mafalda kirjoitti:
Nyt on toinen päivä induktiota menossa.Ajattelin joulun jälk. aloittaa "puhtain paperein", Atkinsonia tavaten...Ketomittari näytti illalla verestä 0.3mmol.Onko mitään eroa liuskoilla verrattuna verimittaukseen?
On eroa, enemmän tai vähemmän aineenvaihdunnan tilanteesta riippuen.
Virtsasta mitataan yleensä liuskoilla asetoasetaattipitoisuus kun taas kapillaarimittauksessa mitataan B-OHB (beettahydroksibutyraatti) pitoisuus. Eri tilanteissa niiden keskinäinen suhde vaihtelee kullloisenkin tuotantotilanteen mukaan. DKA:ssa suhde voi olla vallan eri kuin terveen ravitsemusketosissa. Lisänä vielä sekin että verestä mitataan juuri vallitseva pitoisuus kun taas virtsa on usein useiden tuntien kertymä ja elimistöstä "hukkaan" laskettavaa käyttämättä jäänyttä. On ollut myös esityksiä siitä että olisi
ehkä olemassa jonkinlaista renaalia "kynnystä" (varsinaisesti kuitenkaan mitään aktiivista säätelymekanismia ei tunneta minun tietääkseni) ketoeritykselle siten että virtsaan erittyvä ei ole ihan lineaarinen veripitoisuuteen nähden ainakaan pitoisuuksien alapäässä. Myös se saattaa vaikuttaa että munuainen itse kykenee ketogeneesiin mutta niitä ei manittavasti jaeta muualle elimistöön vaan käytetään lähinnä munuaisten omiin tarpeisiin ja mahdollisesti niitä joutuu siitä suoraan virtsaankin(?)
Kapillaarimittauksen B-OHB 0,3 mmol/l (muunnettu vastaamaan plasmapitoisuutta) terveen hiilarirajoituksella aikaansaatuna on erinomaisen selkeä indikaatio ravitsemusketoosista. Olisi vaikea "ennustaa" paljonko virtsan asetoasetaattimittaus näyttäisi, se tuotantosuhde kun riippuu myös kovin monista tekijöistä, kuten esimerkiksi maksan energiatilanteesta. ((FFA ->) AsCoA -> B-OHB antaa eri määrän kuin AsCoA -> asetoasetaatti) Lisäksi myös munuainen itse valmistaa ketoja ( joita taas ei juurikaan jaeta verenkiertoon (tai ainakaan niillä ei liene suurta merkitystä koska munuaisen tuotantokapasiteetti on maksimissaan ehkä 10% koko tuotannosta) vaan ne tulevat ymmärtääkseni lähinnä munuaisen omaan käyttöön (näin tärkeän elimen energiahuolto on hyvin siis turvattu jos vaikka muut elimet ehtisivät napata verestä ketot niin tekee itse omansa ja mikä sen vaikutus on virtsasta mitattuun on epäselvä)