karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-20 08:08:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-01-20 19:17:41 
Poissa
sintti
sintti

olen ollut ketoosissa (ketostixien mukaan) n pari viikkoa, ja painoa on pudonnut korkeintaan vaivaiset pari kiloa. syön reilusti alle 20 grammaa hiilihydrtaatteja/vuorokausi.

oletan, etten ole immuuni ketoosille, vaan olen unohtanut tai jättänyt huomiotta jonkun erittäin oleellisen seikan. toivoisin vinkkejä ja huomioita, sillä muuten dieetti on juuri minun makuuni - proteiiniruokien kanssa ei juuri nälkää tule, eikä minun ole liioin tehnyt makeaa mieli juuri nimeksikään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-20 21:05:36 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Vaivaiset pari kiloa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-20 21:06:33 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

En ole ollenkaan asiantuntija näissä asioissa, ihan päinvastoin, aloittelijaksi luokittelen itseni vielä...mutta minusta tuo 1kg/vko on ihan hienoa! Syitä siihen, ettei tahti ole nopeampaa - eli heti jotain 3-4kg/vko - voi olla useita. (ja tuo on enimmäkseen sitä alkuun kuuluvaa nesteen poistumista)

Olen lukenut täältä mm. seuraavaa syyksi sopivaa:
- ylipainoa ei ole tai on vain vähän
- ikä (vanhemmiten siis hitaampaa)
- aineenvaihdunnan hitaus (liittynee em.)
- syöt liian vähän rasvaa t. liian paljon proteiinia
- juot liian vähän

Näkemättä päivittäistä menuasi ei voi kuin arvailla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-20 21:19:18 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Mina en usko laihtuneeni, ei siis ainakaan missaan viela tunnu vaikka olen ollut ketoosissa ja oletan sen johtuvan siita kun juon kahvia vaikka Atkins kieltaa ja joskus menee paljon juustoa. Jatkan silti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-20 21:43:53 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

Paljonko sitten olisi pitänyt laihtua?

Mikä muuten on lähtöpaino ja paljonko haluat laihduttaa? Kuulostaa nimittäin siltä että normaalipainon rajoilla ollaan ja halutaan ihmetuloksia.

Alkuun lähtee paljon kiloja yleensä niiltä ihmisiltä joilla niitä kiloja on paljon. Mitä lähempänä ollaan normaalipainoa, laihdutusvauhti hidastuu. Jos sinun kohdallasi on kyse siitä että olet normaalipainossa tai lähellä normaalipainoa, painonpudotus ei ole niin rajua.

Pistä kuitenkin asia kontekstiin: 2 kg = neljä pakettia voita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-21 03:16:46 
Poissa
sintti
sintti

no painoahan on reilu 120 kiloa, eli helposti olettaisin että kaikki ei ole ihan kunnossa. liiallinen proteiiinin määrä ehkä saattaisi tulla kyseeseen, mutta sekin kuulostaa tilani huomioiden aika erittäin liialliselta. kahvia juon myös, mutta olettaisin sen liittyvän lähinnä insuliinin eritykseen ja siihen liittyviin mahdollisiin ongelmiin, jotka eivät varsianaisesti kosketa minua. käsittääkseni. ja mitä ikään tulee, en suinkaan ole seniori.

kiitokset kuitenkin kaikille keskusteluun osallistuneille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-21 05:01:31 
Poissa
taviskarppi
taviskarppi

Veikkaukseni on että liian vähän rasvaa, liikaa proteiinia. Kerro lisää, mitä olet syöny esimerkiksi EILEN?

2010 Tammikuussa paino yhä 86kg :(
.
.
Pitkän tauon jälkeen paluu karppilammikkoon 3/2015 lukemista 92kg.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-21 10:26:47 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

Juotko varmasti tarpeeksi? Myös vissyjä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-21 11:41:01 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Paino vaihtelee herkästi ihan nestetasapainon mukaan. Noin lyhyestä ajasta ei voi sanoa mitään varmaa. Mutta muistathan, että rasvaa kroppa pystyy sulattamaan vain puolisen kiloa viikossa, ei enempää. Eli järkeävä laihtumistavoite jos semmoisen haluaa, on 2 kg kuukaudessa.

Itse kuitenkin ajattelen mieluummin niin, että mitään tavoitepainoa tai laihtumistavoitetta ei ole, vaan olennaista on oppia syömään kroppaansa kuunnellen ja oikein, tänään. Elämä ei ole sitkun. Elämä on NYT. Paino hakeutuu ajallansa minne hakeutuu. Jonkun meistä kuuluukin olla kapoisempi kuin jonkun toisen. Ja sekin voi muuttua eri ikäkausina.

Olennainen asia on hyvä olo.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-21 17:01:51 
Poissa
sintti
sintti

mirka, kiitokset valaistuneista sanoistasi. oma tilanteeni on tällä hetkellä kuitenkin se, että yritän aktiivisesti laihduttaa.

laskeskelin tuossa tämän päivän menun tehot. tässä vaiheessa näyttäisi seuraavalta:

1742 kcal
145g prot
7.8g hiilihydraatteja.

mikäli nälkä yllättää jossain vaiheessa, ajattelin syödä siihen vaikka tonnikalaa tms.

kun noita numeroita tarkastelee, huomaan itse että yleensä syön huomattavasti enemmän proteiineja - kuin myös että päivittäinen energiansaanti on selkeästi suurempi...

päätin laskea päivittäiset ravintoaineet (noin suurinpiirtein) joka päivälle tällä viikolla, eli uskoisin vastauksen löytyvän siitä. kiitokset kaikille jälleen kerran

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-21 20:36:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

galmu kirjoitti:
mirka, kiitokset valaistuneista sanoistasi. oma tilanteeni on tällä hetkellä kuitenkin se, että yritän aktiivisesti laihduttaa.

laskeskelin tuossa tämän päivän menun tehot. tässä vaiheessa näyttäisi seuraavalta:

1742 kcal
145g prot
7.8g hiilihydraatteja.

mikäli nälkä yllättää jossain vaiheessa, ajattelin syödä siihen vaikka tonnikalaa tms.

kun noita numeroita tarkastelee, huomaan itse että yleensä syön huomattavasti enemmän proteiineja - kuin myös että päivittäinen energiansaanti on selkeästi suurempi...

päätin laskea päivittäiset ravintoaineet (noin suurinpiirtein) joka päivälle tällä viikolla, eli uskoisin vastauksen löytyvän siitä. kiitokset kaikille jälleen kerran

Painosi viittaa siihen, että on insuliiniresistenssiä, jos et ole pitkä ja lihaksikas nuorimies. Proteiinia on silloin mielestäni aivan liikaa. Puoletkin riittäisi. Varsinkin, jos ymmärsin oikein, että yleensä syöt vielä enemmän proteiinia. Jos on nälkä, lisää rasvaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-21 22:48:41 
Poissa
taviskarppi
taviskarppi

galmu kirjoitti:

1742 kcal
145g prot
7.8g hiilihydraatteja.

Ja paljonko sitä rasvaa oli tuosta kalorimäärästä? Sitä pitäis olla enemmän kuin prodea... :)

.
.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-22 02:30:26 
Poissa
blondikarppi
blondikarppi

Onko niin että kaikki ovat nyt yksimielisiä siitä että ketoosissa todella aina laihtuu?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-22 04:10:50 
Poissa
taviskarppi
taviskarppi

Liilia kirjoitti:
Onko niin että kaikki ovat nyt yksimielisiä siitä että ketoosissa todella aina laihtuu?

Mistä tämä?

.
.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-22 04:22:03 
Poissa
sintti
sintti

diegosta,

jos mainitsemasi prode tarkoittaa proteiinia, niin tuskinpa rasvan määrä ylittää sitä. itse asiassa en ole vielä ymmärtänyt rasvan merkitystä tässä dieetissä. jos joku voisi minua valaista siitä. siis kertomalla enemmän kuin että 'rasvaa pitää olla enemmän kuin proteiinia'. linkit esimerkillisiin aterioihin/ päiväannoksiin jeesaisivat toki myös, ihan vain oikean perspektiivin saavuttamiseksi.

lisäksi minulle on laskettu, että tarvitsisin (myös) laihduttaessa n 100-120 grammaa proteiinia/vrk ettei lihasmassa siitä häiriintyisi. itse ajattelin tinkiä ehkä siihen sataan grammaan, jos tilanne sitä todella vaatii.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-22 04:29:21 
Poissa
blondikarppi
blondikarppi

DieGosta kirjoitti:
Liilia kirjoitti:

Mistä tämä?

Mikä?

Siis ihan oikeasti; ketoosi ja laihdutus, tarkoittaako kaikkien mielestä aina sitä että kun/jos on ketoosissa niin paino putoaa?

Minusta ei, ei lukemani eikä edes omien kokemusteni perusteella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-22 06:41:10 
Poissa
taviskarppi
taviskarppi

Liilia kirjoitti:
DieGosta kirjoitti:
Liilia kirjoitti:

Mistä tämä?

Mikä?

Siis ihan oikeasti; ketoosi ja laihdutus, tarkoittaako kaikkien mielestä aina sitä että kun/jos on ketoosissa niin paino putoaa?

No en minä ainakaan tästä ketjusta saanut semmosta käsitystä että KAIKKI ollaan yksimielisiä siitä että ketoosissa todella AINA laihtuu??? Siksi laitoin tuon kysymyksen. Tässä ketjussahan vaan oli galvan kysymystä ja liittyi ketoosiin ja painonpudotukseen, siihen koetetaan vastailla parhaamme mukaan.

Ja mitä siihen rasvaan tulee, kroppa tarvii rasvaa polttaakseen vararasvaa. Mun Atkins-opus on lainassa ystävällä eli en voi suoria siteerauksia siitä laittaa. Löytyiskö haulla mm SUURI RASVAKESKUSTELU-ketjusta? En muista.

.
.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-22 10:26:28 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liilia kirjoitti:
DieGosta kirjoitti:
Liilia kirjoitti:

Mistä tämä?

Mikä?

No en siitä yksimielisyydestä sitten tiedä, mutta mulla ainakin toimii. ja välittömästi. Oletko tarkistanut ketoositikuilla että todella olet ketoosissa?
Eiköhän laihtumiseen myös vaikuta se, että mikä on lähtöpaino.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-22 11:08:36 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liilia kirjoitti:

Voin sanoa vain omasta puolestani. Kun sanon sen ei ainakaan kaikki ole yksimielisiä, jos sellaista mielipidettä on ollutkaan, siitä että ketoosissa tai jollain hiilihydraatin enimmäismäärällä, olkoon se vaikka 21g/vrk, aina laihtuu.

Ketoosi ei sinänsä laihduta, ketoosissa voi aivan hyvin joko laihtua, pysyä painossaan tai nostaa painoa. Se minkälainen on ketojen tuotantotarve esim 20g hiilarin vuorokausimäärällä on hyvin yksilöllistä ja yksilön osaltakin sitten monesta seikasta riippuvainen myös eri aikoina. Kun hyvin adaptoituu rasvapolttoiseksi voi niiden tuotantotarve olle hyvinkin minimaalista pidemmän päälle tai vaikka jo heti alussa.

Hiilarin ja proteiinin määrät ovat rajalliset ja liian suurella energiavajeella ei pidä yrittää. Tämä hoituu niin etä ravinnossa on riittävästi rasvaa joka käytännössä usein tarkoittaa että rasvagrammoja kokonaisuudessaan on hiukan enemmän kuin proteiinigrammoja. Lihaskasvatus on sitten eri asia) Rasvaa tarvitaan myös jotta saadaan luonnollisella tavalla välttämättömät rasvahapot joita ei liiemmin ole varastossa eikä elimistö niitä kykene joko lainkaan valmistamaan (LA, ALA, EPA, DHA ja kukaties muutakin) tai vain hyvin heikosti.

Älä syö enempää kuin on tarpeen varsinaisen oikean nälän poissa pitämiseksi. Syö kuitenkin vähintään "minimimäärä" jotta elimistö ei ala merkittäviin säästötoimiin sen luullessa pula ajan koittaneen, silloin elimistön systeemit alkavat selviytymis säädöt joka voi muun muassa pienentää reilustikin energian kulutusta) Tästä seuraa käytännössä se että rasvaa on hiilihydraattiniukalla ravinnolla tultava huomattava määrä suhteessa hiilarin ja proteiinin määrään.

Kalorioppi ei ole mukavaa enkä tarkoita että on aletava laskea. Vain asian hahmottamiseksi ja lähinnä tässä rasvakysymyksessä. Pitää myös huomioida että yksilötasolla on suuria eroja (monista syistä, yhtenä esim hyperinsulinemia - insuliiniresistenssi) siinä millä nopeudella elimistö helposti pystyy vapauttamaan rasvaa omista varastoistaan. Oletetaan että sopiva energiavaje on luokkaa 500kcal tuollaisella 2500kcal kuluttavalla ylipainoisella. Sen kroppa ehkä sietää runsasproteiinisella ja rasvaisella ryhtymättä isompiin säästötoimiin ainakaan nopeasti.

Luvut vain päässälaskun helpottamiseksi keksityt.
Hiilai 20g
Prode 105g
Energiaksi (siihen se kokonaan ei mene) laskettuna 500kcal.

Vajetta 2000kcal.

Rasvaa 1500kcal.

Vajetta 500kcal - ok.

1500kcal rasvaa on 167 grammaa.

Mikäli prodea olisi esim sata grammaa enemmän so 205g tulisi siitä 400kcal lisää edelliseen. Rasva vähenisi samalla kalorivajeella nyt noin 45g. Edelleen rasvaa olisi oltava 122g. (näin tarkoilla luvuilla oikeassa elämässä on turha laskea koska se on vaihtelevaa millätavoin tarkemmin ottaen elimistö hyödyntää ruuan, miten se imeytyy ja mikä on todellinen kulutus.

Jokatapauksessa matalarasvaisuuteen opetettu ihminen aika helposti häkeltyy näitä rasvan tarvittavia määriä. Niukkarasvainen runsasproteiininen ketokarppaus ei ole muuta kuin ongelmien esiin houkuttelua. Liian runsaalla ravinnolla ylimäärä kertyy varastoon ollana sitten matalilla hiilareilla ja/tai ketoosissa. Mitään "hukkaputkea" ei ketoosissa tai ole joka estäisi elimistöön sisäänpäässyttä ylimäärää varastoitumasta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-22 12:18:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

galmu kirjoitti:
diegosta,

jos mainitsemasi prode tarkoittaa proteiinia, niin tuskinpa rasvan määrä ylittää sitä. itse asiassa en ole vielä ymmärtänyt rasvan merkitystä tässä dieetissä. jos joku voisi minua valaista siitä. siis kertomalla enemmän kuin että 'rasvaa pitää olla enemmän kuin proteiinia'. linkit esimerkillisiin aterioihin/ päiväannoksiin jeesaisivat toki myös, ihan vain oikean perspektiivin saavuttamiseksi.

lisäksi minulle on laskettu, että tarvitsisin (myös) laihduttaessa n 100-120 grammaa proteiinia/vrk ettei lihasmassa siitä häiriintyisi. itse ajattelin tinkiä ehkä siihen sataan grammaan, jos tilanne sitä todella vaatii.

Kuulema proteiinin tarve lasketaan rasvattomasta painokilosta eli sinulla varmaan tarve olisi lähempänä 100 kuin 120 g. Joku muu saa selittää tarkemmin tämän rasva-proteiiniasian. Mutta olen käsittänyt, että liika proteiini elimistössä käynnistää yhtä lailla insuliinituotannon.

Itse muutin ruokailuani rajoittamalla liha-annosten kokoa, (aikaisemmin 150-200 g, nyt 100-150 g.) jotta sain proteiinia alemmaksi. Lisäsin myös rasvaisempaa lihaa ruokavalioon; fileiden lisäksi sika-nautajauhelihaa, broilerinkoipia nahkoineen jne.. Suurensin öljyn määrää salaatissa. Esim. aikaisemmin 1 rkl, nyt 2-3 rkl oliiviöljyä. Laitan yleensä myös vähän majoneesia lautaselle, jossa dippailen ruokaa. Jos haluan jälkiruokaa, kermavaahto on poikaa.

Syön suurinpiirtein näin : hh 15 g, prot. 60 g, rasva 120 g

tosin en ole laskeskellut 1,5 kuukauteen. Painan (nyt) 67 kg.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00