karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-07 22:27:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Xylitol-purkka ja ketoosi
ViestiLähetetty: 2007-07-22 15:31:02 
Poissa
halikarppi
halikarppi

Hei,

kysyn teiltä viisaammilta, että haittaako xylitol-purkka ketoosia? Mulla on nyt näköjään riippuvuus silloin tällöin xylitol-purkkaan. :lol:

Kiitos! :smt049

Kuva
Jäsen nro 4753 :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 22:43:21 
Poissa
K2Karppi
K2Karppi

Mulla sama vika ja kysymys.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 22:46:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla ei ole haitannut. En niele.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 22:52:01 
Poissa
Turska
Turska

Elka kirjoitti:
En niele

:mrgreen:

Sisäsyntyistä kannibalismia jo vuodesta 2004

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-23 09:51:02 
Poissa
halikarppi
halikarppi

Ei purkkaa kukaan niele (toivottavasti ei), mut kyl siitä purkasta aina maku lähtee, joten johonkihan se menee.. luulisin, että nieluun kuitenkin. :lol:

Eilen jäyhäsin purkkaa, sitä kai kaipaa just sen tähden, että saa sen raikkaan tunteen suuhun. No.. tänään ei ainakaan tippunut yhtä paljon ko muutoin viime päivinä. Tiedä häntä onko purkan syy vai sen, että kävelin 4km enemmän ko noina muina päivinä tai ruokailussa tai muussa vaihtelussa. :lol:

No täytyy testailla. :wink: Ehkä pitää vaan harjata hampaita useammin...ellei sitten joku viisas osaa antaa selitystä xylitolpurkan vaikutuksista ketoosiaikana. :wink:

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-23 10:21:30 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kyllähän purkasta aineita irti lähtee, mm. ksylitolia, mikä onkin xylitol-purkan idean kannalta ratkaisevaa. Ksylitoli eli sokerialkoholi hajoaa suolistossa vaihtelevasti, mikä aiheuttaa joillekin ilmavaivoja ("saattaa aiheuttaa laksatiivisia vaikutuksia" tms.)

Määrä on kuitenkin yksittäisessä purkassa vaatimaton, mutta saattaa se pelkkä pureskelukin aiheuttaa hormonaalisia (mm. insuliini) vaikutuksia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-23 10:54:39 
Poissa
sintti
sintti

Itse syön purkkaa ainakin 5 palaa päivässä, eikä ole painonpudotukseen vaikuttanut, vissiinkään :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-23 13:56:37 
Poissa
K2Karppi
K2Karppi

chiman kirjoitti:
mutta saattaa se pelkkä pureskelukin aiheuttaa hormonaalisia (mm. insuliini) vaikutuksia.

SIIS MITA??? Pelkka pureskeluko???? Mista oot saanut tuollaista tietoa?
Jos noin on niin se on kylla epista!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-23 14:35:05 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

KoloradoKarppi kirjoitti:
chiman kirjoitti:
mutta saattaa se pelkkä pureskelukin aiheuttaa hormonaalisia (mm. insuliini) vaikutuksia.

SIIS MITA??? Pelkka pureskeluko???? Mista oot saanut tuollaista tietoa?
Jos noin on niin se on kylla epista!

Viittaan siihen, että makean aistimus suussa saattaa valmistaa elimistön ottamaan vastaan sokeripitoisen aterian nostamalla insuliinia. Tällaista tietoa muistelen fooruminkin kätköissä olevan (liittyen light-juomiin), mutten äkkiseltään löydä lisätietoa.

Oikaiskaa viisaammat toki, jos muistan väärin.

Lisäys: Pitipä vielä hetki kaivella, niin löytyi tällainen: http://forum.lowcarber.org/showthread.php?t=274845

Lainaa:
Glucose ingestion resulted in a prolonged and significant signal decrease in the upper hypothalamus (P < 0.05). Water, aspartame, and maltodextrin had no such effect. Glucose and maltodextrin ingestions resulted in similar increases in blood glucose and insulin concentrations. However, only glucose triggered an early rise in insulin concentrations. Aspartame did not trigger any insulin response.

Ksylitolia tuossa ei tutkittu, mutta ainakaan aspartaami ei nostanut insuliinia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-25 18:34:16 
Poissa
K2Karppi
K2Karppi

Lisaan viela tuota seuraavan kappaleen:

Lainaa:
Conclusions: Our findings suggest that both sweet taste and energy content are required for a hypothalamic response. The combination of sweet taste and energy content could be crucial in triggering adaptive responses to sweetened beverages.

Eli taman tutkimuksen mukaan tarvitaan seka makean aistimus etta korkea energiasisalto etta hypotalamus reagoi ja elimisto alkaa tuottaa insuliinia (vai vedinko johtopaatokset liian pitkalle...?)

Muistan joskus lukeneeni etta xylitolin ja muiden sokerialkoholien GI on tutkittu ja se luokkaa merkitykseton. Toinen asia sitten on miten tuo pureskelu ja syljen tuottaminen vaikuttaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-31 07:21:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Syön xylitoli-purkkaa päivittäin ja usein, eikä se ole haitannut mittojeni pienenemistä!
Enhän ole luopunut punaviinistäkään enkä muistakaan pikkuiloista, ei tämä karppaus ole niin vakavaa ja tosikkomaista, eihän sellaista kukaan jaksa pidemmän päälle. Mikä kennellekkin sopii.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-31 08:36:09 
Poissa
halikarppi
halikarppi

Kiitokset kaikille kommenteista. :D

Olen nyt lukenut viime yönä Atkinsin kirjaa ja siel kehotettiin vaan välttämään sokeripitoista purkkaa. Ei xylitol-purkasta ollut mitään mainintaa (ainakaan toistaiseksi).

Olen sitä ainakin nyt käyttänyt, vaikea sanoa vaikuttaako. Paino on kyl aika jumahtanut tällä hetkellä. :roll:

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 09:08:39 
Poissa
sintti
sintti

Meikäläisellä myös kuluu xylitolpurkkaa monta palaa päivässä ja aloituksen aikaan varsinkin, kun tuntui että pitää saada suu pysymään raikkaana. En ole huomannut mitään haittaa enkä usko että painokaan olisi tän nopeammin lähtenyt tippumaan ilman purkkaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 02:19:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

olen nyt tosissaan alkanu pohtia tätä purkka-asiaa, kun olen huomannut että jäyhtämisestä on tullu todellinen riesa. tuntuu melkein pakottavalta saada purkka suuhun esim stressitilanteen jälkeen, joku esiintyminen tms..vois kai jollai lailla verrata tupakan polttajien röökintarpeeseen :arrow: eli voiko purkkaan tosiaan jäädä koukkuun!?

aspartaami hajoaa heikkilän mukaan elimistössä metanoliksi ja edelleen formaldehydiksi.. :shock: ja tommoset lisäaineet on soluille taatusti myrkkyä.mietin vaan että miten paljon se voi käytännössä näkyä.
mulla tuntuu aiheuttavan pahasti häiriötä nälän-säätelyyn/kylläisyyden tuntemiseen.ja yritys vierottautua on nyt kova.mutta tapa tiukassa myöskin. ja onko jätettävä kokonaan pois vai paratuskohan tilanne vaan radikaalilla vähentämisellä..ei kai auta ku kokeilla.. :(

miten paljon siitä purkasta joutuu elimistöön?? ei tietenkään itse massa, mutta kaipa siitä maun mukana irtoaa kaikki mak.aineet..

xylitol aiheuttaa mulla kaasua, asp. ei niinkään, mutta luulen että asp. puolestaan vaikuttaa pahemmin muihin juttuihin..?

kokeneitten näkemyksiä kaivataan!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 05:57:14 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jos pelkää aspartaamin haittoja, kannattaa käyttää pelkkää täysksylitolipurkkaa, jossa ei ole muita makeutusaineita. Näitä on suomessa saatavilla muistaakseni neljää merkkiä, Jenkki Professional ja Muumi ovat ainakin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-03 13:30:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^tuota mietin kanssa, pitääkin pistää tilaus suomeen :lol: ainoa vaan, että niinku sanoinkin, se ksylitoli tuntuu pistävän helpommin mahaa sekasin.mutta rajottaspaha ainaki purkan mässytystä...

ViestiLähetetty: 2008-07-18 11:56:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minä olen vetänyt purkkaa esim. pussillisen päivässä - siis jopa 100 g. Kuulostaa hullulle, mutta jos 8 h työpäivän aikana vetelee purkkaa jatkuvana mässynä noin 3 prk kerralla suussa, niin helpostihan se pussi kuluu. Illalla vielä aterioiden jälkeen, kivennäisveden jälkeen jne. Sehän on kuin karkkia vaihdettuna: makua tulee aina enemmän.

Ennen söin perus-Jenkkiä yms. Olen kokeillut Pepsodent White Mint. Vai onkohan se nyt Jenkin purkkaa, en muista. Paksuja tyynyjä kuitenkin ja niistä menee maku todella nopeasti! Eilen söin pussillisen 90 grammaa Jenkki Professionalia ja kyllä ottaa mahaan huomattavasti enemmän kuin vain 35 % ksylitolia sisältävä perus-Jenkki. Huh. Tulipa sellainen opetus turpoamisesta ja masukivusta, että en missään nimessä enää halua tuota tahtia syödä.

Mulla on siis purkka-addiktio, pakko saada, pakko syödä sitä. Yksinkertaisesti tapa on kyseessä. Tietenkin korkeahiilarisina aikoina mussuttelin purkkaa myös nälkään yms., mutta nykyään siis napostelunkorvike, joka tuo mukanaan masukivut - on vain niin hyvää.

Nyt olen kuitenkin päättänyt päästä eroon tavastani ja kirjoittelenkin siellä tuolla oman topicini puolella. Tadaa, tänään mennyt vain kuusi purkkaa eli kahvien ja ruokailujen jälkeen 2 kpl. Kun on näin pienestä määrästä kuitenkin kysymys, ostan päivittäin Professional-purkkaa, koska sehän on parasta hampaillekin. Tuo pussi päivässä jyystäminen tulee aika kalliiksi: 2,59 € pussi, mutta olisihan se voinut olla karkkia ja limuakin. :D

ViestiLähetetty: 2008-07-18 13:21:58 
Poissa
Karpisti
Karpisti

...Tai tupakkaa. Itse olen aina syönyt purkkaa, nykyään menee 2-3 päivässä eli vain ruuan jälkeen. Tupakasta eroon oppiessa meni paljon enemmän :)

ViestiLähetetty: 2008-07-18 20:47:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

guerlainn kirjoitti:
Eilen söin pussillisen 90 grammaa Jenkki Professionalia ja kyllä ottaa mahaan huomattavasti enemmän kuin vain 35 % ksylitolia sisältävä perus-Jenkki. Huh. Tulipa sellainen opetus turpoamisesta ja masukivusta, että en missään nimessä enää halua tuota tahtia syödä.

Ei tunnu ksylitol imeytyvän. Vaimo osti tarjouksesta kymmenen 60 gramman pussia Isoja Sisuja, niitä kun veti kolme pussia naamariin niin kyllä turposi, porisi ja pörisi. Jos laktoosi-intoleranteille tulee vastaavia ilmastohäiriöitä maidosta, niin ymmärrän kyllä ettei maitoa tee mieli missään muodossa...

ViestiLähetetty: 2008-07-18 21:04:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Finelin mukaan niin xylitolpastillit kuin xylitolpurukumikin sisältävät 0g hiilareita...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00