karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-27 18:33:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-29 16:55:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
Hiiri kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Arvelinkin jotain tuon tyyppistä.

No kerro nyt jotain lisääkin? Kai tuossa kysymyksessä joku ajatus oli taustalla?

Ei ollut mitään kummempaa taustalla. Arvelinkin että rasvan osuus on pieni ja proteiinia paljon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-29 20:40:06 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Hmm... Miksi kysyä, jos tiedolla ei tee mitään? Ajattelin jos sulla oli joku teoria taustalla.

Mä olen miettinyt kuinka alas käytännössä rasvaprosentin saisi runsasrasvaisella ketolla, ennenkuin se alkaa syödä lihasmassaa... Siksi mua kiinnostaa tuo myös :)
Hiukan epäilen, että runsaampirasvaisella voisi mm. saada kuukautiset toimimaan paremmin, sitten kun rasvaprosentti alkaa olla alhaalla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-30 09:06:23 
Poissa
sintti
sintti

Tuo on kyllä mielenkiintoinen kysymys, ja samoja juttuja on tullut itsekin tässä viime päivinä pohdittua. Taidanpa kysyä valmentajaltani asiaa, raportoin tänne kun saan jotain selkoa asiasta. :) Mulla on itselläni jotenkin sellainen fiilis, että joku 65-80g rasvaa päivässä pitäisi jo riittää hormonitoiminnan ylläpitoon... Tämä on kyllä niin rajua mutua, että en voi sen todenperäisyydestä sanoa sitten mitään. ;) Kun omat menkat lähti kävelemään jo viime dieetin alussa, niin vaikea sanoa. Ei ne ainakaan takaisin tulleet, vaikka rasvan osuus nousikin ketolle siirryttyäni. :shock: Haluaisin kuitenkin löytää sellaisen tavan dieetata, että sen hormonitoiminnan saisi pidettyä mahdollisimman korkeilla kierroksilla miinuskaloreista huolimatta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-30 09:33:34 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kiitos, jos jaksat kysyä. Olisi mielenkiintoista saada ammattilaisen mielipidettä aiheeseen. Tosin voi olla, että tuota ei ole koskaan kokeiltu...

Minä perustan epäilyni sille ajatukselle, että hormoneita valmistetaan tyydyttyneestä rasvasta, ja kun rasvaa tulee vähemmän, niin siitä suhteessa suurempi osa on syötävä tyydyttymättömänä välttämättömien rasvahappojen saannin varmistamiseksi. Kun samaan aikaan kroppa käyttää pääpolttoaineenaan rasvaa (sitä varastoitua, käsittääkseni pääosin tyydyttynyttä), niin epäilen voivan käyvän niin, että tyydyttynyttä ei enää riitä raaka-aineeksi hormonituotantoon.

Mutta tässä sitten tullaan siihen "käytännön toteutus"-osioon, jota tuossa jo mietinkin. Koska hiilarit ja kalorit on fiksattu, rasvaa ei saa lisää kuin proteiinin kustannuksella. Ja jossain vaiheessa proteiinin vähennys on lihasmassasta pois, mikä vesittää koko homman.

Lisäksi hommaa sotkee vielä sopeutuminen, eli ennen ketoadaptaatiota proteiinia tarvitaan enemmän. Toisessa ääripäässä sitten taas tällainen kohta 4 vuotta karppaillut ei tarvitse ollenkaan niin paljon proteiinia kun adaptaatiota ei tarvita. Olen viimeaikoina syönyt n. 1g/painokilo, ja kasvanut hienosti (tai no, 3 kg lihasmassaa puolessa vuodessa, en tiedä keskiarvoja, mutta riittää mulle, tosin fläsää tuli ehkä vähän liian suuressa suhteessa). Toisaalta, en pääse ketoosiin enää oikein millään... mutta se ei haittaa kun nälänhallinta kuitenkin toimii ja paino laskee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-03 07:07:01 
Poissa
sintti
sintti

Ok, valmentajautelu suoritettu:

Jos tavoitteena on maksimaalinen lihasmassan säilyttäminen ketodieetillä, on proteiinimäärän oltava minimissään 3g/painokilo. Tämän on kuulemma vuosien kokemus ja urheilijoiden tarkkaileminen osoittanut. Vähemmillä alkaa helposti palamaan lihasta koska keho joka tapauksessa muodostaa sokeria jostakin (joko sisäänotetusta proteiinista tai lihasmassan proteiinista), ja sitähän ei siis haluta. Toisin sanoen, rasvan määrä voidaan laskea seuraavasti - oletetaan, että kysymyksessä olisi nyt vaikkapa 65kg painava naishenkilö, dieettikalorit 1600.

Proteiinia minimissään 3g/painokilo: 3 x 65 = 195g proteiinia eli 780kcal.
Kalorit on 1600, josta vähennetään proteiinin kalorit: 1600-780=820.
Pidetään hiilarit nyt vaikkapa 20 grammassa eli 80kcal. 820-80= 740.
Rasvalle jää siis 740kcal, eli sitä voi syödä 740/9= 82g.

Valmentajani mukaan on todennäköisempää, että hormonitoiminta kärsii ketolla/dieetillä ylipäätään ennemmin aliravitsemuksen takia kuin sen vuoksi, että rasvamäärä on alhaalla. Hommassa ei ymmärtääkseni siis ole suurta merkitystä sillä, kuinka alhaalla se rasvaprosentti jo ennestään on - riippumatta rasvaprosentista, kroppa joka tapauksessa tekee sen energian jostakin ja jos proteiinimäärä on liian pieni, otetaan se tarvittava energia sitten lihaksesta.

Vastasikohan tämä nyt ollenkaan kysymykseesi (oli muuten aika vaikeasti aseteltu kysymys muutenkin) :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-03 09:48:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Saako provoilla? :D

Lainaa:
Kisadieetin loppupuolella oli hh 30g, prot 200g, r 65g. .

Eli glukoneogeeninen dieetti. Pyritään maksimoimaan maksan sokerintuotanto proteiinista, minimoidaan rasvanpolttoadaptaatio(hhtankkauksella voidaan vielä vähentää lihasten rasvanpolttoa).

Mutuilen myös että keho ei anna tehdä lapsia rasvaprosentilla 5, vaikka söisi 200g voita päivässä..

BTW, valmentajalla lienee vuosien kokemus vähärasvaisesta syötättämisestä?

"..riippumatta rasvaprosentista, kroppa joka tapauksessa tekee sen energian jostakin ja jos proteiinimäärä on liian pieni, otetaan se tarvittava energia sitten lihaksesta."

Näin käy koska kehon ei anneta polttaa rasvaa maksimaalisen tehokkaasti suuren proteiinimäärään takia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-03 14:18:50 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kiitos faidra.

Periaatteessa voisin jopa yhtyä noihin keken provoiluihin, mutta en ole ollenkaan varma että tuo adaptaatioiden estäminen hidastaa laihtumista... ja sehän tuossa tilanteessa kai on tärkeintä, mahdollisimman nopea laihtuminen. Kun tullaan bodyruokavaliolta ja ollaan jo pienissä rasvaprosenteissa, rasvan mobilisaatio ei pelaa samalla tavalla kuin normaalitilanteessa, joten adaptaatio saattaa jopa olla mahdoton. Eli tavoitehan on tuossa vaan saada kroppa sellaiseen tilaan, että jos niitä rasvahappoja mobilisoituisi, niin ne poltettaisiin. Enpä sitten tiiä, vaikea sanoa.

Mä kokeilin tuossa joku aika sitten suunnilleen tuollaista dieettisetuppia kuin tossa faidran esimerkissä, paitsi hiilaria oli proteiinin kustannuksella vähän enemmän (50-60g). Mä olen ilmeisesti jo niin sopeutunut rasvan polttamiseen, että mulla tuo määrä vei treenitehot ihan totaalisesti. Tuntuu että nykytilanteessa saan kyllä rasvaa poltettua (myös varastoista) tosi tehokkaasti. Mutta kääntöpuoli on sitten se, että sitä myös saa varastoitua tosi hyvin ja nopeasti.

Pakkista luettuna tulin itsekin jo siihen lopputulokseen, että luultavasti treeni on suurempi ongelma noihin kuukautisiin liittyviin ongelmiin kuin syömiset. Ei näillä rasvaprosenteilla vielä pitäisi syömisten puolesta tulla mitään ongelmia (eikä ennen oo tullutkaan).

Luultavasti kokeilen nyt tällä runsasrasvaisella laihdutella ja katson sitten paljonko lihasta lähti. Mikä muuten on sellainen määrä lihasta, joka yleensä laihduttaessa katoaa? Vai onnistuuko joku jollakin tavalla säilyttämään kaiken?

Siis tarkoitan, että jos vaikka painaa 65 kg ja rasvaprosentti on 20%, niin rasvaahan on silloin 13 kg. Jos pystyisi laihtumaan vain rasvaa, niin 3 kg:n laihdutuksesta seuraisi, että paino olisi 62 kg ja rasvaprosentti ~16%. Mutta kun käytännössä ei laihduta vain rasvaa, niin mikä olisi sellainen keskiverto lihaksenmenetysmäärä laihdutettaessa? Hmm... ehkä olis parempi mennä pakkikselle kysymään...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-03 14:21:23 
Poissa
sintti
sintti

kekexxx kirjoitti:
Saako provoilla? :D

Tottakai! Aina saa provoilla - sehän on näiden keskustelupalstojen suola ;)

Lainaa:
Lainaa:
Kisadieetin loppupuolella oli hh 30g, prot 200g, r 65g. .

Eli glukoneogeeninen dieetti. Pyritään maksimoimaan maksan sokerintuotanto proteiinista, minimoidaan rasvanpolttoadaptaatio(hhtankkauksella voidaan vielä vähentää lihasten rasvanpolttoa).

Hmm! Nyt kiinnostaa kuulla lisää. Pystytkö selittämään tarkemmin miksi näin?

Lainaa:
BTW, valmentajalla lienee vuosien kokemus vähärasvaisesta syötättämisestä?

Tässä taidat olla oikeassa :) Ite sanoin heti alussa, että millekään lowfatille en ala vaan 1g/painokilo on oltava minimi... 8) Itse oon sitä mieltä, että perusruokavaliolla sellainen 0,8g/painokilo on ihan jees. Enemmästä tuskin on haittaakaan, mutta hiilaripolttoisella henkilöllä rasvan määrän nosto johtaa väkisin hiilarimäärän tiputukseen ja se taas ei ole hyvä juttu. Tästä ketohommasta en enää taida tietää, mitä mieltä itse olen. :D

Lainaa:
"..riippumatta rasvaprosentista, kroppa joka tapauksessa tekee sen energian jostakin ja jos proteiinimäärä on liian pieni, otetaan se tarvittava energia sitten lihaksesta."

Näin käy koska kehon ei anneta polttaa rasvaa maksimaalisen tehokkaasti suuren proteiinimäärään takia.

Mutta - jos proteiinimäärää tiputetaan samalle tasolle kuin esim. hiilaridieetillä voidaan tehdä, niin mitäs silloin tapahtuu? Jos vastaavasti rasvamäärä nousee. Eikö esim. 65-kiloinen nainen menetä lihasmassaa (enemmän kuin korkeilla protskuilla elävä), jos hh on 20g, prot 130g, r150g ja lisänä tehdään raskaita kuntosaliharjoituksia 4-6 kertaa viikossa? Sinänsä ihmetyttää, kun kuitenkin kaiken järjen mukaan proteiini on se juttu joka säästää proteiinia, eli lihaksia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-03 18:22:50 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Keke varmaan käy vielä vastaamassa vielä lisää, mutta mä voin aloitella jo jotain. Näiden juttujen lähteenä suurimmaksi osaksi Lyle McDonaldin ketokirja.

Lainaa:
Lainaa:
Pyritään maksimoimaan maksan sokerintuotanto proteiinista, minimoidaan rasvanpolttoadaptaatio(hhtankkauksella voidaan vielä vähentää lihasten rasvanpolttoa).

Hmm! Nyt kiinnostaa kuulla lisää. Pystytkö selittämään tarkemmin miksi näin?

Luultavasti johtuu ihan siitä, että proteiinia on paljon suhteessa rasvaan. Vain aivot ja hermosto eivät pysty käyttämään rasvahappoja energianlähteenään, niiden on pakko käyttää glukoosia tai ketoneja. Mutta kun lähdetään ketodieetille, niin alussa ketoneja ja sokeria haluavat ja käyttävät mielellään mm. sydän ja lihakset. Noin kolmanteen ketoviikkoon mennessä ne kuitenkin adaptoituvat ja käyttävät suoraan rasvahappoja säästäen näin ketoneja aivoille ja pienentäen tarvetta tehdä proteiinista sokeria. Mutta tuo adaptaatio keskeytyy aina kun hiilareita tankataan. Ja käytännössä liiasta proteiinista saadaan glukoneogeneesin kautta glukoosia, eli myös se vastaa sitä että söisit enemmän hiilaria. Lyle suositteli muistaakseni, että ensimmäisen kahden viikon aikana proteiinia pitäisi syödä hieman enemmän, mutta sitten sen määrää olisi hyvä vähentää kun sokerintarvekin vähenee.

Lainaa:
Mutta - jos proteiinimäärää tiputetaan samalle tasolle kuin esim. hiilaridieetillä voidaan tehdä, niin mitäs silloin tapahtuu? Jos vastaavasti rasvamäärä nousee. Eikö esim. 65-kiloinen nainen menetä lihasmassaa (enemmän kuin korkeilla protskuilla elävä), jos hh on 20g, prot 130g, r150g ja lisänä tehdään raskaita kuntosaliharjoituksia 4-6 kertaa viikossa? Sinänsä ihmetyttää, kun kuitenkin kaiken järjen mukaan proteiini on se juttu joka säästää proteiinia, eli lihaksia.

Tuo on kuitenkin 2g/painokilo, joten luultavasti ei juurikaan menetä. Ja ekan kahden viikon jälkeen luultavasti ei menetä yhtään, tuossakin on vielä paljon proteiinia. Alussa aivoille tarvittavan sokerin/ketonien muodostukseen tarvitaan noin 75g proteiinia, adaptaation jälkeen n. 20g. Eli tuon verran käytännössä pitäisi lisätä siihen normaalitarpeeseen. Eli käytännössä elimien adaptoituminen rasvanpolttoon todella säästää proteiinia sitä kautta, että ei tarvita niin paljon sokeria, jota tuossa tilanteessa muodostetaan proteiinista. Lisäksi oman kokemuksen mukaan tuo adaptaatio säilyy vähähiilarisella, joten nuo määrät koskevat tilannetta, jossa siirrytään ketodieetille runsashiilariselta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-03 20:53:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

faidra kirjoitti:
Sinänsä ihmetyttää, kun kuitenkin kaiken järjen mukaan proteiini on se juttu joka säästää proteiinia, eli lihaksia.

Misukisu vastas jo kaikkeen. :smt031

Proteiini säästää lihaksia, mutta liika vaan ylläpitää sokerituotantoa ja sokeritarvetta.

Toinen juttu on tietty, että jos mässää massakaudella runsaasti hiilaria, niin kuinka suuri osa diettiajasta kuluu adaptoitumiseen eli kannattaako syödä melko samalla tavalla vuoden ympäri->dieetillä vaan vähemmän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-03 22:00:10 
Poissa
sintti
sintti

Ok, kiitos vastauksista... Lylen opus on tossa pöydällä, mutta en ole toistaiseksi joutanut sitä vielä lukemaan alkuselostuksia pidemmälle. Joskus vuosia sitten suorastaan ahmin netistä Lylen juttuja... pitänee lueskella kirja niin ymmärrän kehon toimintoja paremmin tämän ketohomman suhteen.

Kekexxx, hissuksiin tässä testailen miten keto/lowcarb-vaihtelu voisi toimia elämäntapana. Olo ainakin on mainio ja treeni kulkee hyvin, joten siinä mielessä oletan että kroppani viihtyy tällaisella ruokavaliolla. Kehityksestä en toistaiseksi osaa sanoa juuta enkä jaata, sen varmaan näkee aikanaan. Sitä en tosin vielä oikein ymmärrä, miksen voisi vain jatkaa näin jos se kerta tuntuu hyvältä ja oikealta. Siitä huolimatta että teoria sanoo taas toista. :)

Jatkan pohdintaa ja kyselyä... niin ja luen sen Lylen ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 08:29:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu, jos homma toimii ni mikäs siinä, ei tässä mistään käännytyksestä ole kyse. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 08:55:17 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
hissuksiin tässä testailen miten keto/lowcarb-vaihtelu voisi toimia elämäntapana.

Mä olen käytännössä kokeillut tuota nyt toukokuussa nelisen vuotta, ja ainakin mulla se tuntuu vieläkin oikealta valinnalta. Treenit sen sijaan ovat olleet enemmän hakusessa, kun olen taiteillut tanssin, juoksun ja puntin välillä. Vasta viime keväänä sain itsestäni irti päätöksen keskittyä vain yhteen lajiin kerrallaan. Juoksun kanssa onnistuin ylitreenaamaan jalat ihan soseeksi, mutta on mahdoton sanoa olisiko niin käynyt vaikka olisinkin syönyt enemmän hiilareita. Punttitreeniin tämäntyyppiset syömiset taas sopivat ainakin mulla kuin nenä päähän.

Mä olen tuota rasvan osuutta ketolla miettinyt jo jonkin aikaa. Lyle tuossa ketokirjassaan on sitä mieltä, että sitten kun ketoosi on päällä, rasvan osuus ruokavaliossa ei vaikuta suoraan adaptaatioon. Mutta kun proteiinia ei saa olla liikaa, ja hiilariakaan ei voi olla määräänsä enempää, rasvaa tarvitaan nostamaan kalorit sellaiselle tasolle, että aineenvaihdunta ei hidastu liikaa. Ja lopulta niistä hiilareita ja proteiinista ei sinne dieettipohjaan ihan kamalasti tule energiaa. Nykyisin mulla on proteiinintarve n. 1-1,5g/painokilo-luokkaa, pärjäilen sillä ihan hyvin, ja ketodieetilläkin olen nähnyt sitten paremmaksi pitää hiilarit 40-50g tienoossa kuin syödä proteiinia pelkästään sokerintuotantoon.

Tällä hetkellä isoin ongelma tuntuu olevan rasvan mobilisointi dieetin siinä vaiheessa kun rasvaprosentti alittaa sen rajan missä viimeksi olen ollut. Luultavasti sama ongelma on kaikilla muillakin, mutta rasvapolttoisena se iskee päälle niin että sen huomaa.

Lyleltä on kai tulossa seuraavaksi proteiinikirja, ja viime perjantain newsletterissä oli otteita sieltä. Paljon mielenkiintoista kamaa, mm:

Lainaa:
It's important to point out that nitrogen balance depends heavily on total calorie intake (1) and this makes determination of true human protein requirements difficult (1a). Essentially, nitrogen balance in humans is determined both by nitrogen (protein) intake as well as total energy intake (1a). As calorie intake goes up, so does nitrogen balance (the body retains more protein); as calorie intake goes down, nitrogen balance falls as well (1a). This is one of the reasons that protein requirements go up when you are dieting and consuming fewer total calories. Individuals who eat more protein will lose more nitrogen as well, simply from the increased intake of nitrogen (2).

Early research suggested that carbohydrates were better at improving nitrogen balance than fats (4) but more recent research has not supported this idea (1a). At maintenance and higher intakes, dietary fat appears to be as effective, if not slightly more effective at improving nitrogen balance than carbohydrates (1a,4a).
Lainaa:
During prolonged aerobic activity, amino acids can be used directly for energy, this is especially true of the branched chain amino acids (BCAAs); protein can provide 5-10% of the total energy yield during prolonged endurance training (10) and this is more pronounced when muscle glycogen is depleted (11).

Although amino acids will not be used for energy during weight training to a great degree, protein requirements are still increased to cover repair of damaged tissue along with the synthesis of new contractile proteins. Endurance athletes synthesize mitochondrial proteins in response to training as well
Lainaa:
As well, Millward cites earlier research suggesting that regular training improves protein retention; that is, some research suggested that regular training might actually decrease protein requirements by improving the body's utilization of the protein that is ingested (15).

Related to this, even studies showing an initial negative nitrogen balance with training find that the body can re-achieve nitrogen balance in a few weeks (15a). It may be that increased protein intakes are only necessary when a new training program is begun, or when the current program is being intensified.

Millward has also pointed out that the rate of actual muscle gain is so trivially low, even with steroids, that the amount of protein required to support growth will actually be quite small (16). To put this in mathematical terms, assume that you were gaining 1 pound of muscle per week which, muscle magazine ads notwithstanding, would be excellent for a natural athlete. One pound of muscle contains about 100-120 grams of protein (the rest is water, glycogen and support for the contractile elements of the muscle mass). Divided over 7 days, that works out to 15-18 grams of protein extra per day over your daily requirements.

Of course, dietary protein isn't used with 100% efficiency. Even if it takes 3-5 times as much dietary protein to provide 15-18 grams of protein/day for growth, that's still only 45-90 grams of protein over maintenance requirements. Using the RDI above, a 200 lb athlete has a maintenance protein requirement of .36 g/lb or 72 grams of protein. If we add the 45-90 grams of protein that might be required to support a pound per week muscle gain, that's still only 117-162 grams of protein per day, which is .6-.8 grams per pound (very close to Dr. Lemon's 1991 recommendations).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 17:01:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
Lyle tuossa ketokirjassaan on sitä mieltä, että sitten kun ketoosi on päällä, rasvan osuus ruokavaliossa ei vaikuta suoraan adaptaatioon.

En osaa perustella, mut toi ei voi täysin pitää paikkaansa. Mulla ainakin VHH:lla vähäiset rasvat aiheuttaa ahistusta ja vitutusta. :P

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-05 09:50:01 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Ahistus ja vitutus ja treenin sujumattomuus on sitten asia erikseen ;)

Mä voisin hyvin kuvitella, että adaptaatiota tapahtuisi silti. Ihan sillä perusteella, että kropassa on yleensä ihan tarpeeksi rasvaa varastossa siihen hommaan, jos se vaan liikkuu. Ehkä tuon adaptaation kanssa voisi tulla ongelmaa silloin, jos ollaan jo tosi pienissä rasvoissa tai rasvaa ei kertakaikkiaan vaan saada liikkeelle varastoista.

Lisäksi mulla on sellainen kutina, että meillä pidemmän linjan VHH-tyypeillä ei mitään adaptaatiota edes tuossa tarvita. Kroppa osaa jo polttaa rasvaa niin tehokkaasti kuin mahdollista. Mä en ainakaan meinaa päästä nykyisin ketoosiin enää millään. Ja sit kun pääsen/joudun ketoosiin, jotain on jo pielessä (yleensä kalorit liian alhaalla).

Mutta olen kyllä ihan samaa mieltä silti sun kanssa, vähäiset rasvat ketodieetillä on kauhistus. Ja ainakin mulla niistä hiilareiden ja proteiinin kaloreista ei vaan kerry tarpeeksi energiaa edes dieetille, joten tarviin siihen kunnon möykyn rasvaa (>100g).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-06 05:57:11 
Poissa
sintti
sintti

Jatkan offtopiccia. Tää keskustelu palaa raiteilleen taas siinä kohti, kun hyppään keto-yritelmältäni takaisin lowcarbille. ;)

Pitää muuten tulla ihan kiittämään, kun olette jaksaneet selostaa samoja asioita mulle täällä jotka on takuulla forumilla käyty läpi jo sataan kertaan. ;) Tää onkin mielenkiintoinen tilanne - aikaisemmin oon ketoillut vaan laput silmillä ja sokeasti tehnyt mitä valmentaja käskee, ilman että olisin pahemmin kyseenalaistanut ja miettinyt. Nyt taas tiedonjano on niin valtava että hyvä kun maltan yöllä päästää Lylen opuksen käsistäni ja mennä nukkumaan...

Se mua ihmetyttää, että jos kerta on teoriassa mahdotonta että keto toimisi korkeilla proteiinimäärillä, niin kuinka ihmeessä olen onnistunut aiemmilla dieeteilläni sekä polttamaan rasvaa että pysymään ketoosissa? Treenituntimäärät dieetin ketovaiheessa on olleet n. 10-17h/vk ja makrot sellaiset, että proteiinin määrä ei ikinä ole ollut alle 160. Hiilaritkin aina hiukan korkeammalla kuin induktiossa, jossain 30-60g kieppeillä. Aivan ekalla ketollani pysyin ketoosissa (tikkujen mukaan) jopa 70g hiilarimäärällä rasvojen ollessa suht alhaalla (verrattuna "kirjaoppineeseen" ketoilijaan). Miksi? Polttiko liikunta suhisten kaiken elimistöön tulevan hiilarin, vai kuinka?

Tällä kertaa ketoosiin pääsyssä kesti neljä päivää.. eilen leijuin taas pumpulissa joten oletan että olen ketoosissa. Tai ainakin siellä rajalla. Viime sunnuntaina tankkasin hiilareita ja maanantaina tiputin ne alas, jossain 25-45g välillä ovat, proteiinit min. 180g/pv. Treeniä tulee edelleen suht reippaasti, n. 8-9h viikossa josta 4-5h raskasta punttia. Väkisinkin mietityttää, saisinko ehkä parempia tuloksia kuitenkin sillä jos rasvan ja proteiinin suhde olisi erilainen.

:kyselyikä:

Nyt aamujumpalle...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-09 11:06:59 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Joo, OT:ksi menee, mutta ketjun aloittaja varmaan tulee potkimaan meidät pois täältä, jos siitä on haittaa.

Näitä on mietitty täällä useampaankin kertaan ja on mukava saada uusia juttukavereita. Valitettavasti mitään absoluuttista totuutta tuskin kuitenkaan löytyy. Mekin täällä vaan pyöritellään näitä ja spekuloidaan, joskus vähän kokeillaankin.

Lainaa:
Se mua ihmetyttää, että jos kerta on teoriassa mahdotonta että keto toimisi korkeilla proteiinimäärillä, niin kuinka ihmeessä olen onnistunut aiemmilla dieeteilläni sekä polttamaan rasvaa että pysymään ketoosissa?

Tuota, sitähän ei kai ole sanottu, että se olisi mahdotonta? Ongelmia tulee silloin, JOS kroppa on jo tottunut käyttämään rasvaa pääenergianlähteenään ja sitten mukaan tulee paljon proteiinia. Eli silloin sille proteiinista muodostetulle sokerille ei ole heti käyttöä ja se täyttää maksan -> keskeyttää ketoosin. Voisin kuvitella, että esim. sun tapauksessa noilla liikuntamäärillä se sokeri ei jää vereen kelluskelemaan. Ja tuo mahdollisuus lisätä hiilareita ja pysyä silti ketoosissa tuntuisi vahvistavan samaa. Eli kuten epäilit, liikunta polttaa suhisten kaiken elimistöön tulevan hiilarin.

Lainaa:
Väkisinkin mietityttää, saisinko ehkä parempia tuloksia kuitenkin sillä jos rasvan ja proteiinin suhde olisi erilainen.

Sä saat kuitenkin varsin hyviä tuloksia tuolla tavalla, eikös? Ongelmana noilla liikunnoilla on se, että kun kroppa on tottunut saamaan sitä hiilaria, niin äkillinen muutos ei välttämättä tuo sitä toivottua terää, vaan treenitehot lähtee. Eli siis se ketoadaptaatio olisi hyvä olla jo olemassa silloin kun proteiinimääriä lähtee vähentämään. Voisihan sitä ajatella että sitten parin-, kolmen ketoviikon jälkeen jos painonlasku alkaa hiipua, jotain tuollaista säätöä voisi kokeilla. Mutta noiden kanssa kannattaa aina olla varovainen, koska yksilöitähän me ollaan kaikki, ja mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella. Liian optimistinen ei kuitenkaan kannata olla.

Minä en ole ollenkaan vakuuttunut vielä siitä että tämä runsasrasvainen toimisi paremmin sitten kun mennään tietyn rasvaprosentin ali. Aiemmin liikunnat ja syömiset on mulla ollut niin erikseen (osunut yleensä kestävyystreenikausi ja dieetti yhteen), että on näin jälkikäteen mahdoton sanoa mikä on vaikuttanut mihinkin. Nyt on eka kerta kun oikeasti laihduttelen sillä mielellä, että tavoitteena olisi säilyttää lihasmassaa niin paljon kuin mahdollista. Olen nyt yrittänyt tehdä näitä kokeiluja niin, että pidän tosi tarkkaa kirjanpitoa, jotta sitten myöhemmin voin katsoa "vähän kauempaa" ja miettiä olenko ollut tyytyväinen tuloksiin. Jos en, sitten kokeilen seuraavalla kerralla hieman erilaisella setupilla. Tänä keväänäkin on jo tullut kokeiltua Lylen UD2.0:aa ja nyt sitten "ketoa" hieman erilaisilla makrojaoilla. Ja kun tähän mennessä UD2.0 on purrut parhaiten, niin mäkin tässä haen sitä omaa suhtautumistani noihin rasva-asioihin, mutta vaan toiseen suuntaan. Terveysmielessä kanta on kuitenkin selvä, ja 1g/painokilo on alin, mihin rasvan voin pudottaa, eikä siinäkään parane olla kauaa. Ens viikolla olisi tarkoitus lähteä jatkamaan sellaisella setupilla, jossa protskut satasen pintaan, hiilarit 50g/pv ja rasva 120g/pv.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-09 11:13:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

En mää teitä pois potki :D Mielenkiintoistahan tämä on varsinkin, kun itsekin treenaan ja omat tiedot aiheesta on vielä erittäin puutteellisia...Lisää vaan tietoa tähän ketjuun!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-09 13:10:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pitääpä tähänki ny sitte kommentoora, niin on helepompaa seurata tätäki keskustelu... Kiitoksia osanottajille mielekkäästä keskustelusta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-09 14:04:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joskus kun itse urheilevana ihmisenä aloittelin ketoa, niin muistan kyllä kuinka tuota proteiinin määrää piti pitää korkeana, juurikin noissa Faidran lukemissa. Eihän homma sitten oikein itselläni toiminut, proteiinia tuli liikaa, ja paino jumitti. Parhaimmat tulokset olen itse saanut syömällä proteiinia haitarilla 90-120g/vrk. Välillä saattanut tulla hitusen enemmän, mutta sen kyllä olossa sitten huomaakin samantien.
Vaikka liikunkin todella paljon(nimenomaan aerobista), on tuollaiset päälle 160g proteiinia -määrät ihan liikaa omalle kropalleni. Liika proteiini aiheuttaa samanlaisia oireita, kuin liika hiilarikin, noin niinkuin olotilan kannalta. Ajatusten takkuaminen lienee yksi ilkeimmistä oireista.. Työpaikalla huomaavat tämän kyllä työkaveritkin! :wink: Toki vatsaoireet yms. pysyvät poissa vain matalilla hiilareilla.

Mielenkiintoinen keskustelu kyllä kaikenkaikkiaan! Itse kallistun aikalailla sille kannalle, että useimmat kehoiluvalmentajat suosivat tätä korkeaproteiinista keto-versiota vain siitä syystä, että eivät ole uskaltaneet muuta kokeilla. Kyllä ne lihakset vähemmälläkin säilyy, kun elimistö oppii rasvapolttoiseksi. Toki Lylen perustelema alun kahden viikon korkeammat proteiinit ovat varmasti tarpeen silloin, kun homma aloitetaan ensimmäistä kertaa, eikä elimistö ole vielä rasvapolttoinen.

Olisi mielenkiintoista, jos joku valmentaja uskaltautuisi kokeilemaan valmennettavillaan sen linjan, että proteiinin määrää ei olisi noin "yliampuva". Itselläni ainakin huomaan selkeän eron tässä kohtaan. :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00