karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-05 17:46:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-01-31 13:11:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kuuluukohan tämä tänne....

Oletteko punninneet itseänne vaa'alla josta näkee myös kehon rasva- ja vesiprosentin.

Vettä pitäisi olla 60 % ja rasvaa 20 % loput kaikkea pientä kivaa ja tarpeellista.

Olen laihduttanut vaikka millä systeemillä ja aina ja aina vaan huonolla tuloksella, eikä tämä karppaaminenkaan ole kovin hyviä tuloksia tuonot vaikka kyllä parempaa kuin pointsit.

Mulla on kehon rasvapitoisuus n. 40 %, vettä n.43 %, kuitenkaan painoindeksini ei ole kuin 27. Pistäsisin tämän korkean rasvaprsentin huonosti laihtumisen syyksi. Huomattavasti korkeamman bmin omaava ystävättäreni laihtuu nopeammin koska hänessä on enemmän vettä ja pienempi rasva %.

Kysymys... Onko kokemuksia laihtumistuloksista korkealla rasvaprosentilla. Onko se minun ja monen muun todella hitaasti laihtumisen syy.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-31 13:15:24 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ensinnäkin, naisille sopiva rasvaprosentti on kyllä 20-30 prossaa, ei vain tuo alapää. Ja toiseksi, juuri noita rasvoja täällä karpatessa on tiputeltu pois tai vaihdettu rasvattomaan massaan tai molempia.

Niin että tervetuloa vaan!

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2007-01-31 13:52:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

teppana22 kirjoitti:
Oletteko punninneet itseänne vaa'alla josta näkee myös kehon rasva- ja vesiprosentin.

Tarkoitatko vaakaa johon voi syöttää jotakin tietoja?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-31 14:13:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joo. Vaaka johon pannaan ikä ja pituus. Se sitten mittaa paljaista jalkapohista ilmeisesti sähkönjohtavuutta jolla sitten määritellään ihmisen koostumus.

Olen tavannut vasta yhden ihmisen jonka vesipit. oli lähes 60 %.

Että on tässä meikäläisellä vaihtamista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-31 14:22:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tuntuu kyllä aika mahdottomalta ajatukselta, että tuollaisella voitaisiin määrittää nuo mainitsemasi arvot. Tuo jalkapohjista mitattava tarkka kehon vesipitoisuus ei liene mahdollista :shock:. Arvaisin mainosmiesten kikkailuksi.

Tuo BMI taas tulee automaattisesti syöttämäsi painon ja pituuden suhteesta ja se jos jokin on keskiarvo.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-31 14:32:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

NO, enpä ala tinkaamaan. Olen vain huomannut kun lihon niin rasvaprosentti nousee... mittaa se sen sitten mistä tahansa. Ja laihojen kanssasisarten prossat ovat "oikeampia". Nyt kun vielä pääsisin näkemään mitä tapahtuu omille prossilleni kun laihdun. HEH HEH..

Etsin vain syytä omalle huonolle laihtumiselle ja kyselisin onko muilla vastaavia kokemuksia ja ihmevärkkejä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-31 16:29:47 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Mulla on kehon rasvapitoisuus n. 40 %, vettä n.43 %, kuitenkaan painoindeksini ei ole kuin 27. Pistäsisin tämän korkean rasvaprsentin huonosti laihtumisen syyksi. Huomattavasti korkeamman bmin omaava ystävättäreni laihtuu nopeammin koska hänessä on enemmän vettä ja pienempi rasva %.

Nuo rasvaprosenttivaa'at osaavat mitata kunnolla vain veden määrää. Rasvaprosentti on laskennallinen. Näin siis ainakin vielä pari vuotta sitten kun ostin oman vaakani.

Juttu on niinkin yksinkertainen, että lihasmassa on suurimmaksi osaksi vettä. Eli jos vesipitoisuus on suuri, se kertoo suuresta lihasmassasta. Ja lihasmassa taas on aktiivista kudosta, joka kuluttaa kaloreita jatkuvasti. Tästä seuraa että kulutus on suurempi ja on helpompi laihduttaa kun voi syödä hieman enemmän. Eli mitä enemmän lihasta, sitä helpompi yleisestiottaen on laihtua.

Sitten kannattaa ottaa huomioon, että karppaus poistaa alussa ylimääräisiä nesteitä. Eli kun karppaillen vesiprosentti laskee äkisti, niin ei tarvitse huolestua siitä, että se menisi lihaksista. Se hukattu on hiilihydraattivarastoihin sitoutunutta vettä, ei lihaksiin. Eli karpit ovat hieman yläkarppeja "kuivempia" (no, näkyyhän se päällekin ettei turvotuksia ole) ja siksi rasvaprosenttivaa'an kaavat eivät ihan pidä paikkaansa ja karppi saa hieman normaalia suuremman rasvaprosentin näyttöön.

Lainaa:
Olen vain huomannut kun lihon niin rasvaprosentti nousee... mittaa se sen sitten mistä tahansa. Ja laihojen kanssasisarten prossat ovat "oikeampia"

Tätä en ymmärtänyt. Mitä korkeampi vesiprosentti (=lihasmassa), sitä pienempi rasvaprosentti. Ja toisinpäin. Missään tapauksessa ei kannata vertailla rasvaprosenttivaa'alla mitattuja tuloksia muihin kuin omiin vanhoihin tuloksiinsa. Vaaka ei missään nimessä anna oikeita prosentteja. Erot voivat olla niinkin huimat kuin että pihtimittauksessa prosentti on 28% ja rasvaprosenttivaa'alla 34%. Riippuu rasvan jakautumisesta ja monesta muusta asiasta mihin suuntaan pieleen vaaka näyttää arvon.

ViestiLähetetty: 2007-01-31 18:18:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Taman hetkista prosenttiani en tieda, mutta muinoin runsaasti (silloinkin) ylipainoisena rasvaprosenttini oli 46% LAAKARIN MITAUKSESSA.
Aloitin tiukan Nuttlilett -tyyppisen ruokavalion 4 kk:n ajan (lopetin sen pahojen sivuvaikutusten vuoksi). En syonyt kuin 10 g (????????yhden voinapin) rasvaa paivassa ja loppuprosentti oli 37% rasvan osuudelta vaa alla jalkapohjista mitattuna. Laakarillani itsellaan oli (kysyin hennolta 45-kiloiselta naisihmiselta hanen prosenttiaan)26%. Nutrailun aikana ihoni oli ryppyinen kutiseva ja hiuksia lahti runsaasti pesujen yhteydessa eika se rasvaprosentin mittailu innostanut jatkamaan idioottimaista hommaa, jota olisi pitanyt jatkaa viela useita kuukausia.(sain -25 kg alas ja pian uudelleen ylos)
Nyt minulle on ihan se ja sama mista koostun prosenteissa kunhan voin jatkaa karppisyomistani seka samalla uudelleen muokkaantua ulkoisesti seka henkisesti.
Ei kannata stressata itseaan prosenttijutuilla....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-31 21:05:36 
Poissa
landekarppi
landekarppi

8) Juu, tuolla se on miula nurkassa pölyttymässä... :roll: Kai siitä hyötyäki ois, mut en ole enää jaksanu murehtia lukuja... vaatteet kertoo enemmä... :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-31 21:35:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla on sellanen vaaka joka arvailee rasvaprossaa. Sen käyttöohjeessa kerrottiin, että lihavalla se nesteprossa ei ole "normaalilukemissa". vaan se olisi liian pieni.
Mä olen huomannut, että kun käyn vaakassa esim useempana aamuna peräkkäin ja paino heittelee vaikka kilon sisällä eestaas, niin rasvaprossa tuntuu muuttuvan enemmän kun neste. luulis, että rasvaa ei sais lisättyä tai vähennettyä päivässä yhtä %-yksikköä.

kyllä mä luulen, että tollanen vaaka voi olla ihan hyvä muutoksen seurannassa, mutta ei mitenkään hyvä kertomaan todellista tilannetta.

Mulla on paino noussut yli siitä mistä aloitin karppaamisen, mutta olen paljon ohuempi kun ennen karppausta ja rasvaprossakin on 4%-yksikköä pienempi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-31 22:27:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Joo, mulla kans speciaali vaaka.

Rasvaprosentti laskee tasaisesti mutta paino heiluu hieman eestaas eli uskon laitteeseen. samalla lihasten osuus kasvaa...tottakai. Nesteet heiluu hieman mutta on nousemaan päin.

Lisäksi vaa'assa päivän, viikon ja kuukauden trendi käyrä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-01 11:44:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Noihin impedanssimittauksiin vaikuttaa sitten neste- ja mineraalitasapainot, eli ovat enintään suuntaa-antavia. Ja vaa-at painottavat luonnolisesti alaruumista, koska virta oikaisee enimmäkseen vatsalihasten kautta ja vähemmän vaikkapa korvienvälista. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-01 13:21:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

mulla on sellanen vaaka, rasvaprosentti näyttää 25%. muutaman päivän se oli 17%, en ymmärrä miten se oli mahdollista! :shock:

Lihaskunto on 56, eli sen pitäis olla hyvä...

Nestetasapaino muistaakseni jotain 43%

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-09 14:05:40 
Poissa
sintti
sintti

Oman kokemukseni mukaan rasvaprosenttia mittaava vaaka on varsin näppärä laite. Täytyy vain hyväksyä se, että kertamittauksen tarkkuus on melko huono.

Itse pidän pikkutarkasti kiinni päivittäisistä punnituksista ja rasvaprosentin mittaamisesta. Yksittäisillä arvoilla ei kummankaan osalta tee mitään, mutta esimerkiksi viikon liukuva keskiarvo näyttää muutokset tosi tarkasti. (Eli viimeisten 7 päivän keskiarvo Excelillä).

Olen laihtunut 95->88 kg ja rasvaprosentti on muuttunut 31->26. Molemmat tulokset ovat linjassa sen kanssa, että muuta kuin rasvaa on kehossani noin 65 kiloa.

Jatkuva mittailu ja tulosten laskeskelu vaatii tietenkin luonnontieteilijän otetta, mutta on todella motivoivaa nähdä keskipainon jatkuvasti tippuvan, vaikka paino päivittäin hieman heiluukin ylösalas.

Takana on siis kuusi viikkoa karppaamista, ja ensimmäisten kahden päivän rysäyksen jälkeen keskimääräinen paino (ja rasva%) ovat laskeneet täysin lineaarisesti.

Vyötärö 110 -> 95cm

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-09 20:59:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mikähän rasvapallero minä oikein olen kun painan 75 kg olen 168 pitkä ja rasvaprossani on 40. Ei minussa kai ole kauheasta veden killittämmisestä huolimatta vettä oikei ollenkaan. Kuiva tyyppi :oops: VOI ITKU.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-15 09:29:20 
Poissa
sintti
sintti

Minkäsmerkkisiä ja -mallisia vaakoja teillä on?

Jostain muistelen lukeneeni että suurin osa noista vaa'oista heittää ihan arpomalla noita tuloksia. Jos nyt löytäisi semmoisen mikä näyttää edes vähän oikein rasvaprosentin ja sen muuttuessa vaa'an lukemakin muuttuisi oikeaan suuntaan, niin kaipa tuollaisen voisi hankkia.. Eli suosituksia otetaan ilomielin vastaan, kiitos :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:04:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Miulla Beurer BG 55 -merkkinen vaaka, jota nyt opettelen käyttämään :wink: .
Teppana22: minä myös 168 pitkä ja painoa 75-77 kg. Mulla BF (rasva) 35%, vesi 47,3%. Eli "rasvasta vedeksi" -missio täälläkin :) . Tsempataan!!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-22 22:29:19 
Poissa
sintti
sintti

Mulla on Korona-merkkinen lasinen vaaka, jossa on neljä sähköistä mittausanturia kantapäiden ja päkiöiden alle.

Joku epäili, että rasvaprosentti tulisi näissä "taulukosta" pituuden, iän ja painon mukaan. Näin ei ainakaan tuossa ole, eli esimerkiksi sylissä oleva hyvin raskas esine ei muuta mitattua rasvaprosenttia, vaikka siis paino muuttuu.

Ja taas toisin päin, eli esimerkiksi märät jalat sotkevat sähköisen mittauksen vaikka paino pysyisi samana.

Nestetasapaino heiluttaa mittaustulosta, eli jonkinlainen usean mittauksen keskiarvo tarvitaan että saisi käsityksen rasvaprosentin kehityksestä. Itse olen kyllä tykännyt tuosta.

1.1.2007 alkaen karppausta ja himoliikuntaa:

Paino 95 -> 88kg

Vyötärö 110 -> 95cm

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-23 08:46:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Meidän vaaka on Instrusta ostettu Oregon scientifig. Tuntuu olevan aika armoton. Tässä painoni oli noussut vuorokaudessa 900 g ja vaaka näytti sen kaiken olevan nestettä niinkuin olin ajatellutkin.

Adalmiinukka, äsken käydessäni vaa'alla painoni oli kahvit mahassa ja työkamppeet päällä 78,6 kg (Kotivaaka näyttää 5 kg vähempi, taidan heivata sen mäkeen) rasva 40.1 %ja vesi 43.7 %.

Karppauksen aloittamisesta on rasva tippunut tasan yksi prosenttiyksikkö ja vesi noussut 0.8 yksikköä. Paino muutaman kilon. Ei enään tota neljää kun 900 g tuli takaisin. Tosi työlästä toi rasvan muuttaminen vedeksi. Ihmisessä pitäisi olla jotakin 60 prossaa vettä. Olen nähnyt tämän toteutuvan vain aniharvoilla henkilöillä ja ne ovat olleet kaikki jotakin sitkeän näköisiä urheilijoita.

Minä ainakin uskon tämän vaa'an esityksiin. Meillä on lisäksi sellainen käsissä pidettävä rasvamittari. Se näyttää aina vähempi kuin tämä jaloista ottava.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-23 09:53:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nallekarhu kirjoitti:
Joku epäili, että rasvaprosentti tulisi näissä "taulukosta" pituuden, iän ja painon mukaan. Näin ei ainakaan tuossa ole, eli esimerkiksi sylissä oleva hyvin raskas esine ei muuta mitattua rasvaprosenttia, vaikka siis paino muuttuu.
Ja taas toisin päin, eli esimerkiksi märät jalat sotkevat sähköisen mittauksen vaikka paino pysyisi samana.
Nestetasapaino heiluttaa mittaustulosta, eli jonkinlainen usean mittauksen keskiarvo tarvitaan että saisi käsityksen rasvaprosentin kehityksestä. Itse olen kyllä tykännyt tuosta.

Mun vaa´assa sama juttu, eli märin jaloin tulee väärä tulos, mutta hieman kosteat/nihkeät jalat on hyvä olla. Ja jalkapohjien kautta mittaa siis sähköisesti. Uskon että tuo on ihan kohtuullisesti suuntaa antava, varsinkin kun mittaa jatkuvasti samalla vaa´alla niin voi seurata niitä muutoksia. Itsellä rasva on liikahtanut jo pikkiriikkisen alaspäin, eli 35,2 -> 34,5 :lol: , suunta on sentään oikea. Vesi taas 47,3 -> 47,8. Hitaasti mutta varmasti.

Nallekarhu: hienoja tuloksia sulla, jatka samaa rataa! Perässä tullaan, hissukseen mutta kuitenkin.

Tsemppiä teppana22, nesteet tulee ja menee mutta rasva EI OLE ikuista -eiks niin! :) . Ja muille kans...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00