karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-27 14:18:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 340 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 717 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-13 14:29:14 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

tuulimumma kirjoitti:
Vielä vähän kysymyksiä :wink:

Miksi rasvapaasto rajataan 6-7 päivään, kun nestepaastolla voi olla kuus viikkoo :?:

Aikoinaan noudattamani nestepaasto-ohje on Riitta Aaltosen kirjasta Paasto kirja..

Ohjeet oli /päivä:
Yrttiteetä 5-10dl
Hedelmämehua(join laimennettua sitruunaa) 2dl
Juuresmehua (tein mehulingolla ) 3-4dl
Kasvislientä 4-5dl
Vettä 1 l
Yhteensä väh. 3l

...ja nämä jaettuna ateria-aikojen kesken

Nestepaastollakin illaan ketoosissa :!:

Ymmärsin kyllä etteivät ole vertailukelposia :roll: :roll:

Pitää muistaa että Robert Atkins oli aivan virallisesti lääkäri. Kardiologi. Atkinsin kirjassa on ohjeet jotka on annetty yleisesti vain kertoen hiukan rsuositeltuja rajoituksia. Yleisesti annettavissa ohjeissa on huomioitava monia sellaisia seikkoja joita tavallisesti ei edes tulla ajatelleeksi. Myös mahdollisia komplikaatioita. valitettavasti nämä ovat asioita joissa tieto lisää tuskaa vaikka se sitten lisääkin tosiasiallista varmuutta myös. Tiedon lisääntyessä tulee vastaan monet harvinaisetkin mahdolliset hankaluudet. Ne on otettava huomiooon yleisessä ohjeessa silloin kun kannetaan vastuuta myös hiukan keskivertokohteesta pikkeavasta. Myös on otettava hiukan huoioon sitä kuinka monella eri tavalla ihminen voi tuollaisen toteuttaa.

En minäkään halua alkaa tässä spekuloida kaikilla tiedossani olevilla ehkä harvinaisillakin mutta mahdollisilla komplikaatioilla ja lievemmillä tai vakavammilla mahdollisilla tapahtumien kuluilla. Riittää kun sanoo että se on syytä ilman asiantuntevaa kontrollia rajattava noin viikkoon. Toki "valvoja" voi olla itsekin omalla vastuulla ja omilla riittävillä tiedoilla ja "terveellä talonpoikaisjärjellä". Atkinsin oli kuitenkin huomioitava mahdollisimman paljon myös se että joku todella "puupää" saattaa myös alkaa. "Juustokakkudieettiä" hän ei huomannut valitettavasti kieltää pitkäaikaiselta noudattamiselta.

Tavallisele keskimääräiselle ylipainoiselle tuskin tapahtuu mitään kauhistuttavaa vaikkahäntä jatkaisi kuukauden "sovellettua" rasvapaastoa. On huolehdittava elektrolyyttien, vitamiinien yms tärkeän saannista sekä osattava arvioida oma aineenvaihdunnan tila senkin suhteen "palaako" lihas vai läski.

Totaalipaastoilla (mehu- vesipaastoilla) joita jatketaan pidempään voi tulla kyllä toinmeen ja hyvinkin pysyä hengissä. Mutta ensinnäkin tavanomainen elimistö alkaa ajaa itseään "suojatilaan" so minimoimaan elämän säilyttämiseksi menetyksiä. Silloin syntyy se varsinainen "säästöliekki". Nyt kuitenkin jossain tapauksessa saattaisi vinksallaan olevassa elimistössä tapahtua hankalia asioita. pahimmillaan jopa jotain sen kaltaista että läski jää ja lihas palaa. Kilosta ihmislihaa saadaan sadan gramman luokkaa glukoosia! Mehupaastolla tietenkin jonkin verran saadaan hiveniä ja vitamiineja mutta kertakaikkiaan elimistöllä on hankaluuksia täyttää koko normalirevitsemustilan energian kulutusta vapauttamalla rasvaa sen mukaan varastosta. Ei yleensä totaalipaastoinen ei laihdu sillä kalorilaskelmalla ns tasaisen vauhdin periaattella.

Rasvapaasto sellaisena kun tässä on aiheena turvaa jonkin verran proteiinia ja energiaa tulee kuitenkin luokkaa 1000kcal. Kyllä tällä kaikella pyritään siihen että kulutusta ei ajettaisi pahasti alas ja että lihasvauriot olisivat pienet. Viikossa ei myöskään synny vielä kovin pahoja vajeita mistään yleensä vaikka sen toteuttaisi kuinka "epäterveellisenä" tahansa rasvan ja proteiinin lähteiden osalta. Se "hifistely" tässä tähtää nimenomaan siihen että yritetään hyvin pitkälle minimoida hankalia tapahtumia ja maksimoida sitä vaikutusta aineenvaihduntaan ja sen jumin laukaisuun. Yksilöllisillä täsmäohjeilla yksilöä tutkien saattaisi olla vielä tuota mahdollisuus tehostaa.

Yleisohje laajoilla joukoille vaan on sellainen, siinä on omat juttunsa juuri sen vuoksi.

Rasvapaastolla voi olla vaikka kuukaiuden mutta se ei ole ihan tuollaisenaan kelvollinen vana silloin pitää ravinto ja sen lisät määrittää huomattavasti tarkemmin ja mutkikkaammin jos pyritään optimoimana sen terveellisyys ja minimoimaan mahdolliset haitat. Mutta, saavutettaisiinko sillä jotain olennaista etua. (Ok jonkin harvinaisen yksilön kohdalla ehkä - sille pitäisi sitten löytyä se yksilöllinen peruste ja haitta hyöty arvion puntaroinnin "punnukset". )

Ensimmäinen mikä tulee eteen jatketussa rasvapaastossa on riittävän proteiinimäärän arviointi riittävän minimin perieaatteella. (siihen vaikuttaa sitten jopa se mistä proteiini on - kalasta-siasta vaiko jostain kasvikunnasta) Huolehdittava riittävästä vitamiinien yms saannista.

Yksi mahdollinen kiertokeino proteiinin minimoimiseen on se että otetaan rakenneproteiini hyväprofiilisesta. Vain juuri tarpeen mukaan. Mutta sitten proteiinin suoravaikutukset insuliiniin kierretään sillä että se osuus proteiinilisää joka tarvitaan pakkoglukoosin valmistukseen järjestetäänkin vajaaprofiilisella proteiinilla jossa minimiaminohapot olisivat ne eniten insuliiniin vaikuttavat. (se menisi kuitenkin sellaseksi "laboratoriohommaksi" että kuka ihme selaista tarvisi. Mutta teoriassa selainen konstailu voisi olla mahdollista.)

Sanoisin että tuulimumma voisikin jatkaa "modifioidulla" rasvapaastolla joka voisi olla jonkinlainen Kekwick - nykyaikainen monipuolinen induktio - alakorppi välimaastossa poimien rusinat molemmista pullista mikäli se "vapaasyönti" induktio - ja sen jatkeet pelkällä hiilarirajalla ei pelitä. Siis sellainen lievä "kurikorppi" ruokavalio. Mutta kannattaako silloin käyttää termiä "rasvapaasto".

:P

(sori hirmuinen kiiru, koitan siistiä tuota myöhemmin)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-13 14:54:23 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Pappa :smt049 kiitokset...

Eipä sitten puhuta rasvapaastosta... :wink: kurikarppi :wink: sopii mulle kurittomalle hyvin...
Löysin finelin ruokakorin jota olen nyt täytellyt...tämmönen tietokonepelkoinenkin just selvii siitä..
Ketoosi kieppuu kasissa ja paino oli aamulla lievästi noussut eilisestä, 600g, (nesteitäkö tasaa?) oli 78

Aamulla vitamiinit D3strong 2kpl, kaks B(neurovitaa), kaks dolokalkkii(sis.mg) ja omega3 10ml
--------------------------------
Kirjasin ruokakoriin tämän päivän syömiset
aamulla herkkusienikunakas, kaks munaa ja 30g kermaa, 50g kurkkuu

välillä talsimiset viis kilometrii
---------------
lounas 100g avokaadoo, tl sitruunaa ja 30g kermajuustoo
---------------i
llalla laitan 100g kukkakaalii ja 100g paistettuu maustettuu sikanautaa
vois vissiin vähän(100g) kesäkurpitsaa lisätä jauhelihaan

----------------
en vaan tiedä, miten sen ruokakorin sais pysymään päivän :?: kaikki pitää vissiin runtata kerralla

Mun laskelmilla siinä tuli kcal n. 1200, R 107, P 58 ja hh 6g (suunnilleen)

vichyä juoden

Kotona!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-13 15:36:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jules kirjoitti:
Olisko haittaa pitää viikon prodepaastoa? ..mietiskelee, jos noita kahta muutakin voi harrastaa sillon tällön..

IMO ei kande vetää mitään harakiridieettejä(rasva, pro, mehu...). Et kuitenkaan voi perustaa niille painonhallintaa, ovat ravitsemuksellisesti puutteellisia, tulee sivuvaikutuksia, kutsut syömishäiriötä ja paino tuppaa palaamaan.

Itsaridieettien _houkuttelevuutta_ vastaan vaan pitää taistella järjellä. Ehkä jossain erikoistilanteessa ovat ok.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-13 16:42:09 
Poissa
etsijäkarppi
etsijäkarppi

Tarkennetaan nyt sen verran, etten millekään paastolle enää ryhdy ja ajattelinkin prodepaastoa ihan mielenkiinnosta. Jokaikisen kokeilun on täällä todettu aiheuttavan hillittömiä syömishimoja, joista on sitten ollut todella vaikea päästä eroon. Jos paino ei normaalikeinoilla laske, ei sen sitten tarvitsekaan olla alempi. Siihen on musta vaan sopeuduttava :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-13 18:15:33 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Mulla on alkanut isoratas raksuttaa näissä laskurihommissa...

Eli kun opettelen kunnolla karppaamaan, pitää opetella tekemään VÄHÄRASVAISEMPIA ruokia :oops: :oops: ..
.
Minä kun olen osannut käyttää aina rasvaa ja foorumilla roikuttuani tietenkinm lisäilin hitusen sinne ja tänne...

Nyt kun rasvapaastonajan laskin grammamäärät ja lasken edelleen niin 100g rasvaa on mielettömän pieni määrä :smt016

Hiilareissa olen kyllä osannut pihistää, mutta mitä käyttää rasvan sijaan ruuanlaitossa... :?: ...vettä, soijasoosii, tomaattisoosii, jugurttii, partaäijää :?: :?: :?:

Taidan olla ihan pihalla...ei ihme ettei paino :smt044 laskenut...enkä vielä osaa tyytyä tähän olomuotoon

Kotona!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-13 18:31:27 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Tuulimumma, mun on kans pitänyt opetella vähärasvaisempia ruokia tekemään. Pätkiksen jälkeen aloin syödä liian rasvaista ruokaa ja neljä ehkä viiskin kiloa tuli takaisin.

Mua on auttanut tuo finelin ruokakorti tajuamaan miten vähän voi lisättyä rasvaa käyttää jos meinaa pitää rasvat sadassa grammassa. Mä kan vähensin tuohon määrään.

Kun homma alkoi mennä mulla liian ahdistavaksi niin otin laihdutuslomaa jonkin aikaa sitten siten etten punnitse itseäni ja pidän ruoka-annokset kohtuullisina. Nyt oon muutamana päivänä punninnut vähän ruokia ja käyttänyt ruokakoripalvelua.

Kyllä kiukuttaa kun joutuu moneen kertaan laihduttaan samat kilot!! Mä opin liian hyvin pois rasvakammosta!! En tiedä koska taas uskallan hypätä vaa´alle. Vielä ainakin tuntuu olo tosi läskiltä. Toivon että paino alkais tippua tässä pikku hiljaa mutta jos ei niin kai mun on kans kokeiltava viikon rasvapaastoa.

Kirrimirri

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-13 18:48:14 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Kirrimirri kirjoitti:
Tuulimumma, mun on kans pitänyt opetella vähärasvaisempia ruokia tekemään. Pätkiksen jälkeen aloin syödä liian rasvaista ruokaa ja neljä ehkä viiskin kiloa tuli takaisin.

Mua on auttanut tuo finelin ruokakorti tajuamaan miten vähän voi lisättyä rasvaa käyttää jos meinaa pitää rasvat sadassa grammassa. Mä kan vähensin tuohon määrään.

Kun homma alkoi mennä mulla liian ahdistavaksi niin otin laihdutuslomaa jonkin aikaa sitten siten etten punnitse itseäni ja pidän ruoka-annokset kohtuullisina. Nyt oon muutamana päivänä punninnut vähän ruokia ja käyttänyt ruokakoripalvelua..

Kirrimirri

Mulla kun ei koskaan ole ollutkaan :oops: rasvakammoa

Se finelin ruokakori taitaa olla tosi hyödyllinen, tyhmempikin osaa käyttää ...saa oikein vääntää rautalangasta syömisensä...Aikaahan tähän tuhrautuu, mutta kaitpa se helpottaa, kun oppii hahmottamaan .. :^o :smt023

Kotona!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 08:48:22 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

tuulimumma kirjoitti:
Mulla on alkanut isoratas raksuttaa näissä laskurihommissa...

Eli kun opettelen kunnolla karppaamaan, pitää opetella tekemään VÄHÄRASVAISEMPIA ruokia :oops: :oops: ..
.
Minä kun olen osannut käyttää aina rasvaa ja foorumilla roikuttuani tietenkinm lisäilin hitusen sinne ja tänne...

Nyt kun rasvapaastonajan laskin grammamäärät ja lasken edelleen niin 100g rasvaa on mielettömän pieni määrä :smt016

Hiilareissa olen kyllä osannut pihistää, mutta mitä käyttää rasvan sijaan ruuanlaitossa... :?: ...vettä, soijasoosii, tomaattisoosii, jugurttii, partaäijää :?: :?: :?:

Et muuten ole ensimmäinen etkä viimeinen joka joutuu tai tulee joutumaan tuon "tosiseikan" kanssa vastatusten. Saattaa olla että moni jopa hermostuu koko ruokavalioon ja tuumaa jotta humpuukia se... kun ei lahdukaan vaikka kuinka lisää rasvaa.

Mielenkiintoinen käsite tuo "vähärasvausuus". Itseasiassa se on myös hankala asia. Täällä hoetaan joka nurkassa "lisää rasvaa". Ei se oikeasti niin ole. Se toki saattaa olla niinkin. Ainakin silloin jos tehdään perusteeton oletus että kaikki olisivat olleet rasvakammoisia. Tokihan sellainen tunne voi tulla jos on kauan opetettu rasvakammoon ja oppinut sen hyvin. Jos nyt sitten tuon ahaa elämyksen kohtaa ja siitä riemuuntuu kun vihdoin saakin rasvaa ja alkaa julistaa jokaiselle vastaantulevalle että lisää rasvaa niin... no sellaista elämä on.

Kaikki ihmiset eivät suinkaan ole tai ole olleet low fattareita vaikka sitten runsas nopea hiilihydraatti olisikin aiheuttanut rasvamassan lisääntymistä.

Se hokema "rasvaa lisää" ei kertakaikkiaan sovi kaikille. Jos kulutus kuitenkin on vähäistä ja halutaan laihtua on energiavajetta oltava (kalorilaskureista en puhu vaan elimistön energian kulutuksesta) jotta omaa rasvakudosta otettaisiin siihen sekaan energiantuotannossa kun ravinto yksin ei riitä. Siihen pyritään että suurin osa tästä otettaisiin rasvakudoksesta ja mahdollisimman vähän lihaskudoksesta.

Rasvaa ei missään nimessä pidä olla liian vähän koska se johtaa liian suureen energiavajeeseen kun hiilihydraatit on rajoitettu. Pahimmillaan se sitten voi johtaa jopa rasva-aineiden vajeeseen. Rasva kuitenkin on, kuten proteiinikin, essentielli elimistön ulkopuolelta saatava toisin kuin hiilihydraatti. (toki se varsinainen essentielli määrä rasvoissa koskee lähinnä vain niitä "rakennerasvoja")

Nyt kuitenkin kun tottuu uusiin ravintomääriin olisi hyvä samalla tunnustella sitä millä ruoka-ainevalinnoilla (ja sopivilla makroravinnesuhteilla) parhaiten se määrän hallinta toimisi automaattisesti eikä tarvisi ruutuvihon ja kirjevaakan kera laskien ohjata kurikarpaten. Olisi hyvä oppia löytämään se oma todellisen nälän ja nälättömyyden ja kylläisyydenkin signaalit tai signaalittomuudet. Siihen ei aina ole ehkä helppo päästä. Siihen hyvin huonosti pääsee jos tekee tämän tästä suuria ruokavaliomuutoksia. Se voi vaatia malttia. Ja pienehköjä (energiatiheitä) annoksia pidempäänkin ja johdonmukaisesti. Monet muutokset elimistössä ovet hyvin hitaita. Siis esimerkiksi se nälkä-kylläisyys signaalisysteemi sekä monet aineenvaihdunnan säätelyn ns pitkäaikaissäädöt.

---

Mitä sitten tulee tuohon 100g valtavaan rasvan määrään.

Ajatellanpas virallista suositusta. Otetaan vaikka 15% proteiinia, 55% hiilihydraattia ja 30% rasvaa. Oletetaan joku keksitty yksilö ja että kaloriteoria toimii ja kulutus olisi 1600 sekä ravinto 1600kcal/vrk. (siis nyt ollaan "ylläpidolla")

"Virallinen esim"
240kcal proteiinia on 60g
880kcal hiilaria on 220g
480kcal rasvaa on 53g.

Entäpä jos laihdutettaisiin "virallisesti. ... Niinpä niin. Ei taida pelkkä kalorinipistys riittää vaan nytpä rascakin voisi olla 25%.

Katsotaanpas, tiputetaan 1200 kilokaloriin. (laskennallinen vaje 400 joka on aika huima suhteellisesti kulutukseen nähden - ehkä liikaa)
20/55/25 suhteella.

"mahdollinen virallinen laihdutus"
60g proteiini
165g hiilari
33,3g rasvaa. :!:

Mitä tekee kurikorppi.
Hän alkaa mättää aivan mielettömästi rasvaa.
huitaistaapas nuo hiilarit tuosta pääasiassa männikköön ja tehdään vaihtokauppa rasvan ja hiilarin välillä.

20/5/75 (ai gamala... ravinnossa 75E% rasvaa)

60g proteiini
15g hiilari
100g rasva.

...elämä on...

Mutta kannattaa muistaa että ravitsemus ei todellakaan ole pelkkiä makroravinnesuhteita vaan ruokaa josta on nautittava kohtuudella ja ei pidä olla nälkä eikä pidä jäädä vajeita minkään osalta...

Liian hyvää ja herkullista ruokaa ei ehkä kannata tehdä jos sitten kuitenkin sitä joutuu vastustelemaan. Mieluummin teköö niin kehnoa ettei ole kamalan suuria himoja sitä kohtaan. (ei niin kamalan otsa rypyssä sanottu)

:)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 10:01:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Olisi hyvä oppia löytämään se oma todellisen nälän ja nälättömyyden ja kylläisyydenkin signaalit tai signaalittomuudet.

Tässä on hyvä pointti. Lähinnähän sitä rasvaa kehotetaan lisäämään, kun kysyjä listaa syömisensä, eikä niissä juuri rasvaa ole.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 10:22:10 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Elka kirjoitti:
Pappa kirjoitti:
Olisi hyvä oppia löytämään se oma todellisen nälän ja nälättömyyden ja kylläisyydenkin signaalit tai signaalittomuudet.

Tässä on hyvä pointti. Lähinnähän sitä rasvaa kehotetaan lisäämään, kun kysyjä listaa syömisensä, eikä niissä juuri rasvaa ole.

Aika usein se heitetään aivan summassa.

kaksi ihmistä teki 300g:sta jauhelihaa pari "pihviä" pannulla.

Kumpikin kirjoitti 300g jauhelihaa.

Toinen sai jo pelkästään siitä esim 70g rasvaa ja toinen vaikkapa vain 10-20g.

Sitten vielä ne lukuisat väärät mielikuvat lisätyn rasvan ja kokonaisrasvan välillä.

Silloin kun tiedetään voi sanoa "lisää rasvaaa" mutta hyvin helposti sitä hoetaan jonkin low-fat stereotypian ja oletuksen pohjalta. Pahinta on se että yksi yksilö lukee toisen ohjetta tai subjektiivista käsitystä. Tässä on minusta aika paha "vertaistuki ansa". Kun minä lisäsin rasvaa aloin laihtua...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 10:22:18 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Jepulis :smt007 ...taas kiittää
Aamulla paino edelleen 78, ketoosi 8 (illalla oli 16)

Ja taas lisäkysymyksiä...kivennäisvesi?
Kun mulla taitaa kivennäisvedenjuonti turvottaa....onko sen juominen tarpeellista, vai riittääkö puhdas vesi...kun kuitenkin käytän ruuassa ranskalaista(teollisesti puhdistamatonta) merisuolaa :?:

Täyttelen tämän viikon finelin ruokakoria, ettäs opin nyrkkituntumalla hahmottamaan annoskoot...lähinnä minkä verran voi syödä rehuja ja rasvaa, proteiinit taitaa kutakuinkin olla hanskassa..

Tänään teen ratatouillee...koko loppuviikoks ettei tarvii koko ajan läträtä :koki:

Ja sitten se kymmenenpisteen kysymys...voinko kahdenviikon induktion jälkeen alottaa uuden rasvapaaston, jos ei paino kurikarppinakaan ala pudota (olenko toivoton tapaus :oops: ) :?:

ps. Mulla aamuvaaka ja hammastenpesu samanarvoisia, stressaan enemmän jos en tsekkaa painoo :roll:

Kotona!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 10:35:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Pappa kirjoitti:

Aika usein se heitetään aivan summassa.

kaksi ihmistä teki 300g:sta jauhelihaa pari "pihviä" pannulla.

Kumopikin kirjoitti 300g jauhelihaa.

Toinen sai jo pelkästään siitä esim 70g rasvaa ja toinen 10g.
Sitten vielä ne lukuisat väärät mielikuvat lisätyn rasvan ja kokonaisrasvan välillä. Silloin kun tiedetään voi sanoa "lisää rasvaaa" mutta hyvin helposti sitä hoetaan jonkin low-fat stereotypian ja oletuksen pohjalta. pahinta on se että yksi yksilö lukee toisen ohjetta tai käsitystä. Tässä on minusta aika paha "vertaistuki ansa".

No en nyt ole niin kauhean tarkkaan seurannut, mitä on viime aikoina neuvottu. Itse olen aina painottanut sitä, että nälkä pitää saada pois ja varottanut liiasta proteiinista. Sitten kun saa rasvanpolton käyntiin niin voi ruoasta tulevaa vähentää reipaastikin, kun tulee varastosta ref. vaikkapa Pienettären jumin hellittäminen aikanaan ja sitten hän ei syönytkään vähään aikaan juuri mitään.

Ainahan netin kautta neuvominen on hakuammuntaa, kun siihen niiden makroravinnesuhteiden lisäksi vaikuttaa niin moni muu asia. Stressaaminen mm.

"Kimkins"hän on maailmalla vähähiilarinen ja erittäin vähäkalorinen (eli myös vähärasvainen) menetelmä, jolla on saatu hyviä tuloksia. Itse suhtaudun siihen vähän epäillen, koska Kimmie on sen verran nuori, että siinä iässä "toimii mikä vaan".

Mistä noin rasvaista jauhelihaa saa, että 70g rasvaa 300:ssa? Siihen saa jo olla lisännyt aika tavalla. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 10:45:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elka kirjoitti:
Mistä noin rasvaista jauhelihaa saa, että 70g rasvaa 300:ssa? Siihen saa jo olla lisännyt aika tavalla. :lol:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7015&lang=fi

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 10:52:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Makarios kirjoitti:
Elka kirjoitti:

OK, en ajatellut sika-nautaa, vaan nautaa, koska ostan itse yleensä vain naudan jauhelihaa (käytän usein raakana tai puoliraakana, eikä ne viljapossut muutenkaan oikein innosta) ja sitä ei saa kuin 10% rasvalla. Eli unohdin sika-naudan. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 10:58:41 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

No eihän nyt suinkaan kivennäisvesi - vissy "pakollista" ole. Riittää kun saa ne tarvittavat mineraalit ja veden tavalla tai toisella. (elimistön pääelektrolyyttejä ovat mm Na, K, Ca, Mg jne... ;) (näitähän useissa ns perinteisissä visyissä on jonkun verran)

Ketoosi pyrkii vetämään elimistöä hivenen kuivaksi ja osmolaliteetti ja pH säätö ketoosin johdosta joutuu hivenen hoitelemaan säätöjä muuttamalla joidenkin aineiden eritystä tapeen mukaan ja tässä voi esim kalsium olla aikalailla "tulilinjalla". Vahva ketoosi ei ole jatkuvaksi tilaksi ehkä optimaalinen. Siksipä elimistö siitä hivenen "pyrkii pois" ja sehän tiedetään että ketoatuotanto hakeutuu juuri sellaseksi mikä on tarpeellista (ne on joskus aika hitaitakin ne elimistön sopeutumiset ja mihinkä se voisi sopeutua jos taas jokin ravitsemustapa on vain lyhytaikainen). Tarpeellista ei suinkaan ole sellainen ketotuotanto jossa vereen kumuloituu suureksi pitoisuudeksi ja että virtsassakin näkyy suuria määriä jotka siis on jääneet käyttämättä. (inuiiteilla joilla on hivin niukkahiilarinen ruokavalio pitkiä aikoja ei esiinny juurikaan tietojeni mukaan tuollaista ketoosia jossa pitoisuudet ovat virtsassakin korkeita.

Aika usein (ei aina) jano myös vähenee samalla tavoin kuin ruokahalukin voi tehdä. Voi olla syytä juoda hivenen enemmän kuin "jano sanoo".

Onkohan kokonaisravintomäärä nyt riittävä kun tuo ketoosi sinulla noin vahvana puksuttaa.. vai liekö jokin lennättänyt nyt varastojen purkuovet selälleen ja hiukan turhan hurjasti rasvoja vapautuisi vereen (plasman FFA)... ja kun ne ei tule käytettyä maksan tehtävä on kuitenkin niitä siivota liikoja pois verestä.. (FFA taso myös ohjaa insuliinin eritystä (siis pitäisi ohjata) joka taas pitäisi omalta osaltaan hillitä sitä ja joka osaltaan sitten vaikuttaa ketotuotantoon mutta kaikessahan me ollaan yksilöitä sitten kuitenkin noiden hienosäätöjuttujen osalta - myös siis veren vapat rasvahapot vaikuttavat insuliinin eritykseen , hivenen kuten vapaat aminohapotkin)

Nostelepa siis hyvin vaan pikkuhiljaa hiilaria kaninruuaan muodossa kunnes ketoosi lievenee. Ehkä voisi rasvaankin lisätä ihan sellaisen homeopaattisen lisän.. vaikka 10g ;)

Nostaisin hiilihydraatin tasolle jolla ketoosi keikkuu neljän tuntumassa (hetkelliset nollat ja hetkelliset 8 ei haitta yhtikäs mitään se taas on normaalia säätelyä mutta kun sinun vaihtelu tuppaa keikkumaan tuolla aikalailla ehkä hiukan epätavallisessa yläkantissa - aivan tarpeetta , ja joka ehkä kertoo sen ettei ehkä ollut olemassakaan varsinaista metabolista jumia ja sitä perustetta rasvapaastolle. Mutta olihan se muuten näemmä näppärä keino havahtua eräisiin ravinnon arvioinnin seikkoihin.... konstit on monet... ;)

:)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 11:13:18 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Jep...tein tämän päivän ruokapäiväkirjan ja lisäänpä sitten vähän tomaattia tonnikalasalaattiin... :idea:

Taitaa olla mulla hyödyks tehdä ruokalista etukäteen ja noudattaa sitä (Heikkiläkin sitä ehdotti (en tosin tee kahenviikon kerralla, just impossible))

Ketoosista...ennen rasvapaastoo mulla oli semmonen tuntuma, että esim. vitamiinien maissitärkkelykset ja helmisellusloosat riittivät kumoomaan systeemit...nyt yritän etsiä täyteaineettomia? mutta aika hankalaa on. C vitamiinin saa jauheena ja dolokalkissa ei ole täyteaineita...
:smt005

Kotona!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 13:34:03 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Elka kirjoitti:
Makarios kirjoitti:
Elka kirjoitti:

OK, en ajatellut sika-nautaa, vaan nautaa, koska ostan itse yleensä vain naudan jauhelihaa (käytän usein raakana tai puoliraakana, eikä ne viljapossut muutenkaan oikein innosta) ja sitä ei saa kuin 10% rasvalla. Eli unohdin sika-naudan. :lol:

Jaha juu ja minä taas kun en taas nautaa juurikaan syö kuin juuri senverran jota on pakko ostaa kun ei puhdasta sikajauhelihaa helposti saa. Mutta paljasta naudanlihaa en nykyisin paljoakaan syö. Perustelematta sitä millään muulla kuin silla laulun sanoituksella - onko pakko jos ei tahdo. Tokihan siihen nykyiseen rasvattomaan muotilihaan voi sitä sitten lisätä ostamalla vaikka silavaa tai sitten jotain "korvikerasvaa". Ehkä tässä on yksi taustasyy sillekin miksi joskus hankin pienen lihamyllyn.

Mutta tässäkin se nähdään kuinka vähäisistä pikkuasioista niitä mielikuvien kautta rakentuvia erroreita syntyy. Milloin esim siitä että jonkun rkl onkin lähinnä tlk ja jonkun jauheliha on 5% rasvaista ja jonkun 25 tai jotain keskiarvoista 17 prosenttista. (onneksi useimmilla pelaa laskematta)
;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 14:40:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja mielikuviahan vartavasten rakennetaan. Sika-nauta -jauhelihan vieressä ei ole lappua, joka kertoo rasvaprosentin. Paistijauhelihan vieressä komeilee 2% ja luomunaudan (jota itse käytän) vieressä 10%. Siihen luomunautaan sitten joko lisään smetanaa tai paistan runsaassa rasvassa. Lammasta ostan aina kun on saatavilla.

Minulla rasvan vähyys heti näkyy ihon kunnossa. Ja nälänhallinta toimii, eli runsasrasvaista menee selkeästi vähemmän kuin rasvattomanpaa, minkä jälkimmäisen jälkeen vielä helposti tulee väsymys samalla tavalla kuin liian hiilarin jälkeen.

Kun vielä stressin saisi jotenkin taas hallintaan...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 14:43:10 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Minäkin olen jauhelihoissa siirtynyt luomunautaan, mutta vain käytännön pakosta: luomupossua ei myydä meidän lähikaupoissa.... sniff

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-14 15:21:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tuulimumma kirjoitti:
Ja taas lisäkysymyksiä...kivennäisvesi?
Kun mulla taitaa kivennäisvedenjuonti turvottaa

Kokeile ravistella hiilihapot pois ja/tai osta vähä happoista..

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 340 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 717 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00