karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-17 17:15:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-11-04 13:59:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Tuolla yleisellä puolella ja muuallakin on ollut nyt puhetta siitä, että kahvi voi toisilla yksilöillä nostaa insuliinin tasoja = laihtuminen estyy, lihoo herkemmin.
Muita ruoka-aineita joilla voi olla insuliinitasoja nostavia vaikutuksia on tietenkin hiilarit, mutta maitotuotteet, lohi ja liika proteiini. Kahvi nyt oli näistä se kiltein, mutta jos taipumusta vaivaan on, niin kahvi pois. Ehkä teekin.

Enpä ole verensokerimittarilla moisia havainnut. Vaikka olen 15 vuotta vähintään 3 kertaa päivässä mitannut.

Jotkut muut asiat kyllä näyttää vaikuttavan.

ViestiLähetetty: 2008-11-04 14:46:38 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Et kai sinä verensokerimittarilla saa mitattuakaan insuliinitasojasi. Vain verensokerin ja jos säätely on ok, eikä tule hypoja tai muita insuliinioireita.

Mulla vahva veikkaus on siihen, et kahvi mulla nimenomaan nostaa insuliinia, kun se ei kuitenkaan tuo sitä toivomaani pirteyttä, päin vastoin toisinaan nukuttaa kovasti. Ja toisaalta taas voisin vähentää kermaa samalla (maitotuotteita ei mene muuta enää kuin kermat) joten näkisin sitten sen maitotuotteiden rajoittamisen merkityksen.

Mä oon ihan väsykuollu tähän flunssaan, joka on jo 4. lyhyelle ajalle. :(
Mut yritän harkita kahvin lopettamista.

ViestiLähetetty: 2008-11-04 15:17:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ai, voiko insuliini nousta vaikka sokeri ei nousisi? :shock:

ViestiLähetetty: 2008-11-04 16:32:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Honey kirjoitti:

Niillä on yleensä käänteinen vaikutus. Insuliinin vaikutus voi nousta esim. urheilusuorituksen myötä. Terveellä ihmisellä ei näin PITÄISI käydä. Yleensä insuliinin vaikutus kuitenkin näkyy verensokerimittarissa muutoksena. Sitä en kyllä ole vielä tähän mennessä todennut, että kahvilla olisi minkäänlaista vaikutusta.

ViestiLähetetty: 2008-11-05 14:08:26 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Niin sinulla. Teoriassa nyt pohdinkin omalta kohdaltani, että josko olen niitä luonnonoikkuja joilla näin käy...

Joku tässä mättää kovasti, olen nyt yrittänyt syödä vähän enemmän, lihoin jo 4kg, joten ei enää voi lisätä ruokaakaan. Kohtahan mä joudun taas eri kymmenelle ja on ollut kova homma tulla sieltä pois.
Kahvia en tänään lopettanut, ku kermaakin vielä oli... :D Mut jonakin päivänä tässä en enää keitäkään ja katsotaas mitä se sitten tekee. Pelkään vain, että miten pysyn sitten hereillä kun se nyttenkin on jo välillä ongelmallista. Päiväunia on pitänyt taas alkaa ottamaan... :( Ei hyvä, huono. Mulla nimittäin käy niin että en kykene niiden jälkeen mihinkään normaaliin toimeen, hyvä jos edes pääsen hereille enää. Oon vain ihan tokkurassa.

Pitäs laskea kunnolla mitä kaloreita saan päivän mittaan ja tuleeko esim. proteiinia liikaa. Tiettävästi ei, koska edelleen syön vain kerran päivässä. Tuo 4kg on tullut käytännössä lisäämällä kahtena tai kolmena päivänä aterioita 2:een kertaan. En siis nyt syö enää kahta ateriaa päivässä. Mut läskit on ja pysyy... :(

Olo on ihan hirveä, yhtäkkiä on tullut takaisin fibron oireet, kilpparin oireet, päänsäryt, endometrioosi ja iskias. Nämä kaikki oli jo hetken pois kuvioista ja oireet paljon vähempänä ja nyt ne on takaisin.
Pitäisi yrittää raahautua taas lääkäriin, mutta mitä siitä kenellekään on iloa, kun ne siellä vain pyörittelee päätä ja sitä rataa...

ViestiLähetetty: 2008-11-05 14:13:57 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Heitän vaan tässä ilmoille tämmöisen kysymyksen: nostavatko kofeiinitabletitkin insuliinia / saattavatko ne nostaa samalla tavalla kuin kahvi...?

ViestiLähetetty: 2008-11-05 15:03:32 
Poissa
sintti
sintti

arnyek kirjoitti:
Heitän vaan tässä ilmoille tämmöisen kysymyksen: nostavatko kofeiinitabletitkin insuliinia / saattavatko ne nostaa samalla tavalla kuin kahvi...?

Olin juuri tulossa kysymään täältä aivan samaa kysymystä :lol: Eli kaksin odotellaan vastausta :?:

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-11-05 16:50:19 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Vastaus on, että kyllä saattavat nostaa.
Seuraavat tuotteet, kuten iso kuppi tavallista kahvia, sisältävät saman määrän (noin 100mg) kofeiinia:
yksi kofeiinitabletti (esim.Coffein Pharmia 100 mg tai Cofi-tabs)
yksi pieni espresso-kahvi
litra kolajuomaa
0,3 litraa energiajuomaa
2 kuppia mustaa teetä tai 5 kuppia vihreää teetä
25 palaa Wrigley's Airwaves Active Guarana Xylitol-purukumia

ViestiLähetetty: 2008-11-05 17:44:04 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Eli kahvin insuliinia kohottava aine on nimenomaan se kofeiini. Eli teekin pitää jättää pois. Tosin en nyt sitä paljoa juokaan, koska pidän vain sokeroidusta teestä...
Vihreästä en vielä ole oppinut pitämään, mutta voihan sitäkin kokeilla.

Tänään en vielä uskaltanu jättää kahvia keittämättä. Ja nyt on silti pää kipeä...
Pitäisi jättää juomatta se semmoisena päivänä, kun ei ole kotona. Mut kermat loppuu huomenaamuna, et jos uutta kermaa ei ostais ni sehän ois sit siinä. Mulla ei mee edes maitokahvi enää alas. Mustana en voi kuvitellakaan juovani. :D

ViestiLähetetty: 2008-11-05 22:40:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mä nyt ilmeisesti tarvitsen rautalankaversiota.
Kun verensokeri syömisen/ juomisen seurauksena nousee alkaa insuliinin tuotanto. Insuliini laskee/pitää verensokeria normaalina terveellä ihmisellä.
Kysymykseni siis kuului, että voiko insuliinin tuotanto kiihtyä ilman edeltävää sokerin nousua? Mistä sellainen käyttäytyminen elimistössä juontaa?

RistoH kirjoitti:
Honey kirjoitti:

Niillä on yleensä käänteinen vaikutus. Insuliinin vaikutus voi nousta esim. urheilusuorituksen myötä. Terveellä ihmisellä ei näin PITÄISI käydä. Yleensä insuliinin vaikutus kuitenkin näkyy verensokerimittarissa muutoksena. Sitä en kyllä ole vielä tähän mennessä todennut, että kahvilla olisi minkäänlaista vaikutusta.

ViestiLähetetty: 2008-11-06 05:19:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

[quote="Honey"]Mä nyt ilmeisesti tarvitsen rautalankaversiota.
Kun verensokeri syömisen/ juomisen seurauksena nousee alkaa insuliinin tuotanto. Insuliini laskee/pitää verensokeria normaalina terveellä ihmisellä.
Kysymykseni siis kuului, että voiko insuliinin tuotanto kiihtyä ilman edeltävää sokerin nousua? Mistä sellainen käyttäytyminen elimistössä juontaa?

Insuliinin tuotanto on riippuvainen syötävän hiilihydraatin = lue:sokerin määrästä. Kun keho saa sokeria, insuliinin tuotanto lisääntyy ja alkaa pumppaamaan sokeria verenkiroostä läskiksi. Kun sokerin määrä veressä laskee, niin insuliinin tuotanto myös lakskee, ettei verensokerit mene illan alas. Haiman saarekesolut tuottaa normaalilla terveellä ihmisellä insuliinina automaattisesti, jollei ole diabetestä. 1-tyypin diabeteksessä saarekesolut vaan kieltäytyy yhteistyöstä eivätkä tuota insuliinia, niin verensokeri pääsee nousemaan liian korkealle. 2-tyypin diabeteksessa Saarekesolut tuottavat kyllä insuliinia, mutta insuliini ei vaikuta liian läskin takia. Tässä on oiottu joitain mutkia. Mutta pääpiirteittäin se menee noin. Aiheesta on olemassa paksuja kirjoja, jos asia kiinnostaa enemmänkin, niin niitä voi lukea esimerkiksi kirjastosta.

Lyhyesti: Syödyn sokerin määrä säätelee insuliinin tuotantoa ihmisellä, jolla ei ole diabetestä. Sokerin syönnin vaikutus näkyy verensokerimittarissa kohonneina arvoina noin 15 minuutin kuluttua ja vaikutus kestää noin. 2 tuntia. Terveellä ihmisellä sen ei pitäisi nousta kovin korkealle, mutta diabeetikolla se on suoraan riippuvainen syödyn hiilihydraatin grammamääristä.

ViestiLähetetty: 2008-11-06 16:11:51 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Eli Risto väittää nyt et kofeiini ei voi mitenkään nostaa insuliinitasoja? Kö? Vai?
Mut kahvi jumittaa toisilla painoa... Omasta puolestani en vielä tiedä kun join tänään 2 motillista, mut aion lopettaa lähipäivinä.
Samalla saan siis kerman pois, jota ei muuten menisi. Sitten alan säätelemään ruokia lisää.

Ketoosiin ajattelin napata itteni, on niin vetämätön ja masentunut olo koko ajan. Jos se johtuu liikoista hiilareista, oon melkein joka ilta syönyt omenan ruuan päälle, ku rehut ei maistu nyt.

ViestiLähetetty: 2008-11-06 16:33:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Eli Risto väittää nyt et kofeiini ei voi mitenkään nostaa insuliinitasoja? Kö? Vai?
Mut kahvi jumittaa toisilla painoa... Omasta puolestani en vielä tiedä kun join tänään 2 motillista, mut aion lopettaa lähipäivinä.
Samalla saan siis kerman pois, jota ei muuten menisi. Sitten alan säätelemään ruokia lisää.

Ketoosiin ajattelin napata itteni, on niin vetämätön ja masentunut olo koko ajan. Jos se johtuu liikoista hiilareista, oon melkein joka ilta syönyt omenan ruuan päälle, ku rehut ei maistu nyt.

En ole koskaan kuullutkaan väittestä, että kofeiini nostaisi insuliinitasoa, mutta en ole itse ikinä kokeillut ja juon sentään kahvia aika monta kupillista päivässä (sattuneesta syystä)

Niin kauan, kun minulla on diabetes ollut ja olen käynyt luennoilla ja kursseilla, niin aina on puhuttu hiilihydraattien vaikutuksesta insuliinitasoon. Ilmeisesti kofeiinin vaikutus on sen verran uusi asia, ettei siitä ole kerrottu millään luennolla. En minä väitä, etteikö niin voisi tapahtua, mutta en ole koskaan kuullut moista, joten siihen saakka, kunnes asia todistetaan tieteellisesti pidän sitä huu-haana.

ViestiLähetetty: 2008-11-07 00:01:39 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

viewtopic.php?f=1&t=17818&st=0&sk=t&sd=a

viewtopic.php?f=13&t=5180&st=0&sk=t&sd=a&start=15

Elka kirjoitti:
Myrtillus kirjoitti:
ja vyötärölihavuus kertoo juuri insuliiniresistenssistä.

Insuliiniherkistelyyn erikoistunut Rosedale kirjoittaa, että aluksi (kaksi viikkoa) kahvi kokonaan pois. Sitten kofeiinitonta ja myöhemmin kuppi päivässä tavallista. Kaikilla ei kahvi nosta insuliineja, mutta jos ei vyötärö ala kaveta, niin yksi mahdollinen syyllinen se kyllä on.

Itse olin aikaisemmin varsinainen kahvin lipittäjä. Yllättävän helppoa oli siitä päästä eroon. Olen ajoittain täysin ilman, mutta olen huomannut, että aterioiden yhteydessä ei haittaa. Varsinkin 10 kupillista jaettuna pitkin päivää kuulostaa hyvältä syyltä vyötärön kapenemattomuuteen.

Tää on täältä: viewtopic.php?f=13&t=37143&start=30&st=0&sk=t&sd=a&hilit=kahvi+insuli%2A

Aika monta kertaa eri paikoissa eri aikaan sanotaan, että kahvi nostaa insuliinitasoja, joka voi herkillä estää laihtumisen. Ainakin Rosedale on tätä mieltä jne. Haluaisin minäkin kovaa faktaa tälle väitteelle, mutta ennen sitä yritän päästä eroon mokomasta ihan itse. Välillä olin kauankin juomatta kahvia ja se oli mukavaa aikaa! :D

ViestiLähetetty: 2008-11-07 04:44:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=17818&st=0&sk=t&sd=a

viewtopic.php?f=13&t=5180&st=0&sk=t&sd=a&start=15

Elka kirjoitti:
Myrtillus kirjoitti:
ja vyötärölihavuus kertoo juuri insuliiniresistenssistä.

Insuliiniherkistelyyn erikoistunut Rosedale kirjoittaa, että aluksi (kaksi viikkoa) kahvi kokonaan pois. Sitten kofeiinitonta ja myöhemmin kuppi päivässä tavallista. Kaikilla ei kahvi nosta insuliineja, mutta jos ei vyötärö ala kaveta, niin yksi mahdollinen syyllinen se kyllä on.

Itse olin aikaisemmin varsinainen kahvin lipittäjä. Yllättävän helppoa oli siitä päästä eroon. Olen ajoittain täysin ilman, mutta olen huomannut, että aterioiden yhteydessä ei haittaa. Varsinkin 10 kupillista jaettuna pitkin päivää kuulostaa hyvältä syyltä vyötärön kapenemattomuuteen.

Tää on täältä: viewtopic.php?f=13&t=37143&start=30&st=0&sk=t&sd=a&hilit=kahvi+insuli%2A

Aika monta kertaa eri paikoissa eri aikaan sanotaan, että kahvi nostaa insuliinitasoja, joka voi herkillä estää laihtumisen. Ainakin Rosedale on tätä mieltä jne. Haluaisin minäkin kovaa faktaa tälle väitteelle, mutta ennen sitä yritän päästä eroon mokomasta ihan itse. Välillä olin kauankin juomatta kahvia ja se oli mukavaa aikaa! :D

Uskokoon ken tahtoo! Jos tuntuu siltä, että kahvin juonti on se viimeinen este sille laihtumiselle, niin silloin kannattaa sekin lopettaa, niin ei tarvitse valittaa, jos ei laihdu, että jätinpäs senkin kokeilematta.

ViestiLähetetty: 2008-11-07 18:26:07 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Juuri näin aion tehdä. Ja toisaalta olen hyvin herkkä kofeiinille (2,2dl kahvia klo 18 vie unet koko yöksi...), joten luulisin, että kahvia klo 12-13 voi hyvinkin vaikuttaa mun unen laatuun. Eikä se mitään maksa jos kokeilee.
Maitotuotteetkin jätän hetkeksi hyllyyn, tosin siinä käy sitten niin, että en tiedä oliko se kahvi vai ne maitotuotteet jotka jumittaa... :D Nooh, joka tapauksessa kahvilla voi olla jotain vaikutusta ja nyt sitä aion sitten testata.

Kilpirauhasongelma on olemassa joo, mutta lääkäreiden mielestä olen täysin terve, eli testaan tämän ensin. Ja kilppariongelmissa kahvi ei ole kovin järkevä valinta, koska se huuhtelee kovasti kivennäisiä ja diureettina muutenkin häiritsee elimistön tasapainoa. Niillä joilla se niin tekee. Mulla saattaa tehdä ja siksi testiin.

ViestiLähetetty: 2009-04-27 08:59:29 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tuosta aloituksesta tuli mieleen, että säätökuuri ja ketoosi ovat karmaiseva yhdistelmä.. ja vieläpä ihan helposti saavutettavissa oleva tila. Atkins varoittaa siitä useasti. Säästöliekki on helppo ja tyypillinen tapa katkaista laihtuminen. Itse asiassa.. osasin mennä ihan helposti säästöliekille ja pystyin roikkumaan siellä kuukausia.. ennen kuin olo meni kurjaksi. Mutta elimistöni ei huutanut koskaan minulle, että lisää ruokaa. Tai huusi.. kun kalorimäärä putosi jonnekin alle 1100 kalorin. Näitä vaurioita nyt korjailen sitten pikkuhiljaa.

Atkins kertoo, että kahden testiryhmän ollessa kyseessä, toiset söivät Atkinsilla 1800 kcal ja toiset virallisella 1200. 1800 kalorin porukka laihtui huomattavasti nopeammin. Löysin Atkinsin Uusimmasta Dieetistä myös ohjeenpoikasen kalorikammoiselle. Hän sanoo, että jos ei kertakaikkiaan pääse eroon kalorilaskemisesta, niin voi kertoa oman painonsa lukemilla 22 ja 26 omien "kalorirajojen saamiseksi". Niistä lukemista saa sellaiset kalorirajat, joilla hänen ruokavaliotaan noudattavat ovat yleensä laihtuneet. Olin kyllä aika yllättynyt, kun sain lukemat liki 1900:sta reiluun 2200:een. Melkoinen ero oma valintaiseen 1250-1400 kaloriin verrattuna. Pudotustulokset näkyvät aikanaan (ehkä ensi vuosituhannella), mutta oloni korjaantui heti ja ketoositikut iskivät violettia ensi kertaa aloituksen jälkeen. Ikään kuin varmisti, että hyvä tyttö. Nyt teet vihdoin jotain oikein. :lol:

ViestiLähetetty: 2009-04-27 10:04:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^Oma paino vai oma tavoitepaino?

ViestiLähetetty: 2009-04-27 16:53:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Oma paino. Tavoitepaino löytyy kyllä, mutta todellakin.. vasta tulevaisuudesta. :wink:

ViestiLähetetty: 2009-04-27 19:48:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Oma paino siis kerrotaan Atkinsin kaavalla. Mulle tulee pienemmät kalorit kuin olisin arvannut :shock: .

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00