karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-22 20:54:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 217 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 711 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:19:50 
Poissa
sinnikäs
sinnikäs

Nyt oon niiiin tippunu jo kärryiltä että kops. Johtuu varmaan siitä että on mun vuoro ottaa iltanapanderia. Mies oli meinaan viikonloppuna mökkimenoilla. Että kiphis :smt111

Niin tuo meidän poitsu on Propral- lääkityksellä eli beetasalpaajaa jouttu ottamaan 3xpäivä.

ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:23:18 
Poissa
sinnikäs
sinnikäs

snowgrouse kirjoitti:
Jos joku kysyy neuvoja ja minulla on asiasta tietoa niin jaan sen parhaani mukaan. Niissä neuvoissa on ihan kokemus taustalla. Siis oikeasti. #-o

Niin on! Ja ihana kun jaat auliisti tietoasi ja kokemuksiasi! Hali ihan pitää tässä kohti nyt antaa :hug:

ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:25:52 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen

Komppaan Säpää täysillä!

ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:26:21 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Ja tässä perspektiiviä: pätkä Atkinsin itsensä kirjasta (Dr. Atkins' New Diet Revolution) kohdasta joka koskee ketoosia ja siihen siirtymisen sivuoireita, sivu 93:

Kuva

Vapaasti käännettynä:
"Toinen yleinen ongelma ovat yölliset jalkakrampit jotka johtuvat siitä että kehosta poistuu nopeasti kalsiumia, magnesiumia tai kaliumia. Varmista että saat näitä mineraaleja tarpeeksi monivitamiinivalmisteestasi tai ota lisäksi erillisiä mineraalivalmisteita. Jos jalkasi kouristelevat edelleen, saatat tarvita suurempia annoksia. Muista että FDA ei päästä käsikauppaan [ketoilijalle] tarpeeksi suuria kaliummääriä sisältäviä valmisteita, joten saatat joutua pyytämään lääkäriltäsi erillisen kaliumreseptin."

Elikkä itse suosittelee suurempia määriä kuin mitä jenkkien luontaistuotekaupoista tai apteekeista edes saa :shock: Eli kuka tässä on varovainen ja kuka suositteleekaan julmettuja määriä? Siis mun kommentit jotka ovat luokkaa "pidä huoli siitä että kaliumtasapainosi on kunnossa" ei ole lähelläkään tuota että "pyydä resepti lisäkaliumille". :shock:

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:36:49 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Eadesien kaliumsuositus on ketoilua aloitellessa vähintään 200 mg (ote 30-Day Solutionista kun PP:stä ei ole digiversiota käsillä):

Kuva

"On tavallista että menetät kaliumia VHH-ruokavaliota aloittaessasi koska keho menettää runsaasti nestettä. Suosittelemme vahvasti että käytät lisaravinteena ainakin 200 mg kaliumia joka päivä ensimmäisten 1-2 viikon aikana. Kesukstele farmaseuttisi kanssa jos otat verenpaine-tai nesteenpoistolääkitystä ennen kuin lisäät kaliumin määrää. Jotkut näistä lääkkeistä saattavat kerätä kaliumia elimistöön ja nostaa sen tason liian korkeaksi."

Elikkä tässäkin suositellaan reilusti kaliumia jollei ole noilla lääkityksillä. Muualla kirjassa määräksi annetaan 99-400 mg. Riittäisivätköhän nämä jo lähteiksi... :wink:

ViestiLähetetty: 2010-09-26 23:31:15 
Poissa
sinnikäs
sinnikäs

jäbä kirjoitti:
Ei se viesti määrä tee karppaajaa, vaan enemminkin kokemus, kokeilu, oppiminen ja se että voi myös kuunnella muita...

Hmm... Riekolla ehket on kuitenkin aika pitkä, eli 10 vuoden kokemus karppihommeleista. Eiköhän siinä liene kokemusta tarpeeksi. Ja kyllähän sitä jo huomaa, että ketkä täällä palstalla on perehtyny näihin asioihin ihan kunnolla!

ViestiLähetetty: 2010-09-27 15:51:59 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

En jaksanut lukea kaikkia postauksia, aika paljon näytti olevan tullut sen jälkeen kun olin mennyt nukkumaan...

Kaliumin liika-annostuksen tiedetään aiheuttaneen sydänpysähdyksiäkin...
Vai turhaanko siitä sitten varoitellaan?

Mutta pointti oli vaan se ettei niitä kannata aloittelijoille suositella, kun moni kuitenkin kuuntelee sun neuvoja..

Mutta eiköhän tää aihe oo tässä, ainakin mun puolesta...
Ei jaksais jauhaa samaa skeidaa... Peace.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2010-09-28 10:15:48 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos tästä ketjusta.
Väänsit minulle tosi hyvät selitykset rautalangasta miksi jumittaa.

Olen syönyt aivan liikaa...

ViestiLähetetty: 2010-10-13 18:23:51 
Poissa
K2Karppi
K2Karppi

Hieno yhteenveto! Kiitos!

En ehdi nyt lukea ihan koko ketjua, mutta yksi jumituksen syy voi myos olla liian vahainen youni. Lisaa stressihormoneja, estaa kasvuhormona ja sekottelee ruokahaluhormooneja (gherlin).

ViestiLähetetty: 2010-10-14 00:06:57 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

:D Konnasinttikin tahtoo tässä lähettää sulimmat kiitoksensa :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-10-14 01:28:28 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Tattis!

Ja konnasintti: yritin olla listaamatta tässä sairausperäisiä juminsyitä kovin tarkasti koska niitä riittää älyttömästi ja tarvitsisivat oman postauksensa. Mutta olet aivan oikeassa. Kroonisesta unettomuudesta kärsivänä tiedän tämän liiankin hyvin :| Huonosti nukutun yön jälkeen inskat ovat seuraavana päivänä ihan sekaisin ja on jatkuvasti nälkä.

ViestiLähetetty: 2010-10-14 05:09:46 
Poissa
K2Karppi
K2Karppi

Monet, kuten minä, nukkuvat liian vähän ilman sairauttakin :)

ViestiLähetetty: 2010-10-14 07:10:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

snowgrouse kirjoitti:
... Ja oletatko etten ole kokenut karppaaja? Siksikö tulee kuittia kun sulla on joku käsitys että koska olen täällä uusi ja jaan niitä tietoja mitä päähäni on kertynyt niin olen joku uusi ja hullaantunut karppi joka vain latelee sitä mitä on kirjoista lukenut ja ettei taustalla ole kokemusta? Pitääkö tuohon allekirjoitukseen lisätä tieto lukemastani kirjamääristä niiden viimeisen kymmenen vuoden ajalta jolloin olen ollut VHH:sta tietoinen? ... Jos joku kysyy neuvoja ja minulla on asiasta tietoa niin jaan sen parhaani mukaan. Niissä neuvoissa on ihan kokemus taustalla. Siis oikeasti. #-o

Sallitaanko täällä aloittelijan tyhmäkysymys? Miten on mahdollista, että henkilöllä, joka on noudattanut optimaalista ruokavaliota kymmenen vuotta, on ylipainoa 31.7 kg (BMI 36.2)?

ViestiLähetetty: 2010-10-15 04:29:33 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos Riekolle ohjeista! Vihdoin löysin nämä proteiini- ja rasvamäärät, kun olen ihmetellyt, että mistä sen päivittäisen tarpeensa nyt sitten tietää. Täytyykin ruveta laskeskelemaan vähän muitakin kuin vain hiilareita. Pelkään vaan, että joka suupalan mittailu ja punnitseminen lopahduttaa karppausinnon. Ei oikein huvittais haukkana vahtia jokaista suupalaa.

ViestiLähetetty: 2010-10-15 06:21:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tosi hyvä kooste, miten en oo tajunnut aiemmin lukea tätä. Kiitos!!! =D>

ViestiLähetetty: 2010-10-16 01:48:03 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

TeroF kirjoitti:
Sallitaanko täällä aloittelijan tyhmäkysymys? Miten on mahdollista, että henkilöllä, joka on noudattanut optimaalista ruokavaliota kymmenen vuotta, on ylipainoa 31.7 kg (BMI 36.2)?

Elämä on. Siksi :wink: En ole noudattanut ruokavaliota kymmentä vuotta, vaan tiennyt perusasiat kymmenen vuotta (vähän väliä lisää lukien) ja se, että miten niitä neuvoja on sitten pystynyt noudattamaan niin onkin ollut ihan eri juttu. Sairaudet vaikuttivat tuohon eniten, mm. paha selkävamma joka veti vuosien ajaksi lähes kokonaan vuoteenomaksi ja sitten tulikin ei-karppien ihmisten ruokkimaksi (ja jos on yhtä paha insuliiniresistenssi kuin meikäläisellä niin sitä lihoo todella helposti takaisin, ja hormonitoimintaa sotkeneet lääkitykset eivät myöskään tässä auttaneet). Tosin silloin ei se ruokavaliokaan ollut ihan se ykkösprioriteetti kun oli täpärällä etten joutunut pyörätuoliin. Faktat ovat kyllä olleet hanskassa vuosikausia mutta vasta nyt olen alkanut päästä edes sängystä ylös joten ruoanvalmistuskin on helpompaa. Mutta enivei. Tämä sitten esimerkkinä niille joille on käynyt samalla tavalla (tai on elämä muuten heitellyt)--esteitä tulee tielle eikä niitä tarvitse hävetä. Vaikka kuinka tietäisi karppauksesta niin se ei tee elämästä ja insuliiniresistenssin kanssa elämisestä sen helpompaa kun joutuu elämään maanviljelijöitten yhteiskunnassa. Enkä ainakaan väitä olevani mikään pyhimys vaikka neuvoja jakelenkin--kukaan ei ole täydellinen tämän jutun kanssa ja me ollaan vain ihmisiä :D Ja tänä vuonna on jo lähtenyt kymmenisen kiloa pois viime joulun lukemista (about 92-94 kg), ja se on hyvä juttu :D

Mutta enivei. Näin.

ViestiLähetetty: 2010-10-16 01:54:20 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

helinnu kirjoitti:
Kiitos Riekolle ohjeista! Vihdoin löysin nämä proteiini- ja rasvamäärät, kun olen ihmetellyt, että mistä sen päivittäisen tarpeensa nyt sitten tietää. Täytyykin ruveta laskeskelemaan vähän muitakin kuin vain hiilareita. Pelkään vaan, että joka suupalan mittailu ja punnitseminen lopahduttaa karppausinnon. Ei oikein huvittais haukkana vahtia jokaista suupalaa.

No, tuossa tapauksessa kannattaa lukea enemmän niitä kirjoja koska kyllä niissä noita proden ja rasvan ja hiilareiden laskua selitetään :wink: Tosin suomalaiset kirjat ovat kyllä aika mutua ja hyväkarppia ja rasvabiletystä; amerikkalaisissa tunnutaan selittävän tarkemmin aterioiden koostumusta ja muuta tämmöistä. Joten ei ihmekään jos pohjoismainen karppi on vähän hukassa.

Ja laskemisen määrän sanelee ihan oma aineenvaihduntasi. Jotkut meistä ovat paljon herkempiä muutaman gramman vaihteluille, jotkut voivat ottaa löysemmin rantein. Jos pysyt terveenä mutuilulla ja paino tippuu etkä uuvu ja näin päin pois, niin mikäs siinä. Moni vaan tuntuu saavan karpatessa liian vähän kaloreita, joten silloin laskeminen lienee tarpeen, ja joillekin proteiinin määrä tuottaa ongelmia. Ja kun on aluksi tsiigaillut että minkälaiset ateriat ovat sitten mittasuhteiltaan sopivia niin siinä myös oppii helposti katsomaan silmämääräisesti että mikä riittää (jos on siis hyvä tämän silmämääräisyyden kanssa :mrgreen: ) Mutta jos on hyvä olo niin ei silloin tietenkään tarvi laskea, ensiksi pitää aina kuunnella omaa kehoa :D

ViestiLähetetty: 2010-10-28 15:20:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nostanpa nämä taas esiin, kun uusia karppaajia on tullut paljon lisää. Näillä pääsee aika kivasti alkuun. :D

Tervetuloa kaikille uusille!

ViestiLähetetty: 2010-11-16 14:38:11 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Potku ylös päin, uusille luettavaa :wink:

Eiks tätä vois nastoittaa?

ViestiLähetetty: 2010-11-20 13:25:44 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Täytyykin kysyä modelta että voiko teipata tän ylös, joo :mrgreen:

Taas pitäisi tähänkin lisätä niistä ateriaväleistä. Joillekin kun pätkäpaasto sopii mutta kirjoitin tämän aikanaan siksi etteivät aloittelijat ihan turhaan kituuttaisi kolmella aterialla jos se haittaa meininkiä; siinä kun kestää kuukausiakin ennen kuin kroppa tottuu vähäisempiin aterioihin eivätkä kaikki tuohon edes ikinä pysty. Pitäisiköhän kirjoittaa kokonaan uusi kappale nälänhallinnasta? :-k

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 217 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 711 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00