karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-18 21:30:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-05-23 08:54:49 
Poissa
sintti
sintti

tai onko mitää haittaa jos on monta viikkoa hiilareita nostamatta?nyt mulla ollu pari viikkoo hiilarit 20-30...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-23 09:11:08 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Ei oo mitään haittaa jos muuten voit hyvin. Jatka vain samaa rataa. Pidä kuitenkin huoli, että saat monipuolisesti vihanneksia ja kasviksia jotta saat vitammineja ja hiveniä reilusti. Marjat pieninä määrinä on kans hyvä.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-23 10:39:04 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Haittaa varsinaisesti ei (yleensä) ole "perusterveellä". Mutta ravinnon on ravinteiltaan vastattava jatkuvan ketoosin tarpeita. Ketoosissa metabolia on hivenen erilainen ja vaatii hivenen erilaisia asiota koska muun muassa joidenkin aineiden poistuma muuttuu muun muassa ketoosin aiheuttamien säätelytarpeiden johdosta. Myös aineevaihdunnassa erilaiset prosessit vaativat hivenen erilaisia aineita (hiilihydraatin poltto on hiukan eri kuin rasvan poltto jne). Näiden lukuisten prosessien keskinäinen suhde on ravitsemusketoosissa erilainen kuin esim runsashiilihydraattisella ravinnolla.

On monia yleisiä syitä miksi muun muassa kardiologi Atkins suositteli asteettaista ketoosin lievennystä ja hiilihydraattien nostoa induktion jälkeen (luonnollisesti ei pullalla eikä perunalla ensisijaisesti vaan "rehuilla"). (sekä erilaisia lisäravinteita laihdutettaessa ketoosiruokavaliolla) Siten turvataan paremmin kaikkien tarvittavien ravinteiden (ml hivenet ja vitamiinit) saanti. Mikäli elintarvikkeemme olisi toisenlaisia voisi ketogeenisella olla vaikka syntymästään vanhuuteen saakka. (näin mm eskimot olivat. me emme kuitenkaan omaa hedän ravintoaan emmekä sitä kaikkea "hiljaista tietoa" siitä kuinka on syötävä ja mitä)

Kun ottaa muutamia seikkoja huomioon voi ketoosissa (lievässä) turvallisesti olla pitkäänkin.

Pitää muistaa että ehkä saantisuositustaulukot eivät ole tehty ketogeenisen tarpeita vastaaviksi ja suositusmäärät saattaisivat olla erilaisia (kunah niitä tutkittaisiin). Jotain kuitenkin tiedetään

Huolehdi (muiden ohessa) riittävästä (virallisterveellisen nähden ehkä hiukan reilummasta) Magnesiumin, kaliumin ja kalsiumin sannista sekä D:n saannista joko aurinkoa tai ravintoa käyttäen. Nestettä hiukan enemmän kuin luulisi tarpeelliseksi. Jano on usein jo vakava merkki nestevajeesta (ketoosissa erityisesti) koska ketoosi pyrkii ajamaan elimistöä hivenen kuivana eräsitä pH osmolaliteteti yms säätelyseikoista johtuen.

Elimistössä on monia sopeutuvia seikkoja. Eräiden ravintoiaineiden sisäänottoa säädellään samoin poistumaa. Näiden säätöjen optimointi vie elimistöltä aikaa kun säädöille on ravintomuutoksen jälkeen haettava uudet "optimit" . Silloin kun se ei vielä ole ehtinyt sopeutua voi joidenkin aineiden vajeita syntyä erityisen helposti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-23 11:05:02 
Poissa
vauhtikala
vauhtikala

Mulla on hiilarit olleet noin 20hh /pv jo maaliskuun lopusta... mutta en ole ajatellut asioita näin tieteellisesti kuin pappa tuossa hienosti selvittää. Ja nyt mä jäinkin vähän huolestuneeseen mielentilaan: ehkä pitäisi nostaa tuota tasoa...?? Kun ei ymmärrä näitä kaikkia hienouksia ja vahingossa voikin aiheuttaa itselleen haittaa kun ei saa tarpeellisia aineita ravinnosta?! :shock:

Painohan mulla ei oo juurikaan pudonnut edes tällä alle 20 hh/pv, mutta olo on ollut koko ajan älyttömän hyvä. Tosin ne ketoositikut on edelleen hankkimatta...

Hyvä tuo alkuperäinen kysymys, mutta herätti lisäkysymyksiä :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-23 11:30:33 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

eccomi kirjoitti:
Mulla on hiilarit olleet noin 20hh /pv jo maaliskuun lopusta... mutta en ole ajatellut asioita näin tieteellisesti kuin pappa tuossa hienosti selvittää. Ja nyt mä jäinkin vähän huolestuneeseen mielentilaan: ehkä pitäisi nostaa tuota tasoa...?? Kun ei ymmärrä näitä kaikkia hienouksia ja vahingossa voikin aiheuttaa itselleen haittaa kun ei saa tarpeellisia aineita ravinnosta?! :shock:

Painohan mulla ei oo juurikaan pudonnut edes tällä alle 20 hh/pv, mutta olo on ollut koko ajan älyttömän hyvä. Tosin ne ketoositikut on edelleen hankkimatta...

Hyvä tuo alkuperäinen kysymys, mutta herätti lisäkysymyksiä :wink:

No varsinaisen ylipainon määrä taitaa olla melko vähäinen (tosin BMI ei yksilötsolla kaikkea kerro koska rakenne eroja voi olla reilustikin. Muun muassa lihaksen ja rasvan määräsuhde ym rakenneseikat)

No, onkos ollut varsinaista nälkää. Olisiko aavistuksen vähemmällä ruualla. Jos ei olisi oikeaa nälkää kitukuurimaisella tavalla silloinkaan niin vähennä hiukan mutta ÄLÄ ala "kituilla". Etsi ravintokoostumus joka parhaiten pitää hankalaa nälkää poissa. ja siihen vaikuttaa proteiinin, rasvan ja hiilihydraatin suhteet sekä niiden laatu ja se myös hivenen eri tavoin eri yksilöillä. (mutta älä vähennä rehuista)

Ei tässä nyt ihan helposti mitää oikeita vahinkoja suinkaan aikaan saa kunhan nyt ruoka on jotain muuta kuin amerikkalaisen pöhkön joka söi pelkkiä juustokakkuja ollessaan "atkinSSonnin" tappodieetillä.

Ketooisissa voi hivenen kalsiumia (joidenkin muiden ohessa) virrata ulos tavanomaista enemmän. Luustoa on hyvä suojata (mieluiten ruuasta suoraan luontaisesti saadulla (ja luita rasittamalla)) mutta ei se suuri häpee ole ottaa myös purkista koska eihän laihdutus kuitenkaan ole se varsinainen pysyvä ruokintatilanne.

Syö vain tarpeellinen määrä enrgiaravinteita. Se että yksinomaan pitää hiilarit 20:ssä ei ole se joka "laihduttaa" muusta ravinnosta huolimatta. (fysiikan (ja fysiologian) rajoja ei ketokarppauskaan riko millään keinolla)

Ethän vain arvioi "tulos" asioita vain elimistön kokonaispainoon tuijottaen! Sinä(kään) tuskin kadulla kävelet painotarra otsassa. ;) ;)

Mittamuutoksiin voi kiinnittää huomiota.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-23 12:22:16 
Poissa
vauhtikala
vauhtikala

Pappa kirjoitti:
No, onkos ollut varsinaista nälkää. Olisiko aavistuksen vähemmällä ruualla. Jos ei olisi oikeaa nälkää kitukuurimaisella tavalla silloinkaan niin vähennä hiukan mutta ÄLÄ ala "kituilla".

Meinasin ensin vastata, että no mähän syön jo vähän - mutta sitten kävinkin katsomassa omaa ruokapäiväkirjaani KRIITTISESTI ja kyllä tässä on varmaan totuuden siemen ja syy siihen, ettei se paino putoa... syön sittenkin luultavasti liikaa!! :roll:

Tästä päivästä eteenpäin kaikki välipalat pois, ne on varmasti turhia ja luultavasti olen ne vain vanhasta tottumuksesta syönyt - ehkäisemään sitä hirveää nälkää joka ennen karppiaikaa tuli siitä, että kahden ruokailun välissä on noin 9-10 tuntia. Enpä ole tainnut kokeilla, jos vaikka ihan hyvin pärjäisin tuon ajan nyt tällä uudella ruokavaliolla ilman nälkää?!

Kitukuurinomainen nälkä on mulle tuttu juttu, sitä on tullut harjoitettua ties kuinka usein ja kuinka monen vuoden aikana! Eli osaan varmaan sen välttää. Näköjään jo liiankin hyvin :lol:

Karppaus jatkuu koko loppuelämäni, tämä on nyt siitä säätövaihetta sitten!

KIITOS pappa tästä, ihan todella avasit silmäni totuudelle :wink:

Minä rakastan.

ViestiLähetetty: 2008-08-15 21:09:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos taas Pappa hyvästä ja selkeästä tietopaketista. Meni minunkin kaaliin :lol:

ViestiLähetetty: 2008-12-06 13:44:54 
Poissa
sintti
sintti

No heippa!

Mä olen ketoillut noin vuoden ja pari kuukautta vaihtelevalla menestyksellä. Ensin laihduin helposti monta kiloa- sitten jumitti. Kesäaikaan lihoin yli viisi kiloa ja nyt yritän taas kerätä itseäni laihtumaan tavoitteeseeni.. hohhoijaa.

Painonnousu takaisin johtui varmaan siitä, kun kesällä maistuivat viini ja siideri(upcider perry light) ja sittenhän niissä olotiloissa tuli vaan syötyä liikaa, enkä pääse enää liikkumaankaan niinkuin haluaisin.

Vaikka painoni näköjään hiissaa ketoosissakin, olen todennut, että ketoosi olotilana sopii mulle. Olen energinen ja iloinen. Jos hiilarit menee överiksi, mikä tapahtuu silloin tällöin, alan kiukutella ja heitellä kamoja. Huomaan heti pohjekrampeista, jos olen juonut liian vähän vettä. Kun hiilarit ja ruokamäärät ovat tosi alhaalla ja tunnen laihtuvani, tuntuu etten tarvitse unta kuin n 6h yössä. Tosin yöunta lyhentää nälkä, joka tulee usein aamuviidelta (silloin kun on malttanut jättää iltapalan pois).

Minuakin kiinnostaa kovasti tuo pitkä ketoosissa olo ja eläminen. Atkinskin ilmeisesti tarkoitti, ettei ketoosissa hengailla koko elämää. Enpäs tiedä, minä elelisin mieluiten näin. Mites se pappa ja muut gurut ajattelee ja elää?

Syön monivitamiineja, omega 3:sta ja kalsium-magneesium-tabuja päivittäin. Nyt pimeällä otan myös d-tippoja lapsen pullosta.. Juon myös rooibosta, vihreää ja valkoista teetä sekä varmaan liikaa kaakaota (siis kermalla ja stevialla) joka aiheuttanee jumia.

Menen tässä kuussa työhöntulotarkastukseen ja yritän teettää kaikki mahdolliset testit. Jännittää ihan mitä siellä tapahtuu varsinkin kolesterolin ja veriarvojen kanssa..

No juu
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

San

ViestiLähetetty: 2009-01-05 14:00:45 
Poissa
sintti
sintti

Olen vasta aloittanut karppaamisen, mutta nyt rupesi askarruttamaan että monta kertaa saan päivässä syödä. Olin ajattelut noudattaa 4 krt/pv, onko liikaa?

ViestiLähetetty: 2009-01-05 15:17:15 
Poissa
sintti
sintti

^ Eihän sillä ruokailujen lukumäärällä ole väliä vaan sillä, miten paljon syöt. Eli siis syöt vain siihen asti, kun olet kylläinen, etkä syö, jos ei ole nälkä. Jos tavoittelet ketoosia, sen myötä näläntunne vähenee.

ViestiLähetetty: 2009-01-05 15:23:47 
Poissa
Karpihko
Karpihko

To-fu kirjoitti:
Olen vasta aloittanut karppaamisen, mutta nyt rupesi askarruttamaan että monta kertaa saan päivässä syödä. Olin ajattelut noudattaa 4 krt/pv, onko liikaa?

Yleisin tapa täällä taitaa olla kolme ateriaa päivässä. Itselläkin on tuo kolmen aterian rytmi. Joskus vapaapäivinä menee vaan kaksi, koska aamiainen on niin myöhäinen. Mitä noi sun neljä ateriaa on? Luonnolliselta tuntuu tuo aamiainen, lounas ja päivällinen (ajoista niinkään välittämättä)

ViestiLähetetty: 2009-01-05 16:04:37 
Poissa
sintti
sintti

Olen tottunut syömään n. 3 tunnin välein, joten varmaan näin alkajaisiksi söisin enemmän ja vähentäisin sitten myöhemmin. Aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala.
Vettä ja kivennäisvettä menee päivisin varmaan n. 2litraa.

ViestiLähetetty: 2009-01-06 03:38:29 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Muutamat kirjailijat suosittelevat kolmen aterian rytmiä, koska aina ateriassa on jonkin verran hiilareita ja siten rasvanpoltto katkeaa aina ruuansulatuksen ajaksi tai vielä vähän sen jälkeen. Jos puputtaa koko ajan (no neljä ateriaa ei ole pahakaan) niin elimistö ei pääse koskaan rasvanpolttoon asti, vaan on aina ruuansulatuksen kimpussa. Ja osa kirjailijoista katsoo hyväksi antaa ruuansulatuselimistön levätä välillä. Mutta mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Kolmeen ei ole pakko tähdätä, jos kaksi on hyvä, eikä viisi ole liikaa jos se muuten sopii. Mutta tässä rasvanpolttovalossa viisi on siis ns.liikaa.
Monet täälläkin sanovat, että jos ruokaa pitää olla useammin kuin 3 kertaa vuorokaudessa, on yksinkertaisesti syönyt liian vähän ja etenkin rasvaa.

ViestiLähetetty: 2009-01-20 12:18:14 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Muutamat kirjailijat suosittelevat kolmen aterian rytmiä, koska aina ateriassa on jonkin verran hiilareita ja siten rasvanpoltto katkeaa aina ruuansulatuksen ajaksi tai vielä vähän sen jälkeen. Jos puputtaa koko ajan (no neljä ateriaa ei ole pahakaan) niin elimistö ei pääse koskaan rasvanpolttoon asti, vaan on aina ruuansulatuksen kimpussa. Ja osa kirjailijoista katsoo hyväksi antaa ruuansulatuselimistön levätä välillä. Mutta mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Kolmeen ei ole pakko tähdätä, jos kaksi on hyvä, eikä viisi ole liikaa jos se muuten sopii. Mutta tässä rasvanpolttovalossa viisi on siis ns.liikaa.
Monet täälläkin sanovat, että jos ruokaa pitää olla useammin kuin 3 kertaa vuorokaudessa, on yksinkertaisesti syönyt liian vähän ja etenkin rasvaa.

Komppaan Mimmimakiaa.

Minullakin oli vaikeuksia ensin, koska olin tottunut syömään 5-6krt päivässä, niinkuin virallisterveellinen suosittaa.

Ensin söin 4 krt päivässä, runsas aamupala, välipala, päivällinen ja iltapala.
Jonkin ajan kuluttua huomasin, että syön vaikkei ole nälkä, siis kellon mukaan.
tein uuden jaon ja laitoin päivän makrot kolmeen yhtä suureen osaan.
Aamupala, päivällinen ja iltapala, kaikilla aterioilla syön suurin piirtein saman verran.
Ainakin tähän pyrin... :roll:

Kroppaa tottuu hyvin nopeasti milloin mihinkin, monesti kuulee että, "olen tottunut syömään 3 tunnin välein, ettei vois kuvitellakkaan, että ruokailun väli olisi 5 tuntia."
Nii-i...

Kaikkeen tottuu......... :D

ViestiLähetetty: 2009-01-20 19:29:14 
Poissa
sintti
sintti

Mimmimakia kirjoitti:
Muutamat kirjailijat suosittelevat kolmen aterian rytmiä, koska aina ateriassa on jonkin verran hiilareita ja siten rasvanpoltto katkeaa aina ruuansulatuksen ajaksi tai vielä vähän sen jälkeen.

Hmm.. Voisikohan tämä lause selittää kiukkukohtauksia noin tunti ruokailujen jälkeen? Ymmärsinkö oikein, että kroppa joutuu siis aina hiilareita syödessä vaihtamaan tahtia ja sitten taas sopeutumaan/menemään takaisin ketoosiin..

ViestiLähetetty: 2009-01-22 00:40:10 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

No kyllä se voi verensokerin pyrähdys hyvin olla ts. laskuhumala. Mulla entisessä elämässä oli sellainen "vika", että jos söin runsashiilarista ruokaa, esim kinkkiä ja riisit toki kaikki nii kohta tuli kova unen tarve. Päiväunet kesti n.2 tuntia ja olin ihan koomassa herätessäni hikeen ja n. tunnin herättyäni vihainen kuin karhu joulukuussa herätettynä. Aivan hirveitä raivareitakin ja itkukohtauksia saatoin saada. Mutta olen parantunut nyt. Eli mulla ainakin hyvin selvästi oli rankka verensokerin lasku kysymyksessä. Ja, juu niin herättyäni mulla teki aina kovasti mieli jotain hedelmämehuja tai hedelmiä.

ViestiLähetetty: 2009-04-23 18:52:07 
Poissa
sintti
sintti

Ruotsalaisella sajtella Kolhydrater i fokus ollaan kyllä sitä mieltä että karppaus on elämäntila, eli ketoosissa ollaan loppuelämään.... monet ovat siellä UFOssa (under fem (gram) om dagen) eli alle 5 gr hillihydraatteja per päivä....

itse olen ollut ketoosissa 8.1.09 alkaen (ainoa poikkeus 2-3 päivää pääsiäisen aikana) :D

ViestiLähetetty: 2010-10-14 09:14:43 
Poissa
sintti
sintti

Mä pyrin olemaan ketoosissa koko ajan (heinäkuusta lähtien on vedetty). Toki välillä tulee viikonloppuja jolloin ihan tietoisesti päätän sortua ja ketoosi menee poikki, mutta sitten palaan taas viikolla ruotuun. On mulla silti paino pudonnu, koska repsahdukset ei oo jääny päälle.

Mä syön yleensä kaksi kertaa päivässä: lounaan töissä klo 10.30 ja päivällisen klo 16-17. Jotain pientä saatan vielä päivällisen jälkeen napostella, mutta tyyliin puoli kourallista pähkinöitä tai pari palaa tummaa suklaata. Aamupalaa en osaa syödä enkä sitä koe tarvitsevani. Siksi tuo lounas mulla onkin vähän aikasemmin.

ViestiLähetetty: 2010-10-14 09:26:42 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

knallen kirjoitti:
...karppaus on elämäntila, eli ketoosissa ollaan loppuelämään....

Ei kait ny senttäste. :shock:

Karppaus ja ketoosi ei ole kuitenkaan sama asia... :wink:

ViestiLähetetty: 2010-10-14 10:19:52 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Delefantti kirjoitti:
Mä pyrin olemaan ketoosissa koko ajan (heinäkuusta lähtien on vedetty). Toki välillä tulee viikonloppuja jolloin ihan tietoisesti päätän sortua ja ketoosi menee poikki, mutta sitten palaan taas viikolla ruotuun. On mulla silti paino pudonnu, koska repsahdukset ei oo jääny päälle.

Mä syön yleensä kaksi kertaa päivässä: lounaan töissä klo 10.30 ja päivällisen klo 16-17. Jotain pientä saatan vielä päivällisen jälkeen napostella, mutta tyyliin puoli kourallista pähkinöitä tai pari palaa tummaa suklaata. Aamupalaa en osaa syödä enkä sitä koe tarvitsevani. Siksi tuo lounas mulla onkin vähän aikasemmin.

Tää on just kun mun kirjoittama !!! samalla tyylillä täällä myös :smt045 :smt045 :smt045

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00