karppaus.infon arkistoitu foorumi
http://www.karppi.ninja/forum/

Ruisleipä satuttaa sydäntä
http://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=4&t=61812
Sivu 1/2

Julkaisija:  kekexxx [ 2012-04-16 11:31:55 ]
Viestin otsikko:  Ruisleipä satuttaa sydäntä

Ruisleipä satuttaa sydäntä, sydäntautiriski lisääntyy

http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/04/1 ... index.html

Lainaa:
Only carbohydrates with a high glycemic index appear to hurt the heart. Carbs with a low glycemic index -- such as fruit and pasta -- were not associated with an increased risk of heart disease, which suggests that the increased risk is caused "not by a diet high in carbohydrates, but by a diet rich in rapidly absorbed carbohydrates," says the lead author of the study, Sabina Sieri, of the Fondazione IRCCS Istituto Nazionale dei Tumori, a national institute for cancer research in Milan, Italy.


Ruisleipä on tutkitusti nopeasti imeytyvää hiilihydraattia.

Julkaisija:  Vieras [ 2012-04-16 14:42:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Keijua ja juustoa päälle, niin ruisleipä ei ole enää nopeasti imeytyvää hiilihydraattian vaan hyvä ja terveellinen kivennäisten, hyvien rasvojen, kuidun, hiilihydraattien ja proteiinin lähde.

Julkaisija:  Ipumaksi [ 2012-04-16 18:34:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Imeytyykö ne siihen ruisleipään vai? :shock: :lol:

Julkaisija:  Vieras [ 2012-04-16 18:49:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Ipumaksi kirjoitti:
Imeytyykö ne siihen ruisleipään vai? :shock: :lol:


Vaikka niin sitten, koska aika harva kai syö leipänsä ilman päällisiä. Toisekseen, vaikka pelkän ruisleivän GI on korkea, aiheuttaa se merkittävästi pienemmän insuliinivasteen kuin vehnäleipä. Ainakin jos Mirkaa on uskominen :)

Julkaisija:  moi [ 2012-04-16 18:52:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Vieras kirjoitti:
Keijua ja juustoa päälle, niin ruisleipä ei ole enää nopeasti imeytyvää hiilihydraattian vaan hyvä ja terveellinen kivennäisten, hyvien rasvojen, kuidun, hiilihydraattien ja proteiinin lähde.


Lähde?

Julkaisija:  Vieras [ 2012-04-16 19:05:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

moi kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Keijua ja juustoa päälle, niin ruisleipä ei ole enää nopeasti imeytyvää hiilihydraattian vaan hyvä ja terveellinen kivennäisten, hyvien rasvojen, kuidun, hiilihydraattien ja proteiinin lähde.


Lähde?


Aterian GI riippuu lähinnä sen rasva- ja proteiinimääristä.

Lainaa:
The best prediction model of GI included the fat and protein content of the test meal, explaining 93% of the variation.


http://www.nutritionsociety.org.uk/bjn/ ... 910979.pdf

Julkaisija:  Ipumaksi [ 2012-04-16 20:15:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Ei se ruisleivän GI mihinkään muutu. Aterian kyllä. Sitäpaitsi, itse olen useinkin syönyt pelkkää ruisleipää, kun juustossa ja kinkussa oli liikaa pisteitä :lol:

Julkaisija:  jojoko [ 2012-04-16 20:47:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Mä olen elämäni aikana syönyt tuhansia jälkiuunileipiä paljaaltaan, yleensä veteen kastettuna.

Julkaisija:  Vieras [ 2012-04-16 21:36:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

jojoko kirjoitti:
Mä olen elämäni aikana syönyt tuhansia jälkiuunileipiä paljaaltaan, yleensä veteen kastettuna.


Ymmärsinkö oikein, että olet syönyt jälkiuunileipiä alasti saunan jälkeen?

Julkaisija:  jojoko [ 2012-04-16 21:41:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Vieras kirjoitti:
jojoko kirjoitti:
Mä olen elämäni aikana syönyt tuhansia jälkiuunileipiä paljaaltaan, yleensä veteen kastettuna.


Ymmärsinkö oikein, että olet syönyt jälkiuunileipiä alasti saunan jälkeen?


Juu, ymmärsit totuttuun tapaasi aivan oikein.

Julkaisija:  kekexxx [ 2012-04-16 21:56:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Vieras kirjoitti:
Keijua ja juustoa päälle, niin ruisleipä ei ole enää nopeasti imeytyvää hiilihydraattian vaan hyvä ja terveellinen kivennäisten, hyvien rasvojen, kuidun, hiilihydraattien ja proteiinin lähde.


kivekset ovat sitoutuneena siihen kokojyvän fytiinhappoon, parempi jättää leipä pois ja syödä pelkkä juusto?

Julkaisija:  Kätti [ 2012-04-16 22:09:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Mitäpä tähän enää voi sanoo :( . Kivennäiset ja kivekset=sama :D

Julkaisija:  Elka [ 2012-04-16 22:17:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Vieras kirjoitti:
Vaikka niin sitten, koska aika harva kai syö leipänsä ilman päällisiä. Toisekseen, vaikka pelkän ruisleivän GI on korkea, aiheuttaa se merkittävästi pienemmän insuliinivasteen kuin vehnäleipä. Ainakin jos Mirkaa on uskominen :)
:mrgreen: Vaan kun ei ole. IMO.

Kuka muuten syö vehnäleipää ilman päällisiä? Satunnaisesti (kerran, kaksi vuodessa) vehnäpatonki suoraan uunista -> litistetään -> päälle runsaasti voita juustohöylällä -> vielä vähän juustosiivuja. Saatan myös kerran kahdessa kuukaudessa syödä vähän tosca-kakkua, jossa on paljon voita ja manteleita tai rahkapiirakkaa, jossa on paljon rahkaa ja ohut vehnäpohja.

Siinä on sitten käyttämäni gluteeniviljat (vähän tattarileipää satunnaisesti). Ruisleipää en ole syönyt vuosiin, en muista koska viimeksi. Voinee laskea yhden käden sormilla, montako kertaa viimeisten 8 vuoden aikana. Ehkä satunnaisesti alkuvuosina Moskovan-koneessa runsaan voin kanssa, kun ei vain ollut mitään muuta syötävää.

Julkaisija:  Vieras [ 2012-04-17 07:31:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

kekexxx kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Keijua ja juustoa päälle, niin ruisleipä ei ole enää nopeasti imeytyvää hiilihydraattian vaan hyvä ja terveellinen kivennäisten, hyvien rasvojen, kuidun, hiilihydraattien ja proteiinin lähde.


kivekset ovat sitoutuneena siihen kokojyvän fytiinhappoon, parempi jättää leipä pois ja syödä pelkkä juusto?


Fytiinihappo muodostaa kelaatteja muun muassa raudan, sinkin, mangaanin, kalsiumin, kuparin ja magnesiumin ionein kanssa ja saattaa hieman heikentää näiden kivennäisaineiden imeytymistä.[5] Toisaalta fytiinihappo muodostaa kelaatteja myös myrkyllisten metallien kuten koboltin kanssa. Fytiinihapon kelaatiotaipumusta kompensoi täysjyväviljan korkea kivennäisainepitoisuus. Lisäksi suomalaiset saavat fytiinihappoa päivittäin niin vähän, ettei sillä ole juurikaan merkitystä.[4][5]

Fytiinihapon on todettu olevan antioksidantti. Fytiinihappo estää happiradikaalien syntymisen ja vähentää näin myös radikaaleista johtuvia DNA-vaurioita. Radikaalien muodostumisen esto perustuu fytiinihapon kykyyn sitoa metalli-ioneja. Fytiinihappo estää myös syövän muodostumista, koska se on ksantiinioksidaasientsyymin inhibiittori. Ksantiinioksidaasi tuottaa superoksideita, jotka pystyvät hapettamalla aiheuttamaan vaurioita ihmisen perimässä ja siten myös syöpäsairauden.[6]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fytiinihappo

Julkaisija:  els [ 2012-04-17 09:05:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Vieras kirjoitti:
Fytiinihapon kelaatiotaipumusta kompensoi täysjyväviljan korkea kivennäisainepitoisuus.

Eikös tuo juuri varmistanut sen, ettei täysjyväviljan kivennäisistä ole mitään hyötyä.
Näkyvät kemiallisessa analyysissä, vaan eivät silti pääse imeytymään.

Aivan kuten jo kahdessa kliinisessä tutkimuksessakin on todettu.
Toisessa nähtiin radiologisen tutkimuksen voimin, miten täysjyvä vaikuttaa D-vitamiinitaseeseen ihmisissä.
Ja toisessa sitä, miten kaurapuuro heikentää sinkin imeytymistä, niinikään ihmisissä.

Loogista, rakas Watson, voisi tähän joku sanoa.

Julkaisija:  Vieras [ 2012-04-17 10:33:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

els kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Fytiinihapon kelaatiotaipumusta kompensoi täysjyväviljan korkea kivennäisainepitoisuus.

Eikös tuo juuri varmistanut sen, ettei täysjyväviljan kivennäisistä ole mitään hyötyä.
Näkyvät kemiallisessa analyysissä, vaan eivät silti pääse imeytymään.


Ymmärsit väärin. Koska kivennäispitoisuudet ovat korkeat, niin kaiken ei tarvitse imeytyäkään. Imeytyminen estyy siis vain osittain.

Julkaisija:  els [ 2012-04-17 11:56:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

^^ Se voi olla sinun hypoteesisi kyseisestä lauseesta.

Vaan kun kliiniset kokeet ovat jo kertoneet mitä ihmisille tapahtui kun asia tarkistettiin,
niin ehkä olisi aika jo sinunkin vaihtaa hypoteesia? :)

Julkaisija:  Vieras [ 2012-04-17 12:06:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

els kirjoitti:
Vaan kun kliiniset kokeet ovat jo kertoneet mitä ihmisille tapahtui kun asia tarkistettiin,
niin ehkä olisi aika jo sinunkin vaihtaa hypoteesia? :)


Höps, mitä lie nollatutkimusta, omakohtainen ihmiskoe kertoo toista jne. Kyllä sä tiedät miten tämä menee ;)

Julkaisija:  kekexxx [ 2012-04-17 13:41:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Lainaa:
Fytiinihappo muodostaa kelaatteja muun muassa raudan, sinkin, mangaanin, kalsiumin, kuparin ja magnesiumin ionein kanssa ja saattaa hieman heikentää näiden kivennäisaineiden imeytymistä.


hieman joo. special K:n vaihto all bran muroihin laski kalsiumin imeytymisen puoleen, kertoo internet.

eläköön viljakuidut =D>

Julkaisija:  kekexxx [ 2012-04-17 13:53:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruisleipä satuttaa sydäntä

Vieras kirjoitti:
kaiken ei tarvitse imeytyäkään.


epäekologista jos et kyykkypasko luontoon.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/