Tanner kirjoitti:
Aina korostetaan sitä, että karppaus ei ole dieetti vaan elämäntapa ja ruokavalio pitää omaksua loppuiäksi. Tämä näyttää olevan totta sekä tutkimusten perusteella että karppailijoiden kokemusten perusteella. Siirryttäessä vähähiilihydraattiselta dieetiltä korkeahiilihydraattiselle dieetille lihoo ja vauhdilla, ellei tarkkaile kaloreita tarkkaan. Lihominen johtuu kahdesta syystä: nesteen kertymisestä ja ruokahalun kasvamisesta.
En ole rotta, ehkä siksi kokemus kertoo toista. Ensimmäinen Atkins 80-luvun alussa, joskus -82, -83. Silloinhan tätä "tappodieettiä" ei voinut noudattaa, kuin sen laihdutusajan. Pudotetut kilot pysyivät poissa. Hitaasti mutta varmasti paino kuitenkin nousi, jos hiilareita oli enemmän. Paluu Atkinsiin tai myöhemmin Zoneen -> kilot putosivat. Eivät ne koskaan tulleet vauhdilla takaisin ja niin kertoi duunin kahvipöytäkeskuskelutkin Atkins-kokeiluista. Silloin ruoka tosin ei ollut sellaista 0-rasva sokeri/tärkkelys-höttöä, kuin nykyään.
Eli oikeammin voisi sanoa, että nykyhiilarimoskalla lihoo nopeasti, jos sellaiseen siirtyy.
Paino karkasi sitten kunnolla, kun kokeilin Patrick Borgin ohjeilla ryhtyä "syömään niin, että jaksaa kuntoilla". Se oli juuri ennen, kuin Heikkilät löysin ja sittemmin tämän foorumin eli vuonna 2003. Pullahdin oikein kunnolla, kun lisäsin niitä "kuntoilijalle tarpeellisia" puuroja, ruisleipiä ja tuoremehuja yms., joita en ollut juuri käyttänyt, vaikka en ketogeenisella jatkuvasti ollutkaan.