karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-14 23:27:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-08-05 09:15:46 
Onko kaikki täällä kävijät laihduttajia, vai onko sellaisia karppaajia, jotka ovat ihan normaalipainoisia? Itse syön mitä sattuu ja paino´on pysynyt koko aikuisiän ihan samana, mitä 18 kesäisenä. Painoindeksi on jotain 23 kg/m2. Lapsetkin on tullut saatua jo aikapäivät sitten... ja kaikki labra-arvotkin ovat ihan kohdallaan. Mitä hyötyä tällaiselle tallaajalle karppaamisesta voisi olla? Kiva harrastus???

ViestiLähetetty: 2011-08-05 09:19:28 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

Terveys...? :roll:

Enkä puhu labra-arvoista vaikka nekin parantuvat karpilla ruokavaliolla, ainakin mun parantu.

ViestiLähetetty: 2011-08-05 09:21:16 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mitäpä jos kokeilisit itse?

Meillä katsoivat kuukauden kun likipitäen koko elämänsä normaalipainossa (mutta kroonikkona) elänyt ruoanlaittaja alkoi rajoittaa hiilareita ja heräsi kesälläkin henkiin. Sitten ne pyysivät päästä mukaan, normaalipainoisia joka ikinen.

Siitä on jo yli 11 vuotta.
Ovat edelleen normaalipainoisia ja syövät edelleen omissa talouksissaan oikeaa, hiilarirajoitettua ruokaa = karppaavat.
Eikä se ole sitä mitä suomalaiset äidit tekevät laitoksiin ja eineksiin - tai eineksistä.
Miksiköhän?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-08-05 09:22:38 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

^^ näin. On melkoisen vaarallinen harha kuvitella, että hoikkuus/normaalipaino tarkoittaisi automaattisesti myös terveyttä.

Yst.terv.nimim. "normaalipainoinen karppaaja"

EDIT: els olikin näköjään ehtinyt jo tuohon väliin...

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-08-05 09:26:18 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

^ Mut niinhän se menee. #-o

Lapsikin on automaattisesti "terve", kunhan paino on BMI rajoissa.
Ihan sama mitä p*skaa syö.

Siskolla kaksi poika ja voi itku mitä syövät. Erittäin ylipainoinen siskoni vain sanoo, et nehän on hoikkia... Daa-a...
Haluisin niiden labrat nähdä, varsinkin kolesteroli-arvot...

Tai monet ihmettelevät miten sellasen viiskymppiset, liikkuvaiset ihmiset kuolevat yht'äkkiä, suorilta jaloilta.
Oli niin hoikkakin ja liikkui paljon... :roll:

ViestiLähetetty: 2011-08-05 09:53:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen ihan normaalipainoinen ja karppaan, tulee hyvä fiilis :mrgreen:

normaalipainoinen naikkonen, 4-vuotiaan tytön ja pienen pojan äiti
hyvänolon karppausta jo vuosia

Päikkyni

http://www.iherb.com koodilla OFI061 5$ alennusta ensimmäisestä tilauksesta!

ViestiLähetetty: 2011-08-05 09:55:37 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Piinis, niinpä. :( Eräs tuttuni joskus totesikin, että tavallaan häntä jopa vähän harmittaa se, että hän on aina ollut ns. luonnostaan hyvin hoikka (jopa laiha), koska kun ei tarvitse painoa tarkkailla, niin ei tule sitten kiinnitettyä huomiota ruoan terveellisyyteenkään...

Varsinkin lasten kohdalla tuo on tosi surullista :(

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-08-05 10:30:40 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Normaali painoinen olen nyt, mutten ole ollut aina, ja syynä ollut kilpparin vajis, mikä nosti virallisterveellisel painoa...
Tällä vihdoinkin saanut painon aisoihin... [-o<

ViestiLähetetty: 2011-08-12 19:18:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Normaali paino ollut aina (bmi 20,5), mutta viljaa ja perunaa ym. hiilihydraattipitoista syöden näytin ainakin hetkittäin siltä, kuin olisin 7:llä kuulla raskaana, mikä ei paljon naurattanut. Takana myös jos jonkinmoista kitukuuri-ahmimisjojottelua ja kauhea yli kymmenen vuoden obsessio kaloreiden laskemisesta.

Lisäksi olen kärsinyt kroonisesta niskajumista, väsymyksestä, ärtyisyydestä/alakulosta yms. jne., on myös lievä pco-diagnoosi sekä migreeni. Karppaus ja nimenomaan ketokarppaus (hh ehkä 30-40g/vrk) on vienyt KAIKKI edellä luetellut vaivat. Ja elättelen toiveita, että pötkömäiseltä vyötäröltä lähtis hiljalleen vielä muutama sentti.. :smt081

ViestiLähetetty: 2011-08-13 09:44:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä eräs normaalipainoinen, jolta hävisi väsymys, hypoglykemiaoireet, turvotukset, ilmavaivat, ripuli, menkkakivut, hiivatulehdukset, kömpelyys, hammasongelmat yms, ihon ja hiusten kunto parani, mieliala tasaantui ja olikohan muuta. :)

Mulle karppaus on ensisijaisesti terveellistä syömistä, josta joillekin seuraa bonuksena laihtuminen.

ViestiLähetetty: 2011-08-13 09:52:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mieheni oli hoikka kun kävi työpaikkalääkärillä ja diabetesuhka löytyi heti veriarvoista.

Jäi työttömäksi ja lopetti tupakin ja lihoi sellasen 5kg.
Mutta karppaa nykyään "osapäiväisesti" ja sokerit onkin paremmat ja vointi myös.
Ikuinen närästys tulee vain silloin kun syö, ei karpisti.
Mutta jääräpäänä ei suostu yhdistämään 1+1=2

Eli vastustaa periaatteessa leivästä ja makaronista luopumista...

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-08-13 10:17:00 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

^ Mä niin toivoisin et Ukolle tulis tuosta paskan syömisestä jotain vaivoja mut ei tuu. #-o

Kiloja on ylinmääräisiä jotain 20-25kg muttei ne häntä haittaa...

Kolearvot minusta huonot kun HDL on alle yhden, mut kun työterveydestä sanoivat et on hyvät niin hän tyytyy siihen. :roll:

ViestiLähetetty: 2011-08-13 14:22:11 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Vieras kirjoitti:
Mitä hyötyä tällaiselle tallaajalle karppaamisesta voisi olla? Kiva harrastus???

Jos kaikki on täydellisen hyvin, niin en näe että karppaamisesta on sulle mitään hyötyä. Harrastuksia on taatusti mielekkäämpiäkin.

Mikähän ihme sut sai tulemaan tänne kyselemään, jos ei ole mitään syytä miksi ruokavaliotasi pitäisi muuttaa vähähiilihydraattisempaan suuntaan?

ViestiLähetetty: 2011-08-13 14:33:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ikäni olen normaalipainossa ja aktiivisena pysynyt, vailla suurempia vaivoja tai ongelmia. Karppaamaan ryhdyin mielenkiinnosta asiaan, kun kavereiden kanssa sovittiin paaston aika elävämme terveellisemmin. Yhtäkkiä huomasinkin, että ei mun olo ihan niin ongelmaton ole ollutkaan, kun parani yhtäkkiä huomattavasti. Virkeystaso nousi, vatsan toiminta koheni ja olo oli kokonaisvaltaisesti vaan parempi. Ja siis aiemmin en ollut edes huomannut, että olo olisi jotenkin "huono". No, jos ei ole vertailukohtaa, niin eipä sitä tiedä, etenkin kun nuo "vaivat" oli niin pieniä ja huomaamattomia, eikä häirinneet normaalielämää.

Kyllä nyt vaan on parempi elää, vaikka huono ei ollut ennenkään.

Liikkapäikky ja muuta räpellystä
Blogi elämästä ja Englannista

ViestiLähetetty: 2011-08-13 15:43:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rypekööt possut hiilareissaan, kun eivät paremmasta tiiä, niin onko väliä :lol: :wink:

ViestiLähetetty: 2011-08-17 10:37:02 
Vieras kirjoitti:
Onko kaikki täällä kävijät laihduttajia, vai onko sellaisia karppaajia, jotka ovat ihan normaalipainoisia? Itse syön mitä sattuu ja paino´on pysynyt koko aikuisiän ihan samana, mitä 18 kesäisenä. Painoindeksi on jotain 23 kg/m2. Lapsetkin on tullut saatua jo aikapäivät sitten... ja kaikki labra-arvotkin ovat ihan kohdallaan. Mitä hyötyä tällaiselle tallaajalle karppaamisesta voisi olla? Kiva harrastus???

Eipä tuolla painoindeksillä taida itseisarvona olla kovinkaan suurta merkitystä, eikä edes ruokavaliolla......joillekin. On ihmisiä jotka on lapsuudesta lähtien aina enemmän tai vähemmän jonkin tulehduksen kourissa. Ja sitten kun ne kasvaa aikuisiksi, niille tulee astmat, diabetekset ja sydän ja verisuonitaudit jne.
Ja sitten on niitä jotka ei sairasta juuri koskaan mitään tai jos joskus harvoin sairastaa niin senkin lievempänä kuin kanssasisaret. Eikä niiden tarvi käydä edes lääkärissä kuin pakollisissa ikäkausitarkastuksissa 5 vuoden välein, jos silloinkaan. Jos kuulut tähän jälkimmäiseen porukkaan niin eipä sitä kannata mitään mennä muuttelemaan; hymyssä suin vain eteenpäin ja nauttia elämästä ja muista harrastuksista kuin karppauksesta :D

ViestiLähetetty: 2011-08-17 17:00:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä olen tässä vähän eri mieltä.
Fagelholmin sanoin, ne pitkäaikaisvaikutukset.....

Lapsissanikin on suuria eroja. Toiset laihoja kuin tikut ja toiset pulleita.
En silti ruoki laihoja VTllä. Ei tulis mieleenkään.
Lapseni kasvavat karppaamaan. Se ei ole harrastus, ei edes elämäntapa, vaan selviö.
Ihan kuin naapurille on selviö syödä sokerijuguja ja ruisleipää keijun kanssa.

Vaikka periaatteessa olen sitä mieltä, että jos hyvältä tuntuu, niin antaa mennä vaan... Mutta jospa se tuntuis paljon paremmalta karpaten :)

ViestiLähetetty: 2011-08-17 18:56:52 
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minä olen tässä vähän eri mieltä.
Fagelholmin sanoin, ne pitkäaikaisvaikutukset.....

Lapsissanikin on suuria eroja. Toiset laihoja kuin tikut ja toiset pulleita.
En silti ruoki laihoja VTllä. Ei tulis mieleenkään.
Lapseni kasvavat karppaamaan. Se ei ole harrastus, ei edes elämäntapa, vaan selviö.
Ihan kuin naapurille on selviö syödä sokerijuguja ja ruisleipää keijun kanssa.

Vaikka periaatteessa olen sitä mieltä, että jos hyvältä tuntuu, niin antaa mennä vaan... Mutta jospa se tuntuis paljon paremmalta karpaten :)

Saa toki olla eri mieltä ja ehkä pitääkin? Eli tarkoitin tuossa vieraalle kirjoittamassani vastauksessa tuolla "jos kuulut jälkimmäiseen porukkaan" niitä ihmisiä, joilla on geneettisesti keskivertoa paremmat edellytykset onnistuneeseen vanhenemiseen. Niissä piireissä ei ruokavaliolla tai edes painoindeksillä ole kummoistakaan merkitystä ja hyvä vastustuskyky on todennäköisesti seurannut läpi elämän.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00