karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-02 06:58:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-07-27 19:57:58 
Poissa
sintti
sintti

... Vai olenko liian kärsimätön ?
Olen (mielestäni) ketokarpannut nyt avopuolisoni kanssa 2 viikkoa, ja meidän kummankin tapauksessa kiloja ei ole pudonnut kuin 0,2-0,8.
Senttejä kadonnut vain minulla 0,7 ja avopuolisollani 1,1.

Ruokavaliomme on aika tylsä ( voikohan näin sanoa ? :D )
esimerkki useasta päivästämme on seuraavanlainen:

(siis per henkilö)
aamiainen (n. klo 8.) -> kahvia (1kupillinen täysmaidon kera), n. 60g atrian pekonia, keitetty tai paistettu kananmuna aurajuustolla. (kananmunan paistan n.20g voita)

päivällinen (n. klo 16.00) -> kanan koipireisi tai karjalanpaistia (n. 250g atrian karjalanpaistilihoista) tai a-luokan makkaraa (2kpl) tai possun/naudan ulkoofileepihvejä (2kpl). eli joku edellä mainituista vaihtoehdoista ja lisäksi joko salaatti (jäävuori+kurkku) tai kananmunaa (1kpl), aurajuustoa(n.20g), juustoa(n.30g) tai leikkeleitä(n.30g)
kaiken minkä paistan, paistan reilussa voissa ( onko se nyt edes oikein ? :D )
juomaksi reilusti vettä.

iltapalaksi (n.klo 21-22.00) -> leikkeleitä, juustoa, aurajuustoa, pekonia, päivällisen jämiä, jäävuorisalaattia(öljyn kera), a-luokan makkaraa ym. (kohtuuden rajoissa iltapala, siis emme syö paljon iltaisin).

tämän viikon tiistaina söimme tuoreita mansikoita 0,2kg ja vatkasin päälle hiukan vispikermaa (jota en maustanut millään). älkää sanoko että se on aiheuttanut tämän ?? :o itsekuri hakusassa.. :D

urheilemme sen verran, että n. 2x viikkoon kuntopyörällä 10-15km sekä joka sunnuntai, kuten tänäänkin, kävelylenkki (siis kävely, hieman hitaanlaisesti) 7km.

olemme kumpainenkin ylipainosia, tarkoittaen että bmi minulla 34 ja puolisollani 33.
ikää on kertynyt minulle 22 ja puolisolleni 25.

nyt häitä varten (toukokuu/09) päätimme tehdä tälle ylipainolle pisteen, ja olla kuin "uusi" pariskunta astellessamme alttarille.

onko ketään, joka osaisi neuvoa meitä ?
mikäli en kertonut kaikkea tarvittavaa vielä, niin mielelläni kerron, jos jollakin voisi olla aavistuksia että mikä meissä mättää :D

en muuten osaa varmaankaan käyttää tätä foorumia kovin hyvin, toivottavasti en alkanut ihan vika paikkaan rustailemaan tätä runoani :oops:

kiitos, jos jostain saa apua :)

p.s olenko syömisiemme mukaan nyt ketokarpannut vai kuvittelenko minä vain ? :D

ViestiLähetetty: 2008-07-27 20:09:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hirveästi prosessoituja tuotteita.. Siis nuo kaikki leikkeleet sun muut. Juustoja tuntuu olevan myös tosi paljon. Salaatin määrästä et kerro mitään. Itse vaihtaisin noita leikkeleitä ja juustoja OIKEAAN RUOKAAN. Sen lisäksi reilusti lisää kasviksia nykyistä monipuolisemmin. Olihan tuossa tuota lihaa toki, mutta vähän monipuolisemmin voisi silti syödä. Tuolta reseptipuolelta löytyy paljon kaikenlaisia reseptejä. Kannattaa ottaa tavoitteeksi että syö joka päivä 2 lämmintä ruokaa tai vaihtoehtoisesti yhden lämpimän ruuan voi korvata ruokaisalla salaatilla. Salaattiin kasvisten lisäksi vaikka Arlan FetaSnacks ja 100g broileria. Avocado on karppajalle hyvä hedelmä, maistuu hyvältä myös salaatissa. Juotteko riittävästi vettä?

ViestiLähetetty: 2008-07-27 20:19:21 
Poissa
sintti
sintti

wendy house kirjoitti:
Hirveästi prosessoituja tuotteita.. Siis nuo kaikki leikkeleet sun muut. Juustoja tuntuu olevan myös tosi paljon. Salaatin määrästä et kerro mitään. Itse vaihtaisin noita leikkeleitä ja juustoja OIKEAAN RUOKAAN. Sen lisäksi reilusti lisää kasviksia nykyistä monipuolisemmin. Olihan tuossa tuota lihaa toki, mutta vähän monipuolisemmin voisi silti syödä. Tuolta reseptipuolelta löytyy paljon kaikenlaisia reseptejä. Kannattaa ottaa tavoitteeksi että syö joka päivä 2 lämmintä ruokaa tai vaihtoehtoisesti yhden lämpimän ruuan voi korvata ruokaisalla salaatilla. Salaattiin kasvisten lisäksi vaikka Arlan FetaSnacks ja 100g broileria. Avocado on karppajalle hyvä hedelmä, maistuu hyvältä myös salaatissa. Juotteko riittävästi vettä?

kiitti vastauksesta, tosi hieno juttu tietää, että neuvoja löytyy!
vettä juodaan päivittäin kumpainenkin n. 1,5-2 litraa.. riittääkö?
salaatin määrä vaihtelee päivittäin tosi paljon :( voi mennä päivä, kaksi ettei salaattia, ja sitten useampana päivänä taas. silloin sitä menee reilusti, varsinkin sitä jäävuorisalaattia kurkun kera.
reilusti minun mittapuussa olisi..öööh.. "tavallisen kokoisesta" (hah :D ) ruokalautasesta noin reilu puolet on salaattia.
joo, juusto ilmeisesti (valion arkijuusto) ei tee edes kovin hyvää meidän vatsoillemme. ja leikkeleet muutenkin kyllä ihan karseen kalliita pakkauskokoihinsa nähden. kiitti vinkeistä! kokeillaan.

ViestiLähetetty: 2008-07-27 20:38:59 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Oletko kokeillut laskea makroja? Niitä vihanneksia olis hyvä saada se puolisen kiloa päivässä. Liha voi olla erilaisia kaloja, maustamatonta broileria tai possua/jauhelihaa. Juustoja kannattaa syödä kohtuullisesti, sillä joillakin ne aiheutta jumia, myös vatsassa. Juustot kannattaa olla niitä rasvaisia. Voin lisäksi rasvaa saa hyvistä öljyistä (esim. oliivi ja kookos), pähkinät, avokado ym. Mietin, että onko noin myöhään hyvä syödä ylipäätänsä mitään. Itsellä ainakin olisi tosi tukkoinen olo ja uni olisi levotonta. Olen itsellä pitänyt sääntönä, etten kuuden jälkeen söisi, eikä minulla ole ollut nälkäkään kun ketoilen. Ketoosin voi mitata tikuilla. Olen ollut ketokarppina puolisen vuotta ja ateriat on muuttunut kolmesta kahteen, sillä en kykene syömään enempää - kiitos ketoosin, joka on 4-6 paikkeilla.

ViestiLähetetty: 2008-07-27 20:51:55 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vinkeistä, dumpo! :)

tuota nythän on näin, että joudun ihan kysymään (varmasti niinkin tyhmää..) kun että kuinkas niitä makroja lasketaan ? ( saapi nauraa :D )
lohta olen ajatellut ottaa mukaan aterioihimme, en ollenkaan jaksanut ymmärtää että tietenkin myös kalat kuuluvat! :D niin hyvääkin vielä..
niitä ketoositikkujahan sai apteekeista, eikö ? (hinnaltaan?) täytyypä tehdä tuokin, mitä sitä suotta lähteä arvailemaan että onko, vai mitenkä oli, vai olikohan se.
meidän perheessä tuntuu aivoa olevan vain 0,01% verran :D ei ihan leikkaa kerrasta aina kaikki!

ViestiLähetetty: 2008-07-27 21:04:24 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Juu, ei täällä naureta :wink: , itekin olen joutunut alussa kyselemään ja etsimään. Tuossa olis paikka, jossa voit makrot laskea http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=fi. Näin alussa vaatii hiukan viitseliäisyyttä punnita ja laskea, mutta hyvinkin pian oppii näppituntumaan ja saa jonkilaista kuvaa syömisistä ja määristä. Tuolta finelistä löydät aika laajasti ruokien makrot, eli rasvat, proteiinit ja hiilarit. Toisten ruokapäikkäreitä on hyvä lueskella, varsinkin sellaisten, jotka ketoilee. Sieltä voi saada paljon hyviä vinkkejä.
Kalat ovat erinomaisia, varsinkin rasvaiset. Ite käytän paljon lohta ja välillä muikkua tai silakkaa. Katkaravut on hyviä, jos niistä tykkää. Munia käytetään paljon.
Niitä tikkuja saa apteekista. En muista tarkkaan mikä hinta niillä oli, mutta olisko kaukana, jos arvioin päälle 10 euroa (16???). Seurailen aika ajoin, missä menen. Jokapäiväiseksi ei kannata ottaa mittailua.
Ei tässä itelläkään aina leikkaa kaikki, sen verran uutta on ollut ja pitänyt muuttaa monta uskomusta ja käsitystä ravinnosta. Mutta kun uskaltaa kysellä, niin kyllä siinä viisastuu.

ViestiLähetetty: 2008-07-27 21:09:15 
Poissa
sintti
sintti

Joo, täytyypä siis käydä apteekissa heti huomenna. tässä vaiheessa, kun kaksi viikkoa kulunut, niin varmaan voisi selvittää että missä mennään.
kiitos paljon paljon avusta, jospa sitä viisastuisi, jos vastaisuudessakin saa tuollaisia hyviä vastauksia :)

ViestiLähetetty: 2008-07-27 21:12:45 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Tsemppiä!!!

ViestiLähetetty: 2008-07-27 21:18:03 
Poissa
sintti
sintti

eh ja jätinpä kysymättä, kun innoissani menin sivua tutkimaan, missä suhteessa (näinkö se kysymys kuuluu?) niiden makrojen pitäisi olla ? tai mitä lukemia niiden pitäisi olla ? :)

ViestiLähetetty: 2008-07-27 21:26:05 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Kyllähän niillä jokin prossasuhde on jossain tuolla, en muista tarkkaan. Mutta rasvaa olis hyvä saada vähintään 100g päivässä (mulla reippaasti yli), produn voi laskea monella tapaa, mutta yleisin taitaa olla 1-1,5g x tavoitepainokilo (riippuu liikunnan määrästä). Eli jos sun normaali painos on 65, niin se produn määrä olis n. 65-75 paikkeilla. Mutta jos urheilet kovasti, niin voipi olla korkeampikin. Hiilarit sitten kulkee siinä, missä sun ketoosi pysyy. Aloitin ite tiukalla linjalla, eli alle 20g/päivä ja sitten olen nostanut niitä hiukan. Mulla hiilarit kulkee linjassa 20-30 arvioiden ja ketoosi on pysynyt. Joinakin päivinä voin ottaa pieniä hiilaripiikkejä, mutta ketoosi ei ole koskaan täysin lakannut.

ViestiLähetetty: 2008-07-27 21:32:14 
Poissa
sintti
sintti

noniin.. lisää viisastuu! :)
näin ne oli kun laskeskelin (niin ikään kuin sen oikein tein) :

hh 7,428 :o
rasva 95,553
proteiini 92,14

proteiini taitaa olla ok, hieman alakantissaan, painan enemmän kuin tuo luku tuossa :D
hh sais olla korkeempi näemmä. mut onko haittaa vaikka se onkin noin "alhaalla"?
vai johtuiskohan mun äkilliset pienet huonon-olon-tunteet siitä...

ViestiLähetetty: 2008-07-27 21:39:43 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Suosittelisin produn laskemista hiukan alemmaksi, sillä se yleensä lasketaan tavoitepainokilon mukaan. Liika lihan saanti voi jumittaa. Rasva on kohtuullinen, mutta sitä voi nostaa vielä ylemmäksi. Hiilarit ovat aika matalat ja voi aiheuttaa juuri tuota huonoa oloa ja päänsärkyä sun muuta. Syy voi juuri löytyä siitä vähäisestä vihannesannista. Pyri lähemmäs 20, jos aiot lähteä tiukalla liikkeelle. Silloin olosi on parempi. Pitkään ei kannata olla alle 20, vaan parin viikon päästä voit nostaa hiukan ylemmäksi ja katsoa mitä tapahtuu.

Monilla on pientä pahoinvointia tai päänsärkyä kun ovat alle 20, joten se ei ole uutta. Mutta on tehokas tapa päästä kunnolla alkuun, ja ketoosiin.

ViestiLähetetty: 2008-07-27 21:48:36 
Poissa
sintti
sintti

ahaa.. :) eli lihaa hiukan vähemmän, rasvaa vaikka hiukan enemmän ja hiilareita myöskin.
tykkäisin hirveästi juoda valion mansikkakeittoa maidon kera, joten ellei se pahaa tee tälle tilanteelleni, niin voisin sitä lasillisen päivässä juoden koettaa nostaa hiukan tuota hh:ta.
miten on suolapähkinöiden kanssa kohtuullisesti syötynä?

kirjastossa on mulle varauksessa seuraavaksi eräs atkinsin kirja, tulisipa pian, niin jospa siitä saisi vähän lisää tietoa sitten vastaisuutta varten. :)

ViestiLähetetty: 2008-07-27 21:59:32 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Suosittelisin mieluummin niitten hiilarien nostoon vihanneksia. Maidossa on runsaasti hiilaria ja joillekin jumittaa painoa. samasta hiilarimäärästä vihanneksia saat enemmän mahan täytettä kuin pienestä annoksesta maitoa. Mansikka ei myöskään sovi hirmu hyvin, jos aikoo aloittaa alle 20 hiilaripäivän. Pähkinät ovat hyvä lisä ja niistä saat kohtuudella hiilareita, mutta suosittelen, ettei maapähkinää (ei edes ole pähkinä), vaan saksanpähkinää, mantelia tai hasselia ja niitäkin kohtuudella. Itelleni mahtui päivästä riippuen n. 50g pähkinöitä päivään. Nyt otan kourallisen lähes päivittäin. Suola itessään kerää nestettä, joten suolaakin kohtuudella. Ite käytän merisuolaa ja yrttisuolaa. Rasvan lisäys on siksi tärkeä, että se auttaa sinua jaksamaan, ja nälkä pysyy pitkään poissa. Sillä rasvalla sinä myös opetat elimistön rasvapolttoiseksi - niin olen ymmärtänyt. Lue myös Heikkilää, on mielenkiintoista luettavaa.

ViestiLähetetty: 2008-07-27 22:04:02 
Poissa
sintti
sintti

oolrait! näillä vinkeillä koitetaan jatkaa huomenna. palaanpa taasen, kun tulee lisää fiksuja kysymyksiä.
kiitos tähän mennessä oikein olan takaa! :)

ViestiLähetetty: 2008-07-27 22:07:01 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Ollos hyvä!! :D Huomenna kysele lisää. Vastaan kun kerkeän, ja varmaan täällä on paljon muitakin jotka osaa viisaasti/viisaammin neuvoa. Mielipiteitä on sata ja yksi, eli yhtä monta kuin karppaajaa, eli sinunkin on hyvä kokeilla ja etsiä se oma systeemi joka toimii. Jos ei toimi, niin silloin muutetaan ja kokeillaan uutta. Näin tämä pelaa. Tsemppiä!

ViestiLähetetty: 2008-07-27 22:08:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ennemmin kyllä ottaisin noita kasviksia enemmän ruokavalioon kun ottaisin hiilarit maidosta ja mehukeitosta. Mua ärsyttää noissa mehukeitoissa se että niissä kevyissä on aspartaamia, joten olen jättänyt ne hyllyyn. Tuntuu että sitä aspartaamia tungetaan nykysin joka paikkaan.. Vihreitä kasviksia ja kaupasta vaikka pakastealtaasta sellaisia kasvisseospusseja missä on matala hh. Esim jotain wokkivihannespusseja löytyy missä on joku 4,8 g hh / 100 g. Noita vihreitä kasviksia, kuten esimerkiks salaattia ja kurkkua saa syödä oikeasti määrällisesti aika paljon. Nyt on kesä ja ne on suht halpoja, niin kannattaa ottaa hyöty irti. Parsakaali on myös älyttömän terveellinen. Höyryttää sen ja nokare voita päälle, on aika maistuvaa. Jos löytyy Lidl läheltä kannattaa tsekata kasvistarjontaa sieltä, on usein halvempi kun muut kaupat.

Suolapähkinät ei ole kyllä erityisen hyvä. Ensinnäkin siinä on se suola ja toisekseen ne ovat maapähkinöitä, jotka eivät ole ns. oikeita pähkinöitä. Mantelit olis huomattavasti parempi valinta. Niitäkään ei mitään järkyttävää määrää varsinkaan induktiovaiheessa pitäisi vetää, mutta 10 g - 20 g menee ihan hyvin. Mutta kaikenlaisesta napostelusta kannattaa yrittää eroon, syö vaan silloin kun on ruoka-aika, eli sen joku 3 kertaa päivässä.

Noi tikut on kyllä ihan hyviä tilanteen seuraamisessa. Mulla ei ainakaan ketoosi tunnu ollenkaan, että sen huomaisi jotenkin itse. Huomasin noilla tikuilla että mulla huitelee arvot liian korkealla, eli pitäisi lisätä hiilareita. Eipä näitä tiedä muuta kuin mittaamalla.

Mutta tsemppiä telle. Aloitus on aina vaikeaa kun on ihan pihalla mitä sitä söisi.. Ja miten.

ViestiLähetetty: 2008-07-27 22:09:41 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Hyviä neuvoja olet saanut! 8) Vielä lisäisin, että kärsivällisyys kannattaa... On varmasti turhauttavaa, jos alkuun ei heti tapahdu mitään, mutta voi olla, että kun elimistö saa hiukan aikaa totutella tähän, alkaakin tapahtua ja paljon! Tsemppiä minunkin puolestani!

ViestiLähetetty: 2008-07-27 22:19:54 
Poissa
sintti
sintti

kiitoksia kiitoksia! jospa se tästä lähtisi etenemään. jatkan ihmettelemistä kunhan saan hommattua niitä tikkuja ym.
suolapähkinät meni ihan vahingossa roskiin :D en minä niinkään pahasti (vaikka hyviä!), mutta puoliso kun niitä mussuttaisi. [-X

ja ehkä ne keitotkin on parempi jättää sinne muihin suihin, en osannut taaskaan sitä makeutusaine asiaa ajatella. #-o
täytyy se itsekuri saada nyt järjestykseen !

ihan huippu juttu, että täällä on paljon mahtavia ihmisiä joilta saa neuvoa ja tukea! =D>

ViestiLähetetty: 2008-07-27 22:24:51 
Poissa
fiiliskarppi
fiiliskarppi

Kirja tai pari kannattaa lukea aina. Dumpokin tiesi, että Antti Heikkilää; ainakin Laihdu ilman nälkää on kattava perusteos, jossa on esitelty erityyppisiä hh-ruokavalioita monipuolisesti. Kirjastosta löytyy lisää! Monissa kirjoissa on paljon hyviä reseptejäkin!
Minoon antanu itteni ymmärtää, että rehut, joiden nimessä esiintyy sana kaali, on hyviä. Valkokaalia, kukkista, parsakaalia jne. Edullista, vähähiilarista ja terveellistä!
Kyllä se siitä, hetken päästä ei tule enää hutiostoksia. Teidän kelpaa, kun ootte molemmat samalla asialla. Hankalampaa olisi, jos toinen vastustaisi "rasvadieettiä". Tsemppiä!!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00