karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-10 13:25:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Lihansyöjän hampaat?
ViestiLähetetty: 2012-03-09 08:14:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tämä sopii kai parhaiten tänne röllialueelle, vaikken rölli olekaan, vaan nyt kolme viikkoa karppausta takana :)

Mieleeni tuli epäilys -kun paljon puhutaan siitä, ettei ihminen ole sopeutunut viljansyöntiin, että se on aika uusi idea, niin miten mahtaa olla lihan laita ---söikö ihminen ennen tulen keksimistä raakaa lihaa? Eihän purukalusto sellaiseen sovellu ollenkaan.

Elävän ravinnon hörhöt väittävät, että ihminen on hampaidensa ja suolistonsa perusteella hedelmänsyöjä -eivätkä luolaihmisten hedelmät todellakaan olleet sellaisia jalostettuja sokeripommeja kuin nyt.

Miten perustelette, että ihminen on sopeutunut juuri lihansyöntiin, kun suolisto on pidempi ja hampaat tylsemmät kuin susilla? Entä mitä kädelliset serkkumme syövät, eivät kai ainakaan raakaa lihaa?

Elävää ravintoa yrittäneenä tiedän, että moinen ruokavalio vaatii enemmän sisua kuin itselläni on- ja nyt tiedän, että lihansyönti on kivaa :D ---mutta ovatko nuo evoluutioperustelut sittenkään ihan kunnossa?

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

Viestin otsikko: Re: Lihansyöjän hampaat?
ViestiLähetetty: 2012-03-09 08:19:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

erfyt kirjoitti:
Elävää ravintoa yrittäneenä tiedän, että moinen ruokavalio vaatii enemmän sisua kuin itselläni on-

Huomenta
mitä tarkoitat "vaatii enemmän sisua"?? niin ja kerro miksi?
tv AP

ViestiLähetetty: 2012-03-09 08:53:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ari kirjoitti:
erfyt kirjoitti:
Elävää ravintoa yrittäneenä tiedän, että moinen ruokavalio vaatii enemmän sisua kuin itselläni on-

Huomenta
mitä tarkoitat "vaatii enemmän sisua"?? niin ja kerro miksi?
tv AP

Voin toki kertoa, tällä foorumilla ei taideta kauheasti tiukkistella off-topiceista...?

Itselläni eivät raa'at juurekset sula kovin hyvin, tulevat ulos täsmälleen samannäköisinä kuin menivät sisään. Makrot ovat elävässä ravinnossa pielessä, eli prodea ei saa tarpeeksi, koska kaikki prodelähteet (pähkinät, mantelit, siemenet) sisältävät myös kauheasti rasvaa. Nyt kolmen viikon karppauksen jälkeen makrot alkavat itselläni asettua oikeisiin suhteisiin, en pärjää ilman "puhdasta" prodea kaloista ja lihoista tai vähintäänkin munista ja juustosta. Veriryhmäruokavalion aikana otin prodet munista, kalasta ja maitotuotteista.

Idätetyistä viljoista tulee maha kipeäksi, eivätkä nekään sula kunnolla. Kovin vesipitoisista rehuista tulee runsaasti nautittuna huono olo (minulla tosin on tämä vesiongelma historiassani, en tiedä toimisiko vedenjuontirajoituksella paremmin). Minä en ole nuoruuden jälkeen kitudieetteilyt, ja siksi elävän ravinnon syöminen on vaikeaa, sillä todellisuudessa kaikki eläväravintoilijat kituilevat, kun katsoo kunnolla heidän makromääriään. Ervamaan ohjeetkin ovat melkoista kituilua (avokado on tuhtia ruokaa, syö korkeintaan puolikas päivässä, mantelit ja pähkinät ovat tuhtia ruokaa, syö maksimissaan mikä-pieni-määrä-nyt-olikaan päivässä ---lopputulos on joko vuori vihannesraastetta ja niitä #¤" ituja, tai sitten kituilu). Svennevig kertoo kirjassaan, että hän alkuun söi hirveän isoja lautasellisia näitä kasvituotteita, mutta pikkuhiljaa aivan itsekseen annoskoko pieneni---suomeksi sanottuna, kroppa tottui keskitysleirimakroihin. Ihminen pystyy mihin vain, jos mieli jotakin uskottelee, olen katsellut vierestä mm. nyt jo 40 vuotta* äärikituillutta naista, joka pelkää hysteerisesti lihomista...Mutta minun mieleni ei saanut minua selviytymään elävällä ravinnolla, joten en siihen pysty.

*) niin siis en ole neljääkymmentä vuotta katsellut, mutta olen hänen puheistaan ymmärtänyt, että hän on noudattanut ruokavaliotaan nuoruudestaan lähtien. Ruokavalionsa koostuu tavallisesta ruoasta äärimmäisen pieninä annoksina.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2012-03-09 09:15:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuosta elävän ravinon ravinnonsaannista tuli yhdessä dokumentissa pätkä. Siinä oli laboratoriossa kone, joka esitti ihmisen ruuansulatuselimistöä. Testasivat porkkanalla, miten hyvin ihminen saa siitä sen karoteenin eri tavoin valmistetuna. Raakana pureskellusta porkkanasta ihminen pystyi käyttämään hyödykseen vain kymmenisen prosenttia, parhaiten irtosi keitetystä ja mussatusta.

Ja niistä hampaista. Pikaisesti vertailin tuttuihin eläimiin, koiriin, hevosiin ja kaneihin.

Olen ehkä asenteellinen lihansyöjä, mut mun mielestä meidän hampaat on noista kolmesta lähinnä koiran hampaita. Kulmahampaat eivät vaan ole enää yhtä terävät, kun ei tarvitse raadella. Samantapaiset etu- ja poskihampaat läytyy.
Ruohonsyöjällä, hevosella ei ole mitään lihan repimiseen sopivia kapeita tai ohuita hampaita, tosin hevonenkin voi kyllä niillä tasaisilla hampaillaan purra ihmisestä palan pois.
Kaneilla taasen on ne jatkuvasti kasvavat etuhampaat, koita pitävät jyrsimällä kurissa. Eli ihmisellä ei ole tämänkään sortin kasvissyöjän hampaita.

Nykyisillä hampaillamme pystymme syömään aivan hyvin raakaa lihaa. Emme vain pysty kovin hyvin tappamaan eläimiä niillä ja leikaamaan sitä lihaa nahan alta esiin. Mutta siihenhän me keksitiinn aseet ja työkalut aikaa sitten.

Muita näkökulmia?

.

ViestiLähetetty: 2012-03-09 14:14:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jostain vanhasta dokkarista on jäänyt mieleen eräs hammastutkijan lause: ihmisen hampaat muistuttavat lähinnä hyönteisten ja toukkien syöjän hampaita.

ViestiLähetetty: 2012-03-09 17:24:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

http://www.youtube.com/watch?v=YMXk5Z6-IHY

PREDATORS Meat Eating Chimps

:koki:

ötököitä, banaaneja ja eläviä pikkuapinoita, nam. :batman:

ViestiLähetetty: 2012-03-10 00:05:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kekexxx kirjoitti:

keke, huomasitko että välillä siis kesken aterian meni vihreitä lehtiä :shock:

ViestiLähetetty: 2012-03-10 02:13:46 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Ari kirjoitti:
kekexxx kirjoitti:

Oisko tässä tarkoitus huomata, että me ei olla simpansseja :shock: Ehkä meille ei siis sovi banaani 8)

ViestiLähetetty: 2012-03-10 06:48:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ipumaksi kirjoitti:
Ehkä meille ei siis sovi banaani

Huomenta
mistä näin päättelet?

banaani on niitä ekoja kiinteitä ruokia jota vauvallekin voi antaa, koska harvoin jos koskaan on ongelmia banaanin kanssa ruuan sulatuksessa.

ViestiLähetetty: 2012-03-10 07:39:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ari, Ari,

Ookkonää nähny mainoksia viime aikoina? "Bananas are for monkeys." :)

.

ViestiLähetetty: 2012-03-10 08:14:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jojoko kirjoitti:
Ari, Ari,

en

ViestiLähetetty: 2012-03-10 08:29:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ari kirjoitti:
jojoko kirjoitti:
Ari, Ari,

en

No ilmankos banaanivitsi ei sitten avaudu. :) Se on tosi söpö se uusi mainos, jossa sen apinan paras kaveri, banaani on kadoksissa.

Tuolla läjä niitä mainoksia. Vähäistä on telkun katselu, jos on onnistunut kaikki välttämään. :)
http://www.youtube.com/results?search_query=bananas+are+for+monkeys

.

ViestiLähetetty: 2012-03-10 14:21:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ari kirjoitti:

okei korjataan.

ötököitä, banaaneja, vihreitä lehtiä ja eläviä pikkuapinoita, nam.

ViestiLähetetty: 2012-03-10 22:44:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

erfyt kirjoitti:
Elävän ravinnon hörhöt väittävät, että ihminen on hampaidensa ja suolistonsa perusteella hedelmänsyöjä -eivätkä luolaihmisten hedelmät todellakaan olleet sellaisia jalostettuja sokeripommeja kuin nyt.

Miten perustelette, että ihminen on sopeutunut juuri lihansyöntiin, kun suolisto on pidempi ja hampaat tylsemmät kuin susilla? Entä mitä kädelliset serkkumme syövät, eivät kai ainakaan raakaa lihaa?

Siinähän väittävät. Tästä oli joskus vuosia sitten hyvä pitkä keskustelu jenkkiläisen palstan "war zone" -osiolla, jonka aloittaja kasvissyöjä kääntyi lihansyöjäksi sen aikana. Hampaat juurikin todettiin seka/lihansyöjälle sopiviksi. Olen sen tänne joskus linkittänyt, mutta en löytänyt sitä, enkä alkuperäistäkään keskustelua tuolta palstalta, ainakaan pikaisella haulla.

Ei ole meillä märehtijöiden suolistoa, lähempänä taitaa olla suden suolisto. Kädelliset serkkumme taisivat kehittyä yhteisistä esi-isistämme sellaisiksi, mitä ovat, juurikin vähäisemmän eläinrasvan/proteiinin ansiosta. (Eikö se aivojen koko ole jo kääntynyt laskuun meilläkin näiden viimeisten vuosisatojen aikana?). Tosin monet "kasvissyöjä"kädelliset herkuttelevat vaikkapa puulla, erityisesti kaikkine termiitteineen.

Hedelmänsyöjät, jos sellaisia ihmisiä oli, varmaan kuolivat sukupuuttoon nälkiintyessään.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00