikuttaisivat tähän yhtälöön? Tyhmä keksii enemmän kysymyksiä kuin sata viisasta ehtii vastaamaan :oops:

Viestin otsikko: Re: 2-diabetes ja ketoosi
ViestiLähetetty: 2008-05-13 13:00:48 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tuokin saattaa olla yksilöllistä. Minä olen melkein aina lievässä ketoosissa, ainakin tikkujen mukaan.
Kiloihin se ei vaikuta ainakaan keventävästi, päinvastoin tuppaa tulemaan hyvinkin herkästi painon nousua.
Minä olen ihmetellyt tässä kun samalla ruualla kesällä noi sokeriarvot on alhaisempia kuin talvella.
Vaikuttaako valoisuus jotenkin sokruihin? :shock: Hölmöltä kuulostaa mutta näin vain menee.

ViestiLähetetty: 2008-05-13 18:59:59 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

turbo-orvokki kirjoitti:
Olen tässä pohtinut, että estääkö tuo 2-diab. ketoosin. Maksa kun pukkaa koko ajan vähän liikaa glukoosia vereen eikä pöljä ilmeisesti ymmärrä valmistaa ketoaineita. Vai tuleeko niitä molempia yhtäaikaa? Kuvittelisin että ketoja ei tule jos sokerit on vähän yläkanttiin. Onko tässä syy miksi paino ei putoa? Mitenkä diabeteslääkkeet vaikuttaisivat tähän yhtälöön? Tyhmä keksii enemmän kysymyksiä kuin sata viisasta ehtii vastaamaan :oops:

No tuotanoin. Sokeri ei estä ketoainetuotantoa (tai nnnooh.. mutta siis jos nyt yksinkertaisesti pysyy tässä päätiellä). (muutenhan DKA olisi aikalailla mahdoton jos sokeri sen ketoilun estäisi. ;) )

Sensijaan insuliini... sehän se ketotuotannon sulkee aika tehokkaasti.

Nyt vaan sitten jos homma alkaa mennä niin että maksa on karannut tottelemattomaksi ... pukkaa sokeria, insu nousee... mutta pukkaa vaan sokeria... voi syntyä tlanne jossa on insuliini koholla... sokeriakin reippaasti.... ollan hiukan hyperinsuliinisessa tlassa jossa elimistä yrittää kompensoida kohotetulla insulla resistenssiä. Kuitenkin se koholla oleva insu sulkee ketoositehdasta - myös sitä kautta että se insu hillitsee ffa fluksia jolloin maksalla ei ole edes materiaalia merkittävämpään ketotuotantoon.

Koholla oleva insu estää myös rasvan vapautumista ja huolehtii sen tositehokkaasta varastoon ajosta. Eli runsasinsuliinisena tuota ketoosi "estoa" tulee montaa kautta.

Pitää toki muistaa että kortisoli on sokeritehtaan oikein iso säätövipu myös.

ViestiLähetetty: 2008-05-13 19:02:37 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

lexsa kirjoitti:
Tuokin saattaa olla yksilöllistä. Minä olen melkein aina lievässä ketoosissa, ainakin tikkujen mukaan.
Kiloihin se ei vaikuta ainakaan keventävästi, päinvastoin tuppaa tulemaan hyvinkin herkästi painon nousua.
Minä olen ihmetellyt tässä kun samalla ruualla kesällä noi sokeriarvot on alhaisempia kuin talvella.
Vaikuttaako valoisuus jotenkin sokruihin? :shock: Hölmöltä kuulostaa mutta näin vain menee.

Kyllä ketoosissakin voi ylimääräravintoa varastoida.

ViestiLähetetty: 2008-05-13 20:12:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elikkä lääkityksestä ei taida olla apuja tähän. Eikös ne vaan innosta haimaa tuottamaan vielä lisää insuliinia. Kaikki kaksikymmentä keskeneräistä rojektia huolehtivat kortisolitasosta :lol: . äh ja voih. No, jos tilanne pysyy edes tällä tasolla niin ei kait se ihan hassusti ole. Viikon päästä on verikokeet. Jos pyytäisi lähetteen rasvaimuun :shock:

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2008-05-13 22:35:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kwasniewski hoitaa varsinkin diabeetikkoja ja vakavasti ylipainoisia käyttäen ei-näkyvää ketoosia aiheuttavaa VHH-ruokavaliota, jossa on suunnilleen 250g eläinrasvaa, korkeintaan 50g vähäfruktoosisia hiilareita ja noin 50g hyvälaatuista eläinvalkuaista hivenineen. Makrot ja valinnat on tehty näin, jotta maksaa (ja haimaa) häirittäisiin mahdollisimman vähän.

On kuulemma toiminut useamman kymmenen vuoden kliinisessä työssä.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-05-14 07:42:55 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

turbo-orvokki kirjoitti:
Elikkä lääkityksestä ei taida olla apuja tähän.

Lääke on (tai voi olla) lautasellasi.

Toki se joskus voi vaatia muunkinliaista lääkintää.

Maksa (ja muut glukoosia tuottavat elimet) pitää saada kuriin. Jos lisäksi hormonit (kaikki aineenvaihduntaa säätelevät) ovat sekaisin niin se voi olla kellosepän hommaa.

ViestiLähetetty: 2008-05-14 08:08:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

turbo-orvokki kirjoitti:
Elikkä lääkityksestä ei taida olla apuja tähän. Eikös ne vaan innosta haimaa tuottamaan vielä lisää insuliinia.

Niitäkin on erilaisia, jotkut vähentävät maksan omaa sokerintuotantoa.

ViestiLähetetty: 2008-05-14 09:08:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin no, onhan tässä nyt parannusta tapahtunut alkutilanteeseen. Mä vaan oon niin kärsimätön :evil: . Katsotaan nyt miltä ne ensi viikolla otettavat verikokeet näyttävät. Tässä reilun vuoden aikana on tullut opittua yhtä ja toista, viimeisempänä se, että pitää syödä jotain säännöllisesti, eikä kuikottaa ilman ruokaa koko päivää.
Hyvä tietää että on toisenlaisiakin lääkkeitä, kiitos kekexxx
Kwasniewskin ruokavalio varmasti toimii, yritän kääntää sitä ruoka-aineiksi ja pohtia että onko se minun valioni. Tällä hetkellä hiilarit jää melko alas, en ole laskenut, mitä nyt vihanneksista, partaäijästä ja desistä marjoja tulee. Rasvaa sen verran kun saa noihin rehuihin lillutettua ja lihaa, metwurstia, makkaraa, juustoa. Voip tulla liikaa prodeja :roll: .
Periaatteessa mun pitäisi olla ketoosissa, ja ties vaikka olisinkin (tarkistan tikulla kohta). Ihmetyttää vaan kun ei laihdu ollenkan.
Tuolle stressitasolle ei voi mitään tällä hetkellä, muuta kuin yrittää saada projekteja valmiiksi. Talo, 3 autoa, aita, traktori, polttopuut jne. #-o
äh, stixit oli menny vanhaksi..

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2008-05-16 20:24:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minulla on 2-tyypin diabetes ja olen päässyt ketoosiin oikein sujuvasti.
Minä olen insuliinihoidolla, joten mittaan verensokereitani säännöllisesti, joten pystyn tarkkailemaan myös niitä.
Olen myös mitannut Ketostixillä, että menen myös ketoosiin, vaikka sen kyllä huomaa muutenkin. Enkä ole ainakaan vielä huomannut ongelmia.

ViestiLähetetty: 2008-05-17 13:19:34 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Oraalisia diabeteslääkkeitä on monenlaisia. Käypä hoito-suositus tietää niistä seuraavaa:

Metformiini: vähentää pääasiassa maksan glukoosituotantoa.
Insuliiniherkisteet eli glitatsonit: päävaikutus kohdistuu rasvasoluihin, ja nämä lääkkeet herkistävät useita kudoksia insuliinin vaikutuksille. Glitatsonit yleensä lisäävät elimistön nestemäärää. Nesteretentio ilmenee joskus nopeasti, muutamassa päivässä.
Sulfonyyliureat: salpaavat haiman beetasolujen kaliumkanavia, mikä aiheuttaa solukalvon depolarisaation ja saa aikaan insuliinia sisältävien varastojyvästen siirtymisen solukalvolle ja insuliinin vapautumisen verenkiertoon, eli lisäävät insuliinineritystä.
Glinidit: estävät sulfonyyliureoiden tapaan haiman beetasolujen kaliumkanavia ja lisäävät tätä kautta insuliinineritystä.

ViestiLähetetty: 2008-05-18 11:24:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuo metformiini olisi sitten ehkä mulle sopivin. Insuliiniherkisteet kuulostaisi muuten hyville mutta ei sovi tuon turpoilun takia. Nousee sitten taas verenpaineet. No, toivottavasti en tarvitse mitään lääkettä....Mitenkäs tuo kookosöljy, olikos sillä jotain vaikutusta tuohon solukalvon läpäisevyyteen? Alan vähitellen kallistumaan sille kannalle että sitäkin olisi kokeiltava, tuo psorikin jo vaatii sitä.

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2008-05-22 17:50:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sain labravastaukset, ja moitteet kolestroleista. Sokerit on kuitenkin ihan hyvät (luulisin). Paasto 6,5 ja pitkä 6% (mitä se sitten tarkoittaakaan), ainakin diabeteshoitajan mukaan normaaliarvo. Kattelin noita syksyisiä tuloksia ja siellä oli paastosokru 6,7 , eli hippasen parempi oli nyt. Näytti syksyllä olleen ketoaineet virtsassa kahdella plussalla :) . Sen jälkeen niitä ei tutkittu, paitsi itse kerran katsoin, kohtuullista näytti silloin. Siispä ketoosissa ollaan varmaan edelleen.
Nyt on ruvettava säätämään noita rasvoja että paino putoaisi ja kolestroli lakkaisi nousemasta (HDL-1,9, LDL-4,5, koko 7,5). Triglytkin oli noussu joulukuun 1,44 :arrow: 2,6 , järkkyä. Hiilareita ja sokereita olen edelleen vähentänyt ja rasvoja lisännyt. Onkohan se mennyt liiallisuuksiin?
On tämä säätämistä. Yhtään en saanut kehuja että sokerit on paremmat ja verenpainelääkkeet jääny turhiksi. Noitten rasva-arvojen takia sain sarjamurhaajan kohtelun :evil:

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2008-05-22 19:31:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ne on kieltämättä aika hyviä pelottelemaan tuolla hoitopuolella.
Siitä taitaa olla koulutuksessa useampi kurssi kuin empatiasta?

Ja huom: pitkän sokerin normaaliarvo eli terve arvo on 4-6 %
... mikä suomeksi tarkoittaa sitä että näytteestä löydetyistä punasoluista vain 4-6 kpl jokaisesta sadasta on ollut sokerinpilaamia/sokeristuneita/glykolysoituneita punasoluja (käytä haluamaasi termiä). Ja että kaikilla niitä on ainakin vähän eli tuo 4 prossaa - kun kerran punikset elävät sokerista ja kun sitä kroppa tuottaa jopa vaikka hiilareita ei itse söisi yhtään.

ViestiLähetetty: 2008-05-23 10:08:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitti :) . Voikohan maksa sitten tehdä triglyjä tuosta innokkaasti valmistamastaan sokerista? Tai toinen teoria on laihtuminen (utopiaa ehkä). Tässä on pitkän tauon jälkeen pieni nitkahdus alaspain alkanut. Jospa rasvat ovat alkaneet liikehtiä ja käyvät pian pyydykseen :)

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2008-05-24 08:40:00 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
pitkän sokerin normaaliarvo eli terve arvo on 4-6 %
... mikä suomeksi tarkoittaa sitä että näytteestä löydetyistä punasoluista vain 4-6 kpl jokaisesta sadasta on ollut sokerinpilaamia/sokeristuneita/glykolysoituneita punasoluja (käytä haluamaasi termiä).

Saisiko tälle lähteen. Vai onko lähde els.

ViestiLähetetty: 2008-05-24 13:00:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kaivelin sen googlettamalla paristakin (ei kun kolmesta) eri lähteestä, jotka kaikki olivat nk asiantuntijalähteitä virallisella puolella,

Yksi oli muistaakseni lääkelaitos tai lääketurvakeskus (?). Ja koska juuri siinä luetteloitiin mukavasti muitakin labrakokeita normaalituloksineen, printtasin koko jutun. Mutta annoin ne tulosteet jo eteenpäin, niin ettei niitä(kään) ole tässä tarkistettavaksi.

ViestiLähetetty: 2008-05-24 13:44:22 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
Kaivelin sen googlettamalla paristakin (ei kun kolmesta) eri lähteestä, jotka kaikki olivat nk asiantuntijalähteitä virallisella puolella,

Yksi oli muistaakseni lääkelaitos tai lääketurvakeskus (?). Ja koska juuri siinä luetteloitiin mukavasti muitakin labrakokeita normaalituloksineen, printtasin koko jutun. Mutta annoin ne tulosteet jo eteenpäin, niin ettei niitä(kään) ole tässä tarkistettavaksi.

Ja niissäkö sitten asia esitettiin niin että lasketaan kuinka suuri ossuus punasoluista on sokerinpilaamia.

Lainaa:
pitkän sokerin normaaliarvo eli terve arvo on 4-6 %
... mikä suomeksi tarkoittaa sitä että näytteestä löydetyistä punasoluista vain 4-6 kpl jokaisesta sadasta on ollut sokerinpilaamia/sokeristuneita/glykolysoituneita punasoluja (käytä haluamaasi termiä).

Ihanko oikeasti niin että sadasta punasolusta 4-6 kpl olisi "sokerin pilaamia" ja loput 94-96 ei olisi. Sanottinko ihna varmasti niin vai jotenkin toisin? Vai teitkö tuon omana fiktiivisenä tekstintuotosprosessina lukemastasi.

---------------------------------

Laitanpa oikein huvikseni tähän oikein yksinkertaisen kuvatuksen.

Kuva

(tämä ei ole missään nimessä huumoria....ei..........ei..................eihän(?) )

Mutta jos se innostaisi tutkimaan minkälaista se hemo ja globiini on rakenteeltaan (niissä punasoluissa) ja millätavalla ne glukoosikikkareet siellä punasolun härdellissä ovat (ja kertymä pysyy sen "eliniän" ) ... siis ihan oikeasti sitä mekanismia tutkimaan niin lähtisi edes se asian perusmallinnus oikeaan suuntaan.)

No tässä olisi tällainen pieni simplified esiteläpyskä:
http://www.diazyme.com/products/pdf/hba ... mphlet.pdf
(jossa myös pikasilmäys kolmeen eri menetelmään. (ja elsiä ajatellen sanon valmiiksi: ei en pidä tuota koko totuutena. Asiaan liittyy paljon muutakin.)

ViestiLähetetty: 2008-05-24 13:53:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mitähän nyt ajat takaa?

Glykolysoituneen hemoglobiinin mittauksesta annettu tulos annetaan prosentteina.
Ja "prosentti" tulee latinasta, sanoista "per cent" eli montako sadasta.
Pitkän sokerin mittauksissa siis määritellään, montako prosenttia hemoglobiinista on sokeristunutta.
Punasolut taas ovat hemoglobiinin kuljettajia - ja sikäli mukavia mitata, että tumattomina niiden elinikä on aika tarkkaan rajattu.
Niissä toisin sanoen näkyy "veren sokeripitoisuuden" pitkän ajan sokeritasapaino.
Siksi niiden mittaus kertoo sokeritasapainosta enemmän kuin paastosokerit 8)

ViestiLähetetty: 2008-05-24 13:55:34 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
Mitähän nyt ajat takaa?

Glykolysoituneen hemoglobiinin mittauksesta annettu tulos annetaan prosentteina.
Ja "prosentti" tulee latinasta, sanoista "per cent" eli montako sadasta.
Pitkän sokerin mittauksissa siis määritellään, montako prosenttia hemoglobiinista on sokeristunutta. Ja koska punasolut ovat hemoglobiinin kuljettajia...

Puhut punadsolujen kappalemääristä. Ja prosentit vedät punasolujen kappalemääriin. Mutta toki voit olla sokea omalle tekstillesi. Eikö olisi hyvä selvittää edes asian perusluonne ennkuin alkaa.... (piste)

els kirjoitti:
Ne on kieltämättä aika hyviä pelottelemaan tuolla hoitopuolella.
Siitä taitaa olla koulutuksessa useampi kurssi kuin empatiasta?

Ja huom: pitkän sokerin normaaliarvo eli terve arvo on 4-6 %
... mikä suomeksi tarkoittaa sitä että näytteestä löydetyistä punasoluista vain 4-6 kpl jokaisesta sadasta on ollut sokerinpilaamia/sokeristuneita/glykolysoituneita punasoluja (käytä haluamaasi termiä). Ja että kaikilla niitä on ainakin vähän eli tuo 4 prossaa - kun kerran punikset elävät sokerista ja kun sitä kroppa tuottaa jopa vaikka hiilareita ei itse söisi yhtään.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00