karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-22 17:43:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-10 13:56:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No en minä ainakaan koe itseäni kritiikittömäksi ja fanaattiseksi lahkolaiseksi. :shock:

Ihmisillä on niin erilainen tapa ilmaista asioita, ja kirjoitettuna kaikki näyttää helposti vielä jyrkemmältä kuin miksi se oli tarkoitettu. Ja varmasti täältä löytyy paljon ihmisiä, jotka pystyvät näistä asioista keskustelemaan aivan asialliseen sävyyn.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-10 14:40:17 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Tänne mahtuu aivan hyvin kritiikkiäkin. Lisäksi oma-aloitteinen tiedonhankinta on todella suositeltavaa, ehdottomasti myös tämän palstan (ja karppikirjojen) ulkopuolelta.

Mielestäni täällä yritettiin varsin asiallisestikin kertoa mm. siitä, miksei vaakalukema kerro kaikkea. Jos kärkevimmät kommentit mitätöivät lukijan mielestä kaikki muut, niin hankalahan sitä sitten on foorumilla viihtyä.

Aiempana ketjussa:

karppikarppi kirjoitti:
Tai sanotaanko näin, että vaalean vehnän ja sokerit yms. jätän varmaan pois lopullisesti, ja hylkään kevyttuotteet, mutta mikään ei saa mua uskomaan, että pekonin ja voin mättäminen naamariin päivittäin olisi jotakin "kehon korjaamista" ja uutta eheyttävää elämäntapaa.

Sitä voita ja pekonia ei "mätetä naamariin päivittäin". Ne mahtuvat terveelliseen ruokavalioon osana. Jos ne eivät maistu, ihminen tulee varsin hyvin toimeen ilman niitäkin. Jokainen koostakoon itselleen mieluisan ruokavalionsa, täällä annetaan lähinnä tukea ja vinkkejä siihen prosessiin.

Riittävä proteiini nyt vaan sattuu palauttamaan lihaksia, jos sen saanti on aiemmin ollut liian vähäistä. Sen ei tarvitse olla "pekoniproteiinia" vaan se voi olla peräisin mm. kalasta ja pähkinöistä. Tätäkin väitettä sopii kyseenalaistaa ja perätä perusteluja, todennäköisesti joku aina vastaa.

Täällä ylläpito ei lähde poistelemaan asiallisia kommentteja jälkikäteen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-10 21:44:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pistämpä nyt minäkin lusikkani tähän soppaan.

karppikarppi Otatkohan nyt jotkin kommentit pikkasen liian vakavasti ja kärkkäästi. Marilyn ei varmastikaan oo halunnut olla ilkeä ja veemäinen akka, vaan neuvoa ja auttaa uutta karppia, joka toi esille ongelmansa ja halusi apua siihen. Täällä sivustolla on kuitenkin karppeja tuhansia, jokaisella on oma näkemyksensä asiaan ja jokaisen mielipidettä tulisi kunnioittaa ja edes yrittää ymmärtää. Sinua nauvoneet karpit ovat monet olleet tällä ruokavaliolla jo vuosia ja saavuttaneet upeita tuloksia. Sinä olet vielä aivan untuvikko(kuten minäkin). maalaisjärki yleensä sanoo, että kokeneemmat osaavat paremmin neuvoakin kun aivan uutukaiset ja vähempitietoiset.
Itse en halua sinua jumisi kanssa edes alkaa neuvoman, yritän vain sanoa, että tss ketjussa sinulle ei ole haluttu olla ilkeä, et vain ole suostunut ymmärtämään sitä mitä sinulle on sanottu. Päinvastoin olet ymmärtänyt asian sillä tavalla että sinua on tahallaan haluttu sorsia ja mollata. Jos lukisit ketjun uudestaan ajatuksella läpi niin ehkä ymmärtäisit vaikka edes rivien välistä ne hyvät neuvot mitä sinulle on roppakaupalla neuvottu ja oppisit antamaan periksi ja unohtamaan vanhat ruokailutottumukset ja virallisterveelliset suositukset.

Laihdutus ei ole nopeuskilpailu ja haluttujen tulosten saavuttaminen voi viedä vuosia. Tämä karppaus on elämäntapa, ei mikään oikotie onneen. Monikaan ei tee tätä laihduttamisen takia, vaan siksi että tuntee olonsa hyväksi ja terveeksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-10 22:07:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No haloo! Jotain suhteellisuudentajua kehiin. Jos kymmenen päivän jälkeen alkaa valittaa jumia niin :roll: Sitä paitsi kaikki vastaajat on selvästi yrittäny auttaa ketjun aloittajaa. Jos tekstin lihavointi ja sana "hitto" saa ihmisen noin loukkaantumaan, niin vaikeaa tulee elämässä olemaan... Rauhaa ja rakkautta vaan kaikille tasapuolisesti!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-02 13:02:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

karppikarppi kirjoitti:
No niin, ketjun aloittajana sanon muutaman sanan. Ei kai sillä väliä ole. mitä vaaka näyttää, vaan mittanauha ja peili. Pitäisi kaivaa se mittanauha esiin jostakin, en ole lainkaan mitannut.

Lähinnä minua alkoi nyppimään Marilynin kiroilu ja lihavoinnilla kirjoittelu. Besserwisser-asenne. Olen itsekin aika helposti kiihtyvää tyyppiä ja siksi ehkä reagoin siihen saman tien.

Kysymykseen, mihin on kiire, vastaan, että laihtumiseen! Itse en ole ajatellut ottaa tästä itselleni elämäntapaa. Tai sanotaanko näin, että vaalean vehnän ja sokerit yms. jätän varmaan pois lopullisesti, ja hylkään kevyttuotteet, mutta mikään ei saa mua uskomaan, että pekonin ja voin mättäminen naamariin päivittäin olisi jotakin "kehon korjaamista" ja uutta eheyttävää elämäntapaa. Olen uteliaan kiinnostunut tästä, ja hankin koko ajan lisää tietoa. Mutta en niele kaikkea purematta. En edes rasvaa. :wink:

Omien aivojen käyttö /kropan kuuntelu aina EDUNMUKAISTA. :smt023
Mikä sopii muille - ei välttämättä sinulle.Olen samaa mieltä tuosta Marilynin"tiukkuudesta"....asioita voisi kertoilla TAHDIKKAAMMINKIN. :roll: Hyvää jatkoa sinulle "valitsemallasi tiellä" :smt043

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 12:26:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei tarvitse päivittäissarjoja katsella telkusta, avaa vain karppipalstan ja avot! jännitystä ja skismoja löytyy... :lol:

Mä en oo koskaan tajunnu et ihmiset pyytää kokeneemmilta neuvoa ja sitten suuttuu kun ne ei olekaan sellaisia kuin on oletettu.

Marilyn: mikä ihana katkisseos tuossa on ? Reseptiä? =P~

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 13:03:41 
Poissa
vauhtikala
vauhtikala

Heh, luin tämän taas minäkin ja mietin kanssa että kylläpäs ihmiset pienestä loukkaantuvat... tai mä en todellakaan tajunnut, että mitä aihetta tässä nyt oli puhua fanaattisuudesta ja lahkolaisuudesta??? :shock:

Mielestäni erittäin fiksusti ja auttavaiseen sävyyn kirjoitettu kaikki viestit, itse olisin ollut ONNELLINEN tällaisista neuvoista! Vaan niin me olemme erilaisia... :wink:

nim. karppausta maaliskuun lopusta, saldo -1,9 kg... niin mikäs se jumi muuten määritelmältään olikaan? :-k Tosin ei tää mulle mikään lyhyen tähtäimen laihdutuskuuri olekaan vaan pysyvä elämäntapa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 14:08:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tämähän oli hauska, kuinkas minä olen tämän missannut :lol: Minä olen aina tykännyt Marilynin suorasukaisesta tyylistä :D

No, yleisenä kommenttina jumijuttuihin, että ketoillessakin kannattaa muistaa rehut, niiden valinnassa joutuu ehkä olemaan vähän tarkempi, mutta se on sitä vanhaa hyvää volymetriaa: täytetään vatsa vähäkalorisilla vihanneksilla yhdistettynä riittävään rasvaan ja proteiiniin :arrow: nälkä pysyy poissa :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 14:17:12 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Ninninen kirjoitti:
täytetään vatsa vähäkalorisilla vihanneksilla

Olikohan tuossa kirjoitushärö?

Vähäkalorisia vihanneksia...eikö ne ole kaikki :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 14:39:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei oo härö, ja onhan ne kaikki vähäkalorisia, totta kai! Volymetriassahan on kyse volyymistä, eli vatsa täytetään rehuilla; ei rasvalla eikä proteiinilla, vaan rasvaa ja protskua käytetään riittävä määrä nälän pitämiseksi poissa. (Joskus tuntuu, että jotkut aloittelijat yrittävät syödä pelkkiä munakkaita :o :shock: :x )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 15:25:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla menee välillä munakas linjalla ja juuri pari päivää sitten pyöriskelin ajatuksessa että jätän kaikki kasvikset että saan hh minimiin.

Nyt kuitenkin taas "heräsin" ja tajusin että vihannekset vaan kehiin ja nuo saakelin suklaat ja pitsapohjat vekkaan. Ne kun pruukkaa mulla mennä kohtuuttomuuksiin kun annan itselleni luvan niitä nauttia.Herkkupäivänä vaan tästä lähin.

Minulla on myös paha tapa että luen monesta eri ketjusta neuvoja ja sitten yritän soveltaa niitä kaikkia samaan aikaan. Kaikki osaavat kuvitella mitä siitä seuraa... :roll:

Kuukauden päivät olen nyt karpannut jollain omituisella tyylillä. Proteiinien ja rasvan suhde heitellyt ja hh välillä tullut rajusti. Mutta pääasiassa karppiruokana nuo hiilaritkin tulleet ja 5 vkoon en ole leipää, perunaa, riisiä tai pastaa syönyt. Siis vaikka paino taas kettuileekin, on se näistä mun turhista säädöistä kiinni, ei niinkään pahoille tavoille palaamisesta. Ja parempi olokin on kuin ennen, nyt vain kun löytäisi sen oman jutun tähän hommaan ja osaisi harjoittaa sitä kärsivällisyyttä... :twisted:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 15:35:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Niin. No jos jumituksista puhutaan niin omalla kohdallani tuon reilu viiden kuukauden saldo -0,7kg on jotain sellaista, mitä voi jo jumitukseksi sanoa. Eikä niitä senttejäkään juurikaan ole lähtenyt. Muttamutta: olo on hyvä ja toiveikkaana odottelen, että jossain vaiheessa se painokin lähtee vielä alaspäin. Vaan eipä tässä mikään kiire ole...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 15:40:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin siis, ei munakkaissa mitään vikaa ole :) mutta jos vetää kovin yksipuolista linjaa, tulee helposti näitä valituksia "tahtoo jotain raikasta" jne. mitkä johtuu vaan rehujen puutteesta :twisted: . Tarkoituksenahan on muuttaa ruokavaliota pysyvästi, joten kannattaa syödä monipuolisesti, ettei kyllästy. :wink:

Ja samaten varsinkin alkuvaiheessa saattaa olla nälänhallinnan kanssa ongelmia, varsinkin jos välttelee rehuja niiden hiilaripitoisuuden vuoksi ja täyttää vatsansa vain lihalla/munilla/juustolla. :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 15:50:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ja viitaten juuri tuohon mitä Ninninen sanoi, niin tuo varmaan pitää aloittelijoiden osalta usein paikkaansa. Kun vuosien kituuttelun jälkeen SAA syödä munia ja juustoa niin niitä sitten vedetään niin että napa rutisee ja jätetään ne kasvikset vähemmälle... :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 18:19:00 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

Kasvisten kanssa tulee alkuunsa tehtyä virheitä, varsinkin kun ketoilee.

Ketoilupuolella kun ollaan niin omia huomioitani:

Kun nyt vertaan vaikka aiempia salaattejani tämänhetkisiin niin esim. perusfetasalaattini tomaattimäärä on kahden tomaatin sijaan puoli. Juuston määrä on entisen n. 200 g sijasta noin 50g . Ja oliivien määrä on noussut kymmenestä kahteenkymmeneen, oljyä menee kahvikupillinen entisen neljänneskupillisen sijaan. Tähän se on muokkautunut vuoden karppailun myötä. Suunnilleen.

Siinäpä se ketoilusalaatti olikin. Sipulit, kurkut ja salaatti itse (sun mitkä nyt sattuu muut) ovat ennallaan. Tomaattien vähentämisen myötä voin käyttää kahvikermaa aika surutta pitkin päivää.

Tuli vaan mieleeni tällainen huomio, liikaa hiilareita ja / tai proteiinia kun voi aika helposti saada homman alkuhämmennyksessä - se prodekorjaus tosin voi "kituilun" jälkeen olla huomattavan tarpeellistakin. Jos nyt sitten on kituiltu. Ja aivan liikaa hiilareita ketoiluun voi saada ihan "tavallisista" salaateista jos ei alkuunsa vaivaudu hieman tutustumaan hh-pitoisuuksiin. Itse vedän nykyään aika vapaasti myös prodea kunhan rasvanpoltto on kunnolla käynnistynyt, määriä laskematta kun homma on jo tuttua. Mutta tuo rasvan ja vihannesten saanti on ilman muuta minulle kaikkein ratkaisevin juttu. Ja veden, huomio huomio, veden juominen on tärkeää.

Vedenkin suhteen taitaa olla liikkeellä mielikuvia "nesteen kerääntymisestä". Mutta se menee toisin päin. Varsinkin ketoillessa kuivuus uhkaa herkästi, siitäkin voi tulla jumi.

Ruokapäiväkirjaa kannattaa jossain vaiheessa alkaa pitämään. Muutama kuukausi päikkyä ja sitten homma sujuukin jo rutiinilla, uudet kuviot alkavat istua päähän eikä päiväkirjaa enää tarvita.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-07 14:26:07 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Karbureettori kirjoitti:

.

Ruokapäiväkirjaa kannattaa jossain vaiheessa alkaa pitämään. Muutama kuukausi päikkyä ja sitten homma sujuukin jo rutiinilla, uudet kuviot alkavat istua päähän eikä päiväkirjaa enää tarvita.

Näin siinä käy, ei enää tarvita ruokapäikkyä kontrollin vuoksi, kun asiat sisäistää ja osaa ne sitten muutenkin. Joskus ehkä pienen tarkistuksen ja säädön vuoksi. Minä kyllä kirjoittelen ruokapäiväkirjaa edelleenkin, tammikuussa sitä aloin säännöllisesti pitää, mutta lähinnä omaksi ilokseni (ja taitaahan siellä aina joku vierailla kurkkaamassa) kun tulee siellä kirjattua tätä elämänmenoa vähän muutenkin.
Mulla meni kyllä siihen sisäistämiseen noin puolitoista vuotta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-10 14:52:36 
Poissa
sintti
sintti

Mielenkiintoinen juttu tuo kehon korjaaminen, onko tälle olemassa jotain tieteellistä näyttöäkin? Itse olen hommaillut lihaksia salilla, ja sivussa tullut silavaa vähän turhankin paljon :oops: paino on noussut parissa vuodessa noin 10kg. Ajattelin että ketoosi säästäisi vähän lihaksia verrattuna kitudieettiin. Nyt on pari viikkoa ketoosissa oltu ja 5kg lähtenyt, lienee vettä suurimmaksi osaksi?

Viestin otsikko: Uusiokarpin äimistys
ViestiLähetetty: 2007-11-22 13:53:06 
Poissa
sintti
sintti

Minun oli vallan helppo ymmärtää, miksi uusiokarppi Karppikarppi päätti ottaa hatkat: kun toinen kertoo omasta ongelmastaan, siihen voi vastata kokeneempi kahdella tavalla.

1) "Hei, tsemppiä, tää karppaaminen on sellaista, että kestää välillä viikkoja ennen kuin mitään tapahtuu. Jatka sinnikkäästi! Uskon että kuukauden päästä on ihan eri tilanne!"

tai

2) "No siis HALOO, yks on normipainonen ja selittää muka jostain "jumista", vähänks naurettavaa. Nyt vaan kuule lopetat ininän ja vaa'an katselun ja yrität tajuta, mitä tää karppaaminen on ja miten tää kulkee!!!"

Minusta oli vallan selvää, kummalla asenteella hänelle vastailtiin. Tuollaista asennetta en minäkään aikuisena ihmisenä (ja edes alkavana karppina) kuuntelisi ilman kiristyneitä takahampaiden purentaa.

Ystävällinen opastus ja neuvonta on eri asia kuin ylemmyydentuntoinen patronointi. Hyvin eri asia. Varsinkin meille, jotka emme kärsimättömyyttämme ja kokemattomuuttamme vielä tiedä asioista ja joiden vajavaisia tietoja voi oikaista nätimminkin. Asiallisuus on mielestäni kaikkia koskeva lähtökohta eikä erityisen hyville tutuille suotu palkinto.

Sinnikkäästi foorumilla pysyvä B (ja ylemmyydentuntoiset patronoijat be aware, sillä täältä pesee ja linkoo kans :twisted: :lol: )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-24 15:23:47 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:wink: Niinpä... ja se vähä riippuu, mil asenteel ite lukee neuvot... :wink: :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-26 11:44:31 
Poissa
sintti
sintti

Kirjoittavana ihmisenä tiedän, että välillä teksti luetaan täysin toisin kuin sen kirjoitti - mutta voinko aina vain todeta yliolkaisesti, että piruako luette tyhmästi ja väärin? Toki lukijalla on vastuu lukemisistaan, mutta huomasin tässä säikeessä aika nopeasti, että palstan veteraanit pitivät yhtä ja vihernokka jäi yksin. Ymmärrän, että veteraanien tapa sanoa asioita keskenään voi olla hyvinkin ronski, mutta peräänkuulutin asiallista ilmaisua *erityisesti* jos vastassa on joku, joka ei tämän ryhmän taustoja ja kirjoittajien tyylejä tunne.

Mielestäni vika ei ollut ainoastaan herkkänahkaisessa lukijassa vaan täällä vastaustyyli meni mielestäni jonkin asiallisuusrajan tuolle puolen. 13 vuotta internettiä rämpineenä tiedän jo jotain provosoitumisista jne. mutta tässä kohtaa jopa itselle tuli olo, että eihän tuo nyt ihan kivasti ollut sanottu vasta-alkajalle, joka on huolissaan. Melkoista mitätöintiä, joka ei ole asiallista, olipa huoli aloittelijan tai veteraanin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00