karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-14 00:18:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-21 07:43:33 
Vaikka tänne taistelutantereelle nimimerkillä kirjoitankin, olen silti vhh/karppauksen vajaa vuosi sitten itse löytänyt ja ko. ruokavaliota siitä asti noudattanut. Ensin mentiin ketoosissa jonkin aikaa, nyt on menty maaliskuusta lähtien jossain 80-100g hiilarimäärillä per päivä kun paino putosi normaaliin (ketoosin aikana painoa tuli 10 kg alaspäin ja näillä nykyisillä hiilarimäärillä paino ei ole noussut).

Itse otsikon aiheeseen:

Olen huomannut sekä vegaanien, että ihan muidenkin kasvissyöjien painottavan syömisiään kovasti makeiden jälkiruokien puolelle. Lukemalla nettien kasvis-ruokavaliolla olevien ihmisten blogeja, tähän faktaan törmään nykyisin todella usein, makeita jälkiruokia tuntuu ko. blogien reseptit olevan täynnä. Myös nuorten tyttöjen eettinen herääminen eläintuotannon vastaiseen henkilökohtaiseen "taisteluun" näkyy käytännössä niin, että kiinnitetään vain silmittömästi huomiota siihen, ettei pistetä suuhunsa mitään eläinperäistä. Käytännössä energiantarve otetaan sitten pääsääntöisesti sokerista (kahviloiden leivostiski, suklaapatukat yms.). Siis käytännössä viljojen kanssa koko päivän ateriasta suurin osa rakentuu hiilareista, proteiini on hyvin vähissä (soijaa silloin tällöin), rasva tietysti pääsääntöisesti rypsiä jne. Jo ihon väristä ja yleiskalpeasta olemuksesta voisi melkein päätellä n. 15-20 vuotiaan tytön tapauksessa kyseessä olevan ko. ruokavalion edustaja (sokeripainoitteinen ruokavalio). Onneksi karppauskin on ruvennut saamaan jalansijaa yhä nuorempien suunnalla, lasten ja nuorten lihavuusongelmien myötä.

Onko muilla samoja havaintoja vai onko havaintoni täysin vääriä?

T. keinoeino

ViestiLähetetty: 2011-07-22 11:52:05 
Olen huomannut lihansyöjissä täysin saman asian.

ViestiLähetetty: 2011-07-24 13:37:30 
Äläpä viitsi yleistää, tai ainakaan pelkästään kasvissyöjiin ja vegaaneihin. Nuoret ja erityisesti naiset syövät keskimäärin hyvin hiilaripitoisesti, suklaata, karkkia ja muuta makeaa. Ei siis ole erityisesti mikään vegaanien ja kasvissyöjien ongelma. On kuulemma tutkittu että mieltymys makeaan on ihmiselle luontainen, että sinänsä otsikko varmaan pitää paikkansa, mutta myös sekasyöjien kohdalla.

Ja nuista blogeista. Herkku-reseptien painotuksen taustalla on varmasti ositain juuri se, että pidetään makeasta, mutta vaikka 90% resepteistä olisi makeita herkkuja, se ei tarkoita että 90% ruokavaliosta koostuisi niistä. Sen kaikkien kehuman suklaakakku reseptin jakaminen vain tuntuu varmasti kivemmalta, kuin jonkun arkisen soijarouhe-makaroonilaatikon ohje, jossa ei ole mitään mielenkiintoista. Erityisesti vegaaneilla suurimmat muutokset perus resepteihin verrattuna tulevat juurikin leivonnassa, jossa käytetään paljon kananmunaa ja maitotuotteita.

Vaikka kaikki vegaanit ja kasvissyöjät eivät syö minkään suositusten mukaan terveellisesti (edes vt), ovat monet paljon keskiverto sekasyöjää paremmin perillä mm. mistä mitäkin ravintoaineita saa, sillä jotkut viitsivät perehtyä asiaan ruokavalion muuttamisen yhteydessä. Asioihin perehtyminen ei tietenkään yksin riitä ja vegaanien ja kasvissyöjien ravitsemussuosituksetkin perustuvat virallisterveellisiin suosituksiin. Vt-ravitsemussuosituksia uskovilla tuntuu muutenkin olevan usein kummallinen tarve herkkujen (makeiden ja suolaisten) naposteluun, riippumatta siitä kuuluuko liha ruokavalioon vai ei.

Minä en siis todellakaan ole tullut puolustelemaan hiilareiden mättämistä. Olen vain karppausta aloitteleva vegaani, joka inhoaa yleistämisestä ja kaikkia yleisiä ravitsemussuosituksia.

ViestiLähetetty: 2011-07-24 15:41:09 
joo ei pidä toki yleistää, mutta minulla oli käytännössä just noin ku aloittaja esitti. Olin 15 vuotta vegetaristi, mutta hoidin homman höhlästi kun en huolehtinut ravintoaineiden saannista vaan ryhdyin hommaan nuoruuden innolla sen kummemmin asiaan perehtymättä ja söin vain salaatteja ja vähäkalorisia valmiskeittoja, kevytjugurtteja, ruisleipää, hedelmiä, täysjyvämuroja, kevytjäätelöitä ja karkkia. Koitin syödä mukaterveellisesti mutta proteiinia ja rasvaa en saanut mistään -> koko ajan nälkä ja sorruin kaikkeen makeaan. Suurin osa energiasta tuli siis sokerista ja viljasta. Ja tähän kun ynnää viljayliherkkyyden ja suolistohiivaongelmat niin avot, voitte arvata etten kovin hyvin voinut.
Mutta uskon että vegetarismin/vegaaniuden voi totetuttaa järkevästikin ja niukoilla sokereilla, minä en vaan osannut. Mutta enpä noihin aikoihin olis osannut varmaan syödä sekaruokaakaan terveellisesti.

ViestiLähetetty: 2011-07-24 16:19:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vieras kirjoitti:
...Minä en siis todellakaan ole tullut puolustelemaan hiilareiden mättämistä. Olen vain karppausta aloitteleva vegaani, joka inhoaa yleistämisestä ja kaikkia yleisiä ravitsemussuosituksia.

Hei, mahtaisitko luvata tulla kertomaan vaikka vuoden kuluttua, miten menee - varsinkin jos onnistut?

Täällä karppilassa on muutama onnistuneesti karppaava pitkän linhan lakto-ovo-vegetaristi (meidän ex-vegejen lisäksi), mutta tähän päivään asti en muista kuulleeni ainoastakaan pitkän linjan onnistuneesta karppivegaanista. Aloittelevia vegaaneita täällä on ollut useampia, samoin kuin karppaavia ex-vegaaneja (ja näin sekä täällä karppilassa että netissä laajemmaltikin).

Ps. Jos joutuisin itse elämään vegaanina, en nykyisten tietojeni valossa missään tapauksessa tekisi sitä hiilareita rajoittamalla.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-08-08 00:12:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kasvisruokavaliolla suurempi osuus energiasta oletettavasti tulee hiilareista kuin sekaruoalla, mikä altistaa makeanhimolle verensokerin suuremman heittelyn takia.

ViestiLähetetty: 2011-08-08 03:59:24 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Muista en tiedä, mutta itse olin kymmenen vuotta juuri tuollainen nuori tyttö, joka ei syönyt lihaa, mutta karkkia sitten senkin edestä. :P

ViestiLähetetty: 2011-08-08 14:41:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siperia kirjoitti:
Muista en tiedä, mutta itse olin kymmenen vuotta juuri tuollainen nuori tyttö, joka ei syönyt lihaa, mutta karkkia sitten senkin edestä. :P

Sama täällä, onneksi nuo ajat ovat kaukana takana.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00