Perjantain sietämätön keveys vaivaa jo heti aamusta, joten heitetäänpä kehiin taisteluaihe: perinneruoat Itä- ja Länsi-Suomessa.
Väitän: Itä-Suomessa on vielä tänäkin päivänä maukkaat perinneruoat. Mieleen tulevat karjalanpaisti, karjalanpiirakat, kaikenlaiset muhevat uunilaatikot ja uunipuurot.
Länsi-Suomen perinneruoat ovat muisto vanhoilta ajoilta, ja tuntuvat nykyihmisestä lähinnä vastenmielisiltä. Hyvänä länsisuomalaisena perinneruokana mieleen tulee vain imelletty perunalaatikko, ehkä myös juhannusjuusto (juustonjuoksuttimen avulla maidosta tehty juttu, jossa on heraa ja juustomainen osa). Muista en paljon tiedäkään, henkilökohtaisesti olen joutunut tekemisiin kylmän valkoisen sianihran kanssa, jota lapsuuden kyläpaikassa tarjottiin juhlatarjouksena vieraille. Se oli erikseen kauniilla tarjoilulautasella, kuin leipäjuusto nykyään. Muistan elämäni loppuun asti sen tuskanhien, jonka vallassa sillä aterialla istuin kun kylmää valkoista ihraa pantiin lautaselleni oikein iso palanen. Siitä minulla ei ole muistikuvaa, miten sen ihranpalan kävi.
(HUOMIO karppaajat! tässä ei ole kyse nyt sianihran terveellisyydestä tai epäterveellisyydestä! Sianihran käyttökelpoisuus ruoanlaitossa on selviö! Rapea pekoni on herkullista!)
Ruokakulttuurin erot aiheuttivat joskus närää karjalaisevakkojen ja länsisuomalaisten kesken: karjalaisten herkullista arkiruokaa paheksuttiin, kun länsisuomalaisten mielestä arkena piti syödä vaatimattomammin.
Itä-Suomessa paistettiin joka viikko leipää, Länsi-Suomessa paistettiin kerran pari vuodessa ja syötiin kivistä leipää. Länsi-Suomessa ei ollut sellaisia uuneja kuin Itä-Suomessa.
Itse olen, kuten tästä puolueellisesta taistelunaloituksesta voi päätelläkin, enemmän ollut tekemisissä itäsuomalaisen ruokakulttuurin kanssa.

Shit happens.