| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://www.karppi.ninja/forum/ |
|
| Mitkä ovat fruktoosin haitat? http://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=4&t=55937 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | energia [ 2011-07-26 23:30:30 ] |
| Viestin otsikko: | Mitkä ovat fruktoosin haitat? |
Ilmeisesti fruktoosi sitten onkin haitallista ihmiselle, ainakin nettikirjoitusten perusteella. Mitä haittoja fruktoosin syömisestä seuraa? Ovatko hedelmät epäterveellisiä? |
|
| Julkaisija: | Koltta [ 2011-07-27 04:38:06 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Mitkä ovat fruktoosin haitat? |
Fruktoosi eli hedelmäsokeri, 99,8% imeytyvää hiilihydraattia finelin mukaan. Fruktoosivastaista tietoa tulee koko ajan lisää vaikkakin monet asiantuntijat pitävät sitä terveellisenä. Tosin pitäväthän asiantuntijat voitakin vaarallisena. Itse pyrin välttämään fruktoosia ihan samalla tavoin kuin muitakin hiilareita. Pari lainauasta aiheesta by google: Lainaa: Fruktoosi saattaa lisätä rasvan kertymistä vartaloon nopeammin kuin muut sokerit kuten glukoosi tai sakkaroosi. Tästä antoi viitteitä Teksasin yliopistossa laadittu tutkimus. Tutkimuksessa annettiin kuudelle terveelle koehenkilölle juotavaksi fruktoosilla ja glukoosilla makeutettuja juomia, minkä jälkeen koehenkilöiden verensokeria ja rasva-arvoja mitattiin. Tutkimus julkaistiin Journal of Nutrition -lehdessä heinäkuussa 2008. - Tutkimuksemme osoitti, millä nopeudella ihmiskeho muodostaa rasvahappoja fruktoosista, Teksasin yliopiston Medical Centerin apulaisprofessori Elizabeth Parks toteaa. Lainaa: Fruktoosi ei vähennä greliinin eritystä yhtä hyvin kuin glukoosi, joten jäämme myös helposti nälkäisiksi. Tästä syystä jotkut asiantuntijat näkevätkin runsaasti fruktoosia sisältävän ruokavalion altistavan liikasyömiselle ja siten ylipainolle.
|
|
| Julkaisija: | Harlamovski [ 2011-07-27 05:34:49 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Mitkä ovat fruktoosin haitat? |
Käsittääkseni fruktoosi isommin käytettynä saattaa aiheuttaa rasvamaksaa. Aineenvaihdunnallisesti se on elimistölle jotenkin "dynamiittia", joku fiksumpi osannee selittää tarkemmin, mitä se sitten tarkoittaakaan - mutta imeytyy käsittääkseni jotenkin eri tavalla kuin sakkaroosi, vaikuttaa eri tavalla. Fruktoosin vaara ei ole hedelmissä samanlainen kuin teollisissa jalosteissa. Hedelmien fruktoosi ei imeydy elimistössä samalla tavalla eikä aiheuta kai sitä rasvamaksaakaan (apua, Mirka? Joku? Kuka tietää tästä?). Tämä liittyi jotenkin siihen, että se on luonnon omassa paketissa, mukana on hedelmän kuidut ja muut ainesosat. Mutta teollisuus käyttää fruktoosia varsin monenlaissa tuotteissa laidasta laitaan ja niissä se on tyypilliseen teollisen jalosteen tapaan onnistuttu saattamaan ihmiselle epäterveelliseen muotoon. Erityisesti käytetään maissisiirappia (maissitärkkelyssiirappia), joka on terveyshaitallista, engl. high fructose syrup. Heikkilän Antti kirjoittaa kyseisestä mönjästä Ravinto ja terveys -teoksessaan s. 171, että se on saavuttanut elintarviketeollisuuden suosion halpuutensa takia, mutta että se on todella haitallista, koska "sen on todettu aiheuttavan insuliini- ja leptiiniresistenssiä ja vaikuttavan aivoissa ruokahalua lisäävästi". |
|
| Julkaisija: | haili [ 2011-07-27 06:04:35 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Mitkä ovat fruktoosin haitat? |
Ainakin se on monosakkaridi, joten sitä ei kropassa pilkota. Menee siis polttoon nopeammin, jos sille on tarve. Jos se jää maksaan ihmettelemään, niin siitä tulee ongelma. Sotkeeko se sitten toisen yksisokerin eli glukoosin käyttöä. Todennäköisesti kilpailevat samoista reiteistä. Hidastavaa vaikutusta tulee juurikin tuosta paketista. Hedelmissä ja marjoissa se on pakattu kuitujen kans, jotka hidastavat polttoon pääsyä ja aiheuttavat juurikin sitä pilkkomistarvetta ja samalla erilaisten entsyymien vapautumista sulatteluun, kuin jos joisi HFCS limua. Jos jotain hiilaria syön niin se on juurikin fruktoosia edellämainituista syistä. Tuota logiikkaa voi joku toinen ihmetellä, mutta aikas nopeasti toi on mun kropasta pois polteltu ja voi taas keskittyä itse asiaan eli rasvanpolttoon. Jos ei kropassa ole sille luontaista tarvetta, niin sen voi luoda ulkoisella ohjauksella, kuten vaikka intervalliharjoittelulla. |
|
| Julkaisija: | els [ 2011-07-27 07:53:03 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Mitkä ovat fruktoosin haitat? |
energia kirjoitti: Ilmeisesti fruktoosi sitten onkin haitallista ihmiselle, ainakin nettikirjoitusten perusteella. Mitä haittoja fruktoosin syömisestä seuraa? Ovatko hedelmät epäterveellisiä? Fruktoosi käytetään aina maksan kautta - aivn kuten viinakin. Ja jos jompaa kumpaa (tai niiden yhdistelmää) on liikaa, maksaan kertyy liikaa varastoja. "Liikaa" onkin sitten jo mielenkiintoisempi kysymys, mutta ajattele siinä vaikka tuota viinaa. Pikkuisen voi olla jopa hyväksi, mutta paljonko viinaa voi käyttää päivittäin ilman että maksassa alkaa näkyä ongelmia? Maksan (joskin vain maksan) kannalta ongelmagrammat (viina tai fruktoosi) ovat todennäköisesti hyvin samankaltaisia. |
|
| Julkaisija: | oulaliina [ 2011-07-29 10:55:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Mitkä ovat fruktoosin haitat? |
Muistan lukeneeni täältä foorumilta, että jos suoliston bakteerikanta on hyvissä voimissaan, nämä bakteerit käyttäisivät osan tuosta fruktoosista ravinnokseen. Pitääkö paikkansa? |
|
| Julkaisija: | Valtz0r [ 2011-07-29 11:29:51 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Mitkä ovat fruktoosin haitat? |
Kuten els mainitsi, monesti fruktoosia pidetään alkoholin kanssa yhtä pahana rasvamaksan aiheuttajana, vaikka alkoholi aiheuttaakin sitten myös aivoille ongelmia. Mutta tällä hetkellä näyttö koskee ilmeisesti lähinnä puhdistettua fruktoosia. Hedelmiä syömällä on ensinnäkin paaaaaaaaaljon vaikeampi saada sama fruktoosimäärä, lisäksi hedelmien mukana tulee kuitua joka hidastaa fruktoosin imeytymistä ja lisäksi hedelmien C-vitamiini ja semmoiset ilmeisesti vähentää muita fruktoosin haittoja. Ainakin jo hunajan ravinteet estävät sokerin haittoja, hunaja kun on ilmeisesti rotilla paljon terveellisempää kuin puhdistettu sokeri jostain syystä. Toisaalla on myös arvioitu että sekä alkoholi että fruktoosi aiheuttavat rasvamaksaa vasta kun on koliinista puutetta. Koliinia saa parhaiten karppaajien keskuudessa suosituista keltuaisista ja maksasta. Jonkin verran tulee myös maitotuotteista ja lihasta, ja luulen että lihaa välttelevillä ihmisillä voi tulla siitä sitten helpommin puute ja seurauksena noita maksan ongelmia. Vehnän runsas betaiini voi ilmeisesti kompensoida noita vähäisen koliinin haittoja, mutta monesti vehnän haitat kuitenkin ylittävät sen hyödyt. SCD-ruokavaliossa pyritään välttämään sitä, että suolistoon jää imeytymätöntä sokeria bakteereille. Tai se on just suolisto-ongelmaisille ja siinä ruokavaliossa puhdistettu sokeri on ehdottomasti kielletty, mutta useimmat hedelmät ovat sallittuja eivätkä siis SCD-ihmisten mukaan ole välttämättä ongelmallisia suolistolle. Esim jotain kypsää banaania suositellaan jopa niille joilla on jopa tosi pahoja suolistovaivoja. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|