karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-23 12:33:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 60 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-08-10 12:42:28 
Aina korostetaan sitä, että karppaus ei ole dieetti vaan elämäntapa ja ruokavalio pitää omaksua loppuiäksi. Tämä näyttää olevan totta sekä tutkimusten perusteella että karppailijoiden kokemusten perusteella. Siirryttäessä vähähiilihydraattiselta dieetiltä korkeahiilihydraattiselle dieetille lihoo ja vauhdilla, ellei tarkkaile kaloreita tarkkaan. Lihominen johtuu kahdesta syystä: nesteen kertymisestä ja ruokahalun kasvamisesta. Tälläkin nettisivustolla surffaa karppaajia, joiden suurta painonpudotusta on hehkutettu kymmenissä viesteissä ja jotka nyt ovat lihoneet takaisin lähtölukemiin (en mainitse nimiä). Niin surullista...

Ruokahalun kasvaminen ja lihominen on todettu mm. tutkimuksessa http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19925676. Tässä tutkimuksessa rotat jaettiin joko vhh-ryhmään tai khh-ryhmään. Kahdeksan viikon jälkeen vhh-rotat siirtyivät khh-ruokavalioon. Ensimmäisen viikon aikana vaihdon jälkeen vvh-rotat söivät huomattavasti vähemmän kuin khh-rotat, MUTTA 6-8 viikon kuluttua söivät huomattavasti enemmän kuin khh-rotat ja lihoivat enemmän. Siksi monelle käy kuin painonvartijoissa olleille: ensin julkaistaan ikionnellisina ennen- jälkeen kuvat, mutta niitä pari vuotta myöhempiä kuvia ei enää näytetäkään, koska on lihottu takaisin alkulukemiin tai jopa lihavammaksi kuin laihkaria aloitettaessa. Ja tunnustan, näin kävi minullekin. Nyt epäröin aloittaa uudelleen, koska tästä alkaa tulla jojoilua vhh-khh, josta seurauksena on, että olen läskimpi kuin koskaan ennen. Greliini ja insuliini ilmeisesti aiheuttavat sen, että karppauksen jälkeen tavallisella ruokavaliolla alkaa pullistua kuin pullataikina. Mikään ei näköjään ole niin ikuista kuin läski :(


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 13:25:44 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
No minä ainakin lihoin korkeahiilarisella jopa kaloreita tarkkailemallakin. Varmaan kävisi samoin jos lopettaisin karppauksen. Siihen ei onneksi ole tarvetta kun se on halvempaa, maistuvampaa, terveelisempää karpata ja pitää painonkin kurissa. Surku niitä hiiriä joiden piti alkaa hiilareita syömään, ei saaneet itse valita ruokaansa kuten minä.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 13:30:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-11-24 22:38:58
Viestit: 3331
Näin kärjistäen;onko se yllätys,jos ihminen paisuttaa itsensä vuosien suht luonnottomalla puputtamisella läskiksi ja siirtyy hetkeksi syömään nykyoloissa mahdollisimman luonnollista ruokaa(siis VHH hienosti toteutettuna)laihtuakseen ja palaa jälleen suht luonnottomaan ravintoon(ravinteettomat ja hivenittömät keinorasvaiset moskat)ja lihoo?

Mun mielestä toi tapahtumaketju ei suoranaisesti vertaaannu painonvartijoihin,koska siellä vain kituutellaan ja yksinkertaisesti "kuihdutaan" pienemmiksi.Ja lopulta otetaan kaikki takas "korkojen kera".
sen sijaan tapahtumaketju Köyhäruoka->Hyvin koostettu VHH->köyhäruoka(ja lihominen) vertaantuu tilanteeseen jossa kukkaa kasvatetaan varjoisessa jäteöljyisessä maassa ja päästetään hetkeksi kuohkeaan lajirikkaaseen multaan aurinkoon ja jälleen takaisin varjoiseen jäteöljyiseen maahan.

Ihmisen ei ole yksinkertaisesti syytä palata suht lajiominaisesta ravinnosta(yksilöiden väliset vivahteet Huom!)takaisin paskaan.Siinä voi käydä huonosti.Paljon huonommin kuin pelkästään lihota.

_________________
*Rolling Stones fanin krapula ei näy ulospäin.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 14:42:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 22:26:32
Viestit: 3363
En nyt ymmärrä mikä tässä on se suuri idea, mutta...
Jos ihminen on lihonut jollain ruokavaliolla ja sen jälkeen laihduttaa vaikkapa painonvartijoissa tai karpaten. Niin mitä käy näille kahdelle ihmiselle kun palaavat takaisin siihen lihottavaan ruokavalioon?

Käykö jotenkin ihmeellisesti niin että painonvartija ei lihokkaan mutta karppi lihoo? Jos näin on niin ihan mielenkiinnosta kuulen sen tieteellisen selityksen miksi näin on.

_________________
Kuva
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 14:55:18 
RaahenTiikeri kirjoitti:
mahdollisimman luonnollista ruokaa


Hehheh. Jos ruokansa kaupasta ostaa, niin se on kaukana luonnollisesta. Taustalla on pitkä ja harras geenien muokkaus, kasvinsuojeluaineiden vaikutus ja nykylääketieteen monimuotoinen pumppaus. Riistaliha ja villi kala ovat ainoita luonnollisia ruoka-aineita, joihin nykyihminen pääsee helposti käsiksi. Kaikki muu on pitkälle jalostettua.

Luonnollista olisi syödä myös pilaantunutta ruokaa, lihaakin. Se on kuulunut pitkän ajan ihmisen ruokavalioon. Vasta pilaantuneiden ainesten syönti palauttaisi ihmisen oikean bakteerikannan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 14:56:17 
Micci_67 kirjoitti:
En nyt ymmärrä mikä tässä on se suuri idea


Idea on se, että VHH:lta palatessa hiilihydraatit lihottavat paljon nopeammin kuin kitukuurilta palatessa. En kuitenkaan usko, että tämä vaikutus on pysyvä, ehkä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 15:04:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 22:26:32
Viestit: 3363
Vieras kirjoitti:
Micci_67 kirjoitti:
En nyt ymmärrä mikä tässä on se suuri idea


Idea on se, että VHH:lta palatessa hiilihydraatit lihottavat paljon nopeammin kuin kitukuurilta palatessa. En kuitenkaan usko, että tämä vaikutus on pysyvä, ehkä.


No tuo on BS:ää, mutta olisit vastannnut myös siihen tärkeämpään kysymykseen.

_________________
Kuva
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 15:42:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-01-28 17:54:44
Viestit: 1112
Lainaa:
Luonnollista olisi syödä myös pilaantunutta ruokaa, lihaakin. Se on kuulunut pitkän ajan ihmisen ruokavalioon. Vasta pilaantuneiden ainesten syönti palauttaisi ihmisen oikean bakteerikannan.

Olen huomaavinani tuon tekstin takaa vegaanin, joka haluaa sarkasmilla vittuilla karpeille. Kun kyse on pilaantuneesta lihasta tuossa kokeilussa voi lähteä henki - emme ole koiria emmekä raadonsyöjiä.

_________________
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 16:35:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-04-03 15:26:52
Viestit: 5440
Tanner kirjoitti:
Tälläkin nettisivustolla surffaa karppaajia, joiden suurta painonpudotusta on hehkutettu kymmenissä viesteissä ja jotka nyt ovat lihoneet takaisin lähtölukemiin (en mainitse nimiä). Niin surullista...


Niin on. Ihan valtavan surullista, itse elän tämän tosiasian kanssa. Mutta elämässä näitä muuttujia riittää ja moni asia vaikuttaa toiseen... Mutta se on hyvä että tämmöinen tuhlaajatyttö saa palata takaisin ja vastaanotto on pääasiassa myönteistä. onneksi maailmassa on myös paljon hyvää ja inhimillistäkin...

_________________
huh'


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 16:50:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 22:26:32
Viestit: 3363
piparimuru kirjoitti:
Tanner kirjoitti:
Tälläkin nettisivustolla surffaa karppaajia, joiden suurta painonpudotusta on hehkutettu kymmenissä viesteissä ja jotka nyt ovat lihoneet takaisin lähtölukemiin (en mainitse nimiä). Niin surullista...


Niin on. Ihan valtavan surullista, itse elän tämän tosiasian kanssa. Mutta elämässä näitä muuttujia riittää ja moni asia vaikuttaa toiseen... Mutta se on hyvä että tämmöinen tuhlaajatyttö saa palata takaisin ja vastaanotto on pääasiassa myönteistä. onneksi maailmassa on myös paljon hyvää ja inhimillistäkin...

Tuo osoittaa hyvin aloittajan asenteen. Vikahan täytyy olla ruokavaliossa eikä esimerkiksi jossain sairaudessa tai asioissa mitkä vaikuttavat tiettyihin hormooneihin jotka taasen aiheuttavat lihavuutta. Mutta näinhän suomessa eletään, ei ole kuin 2 syytä lihomiseen, se että et noudata virallisia suosituksia tai olet muuten vaan huono ihminen.

_________________
Kuva
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 16:55:50 
Poissa
scifikarppi
scifikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-06-13 19:14:40
Viestit: 1547
Niin siis jos olen lihonut hyvin tippuneet kilot takaisin, ei syypää ole ruokavalion, vaan minun joka sitä hiilaripaskaa suuhunsa tunkee. Siinä olet oikeassa, että jos palaa takaisin vanhaan ja huonoksi havaittuun ruokavalioon, lihoo taatusti. Siksipä tätä elämäntapaa pitäisikin noudattaa hamaan loppuun saakka... eikä se olisi edes vaikeaa ellei olisi sokeriholisti. Siinä missä alkoholisti repsahtaa yhdestä paukusta tämä holisti repsahtaa yhdestä karkista tai vaikka vaan yhdestä perunasta.

_________________
"Live long and prosper!"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 17:02:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-11-24 22:38:58
Viestit: 3331
Vieras kirjoitti:
RaahenTiikeri kirjoitti:
mahdollisimman luonnollista ruokaa


Hehheh. Jos ruokansa kaupasta ostaa, niin se on kaukana luonnollisesta. Taustalla on pitkä ja harras geenien muokkaus, kasvinsuojeluaineiden vaikutus ja nykylääketieteen monimuotoinen pumppaus. Riistaliha ja villi kala ovat ainoita luonnollisia ruoka-aineita, joihin nykyihminen pääsee helposti käsiksi. Kaikki muu on pitkälle jalostettua.

Luonnollista olisi syödä myös pilaantunutta ruokaa, lihaakin. Se on kuulunut pitkän ajan ihmisen ruokavalioon. Vasta pilaantuneiden ainesten syönti palauttaisi ihmisen oikean bakteerikannan.



-kirjoitin nykyoloissa mahdollisimman luonnollista ruokaa.pyrkimys mahdollisimman hyvään on parempi kuin heittäytyä einesteollisuuden valtaan.Suht hyvääkin on saatavilla.Harvemmin kaupoista.Mutta kyllä niistäkin pystyy jotain koostamaan.Lihan jalostuksesta olet pääosin oikeassa.Einesteollisuus halpoine täytehiilareineen ja fruktooseineen kun tahtoo vielä jalostaa sitä jalostettua vielä jalostetummaksi....itse olen ainakin ollut yli 3 vuotta yhteen menoon terve.Ehkä sattumalta.Ei ole tehnyt mieli palata vanhaan.

_________________
*Rolling Stones fanin krapula ei näy ulospäin.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 18:00:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Tanner kirjoitti:
Aina korostetaan sitä, että karppaus ei ole dieetti vaan elämäntapa ja ruokavalio pitää omaksua loppuiäksi. Tämä näyttää olevan totta sekä tutkimusten perusteella että karppailijoiden kokemusten perusteella. Siirryttäessä vähähiilihydraattiselta dieetiltä korkeahiilihydraattiselle dieetille lihoo ja vauhdilla, ellei tarkkaile kaloreita tarkkaan. Lihominen johtuu kahdesta syystä: nesteen kertymisestä ja ruokahalun kasvamisesta.


En ole rotta, ehkä siksi kokemus kertoo toista. Ensimmäinen Atkins 80-luvun alussa, joskus -82, -83. Silloinhan tätä "tappodieettiä" ei voinut noudattaa, kuin sen laihdutusajan. Pudotetut kilot pysyivät poissa. Hitaasti mutta varmasti paino kuitenkin nousi, jos hiilareita oli enemmän. Paluu Atkinsiin tai myöhemmin Zoneen -> kilot putosivat. Eivät ne koskaan tulleet vauhdilla takaisin ja niin kertoi duunin kahvipöytäkeskuskelutkin Atkins-kokeiluista. Silloin ruoka tosin ei ollut sellaista 0-rasva sokeri/tärkkelys-höttöä, kuin nykyään.

Eli oikeammin voisi sanoa, että nykyhiilarimoskalla lihoo nopeasti, jos sellaiseen siirtyy.

Paino karkasi sitten kunnolla, kun kokeilin Patrick Borgin ohjeilla ryhtyä "syömään niin, että jaksaa kuntoilla". Se oli juuri ennen, kuin Heikkilät löysin ja sittemmin tämän foorumin eli vuonna 2003. Pullahdin oikein kunnolla, kun lisäsin niitä "kuntoilijalle tarpeellisia" puuroja, ruisleipiä ja tuoremehuja yms., joita en ollut juuri käyttänyt, vaikka en ketogeenisella jatkuvasti ollutkaan.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-10 18:20:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Lainaa:
Eli oikeammin voisi sanoa, että nykyhiilarimoskalla lihoo nopeasti, jos sellaiseen siirtyy.

Aika hyvin kiteytetty.
Kovasti teollisuuselintarvikkeita muistuttavilla roskaruoilla ne geenimuunnllut labrarotatkin sitäpaitsi lihotetaan

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-11 09:00:54 
Micci_67 kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Micci_67 kirjoitti:
En nyt ymmärrä mikä tässä on se suuri idea


Idea on se, että VHH:lta palatessa hiilihydraatit lihottavat paljon nopeammin kuin kitukuurilta palatessa. En kuitenkaan usko, että tämä vaikutus on pysyvä, ehkä.


No tuo on BS:ää, mutta olisit vastannnut myös siihen tärkeämpään kysymykseen.


Ei muuten välttämättä edes ole? Muistan jostain lukeneeni, että hiilarien sietokyky alenee pysyvästi karppauksen jälkeen. Se tukis ajatusta, että palatessaan korkeammille hiilareille esim. karppaaja lihoo nopeammin kuin vaikkapa painonvartija. Tutkimusviitettä mulla ei valitettavasti ole tähän hätään antaa :roll:

t. toinen vieras


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-11 09:04:28 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Onkohan sillä nyt sitten mitään väliä lihooko vai ei? Tämä kun on suurimalle osalle meistä elintapa, eikä dietti.
Pientä provon makua vierailta.. Eikö kannattaisi rekisteröityä jos aihe niin kiinnostaa? :roll:

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-11 09:53:10 
-nemo- kirjoitti:
Lainaa:
Luonnollista olisi syödä myös pilaantunutta ruokaa, lihaakin. Se on kuulunut pitkän ajan ihmisen ruokavalioon. Vasta pilaantuneiden ainesten syönti palauttaisi ihmisen oikean bakteerikannan.

[b]Olen huomaavinani tuon tekstin takaa vegaanin, joka haluaa sarkasmilla vittuilla karpeille.


Ei. Asia tuli mieleeni Suomen luontoon (lehti) lähetetystä kysymyksestä. Lukija halusi tietää, milloin ihminen lopetti raatojen syönnin. Siinä sitten aprikoitiin, että nykyään pilaantuneeksi nimettyjä kamaa on syöty vielä kohtalaisen vähän aikaa sitten ja surtiin ihmislajin rappioitumista tässä suhteessa.

Totta vai tarua, sitä en tiedä, mutta tuskinpa ihminen muista eläinlajeista ratkaisevasti eroaa. Kun niukkuus kohtaa, on syötävä, mitä on. Parhaiten pilaantunutta ruokaa sietävät ruoansulatukset ovat selvinneet evoluutiossa eteenpäin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-11 10:37:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 22:26:32
Viestit: 3363
Vieras kirjoitti:
Micci_67 kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Idea on se, että VHH:lta palatessa hiilihydraatit lihottavat paljon nopeammin kuin kitukuurilta palatessa. En kuitenkaan usko, että tämä vaikutus on pysyvä, ehkä.

No tuo on BS:ää, mutta olisit vastannnut myös siihen tärkeämpään kysymykseen.

Ei muuten välttämättä edes ole? Muistan jostain lukeneeni, että hiilarien sietokyky alenee pysyvästi karppauksen jälkeen. Se tukis ajatusta, että palatessaan korkeammille hiilareille esim. karppaaja lihoo nopeammin kuin vaikkapa painonvartija. Tutkimusviitettä mulla ei valitettavasti ole tähän hätään antaa :roll:

t. toinen vieras

Juu, näin väitetään jatkuvasti suomi24 sivustolla (tai ainakin ennen väitettiin). Ihan yhtä uskottavaa kuin PP:n kommentit VHH:sta.

_________________
Kuva
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-11 10:39:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 22:26:32
Viestit: 3363
jäbä kirjoitti:
Onkohan sillä nyt sitten mitään väliä lihooko vai ei? Tämä kun on suurimalle osalle meistä elintapa, eikä dietti.
Pientä provon makua vierailta.. Eikö kannattaisi rekisteröityä jos aihe niin kiinnostaa? :roll:

No provostahan on kysymys, eihän aihe muuten tantereella olis. ;)

_________________
Kuva
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-11 10:49:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-01-28 17:54:44
Viestit: 1112
jäbä kirjoitti:
Onkohan sillä nyt sitten mitään väliä lihooko vai ei? Tämä kun on suurimalle osalle meistä elintapa, eikä dietti.

Tuo on totta. Varmaan moni jo-joilija on päätynyt VHH ruokavalioon, ihan vaan hyviin kokemuksiin pohjautuen. Jos se painonhallinta toteutetaan vähänenergisellä kitudieetillä ei siinäkään paluut ole sokerihuurrettuun elämään. Jos elimistö ei ole sokeri herkkä virallinen lautasmalli toimiin myös, mutta liikuntaan on kiinnitettävät enemmän huomiota. Hyvä karppaus ja lautasmalli ei niin hirveen kaukana ole toisistaan joten ne toimivat hyvin kun muistaa sen 3..5 hikilenkkiä viikossa. Oman näkemykseni mukaan syödään peruskulutuksen verran, ruokavaliosta riippumatta ja miinuskalorit tehdään liikunnalla. Toki kaikki eivät kykene tai voi liikkua riittävästi silloin tiukempi hiilarirajoitus estää paremmin jo-joilun.

_________________
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 60 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)