karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-01 18:08:40

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-02-18 12:16:23 
Poissa
sintti
sintti

Heips kaikille!

Uusi karppaaja ilmoittautuu joukkoon. Aloitin tiukan ketokarppauksen perjantaiaamuna eli tavoitteena ketoosi ja hiilarit n. 20 g/vrk.

Tietoa olen hankkinut aiheeseen liittyviä kirjoja selailemalla, keskustelemalla muutaman onnistuneesti karpanneen (&karppaavan) henkilön kanssa sekä ennen kaikkea näiltä sivuilta.

Olen sellainen "kaikki tai ei mitään" -luonne ja siksi päätin aloittaa tällä ketokarppauksella. Lähinnä sitä kyselisin, että miten te muut pystytte laskemaan niin tarkkaan hiilarit? Miten sen oikein teette? Miten se käytännössä tapahtuu? Itse olen mennyt lähinnä mutu-tuntumalla ja mietityttää, että syönköhän sittenkin niitä liikaa?

Olen kokeillut reseptejä näiltä sivuilta ja syönyt lähinnä lihaa & kanaa, voita ja juustoja. Kaikki viljatuotteet, hedelmät, alkoholit, sokerit, pastat, einekset ja riisit kokonaan vex. Maitoa vain kahviin loraus. Vähän pähkinöitä. Partaäijääkin joka päivä noin 0.5-1 desiä sokerittoman mehukeiton kera. Sitten luin täältä jostakin, että sitä ei pitäisi induktion aikana ainakaan kovin paljoa syödä. Hiilareiden lähteitä on olleet lähinnä marjat (ehkä desi päivässä), vihreät kasvikset ja sitten tomaattia ja paprikaa. Ja sitten sitä partaäijää. Pitäisikö tomaatteja vältellä tai paljonko voi induktiossa syödä muita kuin vihreitä vihanneksia?

Miltä tämä kuulostaa noin ylipäätään, saanko liikaa hiilareita ja miten niitä jatkossa pitäisi laskea? Haluan tehokkaan alun! Olo ollut suht hyvä, vähän heikotusta ja hönttiä oloa. Ja pistävää makua suussa, hajut voimistuneet, nenässä ns. "vanhan viinan haju". Eilen mittailin ketostickseillä ja näytti illalla (toisena päivänä) n. 0,5-1,5. Onko liian alhaiset arvot?

Sori tyhmät kysymykset, mutta olen vasta vihkiytymässä karppauksen saloihin. Hirmuisen kivat sivut! :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 12:29:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ketoosissa voi ymmärtääkseni olla vaikka hiilarit ei olisikaan alle 20g. Joku muu osannee tarkemmin kertoa tuosta ketoosista ja ketotikuista (en itse ole tikkuja käyttänyt).
Mutta noiden hiilareiden, rasvojen ja proteiinien laskemisessa voi hyödyntää vaikkapa netistä löytyvää kalorilaskuria (http://www.kalorilaskuri.fi). Sinne voi syöttaa syömästä ruuat ja se laskee hpr -jakauman. Pientä maksua vastaan siellä voi myös pitää päiväkirjaa syömisistään. Nuo laskurista löytyvät tiedot eivät välttämättä ole ihan sataprosenttisesti grammalleen oikein mutta lähelle kuitenkin ja antaa hyvän kuvan omista syömisistaä.
Jos OIKEIN tarkkaan haluaa laskea niin olisi varmaan hyvä olla keittiövaaka, mutta itse käytän näppituntumaa määrien arviointiin. Itse löysin tuon vasta viime viikolla :roll: ja sitä ennen menin mututuntumalla. Huomaan nyt ettei mutuni ole ihan niin tarkka kuin olen kuvitellut :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 12:31:35 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tervetuloa mukaan!

Eri elintarvikkeiden ravintoarvot ja hiilaripitoisuudet löydät tutkimalla tuoteselosteita ja käyttämällä esim Finelin ja kotimaisten kasvisten sivustoja. http://www.fineli.fi ja http://www.finfood.fi/finfood/kasvikset ... u?OpenForm
Noilla sivuilla pääsee jo enemmän kuin hyvään alkuun.

Lisäksi löydät netistä ja näiltä karppisivuilta erilaisia laskureita joiden avulla voit laskeskella päivän syömisten kalorit, rasvat, proteiinit ja hiilarit. Kaloreita ei niinkään kannata tuijottaa, vaan katsoa pikemminkin että rasvaa tulee riittävästi (siis hirveän paljon virallisterveellisten suositusten mukaan

:wink: ) ja että proteiinit eivät nouse liian korkealle. Haulla löydtyy täältä paljon tietoa siitä, miten noiden rasva&protsku&hiilarisuhteiden olisi hyvä olla.

Joillakin maitotuotteet aiheuttavat painon jumittamista, joten niiden käyttöä kannattaa hiukan tarkkailla. Syö monipuolisesti vähähiilihydraattisia kasviksia, vaihdellen laatuja niin et kyllästy. Öljyä reippaasti, ja lihaksi valitaan runsasrasvaista.

Tsemppiä sinulle, ja uudelleen, tervetuloa "tappodieetille" :P

Uusi aloitus 1/2007

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 12:33:23 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Onko sinun mahdollista saada käsiisi Antti Heikkilän Hyvänolon keittokirja 1? Sen lopussa on luettelo alotuksen aikana suositeltavista rehuista hiilarimäärineen (Heikkilän "poronkusema"mitalla)...siis ylipäätään...

ei oo liian nipoja ohjeita

Kotona!

Viestin otsikko: kiitos
ViestiLähetetty: 2007-02-18 17:35:56 
Poissa
sintti
sintti

kiitos nopeista vastauksista. Täällähän on avulaista väkeä. :P Perehdyn pikku hiljaa enemmän näihin asioihin, mutta noista linkeistä on paljon apua, pitää katsoa ja etsiä se Heikkilän kirjakin taas käsiin...

Vielä kysyisin noista ketosticksin lukemista. Osaako joku sanoa? Mulla eilisestä illasta heitelleet 05-1,5, aamulla näyttää olevan matalampi ja illalla korkein. Illalla myös ketoosioireita eniten. Onko nuo arvot riittävän tuntuiset? Mitä teillä on olleet? Siis jyrääkö ketoosi kropassani nyt ja kunnolla? Koskahan sitä uskaltaisi vaa'allakäydä. Kolmas päivä takana ja syöpöttelystä huolimatta tuntuu olo kevyeltä ja vaatteetkin jo vähän löysemmiltä - vai kuvittelenkohan vaan...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 17:41:18 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Siihen tikun väriin ei sen kummemmin kannata kiinnittää huomiota, riippuu ihan pissan määrästäkin kuinka tummaksi se värjääntyy. Lähinnä se on tuossa aluksi induktiolla uskonvahvistukseksi siitä että tekee jotain oikein kun on ketoosissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-03 12:06:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kun itse aloitin, käytin Kalorilaskuri.fi -sivustoa. Sieltä katselin eri ruoka-aineiden hiilaripitoisuuksia. Kenties finelistä saa paremmat tiedot (GI-arvot yms.), mutta mulle riitti ainakin alkuun jo tuo kalorilaskuri.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-03 22:42:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos olet aloittanut vasta perjantaina, niin eilen ei vielä välttämättä ketoosi näy vahvasti, mutta huomenna pitäisi jo näkyä. Sanotaan, että hiilareiden tiputtamisen jälkeen kolmantena päivänä alkaa ketoosi/lipolyysi oikein käynnistyä.

Ihan mukavalta tuo sinun ruokalistasi näyttää.
Paljon rasvaa, niin keho huomaa sitä ruveta polttamaan. Punnitseminen ei ole välttämätöntä, ellet ole luonteeltasi tarkkuuteen taipuvainen.

Kunhan hh-pitoiset on EI- listalla lukuunottamatta niukasti imeytyviä hiilihydraatteja sisältäviä kasviksia ja vähäisissä määrissä maitotuotteet, niin pitäisi pysyä 20 g tietämillä.

Parin viikon päästä voit jo lisäillä hieman maitotuotteita tai hedelmän ja marjoja hissukseen sinne tänne.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-04 16:46:27 
Poissa
sintti
sintti

Heipähei!

Täällä myöskin uusi karppaaja! Näille sivuille liityin juuri, vaikkakin tietoa olen täältä käynyt ahmimassa monesti aikaisemminkin.

Hiilihydraattitietoisen ruokavalion aloitin viikko sitten, tarkoituksenani ketoosi. Pari ensimmäistä päivää meni tunnustellessa ja olo oli kovin outo. Sen jälkeen olo on parantunut huomattavasti, turvotus ja ainainen vatsakipu kaikonnut täysin.

Hedelmiä enkä vihanneksia en ole syönyt juuri lainkaan, koska käsitin että niitä ei alkuvaiheessa saa syödä. Täältä sitten äsken luin, että niitä pitäisi syödä se puoli kiloa päivässä? Menin ihan sekaisin... :?: :?:

Oletin, että tätä "outoa oloa" olisi kestänyt pitempäänkin, ja päähän olisi koskenut, mutta olo on viikon karppaamisen jälkeen ihan normaali. Tai no, oikeastaan huomattavasti parempi ja kevyempi kuin ennen karppaamisen aloittamista :) Siksi nyt olenkin alkanut miettimään, että olenko sittenkin syönyt liikaa hiilareita... No, huomenna maanantaina alan kiinnittää entistä enemmän asiaan taas huomiota!

Tulevan kesän makaan Thaimaan rannoilla - kerrankin timminä bikineissä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-04 17:22:48 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Vihanneksissa on yleensä hiilaria häviävän vähän, niitä saa syödä minkä saa syödyksi. Marjoissa ja hedelmissä on enemmän, niissä voi jo vähän laskeskella, esim. 100 g päivässä voi olla maksimi alkuvaiheessa, kunnes aikanaan selviää millaisilla hiilarimäärillä painonhallinta onnistuu. Se kun vaihtelee niin kovasti yksilöittäin.

Mutta missään suuntauksessa kasviksia ei jätetä pois, edes alkuvaiheessa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-04 20:15:45 
Poissa
sintti
sintti

Huh, hyvä tietää. Kiitos sulle, Mirka.

Nyt porkkanalle! :P

Tulevan kesän makaan Thaimaan rannoilla - kerrankin timminä bikineissä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-07 18:36:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Porkkanan kanssa kannattaa kyllä kans olla tarkkana -varsinkin keitetyn porkkanan kanssa. Jos yrittää pitää hiilarit 20:ssa, porkkanat ja punajuuret kannattaa jättää syömättä suurinpiirtein.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-24 17:34:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minä käytän kasviksista valkokaalia, parsa-ja kukkakaalia, sekä paprikaa tai tomaattia hieman.
Maitotuotteita en juuri ollenkaan käytä, joskus tipan kermaa kahviin, kun haluan "herkutella". :wink:
Joskus tekisi mieli makkaraa missä vähän hiilareita, mutta niissä on hieman glukoosia, haittaisikohan se jos hiilarit on päivässä alle 20g? :?:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-04 13:03:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RiKo kirjoitti:
Minä käytän kasviksista valkokaalia, parsa-ja kukkakaalia, sekä paprikaa tai tomaattia hieman.
Maitotuotteita en juuri ollenkaan käytä, joskus tipan kermaa kahviin, kun haluan "herkutella". :wink:
Joskus tekisi mieli makkaraa missä vähän hiilareita, mutta niissä on hieman glukoosia, haittaisikohan se jos hiilarit on päivässä alle 20g? :?:

Kyllä mä ainakin mussutan autuaana makkaraa.... varsinkin kun niitä löytyy nykyään 0g/hh versiona ja nitraatittomana :D en oo pahemmin tuijotellut glukoosi määriä.

"Did you know that your heart primarily uses fat for energy?"-Life without bread

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-04 13:17:27 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Snowqueen kirjoitti:
RiKo kirjoitti:

Ei (yleensä) haittaa. Siihen 20g hiilarimäärään se glukoosi sisältyy. Valtaosa hiilareista (tärkkelys) on glukoosia. Tosin se on usein "ketjutettua" (tärkkelys = toisiinsa ketjuun kytkettyjä glukoosipalikoita) joka pilkotaan ruuansulatuksessa ja sisään imeytyessään on ihan sitä itseään glukoosia jota a-i-n-a elimistössä jokatapauksessa tarvitaan. Joko omavalmisteena tai ulkoa. Käytännössä tässä tarkoitetuilla määrillä merkitys hukkuu kuin yksi vesipisara saharaan.

Sensijaan muulla tavalla joistakin makkaravalmisteista voisi olla huolissaan. Mutta ostajahan saa onneksi valita. Aivan mainioita karppimakkaroita löytyy ja osa niista taitaa olla ihan muutenkin kelvollista ruokaa (lisien yms osalta). Oikeastaan se on hyvä että elukoista tulee muukin käyttöön kuin pelkät filelihat.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 20:35:36 
Poissa
sintti
sintti

Suosittelen myös sitä kalorilaskuri.fi sivustoa. Sen kautta oppii aika näppärästi itsekin arvioimaan noita makroravinnesuhteita. Ei ole työlästä sillä laskea. Eikä nyt kannata hämääntyä siitä, että kyseessä ei ole mikään karppaussivusto, jonka muita ohjeita ei siis pidä ottaa turhan vakavasti.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00