karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 10:55:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 481 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 625 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-11-29 10:13:14 
Poissa
sintti
sintti

Mä tipuin jostain syystä pois ketoosista, ainakin tikkujen mukaan, vaikka oon syönyt tässä nyt ihan kiltisti aivan niin kuin ennenkin (siis silloin, ku tikut näytti 8 päivää ketoosia). Painoni tippui kuitenkin taas kilolla, joten päätin, että niin kauan kuin se tippuu, en stressaa siitä, mitä tikku näyttää. Aika vähillä hiilareilla täällä kuitenkin mennään.

Eilenkin esim. meni
aamulla: mustikoita (< 1 dl), partista (< 1 dl), kermaa (n.2 rkl)
lounas: kana-kebab wokkia (eli kasviksia, kanaa ja kebabia pannulla sekaisin. Voissa paistettuna tottakai)
päivällinen: proteiinijuoma (tän ei pitänyt jäädä illan viimeiseksi ruuaksi, mutta tulinkin kotiin vasta 22.00 aikoihin ja ei ollut nälkä, niin ajattelin, että tuskin siinä enää kannattaa ruveta syömään, jos ei kerta ole nälkä)

Täällä muuten toisessa ketjussa (aloittelijoiden puolella) ihmettelin tuossa aiemmin, että estääkö säästöliekki laihtumista. Kaiken perusteella mitä asiasta löysin (mm. Patrik Borgin juttu), se ilmeisesti pienentää koomakulutusta määrällä x, mutta jos tuossakin yhtälössä onnistuu olemaan miinuskaloreilla, painon pitäisi tippua. Jotenka, mä en oo laskenut ollenkaan kaloreita. Ja paino on silti lähtenyt tippumaan. Äkkiseltään arvioiden mun kalorit on kuitenkin jumalattomat miinuskalorit, ehkä jotain 1500 kcal (koomakulutus 1800 kcal) tienoilla ja sekin siis tosi yläkanttiin arvioitu. Mutta kun keho väittää, että ei ole enempää nälkä, niin en oo sitten väkisin syönyt. Oon vaan pitänyt huolen, että kaikkia ravintoaineita (vitamiinit ja hivenaineet) tulee, syönyt tuotteet rasvaisina ja tietenkin sitten vihanneksia reilusti. Ja hyvin menee.

Mä jumitin siinä alussa -3 kilossa 7 viikkoa, mutta nyt sitten ne toiset 3 on lähteneet 2 viikossa ja käppyrä on laskusuuntainen :) Ensimmäisen 7 viikon aikana mulla oli ohjelmassa vielä yksi pala karppileipää per päivä. Viljojen täydellisen jättämisen jälkeen alkoi tapahtua. Niin ja siinä kohdalla mä myös aloitin yrittämään ketoosiin pääsemistä ja siellä olinkin, vaikka nyt sitten tipahdin tikkujen mukaan sieltä pois, vaikka paino tippuu edelleen. Mun summittainen hiilareiden minimointisysteemi onneksi toimii minulla itselläni :D

Tsemppiä kaikille, kyllä se siitä pikkuisin askelin ja jokainen askel on aina eteenpäin.

ViestiLähetetty: 2011-11-29 13:01:15 
Poissa
sintti
sintti

Ketoosikausi alkoi eilen - ei ole toistaiseksi ollut juuri mitään oireita mistään eli seuraan tilannetta ja raportoin tuloksista.

It's a lot
It's a lot
Like life

ViestiLähetetty: 2011-11-29 18:57:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siirtyykö ketokarppaajat johonki eri paikkaan, johonki erikoiseen sille tarkoitettuun paikkaan,
vai pysyykö ne tässä ketjussa.

Paino on mennyt alas eilisestä alas 200 grammaa, mutta olen tyytyväinen siihenkin. Ja jos se menee joka päivä viikossa alas saman verran niin viikon pästä paino on pudonnut melkein 1 1/2 kiloa.

Muuten kuuluuko karppileivät ja -puurot ketoosikarppaukseen?
Sen tiedän jo että sokeri eikä makeutusaineet ja jauhot ei myöskään kuulu siihen ryhmään.

http://karppaus.barnochvuxen.com/#home

ViestiLähetetty: 2011-11-29 20:23:19 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Nora12 kirjoitti:
Siirtyykö ketokarppaajat johonki eri paikkaan, johonki erikoiseen sille tarkoitettuun paikkaan,
vai pysyykö ne tässä ketjussa.

Paino on mennyt alas eilisestä alas 200 grammaa, mutta olen tyytyväinen siihenkin. Ja jos se menee joka päivä viikossa alas saman verran niin viikon pästä paino on pudonnut melkein 1 1/2 kiloa.

Muuten kuuluuko karppileivät ja -puurot ketoosikarppaukseen?
Sen tiedän jo että sokeri eikä makeutusaineet ja jauhot ei myöskään kuulu siihen ryhmään.

Tuosta vinkkiä:
http://karppaus.info/wiki/index.php?tit ... iamatriisi

Tämä ketju on ketoilijoille hyvä ketju. 200g laihtumista on todella paljon päivää kohden, mutta paino saattaa tietysti vaihdella vielä enemmän. Osaatko Nora laskea hiilihydraatteja? Ei voi suoranaisesti sanoa mikä kuuluu ja mikä ei. Sun pitää varmistaa, että hiilihydraatteja tulee mahdollisimman vähän, niin pääset ketoosiin.

Mä en itse söisi mitään leipiä, kun pyrin ketoosiin. Kuitenkin voit varmaan jotain karppileipää syödä palan päivässä. Ne hiilihydraatit on pois vain jostain muusta.

ViestiLähetetty: 2011-11-29 20:27:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Leipien ja jauhojen kanssa kannattaa olla varovainen, mutta esim. itse tehdyt juustomantelileipäset sopivat hyvin.

Mä taidan ihan suosiolla pyrkiä nyt semmoiseen hedonistiversioon, että hiilarit alhaalla iltaan asti ja kun lapsen saa nukkumaan, syön VÄHÄN suklaata (eikä pakosti mitään prossaa, vaan ihan mitä tahansa) tai jopa karkkia/jötskiä, jos mieli tekee. Ja lasillinen punkkua tai rommitoti. Jos en oo sit ketoosissa, en oo. Mutta iltapäivisin ja alkuillasta voin ollakin. Pakko vain hemmotella itseään kaiken uhallakin, kun on niin rannnkkaa... :smt047

ViestiLähetetty: 2011-11-29 20:29:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Näistä tiedoista tulee olemaan apua.

Muuten mitä söisit aampalaksi. Onko karppipuurot sitten sallittuja?
Ne on tähän asti kuuluneet jokapäiväiseen aamuateriaani.

Jäätelössähän ja suklaassa on sokeria, voiko niitä käyttää ketokarppauksessa?

Hiiliihydraatteja en ole koskaan oikein laskenut, mutta olen ajatellut että joskus sekin pitäis aloittaa.
Mutta olen oppinut seuraamaan jo jonkin verran ainakin, että missä niitä on kun lukee paketista tai purksta.

Nyt kun on ollut kaura ja soijamaitoa huomasin, että niissä on enemmän hiilihydraatteja kuin kermassa
ja panenkin ne heti syrjään.

ViestiLähetetty: 2011-11-29 20:35:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä kikkailen sillä tavalla, että katkaisen ketoosin iltamyöhällä, jotta saan nukuttua hyvin :wink: Enkä tosiaan syö niitä namusia paljoa. Tai ainakin se on tavoite :lol:

ViestiLähetetty: 2011-11-29 20:43:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kukkopilli kirjoitti:
Mä taidan ihan suosiolla pyrkiä nyt semmoiseen hedonistiversioon, että hiilarit alhaalla iltaan asti ja kun lapsen saa nukkumaan, syön VÄHÄN suklaata (eikä pakosti mitään prossaa, vaan ihan mitä tahansa) tai jopa karkkia/jötskiä, jos mieli tekee. Ja lasillinen punkkua tai rommitoti. Jos en oo sit ketoosissa, en oo. Mutta iltapäivisin ja alkuillasta voin ollakin. Pakko vain hemmotella itseään kaiken uhallakin, kun on niin rannnkkaa... :smt047

Miten mä ymmärrän sua niin hyvin :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-11-29 20:44:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä minäkin ymmärrän nämä vastaukset, mutta olen aloittelija ja sen vuoksi pitää vähän kysellä.

Kysyvä ei tieltä eksy. :) :)

Mutta asiaan, että voiko ketokarppauksessa siis syödä jäätelöä ja suklaata koska niissä on sokeria?
Katsoin tuosta ateriamatriisi, ja löysin sieltä vastauksen että ei voi.

Mutta kuinka tarkkaan tätä neuvoa noudatettaan. Vai onko tässäkin oma valinta tärkeintä`?

ViestiLähetetty: 2011-11-29 20:46:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nora12 kirjoitti:
Näistä teidoista tulee olemaan apua.

Muuten mitä söisit aampalaksi. Onko karppipuurot sitten sallittuja?
Ne on tähän asti kuuluneet jokapäiväiseen aamuateriaani.

Jäätelössähän ja suklaassa on sokeria, voiko niitä käyttää ketokarppauksessa?

Hiiliihydraatteja en ole koskaan oikein laskenut, mutta olen ajatellut että joskus sekin pitäis aloittaa.
Mutta olen oppinut seuraamaan jo jonkin verran ainakin, että missä niitä on kun lukee paketista tai purksta.

Nyt kun on ollut kaura ja soijamaitoa huomasin, että niissä on enemmän hiilihydraatteja kuin kermassa
ja panenkin ne heti syrjään.

Noista maidoista sulle mainitsinkin jossain välissä että elä niitä käytä. Ketoosiin kun pyritään niin kaikki leivät ja puurot veks. Ihan turhia. Hyväkarpissa niitä voi käyttää. Mulla ainakin tuo turhia hiilareita jos syön karppileipiä. Ja tarviiko ees mainita että jäätelö ja suklaa kanssa pois. Sähän pyrit nyt olemaan ihan vähillä hiilillä. Ihan älytöntä ottaa mitään tommosia mukaan. Keskity nyt syömään niiden ohjeiden mukaan joita sulle mainitsin ja joita tälläkin forumilla on paljon (induktio-sanalla jos hakee).

Mä syön ekan kerran lounaan koska en ole aamupala-ihmisiä. Mutta joskus olen syönyt pinaattimunakasta tai muuta kananmunajuttua koska ne pitää nälkää ja niissä ei ole oikein hiilihydraatteja.

ViestiLähetetty: 2011-11-29 20:48:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu hyyviä neuvoja kiitos niistä.

Mutta miten ihmeessä voin sitten syödä terveelliesti ja mitä syön aamulla.
Se asia ei ole vielä selvinnyt.

ViestiLähetetty: 2011-11-29 20:58:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nora12 kirjoitti:

No lue niitä oppaita nyt hyvä ihminen mitä sulla on :wink:

Oletko tsekannut tämän?

http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Alakarppaus

ViestiLähetetty: 2011-11-29 21:19:15 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Nora12 kirjoitti:

Esim. pihvi.

ViestiLähetetty: 2011-11-29 21:31:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eikö ketokarppauksessa voi olla siis kaksi viikkoa.
Vai miten se oli, ja sitten siirtyy muuhun karppaukseen.
Mikä se lie, ja miten tämä siirtymävaihe tapahtuu.

Luulen, että tässä tulee vielä olemaan monta muttaa, ennenkuin
on päästy omaan tavoitteeseen.

Onko muuten lihassa hiilihydraatteja?
Siis se kiinnostaa, että mitä siinä on ja mitä ei ole?

Ps. Yritän parhaani mukaan lukea koko ajan näitä täällä saaduista http://www.osotteista saatuja tietoja.

Muuten onko se kunnollisen laihtumisen ehto, että on ketokarppauksessa vai onko tämä ketokarppaus ehkä
paastoa vastaava tms?

ViestiLähetetty: 2011-11-29 22:08:36 
Poissa
sintti
sintti

Vastaillaanpas nyt muutamiin esitettyihin kysymyksiin (:

Aamupala: mun vaihtoehtoina ovat lähinnä: 1) kananmunia ja pekonia sekä 1 tomaatti tai 2) marjoja/herajauhetta, turkkilaista jugurttia ja vähän kermaa.

Söin 24 vuotta joka aamu 2 ruisleipää päällisineen, joten mä en aamupalojen suhteen oo koskaan tarvinnut hirveästi vaihtelua. Sillä mun aamupalat on nykyäänkin vakiot.

Sitten se liha-kysymys: yleisesti ottaen aika turvallisesti voi vetää lihaa (ja kalaa sekä kanaa), mutta sen huomasin, että kebablihassa on jonkin verran hiilareita. Oisko 4g/100g. Eli sitä ei voi syödä niin määrättömästi.

Ja jos ketoilla haluaa, niin se on kyllä aika ehdoton kielto kaikelle mitä ennen sanoit "herkuiksi". Ketoilussa syömisistä poistuu pääsääntöisesti kaikki missä tuoteselosteessa lukee sana sokeri (tai joku glukoosisiirappi tms. muu makea). Tietenkin on voi tehdä järkevässä määrin poikkeuksia. Esim. minä laitan kanawokkiin vähän teriyaki-kastiketta, jossa on n. 25g hiilareita per 100g. Mutta laitan sitä vain muutaman ruokalusikallisen ja sitten siinä ruoka-annoksessa muuten on paljon kasviksia ja nollahiilarista proteiininlähdettä. Eli tuona määränä teriyaki-kastikkeen käyttö on ihan eri asia, kuin mennä ostamaan suklaata tai jäätelöä. Katsoin muuten, että jos noudattaa 20g hiilarirajaa, niin yhdessä da capo-patukassa on koko päivän hiilarit.

No onko se ketoosi välttämätön laihtumiselle. Suurimmalla osalla ihmisiä ei ole. Käsittääkseni joillakin voi ollakin. Mutta ketoosin hyöty on se, että silloin ei ole niin paljon nälkä, joten tulee automaattisesti syöneeksi vähemmän, jolloin laihtumista tapahtuu. Mä mietin, että mä oon varmaan kuitenkin ketoosissa, tikuista huolimatta, koska tänäänkin on vaan mennyt mun perusaamupala (se partis mustikoilla, kokonaistilavuus 2 dl) ja 150 g lohta, jäävuorisalaattia ja vesimelonia sekä puolikas proteiinijuoma. (ja mä sentään kävin tänään punttisalilla)

Mun oma analyysi on, että ketoosin (ja karppauksen ylipäätäänkin) parhaita juttuja on se, että enää syödään vain nälkään. Ruokaa ei mene alas tylsyyteen, suruun, iloon, juhlaan, eikä mihinkään muuhunkaan nälästä riippumattomaan syyhyn. Tämä on omassa arjessani isoin muutos kasvisten lisäämisen ohella. Jotenkin herkuttelun tarve katosi sillä sekunnilla, kun alkoi syödä vain nälkäänsä ja nälkäänsä kun syö, ei edes tee mieli syödä herkkuja, vaan haluaa ravinteikasta, täyttävää ja maukasta karppiruokaa.

ViestiLähetetty: 2011-11-29 22:27:25 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Nora12 kirjoitti:
Eikö ketokarppauksessa voi olla siis kaksi viikkoa.
Vai miten se oli, ja sitten siirtyy muuhun karppaukseen.
Mikä se lie, ja miten tämä siirtymävaihe tapahtuu.

Luulen, että tässä tulee vielä olemaan monta muttaa, ennenkuin
on päästy omaan tavoitteeseen.

Onko muuten lihassa hiilihydraatteja?
Siis se kiinnostaa, että mitä siinä on ja mitä ei ole?

Ps. Yritän parhaani mukaan lukea koko ajan näitä täällä saaduista http://www.osotteista saatuja tietoja.

Muuten onko se kunnollisen laihtumisen ehto, että on ketokarppauksessa vai onko tämä ketokarppaus ehkä
paastoa vastaava tms?

Ketokarppauksessa voi olla koko elämän.

Lihassa ei ole hiilihydraattia yhtään. Tutki Nora fineli kertoo. Et ilmeisesti ole katsellut juurikaan?

Ei ole laihtumisen ehto eikä paastoa.

ViestiLähetetty: 2011-11-29 22:33:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu, nyt olen alkanut katsella näitä ohjeita mitä olen saanut.

Mutta kun samalla pitäis jaksaa niellä ja vastaanottaa nämä tiedot, ja joita tulee koko ajan lisää. :) :)

Käytetäänkö ketoosissa maitotuotteita, piimää jugurttia, raejustoa tavallista juustoa ihan normaalisti jne.
Vai mikä tässä on oikein se normaaliraja?

Taas tietenkin tyhmiä kysymyskiä.

ViestiLähetetty: 2011-11-29 22:38:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Löysin jo tällaista tietoa;

Tiukka ketokarppi (Atkinsin induktio tms. aloitusvaihe)

(n. 20 g hiilihydraattia/päivä

Täysin kiellettyjä: sokeri, tärkkelyspitoiset kasvit (peruna ja maissi), kuoritut viljat (valkoinen vehnäjauho, valkoinen riisi ja pasta jne.), einekset, teolliset rasvat (margariinit, juoksevat pullomargariinit)

ViestiLähetetty: 2011-11-29 22:40:36 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Nora12 kirjoitti:
Juu, nyt olen alkanut katsella näitä ohjeita mitä olen saanut.

Mutta kun samalla pitäis jaksaa niellä ja vastaanottaa nämä tiedot, ja joita tulee koko ajan lisää. :) :)

Käytetäänkö ketoosissa maitotuotteita, piimää jugurttia, raejustoa tavallista juustoa ihan normaalisti jne.
Vai mikä tässä on oikein se normaaliraja?

Taas tietenkin tyhmiä kysymyskiä.

Nora, asian voi sanoa yksinkertaisesti. Syö max. 20 grammaa hiilihydraatteja päivässä.

Ei voi vastata kysymykseen voiko noita syödä. Se riippuu ihan siitä, miten muuten syöt.

ViestiLähetetty: 2011-11-29 22:41:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voiko te olette kärsivällisiä minun kanssa :D :D
Kiitos siitä!

Siis minusta tuntuu kuitenkin että olen päässyt jo sen pahimman yli,
ja se että uskallan kysellä ja saan siihen sellaiset vastaukset että olen tyytyväinen.
Se on jo paljon ja se vielä että ymmärtää mitä te vastaatte :D :D

Omasta mielestä olen jo päässyt pitkälle, koska tunnen että nyt voin yrittää
kuitenkin alkaa laskemaan hiilihydraatteja. Aiksemmin tämä oli täysin hebreaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 481 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 625 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00