karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-18 11:05:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Herkkupäivä?
ViestiLähetetty: 2007-10-12 12:01:59 
Poissa
sintti
sintti

Tässä ilmoittautuu sokeriaddikti, joten sellaisella palstalle mulla olisi asiaa..

Edelleen, kohta kahden viikon ketoamisen jälkeen, mä kaipaisin kunnon herkkupäivää, jolla jaksaisin taas jatkaa.

Eli - meneekö kaikki ihan pipariksi, jos mä mässään ihan täysiä tänään ja ihan mitä vaan.. suklaata, keksiä, jäätelöä.. Palaako elimistö pian ketoosiin takaisin? Ja tuleekohan ehkä paljon takaisin? Kokemuksia ja viisauksia, kiitos. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-12 12:15:50 
Poissa
Karpihko
Karpihko

http://karppaus.info/forum/viewtopic.ph ... 68&start=0
täälä on sitä ainakin pohdittu.

Itsellä ei merkitystä painon putoamiseen tai putoamattomuuteen, eikä onneks oo jäänyt päälle.
Tosin sorrun hiilareihin erittäin harvoin. Aiheuttaa mulle nivelien kipeytymistä ja ilmavaivoja ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-12 12:51:55 
Poissa
sintti
sintti

Jees, kiitos, toi oli hyvä.

Mä nyt otan riskin ja testaan tänään, miten se menee. Nyt on melkein 2 viikkoa oltu tosi pienellä hiilarimäärällä, joten nyt on ihan ok koklata. Kunhan vaan ei tosiaan jää päälle. Ei se jää..

Mut olis kyl huippua pitää kerran viikossa mässypäivä! Ei olis pahemmin valittamista sitten.. Ja jos se vielä töytäsis painon alakenoon..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-12 14:04:56 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Miks ei vois syödä koko ajan hyvin, eikä niin että kituuttaa pari viikkoa jotta pääsee päiväks mässyämään? Ei tajuu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-12 14:27:44 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Kitrus kirjoitti:
Miks ei vois syödä koko ajan hyvin, eikä niin että kituuttaa pari viikkoa jotta pääsee päiväks mässyämään? Ei tajuu.

Sama vika rahikaisella.
Keksi joku muu Juttu itelles ton epämääräissyömisen sijaan. Juo vaik sampanjaa ruuan kanssa tai mee johonki hoitoon... (tietty tarkoitan spa-tyyppiseen...)

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-12 14:39:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minä puolestani olen todennut, että mulla jää päälle tuommoiset sokeriherkuttelut, vaikka miten yrittäisi päättää että huomenna vähillä hiilareilla taas... :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-12 15:05:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tähän on pakko lainata Ola Lauritzsonin kirjaa Hyvät Hiilarit, s. 103:
Ola Lauritzson kirjassa Hyvät hiilarit, s. 103 kirjoitti:
... GI-menetelmä lähtee siitä, että ruokavalioon otetaan [ylläpitovaiheessa] hiilihydraatteja, jotka pyritään valitsemaan alhaisen GI:n ryhmästä. Siihen on tärkeä syy - sen lisäksi, että leipä ja pasta ovat herkullisia. Voisimme näet muuten huolimattomuuttamme aiheuttaa ketoosin toisensa perään lyhyin väliajoin. Järkeilisimme ehkä, että voimme syödä pizzan, perunalastuja tai makeisia ja juoda olutta pyhinä ja pudottaa arjen tullen helposti muutaman kilon ketoosiin siirtymällä. Jotkin tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että liian usein toistuvia ketoosijaksoja on varottava, koska ne voivat pitkällä aikavälillä vaikuttaa elimistön insuliiniherkkyyteen. GI-menetelmän ensimmäisen vaiheen alussa ei siis pidä ajatella, että voi muutaman päivän kuluttua ahmia valkoista leipää ja sokerisia ruokia, siirtyä sitten taas ensimmäiseen vaiheeseen ja toistaa sokerilla mässäilyn jälleen muutaman päivän päästä.

Se muistuttaa perinteistä jojolaihdutusta ja voi jojoilun tavoin olla vaarallista. Elimistössä tapahtuvat suuret muutokset kuormittavat näet liikaa haimaa ja aiheuttavat pitkällä aikavälillä insuliiniherkkyyden heikkenemistä ja insuliinin jatkuvaa liikatuotantoa.

Tietysti Lauritzson sitten kertoo sen mantran, että kerran vähähiilariselle ryhdyttyäsi sinun ei ikinä enää tee mieli sokeriherkkuja. :D

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-12 11:02:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä yritin tässä syksyllä moneen otteeseen systeemiä, jossa viikolla pyrin olla mahdollisimman low-carb, ja viikonloppuisin söin sit vapaasti mitä huvitti -> sunnuntain krapulamätöt jäi kummittelemaan, lihoin aina kilon, viikolla tiputin kilon ja söin paljon karkkia ja suklaata herkutteluviikonlopusta huolimatta. Eli mulla ei valitettavasti tuollainen ns. "kultainen keskitie" ole koskaan toiminut käytännössä.
Nyt olen ollut aika tiukalla induktiolla, ja painoa on pudonnut tuon pari kiloa. Olo on tosi kevyt jotenkin, eikä tee ollenkaan mieli sortua hiilariherkkuihin, sillä tiedän painon nousevan niistä miltei heti (nesteitä toki, mutta vatuttaa silti katsoa vaakaa...).
Ketoosi aiheuttaa mulla kyllä aika taitavasti sen, ettei edes suuremmin tee mieli mitään. Ajattelin tuon 10kg pudottaa ennen, kuin rupean edes harkitsemaan mitään ylimääräisiä herkutteluja. Katsoo sitten ylläpitovaiheessa, jos joskus jotain suklaata vaikka uskaltaisi suuhunsa panna.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-12 20:59:21 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Nämä herkuttelupäivät ovat koituneet minullekin todellisiksi kompastuskiviksi, sekä henkisesti että fyysisesti! Haluaisin todella pitää yhden "mättöpäivän" viikossa, mutta monista yrityksistä huolimatta se ei vaan toimi, putki vaan jää päälle. Sitten pitää taas palata tiukalle linjalle useammaksi viikoksi, jonka jälkeen yritän taas kerran viikossa herkuttelua, seurauksena pitkä mättöputki jne...

Yritän nyt opetella tasapainoista syömistä, niin että varsinaisia mättöpäiviä en enää harrastaisi. Vaikeaa sekin, mutta muuta ei voi kuin jatkaa harjoituksia. Ongelmanani on myös se, että yritän aika ajoin tulla liian vähällä energiamäärällä toimeen ja tämä johtaa sitten tuohon herkkuhimoon. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-13 08:16:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ole koskaan ollut sokeriaddikti, joten en ole ihan varma toimiiko neuvoni, mutta mitä jos katsoisit vaikka reseptiosiosta kaikkein herkullisimmat karppiruuat, tekisit niitä ja söisit mahan täyteen 3 kertaa päivässä? Tarkoitukseni on sanoa, että tee arjestasi karppikeinoin herkullista, niin ei tarvi kuola valuen odottaa viikonloppua jollon saa mässätä. Toisaalta taitaa siellä reseptiosiossa olla myös karppileivonnaisia ja jälkkäreitä, voisiko niitä kokeilla?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-16 13:15:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

... että liian usein toistuvia ketoosijaksoja on varottava, koska ne voivat pitkällä aikavälillä vaikuttaa elimistön insuliiniherkkyyteen. GI-menetelmän ensimmäisen vaiheen alussa ei siis pidä ajatella, että voi muutaman päivän kuluttua ahmia valkoista leipää ja sokerisia ruokia, siirtyä sitten taas ensimmäiseen vaiheeseen ja toistaa sokerilla mässäilyn jälleen muutaman päivän päästä.

Mitä tässä tarkoitetaan "pitkällä aikavälillä"? Tässä parina viikonloppuna hiilarimaahan joutuneena (joulunalusaika ja pikkujoulut, seli seli) ja aina viikolla tiukalle alakarppilinjalle palanneena tuli yhtäkkiä mieleen tämä. Jos nyt vielä viikon päästä antaudun jouluherkkujen vietäväksi ja sitten lopetan toistuvan repsuilun, niin olenko jo tehnyt hallaa itselleni? Toivottavasti olen turhaan huolissani...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-16 14:31:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vankopa kirjoitti:
... että liian usein toistuvia ketoosijaksoja on varottava, koska ne voivat pitkällä aikavälillä vaikuttaa elimistön insuliiniherkkyyteen. GI-menetelmän ensimmäisen vaiheen alussa ei siis pidä ajatella, että voi muutaman päivän kuluttua ahmia valkoista leipää ja sokerisia ruokia, siirtyä sitten taas ensimmäiseen vaiheeseen ja toistaa sokerilla mässäilyn jälleen muutaman päivän päästä.

Mitä tässä tarkoitetaan "pitkällä aikavälillä"? Tässä parina viikonloppuna hiilarimaahan joutuneena (joulunalusaika ja pikkujoulut, seli seli) ja aina viikolla tiukalle alakarppilinjalle palanneena tuli yhtäkkiä mieleen tämä. Jos nyt vielä viikon päästä antaudun jouluherkkujen vietäväksi ja sitten lopetan toistuvan repsuilun, niin olenko jo tehnyt hallaa itselleni? Toivottavasti olen turhaan huolissani...

eiköhän se kuitenkin tarkoita sitä, että tekee noin jatkuvasti? kuukausia, vuosia jne

Viestin otsikko: Re: Herkkupäivä?
ViestiLähetetty: 2008-04-20 11:00:04 
Poissa
sintti
sintti

Taas tuli todistetuksi, sokeri ja muut hiilarimömmöt on vain pahasta. Alotin alakarppailun pari viikkoa sitten (v. 2005 laihduin 6kg helposti alakarpilla ja nyt oon tässä parin vuoden aikana laiskistunut ja lihonut, alakarppaus siis kehiin ja elämäntavaksi) ja sujuvasti meni nuo 2 viikkoa. No jostain kumman syystä piti sitten ihan vain herkkupäivä-nimen takia pitää eilen lauantaina herkkupäivä, ja söin mm. 200g englanninlakuja, nuudeleita ja nachoja. ...Sillä seurauksella että jo eilen maha turposi pullataikinan tavoin ja olo oli "läski" (ehkä juuri vatsan turpoamisen seurauksena). Ja tänään, ihan kuin olisi krapula! Siis samanlainen olo :shock: HYI HEMMETTI!

Niinpä huokaisin syvään ja päätin kestää kuvottavat oireet ja kokkasin heti aamupalaksi kunnon kinkkumunakokkelin ja ison kulhon maitokahvia (punaiseen maitoon). Alakarppausta noudattamalla keho vaan voi mielettömän hyvin!!! :P

...Piti nyt päästä tänne avautumaan kun hiilareiden nimeen uskovat kaverini eivät juttujani ymmärtäisi <3

ViestiLähetetty: 2008-04-20 22:09:16 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tää on sinänsä aika omituista et miksi karppaava ei sit "herkkupäivänä" voi syödä karpeille sopivia herkkuja. Onhan täällä ohjeita vaikka mihin mm. suklaajuttuja ja leivonnaisia. Kohtuuden saa viel pidettyä niissä kun heti pakastaa osan ni ei ees VOI syödä liikaa kerralla.

ViestiLähetetty: 2008-04-21 11:48:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

suttu kirjoitti:
Tää on sinänsä aika omituista et miksi karppaava ei sit "herkkupäivänä" voi syödä karpeille sopivia herkkuja. Onhan täällä ohjeita vaikka mihin mm. suklaajuttuja ja leivonnaisia.

Suurin ongelma näissä on se tekemisen vaiva. Yleensä tulee ohessa hullun lailla tiskiä ja menee paljon aikaa ja tupakkia (jos polttais). Hiilarihötöt taas saa valmiina kaupasta, muun sapuskan oston ohella - helppoa kuin heinän teko. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2008-04-21 11:55:41 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mässi kirjoitti:
suttu kirjoitti:
Tää on sinänsä aika omituista et miksi karppaava ei sit "herkkupäivänä" voi syödä karpeille sopivia herkkuja. Onhan täällä ohjeita vaikka mihin mm. suklaajuttuja ja leivonnaisia.

Suurin ongelma näissä on se tekemisen vaiva. Yleensä tulee ohessa hullun lailla tiskiä ja menee paljon aikaa ja tupakkia (jos polttais). Hiilarihötöt taas saa valmiina kaupasta, muun sapuskan oston ohella - helppoa kuin heinän teko. :mrgreen:

Niin. se vaatii uutta asennoitumista. Sitä että arviostaa omaa terveyttään niin paljon että on valmis näkee vaivaa sen eteen että syö hyvin, monipuolisesti ja terveellisesti myös herkutellessa. Jos sitä ei jaksa tehdä jättää sit herkuttelematta. Tähän itse pyrin.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2008-04-21 13:35:29 
Poissa
sintti
sintti

Nimenomaan, ja kun päänsisäinen "kapinahenki" muistuttelee että "sokeria ei saa syödä", niin sitähän pitää sitten herkkupäivinä edes maistaa. Typerää, kyllä! :roll:

ViestiLähetetty: 2008-04-21 19:21:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Prosenttisuklaata saa valmiina kaupasta, pari riviä pieninä paloina nautiskeltuna riittää, eikä moinen herkuttelu kaada hiilarinlaskentaa tärviölle.

Omalta kohdaltani ole huomannut, että makeanhimo on usein merkki siitä, että olen syönyt "oikeaa ruokaa" liian vähän. Usein makeanhimo häipyy syömällä. Siis ruokaa.

Toisaalta, tässä vaiheessa kun en enää pyri ketoosiin, herkuttelen silloin tällöin aika surutta. Mitään karkkia ei kuitenkaan tule mieleenkään vetää, ei enää maistu. Satunnainen leivoksella, parilla nacholla, sokerisiiderillä yms. herkuttelu ei minun kohdallani näytä vaarantavan karppauksen jatkamista. Hoidan repsahduksen aiheuttamaa nälkää: Syömällä, karpisti :wink:

ViestiLähetetty: 2008-04-21 20:42:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä ostin tänään kaupasta Lindtin Cherry&Chili-suklaata (70%). En oo kerennyt vielä maistaa mut kuvan perusteella näyttää namilta.

Mä en yleensä syö makeeta/herkkuja muuten kun kerran kuussa(jostain helekutin syystä),mutta silloinkin oon yrittänyt pitää herkkuni karppina, vaikken rajoitakaan määriä - eikä ole kyllä painonlaskua haitannut. Toisaalta kun syö kunnon karppiruokaa niin ei niille turhille herkuille jää vatsaan hirveesti tilaa.

ViestiLähetetty: 2008-05-18 00:05:15 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mä en pidä mitään erityisiä herkkupäiviä, vaan syön sallittuja herkkuja joka päivä. Ei kieltäymystä tälle.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00