karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-14 19:35:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ketoosi ja säästöliekki
ViestiLähetetty: 2007-01-14 00:09:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Onko ketoosi ja elimistön säästöliekki käytännössä mahdollinen yhdistelmä? Minulla ainakin kalorit meinaavat jäädä nykyään tosi alhaisiksi (1000-1300 kcal) ketoosin takia, nälkää kun ei ole juuri. Ja tuntuu hiukan hassulta syödä "väkisin". Hiilarit edelleen matalalla, 20g, ja rasvasta ja proteiinista loput.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 04:36:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutuna sanoisin säästöliekin olevan mahdollinen, mutta: Jos keho todella sanoo, ettei kaipaa enempää ravintoa, en sitä väkisinkään sille tuputtaisi. Kyllä nälkä ennen pitkää kuitenkin tulee, ja voi olla, että jossain vaiheessa se kaipaa puolestaan enemmän kuin uskoisi.

Ei ihminen ole koskaan syönyt samoja energiamääriä päivästä toiseen :)

ViestiLähetetty: 2008-10-02 13:04:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tämä on kyllä mielenkiintoinen kysymys, itsekin mietin tätä. Olisiko tästä tietoa kenelläkään?

ViestiLähetetty: 2008-10-02 13:31:21 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Raitakissa kirjoitti:
Onko ketoosi ja elimistön säästöliekki käytännössä mahdollinen yhdistelmä? .

Ehdottomasti on! Hyvin niukalla ravinnolla itseasiassa pidempään jatkuessa väistämätön. Itseasiassa kysymys "onko mahdollinen" voisi olla paremminkinn... "voiko sitä välttää". (voi - riittävällä ravinnolla)

Siitä ketoosi -säästöliekki väistämättömyydestä on ihmiskunnalla reilu määrä kokemusta ja se on yksi ihmisen selviytymismekanismi. (ja monen muunkin eläimen)

Tätä voi myös testata. Jos oma itsekuri ei riitä, matkustaa paikkaan josta ei helpolla pääse pois ja jossa ei ole mainittavammin ruokaa.
Muutama kuukausi mutasopalla voi auttaa uskomaan.
En haluaisi kokeilla. Surullista että jotkut joutuvat.

Lievällä ravintovajeella tietenkin säästöliekki on lievempi.

ViestiLähetetty: 2008-10-04 17:26:59 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Näin täällä on mennyt tilanne siihen. Olen uskonut pyhästi, että kyllä elimistö kaipaa ruokaa jos se sitä tarvii. Mutta ei. Noin 100-1500 kaloria/vrk, ruokaa menee vain illalla ja mitä ilmeisin säästöliekki päällä. Olen siis ainakin osittain ketoosissa juuri jo tuon kerran vuorokaudessa ruokailun vuoksi.

Ei lähde läski. Mutta vika on oma. Lisähiilarit vähän parantaa nälkää, mutta lihottavat heti 2kg ja jotenkin en nyt sitäkään halua... Kun ei ole mitään tietoa kuinka paljon pitää lihoa, että laihtuu sitten taas.

Hankala tilanne, mutta itsepä olen itseni tähän saattanut. Ja rahaa menee ruokaan tosi vähän. :D

ViestiLähetetty: 2008-10-04 17:50:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Näin täällä on mennyt tilanne siihen. Olen uskonut pyhästi, että kyllä elimistö kaipaa ruokaa jos se sitä tarvii. Mutta ei. Noin 100-1500 kaloria/vrk, ruokaa menee vain illalla ja mitä ilmeisin säästöliekki päällä. Olen siis ainakin osittain ketoosissa juuri jo tuon kerran vuorokaudessa ruokailun vuoksi.

Ei lähde läski. Mutta vika on oma. Lisähiilarit vähän parantaa nälkää, mutta lihottavat heti 2kg ja jotenkin en nyt sitäkään halua... Kun ei ole mitään tietoa kuinka paljon pitää lihoa, että laihtuu sitten taas.

Hankala tilanne, mutta itsepä olen itseni tähän saattanut. Ja rahaa menee ruokaan tosi vähän. :D

Minä olen myös onnistunut pääsemään tuohon tilaan. Olen joskus laskenut, että päivän kalorit saattaa jäädä alle tuhannen.
Salaattilautanen hyppyyttää heti 2 kg lisää painoa.
Täytyisi alkaa syömään lisää, mutta välttää hiilareita kaikessa muodossa.

ViestiLähetetty: 2008-10-05 15:37:06 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Oon hetken sitä rasvapaastoakin jo pohtinut tämän tilan purkamiseksi. Mutta olkoon toistaiseksi. Pianhan saisin kuitenkin ilman hiilaria nostettua kokonaisenergian saantia rasvalla, mutta ei koskaan muista ja pitäs jotain laskeakin.

Mulla on kummallinen elimistö, kun en tunne nälkää ja en sitten osaa vapaaehtoisesti mennä jääkaapille. mut pitäisi.

Onko säästöliekille mitään lääkettä? Miten siitä pääsee eroon lihomatta?

ViestiLähetetty: 2008-10-08 17:18:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaa olen miettinyt monesti. Aina on opetettu, että kun kuluttaa enemmän kuin tankkaa niin laihtuu. Minä olen mitannut ja punninnut ja laskenut ja merkinnyt ja vaikka mitä. Elänyt jatkuvasti ( pari vuotta) pienellä vajeella eli 1000-1300 kcal/päivä eikä paino putoa, melkein päinvastoin. Kaikki laskurit antaa kuitenkin kokoiselleni ja ikäiselleni n. 1800kcal/päivä. Kehoni koko ikäni toiminut niin että paino on kutakuinkin vakio, teki mitä tahansa. Ylimääräistä on kertynyt 10 kg, tasaisesti pompsahtanut 3-4kg kerralla keskimäärin 1-1,5v. välein. Niistä kertymistä kyllä mielellään luopuisi. Karppaus on muuten parantanut oloa ja eloa suunnattomasti. Sitä en vaihda. Atkinssini osaan melkeinpä ulkoa. Ja muutkin alan kirjat on tavattu useampaan kertaan. Mielenkiintoinen tämä ihminen.
Rasvapaastokin kiinnostaa, mutta miten tehdä se oikeasti oikein niin ettei tee enemmän tuhoa keholleen kuitenkaan?

ViestiLähetetty: 2008-10-08 17:49:51 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Matami-Mimmi kirjoitti:
Samaa olen miettinyt monesti. Aina on opetettu, että kun kuluttaa enemmän kuin tankkaa niin laihtuu. Minä olen mitannut ja punninnut ja laskenut ja merkinnyt ja vaikka mitä. Elänyt jatkuvasti ( pari vuotta) pienellä vajeella eli 1000-1300 kcal/päivä eikä paino putoa, melkein päinvastoin. Kaikki laskurit antaa kuitenkin kokoiselleni ja ikäiselleni n. 1800kcal/päivä. Kehoni koko ikäni toiminut niin että paino on kutakuinkin vakio, teki mitä tahansa. Ylimääräistä on kertynyt 10 kg, tasaisesti pompsahtanut 3-4kg kerralla keskimäärin 1-1,5v. välein. Niistä kertymistä kyllä mielellään luopuisi. Karppaus on muuten parantanut oloa ja eloa suunnattomasti. Sitä en vaihda. Atkinssini osaan melkeinpä ulkoa. Ja muutkin alan kirjat on tavattu useampaan kertaan. Mielenkiintoinen tämä ihminen.
Rasvapaastokin kiinnostaa, mutta miten tehdä se oikeasti oikein niin ettei tee enemmän tuhoa keholleen kuitenkaan?

Laskurit eivät tiedä sinun kulutusta. Kulutus on myös laajoissa rajoissa muuttuva tekijä. Elimistö säätelee sitä.

ViestiLähetetty: 2008-10-08 17:53:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miten sen tietää? Miten sen voi laskea? Apua :shock:

ViestiLähetetty: 2008-10-08 18:21:56 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Tarviiko sitä oikeasti laskeakaan? kun reiluilla plussakaloreilla ihmiset silti tällä karppauksella laihtuu... Tosin mulla on käynyt niin, että useammalla laskurillla oon laskenut ja niiden vaihteluväli ei ole kuin vaatimattomat 1600-2200 cal/vrk... Ota tuostakin nyt selvä sitten.

Kalori ei ole kalori. Rasvakalori tai hiilarikalori tai prodekalori ei ole kalori.

Mä muuten mietin vieläki, niinku joku muukin jossain joskus, et miten anorektikko laihtuu vaikka varmasti on koko ajan miinuskaloreilla? Kakeksiaahan siihen tilaan liittyy, se on selvää, mutta ennen sitä vaihetta?

ViestiLähetetty: 2008-10-08 18:22:39 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Matami-Mimmi kirjoitti:
Miten sen tietää? Miten sen voi laskea? Apua :shock:

Ei sitä mitenkään laskemalla oikeasti tiedä. Jotain suntaa voi saada, mutta pahimmillaan se voi olla raskaasti pielessä.

Toki jotkut laskentamallit aika hyvin antavat isojen joukkojen keskiarvoille oikeita. Yksilötasolla ja jonain ajanjaksona virhe voi olla todella suuri. Ja erityisesti lisäksi silloin jos yksilö poikkeaa vaikkapa yli- tai alipainoisena reippaasti keskiarvosta.

ViestiLähetetty: 2008-10-08 18:25:22 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Tarviiko sitä oikeasti laskeakaan? kun reiluilla plussakaloreilla ihmiset silti tällä karppauksella laihtuu... Tosin mulla on käynyt niin, että useammalla laskurillla oon laskenut ja niiden vaihteluväli ei ole kuin vaatimattomat 1600-2200 cal/vrk... Ota tuostakin nyt selvä sitten.

Kalori ei ole kalori. Rasvakalori tai hiilarikalori tai prodekalori ei ole kalori.

Mä muuten mietin vieläki, niinku joku muukin jossain joskus, et miten anorektikko laihtuu vaikka varmasti on koko ajan miinuskaloreilla? Kakeksiaahan siihen tilaan liittyy, se on selvää, mutta ennen sitä vaihetta?

"Plussakaloreilla" ei laihdu. (tai no ehkä tästä voisi... mutta pian jos siitäalkaisi pitäisi ensin määrittä mitä on laihtuminen. Painon kevenemistä en ihan yksioikoisesti pitäisi laihtumisena... tai ainakin useimmat kai haluavat vähentää ensisijaisesti rasvamassaa eikä suinkaan painoa niin ettei ole väliä mistä se on pois.) Mutta laskettuun kulutusoletukseen nähden plussakaloreilla saattaa laihtua mikäli se oletus kulutuksesta on pielessä.

Ravinto vaikuttaa myös kulutukseen. Että sekin vielä...

ViestiLähetetty: 2008-10-08 21:33:37 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Niin mut ns.laskennallisesti, mikä ei tietenkään ole koskaan mikään tosi eikä vakio eikä sitä voi edes ehkä laskea.

No miksi sitten miinuskaloreillakaan ei laihdu? Mulla on saanti n.1000-1300 ja ei tipu paino. Pitäskö sen olla sit plusmiinusnolla et tippuis vai? Vaikka kaloreita ei saakaan laskea... Hiilareita menee 20-40g/vrk. Tavallisemmin tuo matalapää.

Kiva jos plussakaloreilla ei laihdu, minuskaloreilla ei laihdu eikä niitä kaloreita saa edes laskea, niin mihin tässä pitäs alkaa? Valoravinnolle?

ViestiLähetetty: 2008-10-08 22:27:43 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Niin mut ns.laskennallisesti, mikä ei tietenkään ole koskaan mikään tosi eikä vakio eikä sitä voi edes ehkä laskea.

No miksi sitten miinuskaloreillakaan ei laihdu?

Millä miinuskaloreilla? Juuri kun todettiin ettei tiedä todellista kulutusta. Mihin nähden miinus.. ;)

Mitä tarkoittaa "laihtuminen"?

Jos luut kevenee, lihat kevenee ja rasvakudos lisääntyy... tai jos tapahtuu päin vastoin.. "lihominen" tai"laihtuminen" ovat, tai voivat olla, oikeastaan hiukan eri asioita kuin painon muutokset tai muuttumattomuudet. Myös vesimäärän muutokset vaikuttavat.

Jossain lähteessä oli mainittu että esimerkiksi energialaskenta "fogelholmin mukaan" antaa kyllä kokolailla oikeita keskimäärin... jossain jota en nyt muista sanottiin toisaalta että jo puhtaassa perusmetabolian kulutuksessa voi laskennallisen ja todellisen ero olla vaikka 30%. 1800kcal x 0,7 = 1260. Eli virhe ei tarvi olla suurikaan kun jo ollaan alueella jossa on vaikea alkaa sanomaan etä olisi jotenkin laskennallisestikan mahdotonta.

Sitten nuo ravinnon kaloriarviot.. paljos niissä on mahdollinen virhe enimmillään...

Jos olisi yksilö jolla on reilusti subkutaanirasvaa luiden ja lihojen ympärillä, niukka lihaksisto.. jne... saattaa tosiaan kuluttaa uskomatoman vähän varsinkin jos elimistö on vielä säästeliastä sorttia varsinkin jos vielä ympäristö mahdollistaa niukan kulutuksen. (fysiologiset olosuhteet).

60kg normaalipainoinen nainen ja tavallista elämää kevyessä töissä käyden voisi ilman erityisiä liikuntaharrasteita kuluttaa tuollaiset 1600kcal. (akt kerroin 1,3, sisältää kevyet normaalit elämän askareet ja kevyen työn, illman mitään erityisiä aktiviteetteja... siis hiukka sellainen soffapottuelämä) Mutta tuollasesta keskiarvosta on sitten poikkeamia ylös ja alaspäin aika tavallakin mahdolloista. Hyvin energiapihi kroppa pärjäis paljon vähemmälläkin... ja jos vielä kilpirauhanen olisi säätänyt kulutuksen minimiin niin... sehän menee melkein ns pyhällä hengellä.

ViestiLähetetty: 2008-10-08 23:44:55 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Tässä valossa jää minullekin siis ainoaksi mahdollisuudeksi valoravinto. Ja kraanavesi.

Pitänee kokeilla vielä se perhanan rasvapaasto. 1000 kaloria, rasvaa ja proteiinia. Ei hirveästi houkuta, mutta ei kai muuta vaihtoehtoa ole?

ViestiLähetetty: 2008-10-09 10:25:56 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Tässä valossa jää minullekin siis ainoaksi mahdollisuudeksi valoravinto. Ja kraanavesi.

Pitänee kokeilla vielä se perhanan rasvapaasto. 1000 kaloria, rasvaa ja proteiinia. Ei hirveästi houkuta, mutta ei kai muuta vaihtoehtoa ole?

Mää ei ny oikein yNmärrä..

kun kuitenkin:

Mimmimakia kirjoitti:
Tehdäänpäs ketju, viikon tuossa mietin että alanko ollenkaan. Mutta yrittänyttä ei laiteta, tein siis sivun itselleni.
Vaakailua on tehty ennenkin päivittäin, nyt vain sitten sunnuntaivaakailu merkitsee jotain. Huomiona vain, että tänä aamuna paino oli alin ikinä. Ihanaa. Ja menkat alkoi sentään eilen.

Mittoja laitan kunhan muistan.
Ja ehkä painoakin. Mut mä ohenen! Ihanaa!

Miksi siis rasvapaastooa.......

Mutta joo tokihan saa rasvapaastota monenlaisilla ohjeilla jos tahtoo.

Mutta hiukan se on siten kurinalaista puuhaa - tai jos ei, se on hyödytöntä ja seuraus on vain... ei sekään toimi. Ainakin jos minä sitä "ohjaisin" se olisi melkoisen tiukka. (mutkun en)

Edellyttäen lisäksi ettei terveydentilassa ole mitään joka estäisi.

1000 tai 1200kcal vuorokaudessa.

rasvan osuus noin 90% energiasta. (ja mieluiten ei pääasiassa lyhyt tai melkolyhytketjuista)
hiilarit alle 5g
proteiinia loppu. (ja mieluiten eläinsellaista)

Koko ruoka jaetaan 3 - 5 noin tasasuuruiseen erään. Nautitaan kokolailla tasavälein aterioina hereilläoloaikana eikä niistä jätetä edes välipaloja ateriaväleille. Ne ateriat syödään kokonaan, teki mieli tai ei. Ne syödään oikeaan aikaan teki mieli tai ei ja niiden lisäksi ei syödä mitään muuta, teki mieli tai ei.

Tämän lisäksi huolehditaan kivennäisten-elektrolyyttien riittävästä saannista (Na, K, Ca, Mg jne..) sekä riittävästä vesimäärästä.

Näiden lisäksi siis ei syödä eikä juoda MITÄÄN muuta, ei edes vähän. Ei punkkua, ei kahvia, ei laittimehuja, ei suklaanpaloja... yksinkertaisesti - ei mitään! Se syödään mitä aterialle on "määrätty" ja vain se. Ei makeutusaineita. kaikki mitä syödään on koostettu aterioihin jotka voi tarpeen mukaan suunnitella mien mieltymysten mukaan mutta joillakin rajoituksilla. Kaikki mitataan oikeasti. (alken siitä että selvitetään onko ruokalusikka 7ml vai aidosti 15ml ja näyttääkö vaaka 27g vaikka todellinen olisi 15 tai 43.

(toki yhdestä pikkukahvista ilman maitoa ja makeutusta voi neuvotella....... jos oikein pirun tiukalle menee)

Ateriat suunnitellaan etukäteen, niitä ei sävelletä hetken mielijohteesta. Määrät mitataan, EI arvioida. Syödään kellon mukaan, ei silloin kuin huvittaa.

Kuuria ajetaan 5 - 7pvä. Tuntui miltä tahansa se keskeytetään viimeistään pvä 7 jälkeen ja siirrýtään normaalille ketogeeniselle siten ettei syö tarvetta enemmän.

Jos vakavia oireita ja vesi ja suolat ei auta... keskeytys hitaasti hiilaria nostamalla. ja oireiden mukaiseen hoitoon.

Suuhun ei laiteta mitään muuta näiden lisäksi (öhh... tarkoitan ruokaa).

Vieäkö "tekis mieli" rasvapastota?

ViestiLähetetty: 2008-10-09 12:31:35 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

EI :smt087

JOo, hetken jo luulin et oheneminen alkoi, kun vaaka notkahti alas päin. Nyt se on kyllä tullut jo takaisin, eilisiltana punnitusta alin on ollut n. viikko sitten 3,4kg alempana. Mutta ei siis enää.Eli en mä mitään ohenekaan. Mittanauhaa konsultoin ja kokonaista yhden sentin on lähtenyt vyötäröltä... Onhan sitä siinäkin. Muualta ei ole lähtenyt. Ilmeisesti ihmiset, jotka ovat "nähneet" että olisin laihtunut, ovat vain olleet kohteliaita. Pakkohan se läheisten on yrittää tsempata, kun näkevät kuinka tämä lihavuus on mulle psyykkisesti (ja fyysisestikin tietysti) raskas paikka.

Vaikea varmasti tajuta, et mulle painon aleneminen on se juttu. Ihan sama lähteekö se paino pois lihaksista, läskeistä vai luista, kunhan 34kg ottaa ja katoaa jonnekin huitsin nevadaan.

Pitäs ehkä käydä ruinaamassa taas ne kilpirauhaskokeet. :( Mut jos niissä ei mitään oo, niin sit ei oo.

Mun tekis mieli jo uutta vauvaakin, mutta en kyllä voi näiden läskien päälle enää taas lihoa 40kg... Enkä mä jaksais eläkään sen mahan kans, jos on yhtä hirveä turvotus yms olo raskausajan...

no ei tää tänne kuulu oikeesti. Kiitos pappa!

ViestiLähetetty: 2008-10-09 13:10:09 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mimmimakia kirjoitti:
EI :smt087

JOo, hetken jo luulin et oheneminen alkoi, kun vaaka notkahti alas päin. Nyt se on kyllä tullut jo takaisin, eilisiltana punnitusta alin on ollut n. viikko sitten 3,4kg alempana. Mutta ei siis enää.Eli en mä mitään ohenekaan. Mittanauhaa konsultoin ja kokonaista yhden sentin on lähtenyt vyötäröltä... Onhan sitä siinäkin. Muualta ei ole lähtenyt. Ilmeisesti ihmiset, jotka ovat "nähneet" että olisin laihtunut, ovat vain olleet kohteliaita. Pakkohan se läheisten on yrittää tsempata, kun näkevät kuinka tämä lihavuus on mulle psyykkisesti (ja fyysisestikin tietysti) raskas paikka.

Vaikea varmasti tajuta, et mulle painon aleneminen on se juttu. Ihan sama lähteekö se paino pois lihaksista, läskeistä vai luista, kunhan 34kg ottaa ja katoaa jonnekin huitsin nevadaan.

Pitäs ehkä käydä ruinaamassa taas ne kilpirauhaskokeet. :( Mut jos niissä ei mitään oo, niin sit ei oo.

Mun tekis mieli jo uutta vauvaakin, mutta en kyllä voi näiden läskien päälle enää taas lihoa 40kg... Enkä mä jaksais eläkään sen mahan kans, jos on yhtä hirveä turvotus yms olo raskausajan...

no ei tää tänne kuulu oikeesti. Kiitos pappa!

Siis käytät vaakaakin miten sattuu.
Punnitse vain ja ainoastaan aamulla, samassa vaatetuksessa tai vaatteitta. Aamuvirtsan ym jälkeen, ennen kuin olet laittanut mitään suuhun.
Tai heitä se vaaka mäkeen, survo vaikka kappaleiksi. Et tarvi sitä. tarvit ravinnon jolla homma alkaa toimia ja sen havaintoon riittää se kun tietää vatteiden venyvän. (toki psyykkisenä motivaattorina vaaka voi toimia silloin kun homma pelaa ja oikein käytettynä mutta väärinkäytettynä tms se voi olla yksi paha tuska)

Vertaile niitä lukemia keskenään pidemmällä aikajänteellä. Unohda satunnaset vuorokausivaihtelut. Kuukauden parin trendi alkaa jotain kertoa. Ota vaik noista punnituksista viikon keskiarvo jossa on ylin ja alin jätetty pois. Tai ihan jotetenkin muuten. Kunhan lakkkaat reagoimasta lyhytaikavaihteluihin. Se nopeatempoinen vaakalukemiin tuijottaminen ainoastaan aiheuttaa jatkuvaa päänvaivaa ja poukkoilua sinne tänne. Normaalin fertiili-ikäisen naisen painovaihtelu voi helposti olla luokkaa 4 kiloa ilman että sillä on mitään tekemistä lihomis laihtumis asioissa. Miehillä se on keskimäärin pienempi.. parisen kiloa. Vaihtelu syntyy nestemäärän muutoksista kudoksissa sekä muista pikkuseikoista kuten vaikkapa suolen sisällöstä.

Ja jos paino on tosi tärkeä. Kirjoita tarralappu johon laitat sen painon ja liimaa se näkyvälle paikalle puseroon tai hattuun.

Rasvakerros voi myös vähentyä painon olennasesti muuttumatta. Mutta toki jos ylipainoo on 40 kiloo niin kyllä silloin painokin putoo kun se rasva lähtee.Lihaksia ei edes noin paljon olisi tuhottavaksi vaikka kaikki vetäisiin.

Ei tuo ongelma ole vaikea tajuta, ei fysikaalisesti eikä myöskään sen psyykkinen puoli.

Sellaista runsaasti ylipainoista ihmistä ei ole joka ei laihdu. Se on lähtökohta. Jos se ei onnistu on jossain jotain pielessä. Ja se missä jotain on pielessä on siinä mitä kaikkea sinne suuhun ängetään. vaikeaa voi olla mikäli elimistössä on ongelmia jotka hiukan laittavat hanttiin, tai psyyken puolella joka taas vaikuttaa unen laatuun, stressitilaan, syömisiinkin silloin kun kontrolli ei pelaa tai johtaa laihtumisen kannalta epäsopivaan syömiseen vallitsevassa elimistön tilassa.

Rasvapaasto tai sen kaltainen yksilöviritetty on melko varma nakki, kun se tehdään kurinalaisesti. Se on suht helppo. Mutta myös jatko siitä on suunniteltava.

Sinä tarvit kurikarppausta valitettavasti. uskon että jos psyyke kestää ne rajoitukset ja ohjeet homma menee loppujen lopuksi suht kivuitta.

Mutta täsmäsäätöjä ei voi tehdä ilman dataa.

Oikein kunnolla tehty ja suunniteltu vaatisi jopa muutaman labrauksenkin.

Siksipä se olisi oikeastaan lääkärin heiniä face to face.

Mutta voisi sitä ilman niitäkin kokeilla. Kotikonstein. Mutta oli tapa mikä tahansa jollekin ns epämukavuusalueelle meno ainakin tilapäisesti on tarpeen ainakin jos haluaa nähdä tulosta kohtalaisen vauhdikkaasti esim psyykkisistä syistä. (uskon palautus, motivointi jne... ja ns edestakaisin poukkoilun ja sen tuskailun lopettamiseksi. Se ressikin kun saattaa pahimmillaan pilata paljon, koska sekin vaikuttaa aineenvaihdunnan säätelyyn. (mm kortisoli)

Rasvapaasto (joku sen viritelmä) on sinänsä helppo eikä se edellytä edes rasvan juontia pullosta. (on muuten aika lähellä pikkulasten epilepsiahoidon ruokavaliota, mutta kalorirajoitetu). Toki makeutusaineitta ja niukoilla hiilareilla maustamisen saa tehdä niin hyväksi kuin haluaa (mutta niidenkin sisällöt lasketaan jos enemmän kuin puoli hyppysellista pippuria)

Ennen rasvapaastoa toki vosi myös tehdä pienen "temppu - boostin" eli tuupata kroppaan kunnon muonaa viikon pari kokolailla rajatta mutta kohtalaisen pienin kerta-annoksin sentään. (paitsi hiilarin osalta tietenkin rajaa.. )

ViestiLähetetty: 2008-10-09 14:51:06 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Pappa kirjoitti:
(toki psyykkisenä motivaattorina vaaka voi toimia silloin kun homma pelaa ja oikein käytettynä mutta väärinkäytettynä tms se voi olla yksi paha tuska)

Ja jos paino on tosi tärkeä. Kirjoita tarralappu johon laitat sen painon ja liimaa se näkyvälle paikalle puseroon tai hattuun.

Rasvapaasto tai sen kaltainen yksilöviritetty on melko varma nakki, kun se tehdään kurinalaisesti. Se on suht helppo. Mutta myös jatko siitä on suunniteltava.

Sinä tarvit kurikarppausta valitettavasti. uskon että jos psyyke kestää ne rajoitukset ja ohjeet homma menee loppujen lopuksi suht kivuitta.

Koko vaaka on ihan perseestä. Hetken jo osasin olla punnitsematta, mutta taas oon lipsunut aamu, päivä ja iltavaakaan.... Paras olisi tietysti vaakata vain kerran viikossa. Tai kuukaudessa. Mut kuka siihen pystyy? En minä ainakaan.

Tarralappua en tarvitse, kun kaikki toki näkee silmällä ilmankin, että 35kg on liikaa painoa. Siihen ei tarvi numeroita. Ja toisaalta sillä luvulla taas vain on minulle merkitystä. Minua nyt ei kiinnosta paskaakaan, mitä muuta ajattelee. vaikka kieltämättä tämä tilanne on vaikuttanut sosiaaliseen elämään. Ei paljon kiinnosta olla ihmisten ilmoilla tämän näköisenä. Onneksi pystyn olemaan hoitovapaalla.

Millainen se jatko mahdollisesti olisi? Hiilarit minimiin ja mitä muuta?

Mulla ei muutu elämä miksikään, jos ns.kurikarppaisin. Ainoastaan se tökkii, että pitäisi varmaan syödä useammin. Mulla on aloittelijoissa se itku-ketju, sieltä löytyy kaikki. Mitään en ole viitsinyt laskea, koska en syö paljon mitään. Kerran korkeintaan kaksi vuorokaudessa. Ja sitä perhanan kahvia. Mutta senkin voin lopettaa, en minä siitä ole riippuvainen. Onpahan typerä ja hyödytön tapa. Pätkäpaastoa oon kyllä jo harkinnut, mutta hallitummin. Vaikka ei tämä mun tilanne ole kyllä sen kummempi, syön tosin vain eri aikaan. Mutta sen kahvin jos jättää kokonaan pois (samalla jää kermat ja kookokset syömättä) niin mulla ei tarvis muuttaa yhtään mitään. Ja kalorinsaanti vähenee noin 500. Pitääpä kokeilla semmosta viikko pari. Jos mitään ei tapahdu niin marraskuun 3. päivä alkaa 7 vrk:n rasvapaasto!

Mä itseasiassa jo vähän suunnittelin sitä rasvapaastoa sittenkin. Mä kyllä mietin, et alkuun vois parin vuorokauden säikäytyksen ottaa ja vetää pelkkää vettä ja suolaa. Ei käynyt siis mielessä mikään lihotuskuuri alkuun, tarkoitushan on päästä eroon kaikesta läskistä. Syömättömyys ei siis ole mikään ongelma, ongelma on ruokailu. Syömisestä tulee henkisesti ja fyysisesti huono olo, enkä tahdo jaksaa sitä.

:cry: tuskastuttaa. vituttaa. hajottaa. ahistaa. stressiä? ei sitten minkäänlaista! :evil:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00