karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-10 08:48:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Uniongelmia ketolla - Miksi?
ViestiLähetetty: 2007-04-13 11:56:04 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Ekan parin vuoden aikana mulla ei ketokausilla ollut koskaan mitään ongelmia, mutta nyt viimeisen vuoden aikana jatkuvasti. En saa illalla unta ja aamulla herään ennen kellonsoittoa. Jos yritän taklata ongelmaa syömällä hieman hiilareita illalla, herään sitten keskellä yötä, enkä meinaa saada unta uudestaan.

Kiinnostaisi tietää, mikä tämän aiheuttaa. Selailin vanhoja ketjuja ja löysin sieltä tällaisen selostuksen:
savu kirjoitti:
Karppaus vaikuttaa aivojen välittäjäaineisiin.

Yksinkertaistettuna:
Kasvanut proteiinimäärä lisää dopamiinin (vimmahormoni ;-) ) määrää. Sen vastavaikuttajia ovat mm. GABA ja serotoniini, joiden lähtöaineiden (mm. glutamiini ja tryptofaani -aminohapot eli proteiinipalikat) määrä sinänsä lisäänyy kyllä, mutta: ne läpäisevät huonosti aivoveriesteen --ilman insuliinia. Serotoniiniin tarvitaan trypton lisäksi riittävä määrä B6- ja B3-vitamiinia ja magnesiumia.

Tolta pohjalta käytännön ohjeita univajeisille:
    * Päivän prodejysäys kannattaa keskittää aamuun illan sijaan
    * Hiilarisatsi enemmän iltaan
    * Piristeet vähemmälle: Kahvi pois, ei kaakaota illalla. Ensimmäinen on dopamiiniboosteri, toinen muuten vaan hento piriste.
    * Illallinen mielummin aikaisin kuin myöhään (proteiini lisää dopamiinia)
    * Maksa on erinomainen B-vitamiinilähde
    * Magnesium-lisä kannattaa muistaa
    * Epätoivoisimmat :wink: voi ottaa suklaata tryptofaania sisältävän aterian jälkeen, muistaen kuitenkin, että nyt sitten nostetaan insuliinia.

Muuten ihan hyvä, mutta nykyään en enää kasvata proteiinimäärää ketoillessani. Aiemmin joskus niin tein, mutta silti sain unta. Magnesiumlisä on ollut ohjelmassa jo iät ja ajat.

Onko jollakulla tähän muuta tieteellistä selitystä? Miksi ketodieetillä ei saa unta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-13 19:44:33 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:roll: Misukisu, et ole ainoa... :shock: Sama ongelma miulaki, etenki töis olles... herään pari tuntia enne kellon soittoa... :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-13 21:10:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla ongelmana juuri unenpäästä kiinnisaaminen

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-17 08:07:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mä en ole koko induktion aikana nukkunut yli 8 tuntia yössä. Iltaisin on vähän hankala saada unta, mutta nukahdan kuitenkin yleensä noin tunnissa. Ongelma on se, että herään aina 7-8 välillä. Mulla on nyt ollut paljon lomaa ja olisin voinut nukkua 9-10:een niin kuin normaalisti lomalla. Mutta niin vain heräilen aina ensin vessaan seitsemän aikaan ja sen jälkeen en saa enää unta.

En kuitenkaan yleensä ole kovinkaan sen väsyneempi vaikka olisinkin nukkunut vain n.6 tunnin unet. Ehkä tämä on sitä että unen tarve vähenee..mutta silti välillä tuntuu että olisi kiva edes joku yö nukkua kunnon yöunet..luulisi ettei ole tervellistäkään nukkua jatkuvasti vajaita öitä. Etenkin kun olen koko elämäni ollut sellainen ihminen joka tarvitsee sen 9 tuntia yössä jaksaakseen.

20.9.2010 alk. kilotkuriinprkl ketokarppi...
1.11.2010 alk. "mutualakarppi"
27.11.2010 alk. hyväkarpistuu...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-03 14:04:17 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

Tuttua hommaa.

Oma "mutu" - on ihan selvä eli sitä virtaa vaan tulee nyt omista varastoista kun koneisto alkuun pääsee. Olen juuri nyt uuden ketoilun alussa , muutamia viikkoja liki nollahiilareilla ja aivan älyttömiä työpäiviä jaksaa kyllä vääntää. Tuo dopamiiniteoria voi ihan hyvin pitää paikkansa.

Mulla menee vielä niin että nälkä häviää kokonaan ja tulee warrior - rytmi eli en tarvitse ruokaa päivällä. Pari öljyhuikkaa otan. Pitääkin tästä käydä puntarissa.

Se univaje kompensoituu sitten joskus pidempinä öinä. Vaikeuksia tulee ehkä enemmän päivätyöläiselle, minulla on nyt omat ja vapaat rytmit joten asia ei häiritse vaan päin vastoin. Nukun nykyisin noin aamuviidestä yhteentoista.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-04 19:59:30 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:wink: Joo, virtaa riittää eikä ole samalla tavalla nälkäkää... :shock: Eikä siihe kuole, ellei heti saiskaa syömistä... hyvi pärjää iltaa asti... :wink: Miullaki ruoka vast 18 mais... eikä sen jälkee syö enää mitää... :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00