karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-22 13:25:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 102 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Hedelmät?
ViestiLähetetty: 2008-10-28 11:46:49 
Olen kiinnostunut karppauksesta, mutten ole vielä ehtinyt siihen paljoa perehtymään.
Eräs asia häiritsee kovin. Järkeen- (tai kehoon-) käyvältä tuntuisi tuo luopuminen sokerista, viljasta ja perunasta... MUTTA... en voi kuvitella luopuvani hedelmistä. Syön niitä päivittäin paljon, 4-5 kpl, omenoita, päärynöitä sitruksia, rypäleitä, luumuja yms... Kesällä toki niitä voi korvata marjoilla, mutta talvella tuore omena maistuu minulle paljon paremmin, kuin pakasteesta sulatetut marjat.
Voiko karppukseen yhdistää runsaan hedelmien syönnin? Miksi ei? Miksei? :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät???
ViestiLähetetty: 2008-10-28 11:53:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-05-08 23:15:56
Viestit: 1739
Ylenmääränen fruktoosin vetäminen ei ole kovin terveellistä.

Mutta parhaiten tonkin näkee kokeilemalla. Jos hedelmänsyönnistä tulee sokerinhimoja tai huonoa oloa, niin sitten ei sovi. Jos taas olo on hyvä ja mahdollinen laihtuminen ei jumita hedelmien takia niin miksi ei?
Tärkeimmän poistettavat on kuitenkin ne täysin tyhjät hiilarit, hedelmät nyt ei (vähän toki riippuen hedelmästä) tähän kategoriaan ihan mene :wink:

Finelistä voi käydä kattomassa vähän mitkä hedelmät on parempia ja mitkä ei.

_________________
Then there will be cake.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät???
ViestiLähetetty: 2008-10-28 12:26:38 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8749
http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... e-fat.html


Näissä jutuissa Barry Groves sanoo esim. Vegetables are not the problem,” says Barry, “but there’s no biological or chemical reason to eat them. Liver, for example, has all the minerals and vitamins we need. But fruit? The natural sugar it contains – fructose – is much more dangerous than simple glucose or table sugar. It has been linked to the rise in obesity.”
...Vihannekset eivät ole ongelma. mutta ei ole olemassa biologista eikä kemiallista syytä niitten syömiselle. Esimerkiksi maksassa on kaikki mineralit ja vitamiinit, joita tarvitsemme...Entäs hedelmät...Niiden sisältämä luonnollinen sokeri , fruktoosi, on paljon vaarallisempaa kuin yksinkertainen glukoosi tai pöytäsokeri. Hedelmäsokeri on liitetty lisääntyneeseen lihavuuteen.

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät???
ViestiLähetetty: 2008-10-28 13:40:48 
tuulimumma kirjoitti:
http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... e-fat.html


Näissä jutuissa Barry Groves sanoo esim. Vegetables are not the problem,” says Barry, “but there’s no biological or chemical reason to eat them. Liver, for example, has all the minerals and vitamins we need. But fruit? The natural sugar it contains – fructose – is much more dangerous than simple glucose or table sugar. It has been linked to the rise in obesity.”
...Vihannekset eivät ole ongelma. mutta ei ole olemassa biologista eikä kemiallista syytä niitten syömiselle. Esimerkiksi maksassa on kaikki mineralit ja vitamiinit, joita tarvitsemme...Entäs hedelmät...Niiden sisältämä luonnollinen sokeri , fruktoosi, on paljon vaarallisempaa kuin yksinkertainen glukoosi tai pöytäsokeri. Hedelmäsokeri on liitetty lisääntyneeseen lihavuuteen.


No jaa? Tuskin sentään kukaan on terveyttään pilannut pelkillä hedelmillä. Hedelmät kuuluu osana perinteistä välimerellistä & Japanilaista ruokavaliota, joten tuskin ne kohtuukäytettynä haitallisia on, päinvastoin. Jotenkin tuntuu, että tässä ei nyt nähdä metsää puilta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät???
ViestiLähetetty: 2008-10-28 13:47:20 
Poissa
himokarppi
himokarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-04 14:53:14
Viestit: 3807
Muakin alkoi nyt askarruttaa, että miksi marjojen syönti on ok, mutta hedelmiä vieroksutaan? Tietysti lähiruokanäkökohdat ja mahdollisesti paremmin säilyneet vitamiinit ja muut elintarpeet voivat puoltaa marjojen käyttöä, mutta ei niitä kyllä fruktoosin kannalta voi pitää juurikaan hedelmiä parempina.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät???
ViestiLähetetty: 2008-10-28 14:53:20 
Poissa
Karpihko
Karpihko
Avatar

Liittynyt: 2006-01-12 11:58:17
Viestit: 3230
no mä ainakin syön marjoja omista marjapuskista ja muita marjoja metsistä, tietääpähän suurin piirtein, mitä syö. Kotimaisia omppoja, luumuja, kirsikoita omista puista tai naapureilta. Harvemmin ostan edes kotimaisia hedelmiä kaupoista (inhottaa se vaha omenan pinnassa, se kun ei lähde edes kuumalla vedellä)
Mutta harvemmin syön ulkolaisia hedelmiä niiden korkeiden torjunta ja säilöntäainepitoisuuksien vuoksi. Ja koska en syö muuten kuin ruoka-aikoina, ei noille hedelmille edes jää tilaakaan...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät???
ViestiLähetetty: 2008-10-28 15:13:06 
Poissa
huuhaakarppi
huuhaakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-12 13:31:51
Viestit: 4865
Useimmat hedelmät ovat jalostettu mahdollisimman makeiksi ja samalla niistä on tullut 'epäkarppia' syötävää.

_________________
Ihmettelee vatsansa muotoa, joka pömppö. Vatsa palp pehmeä, rauhallinen kaljamaha.
"Herkkunsa kullakin sanos suutari kun läskiä voilla söi." Kilot-kampanja


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät???
ViestiLähetetty: 2008-10-28 15:23:53 
ipa kirjoitti:
Useimmat hedelmät ovat jalostettu mahdollisimman makeiksi ja samalla niistä on tullut 'epäkarppia' syötävää.


HÄH? Mikäs juttu tää nyt oli? Kerro lisää.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät?
ViestiLähetetty: 2008-10-28 15:43:40 
Poissa
huuhaakarppi
huuhaakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-12 13:31:51
Viestit: 4865
^Heikkilän kirjassa tämä mainittiin syyksi, miksi kannattaa jättää hedelmät syömättä. Minusta se kuulostaa loogiselta, mutta en osaa muuten sitä selvittää.
Jalostuksella ihminen on onnistunut pilaamaan monta muutakin asiaa :?

_________________
Ihmettelee vatsansa muotoa, joka pömppö. Vatsa palp pehmeä, rauhallinen kaljamaha.
"Herkkunsa kullakin sanos suutari kun läskiä voilla söi." Kilot-kampanja


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät???
ViestiLähetetty: 2008-10-28 18:11:45 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Liittynyt: 2004-05-25 08:11:35
Viestit: 4830
[quote="VierasNo jaa? Tuskin sentään kukaan on terveyttään pilannut pelkillä hedelmillä. Hedelmät kuuluu osana perinteistä välimerellistä & Japanilaista ruokavaliota, joten tuskin ne kohtuukäytettynä haitallisia on, päinvastoin. Jotenkin tuntuu, että tässä ei nyt nähdä metsää puilta.[/quote]

Nykyiset kauppalajikkeet ovat melko kaukana mistään perinteestä. Joku sitruuna saattaa tehdä poikkeuksen, mutta 1950-luvun mukaista appelsiinia ei kukaan kahdesti kaupasta kotiin kanna. Tai no ehkä joku mummo karppaaja. Mandariinissakin kuuluisi olla enemmän siemeniä, kuin kuorta ja silmistä valua ves/ri kuoriessa.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=z8tl2GSNxpo
KILO LÄSKIÄ ON ÄMPÄRILLINEN KUSTA.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät???
ViestiLähetetty: 2008-10-28 19:20:47 
karpaasi kirjoitti:
[quote="VierasNo jaa? Tuskin sentään kukaan on terveyttään pilannut pelkillä hedelmillä. Hedelmät kuuluu osana perinteistä välimerellistä & Japanilaista ruokavaliota, joten tuskin ne kohtuukäytettynä haitallisia on, päinvastoin. Jotenkin tuntuu, että tässä ei nyt nähdä metsää puilta.


Nykyiset kauppalajikkeet ovat melko kaukana mistään perinteestä. Joku sitruuna saattaa tehdä poikkeuksen, mutta 1950-luvun mukaista appelsiinia ei kukaan kahdesti kaupasta kotiin kanna. Tai no ehkä joku mummo karppaaja. Mandariinissakin kuuluisi olla enemmän siemeniä, kuin kuorta ja silmistä valua ves/ri kuoriessa.[/quote]

Jaa,jaa, onhan tuo osittain totta. Mun mielestä on kuitenkin täysin turha spekuloida asiaa tuolla tavalla. Ethän sinä pysty syömään mitään muutakaan jos lähtökohta on tuollainen. Eihän lihakaan ole enää sitä mitä se oli joskus tai maitotuotteet tai tai tai.....joten karppauksen tai virallisterveellisen terveellisyyttäkään ei voi osoittaa koska ruoka ei ole sitä mitä se joskus on ollut. Ymmärrätkö?

Toistan edelleen itseäni; tuskin kohtuullisesta hedelmien syönnistä on haittaa, päinvastoin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät?
ViestiLähetetty: 2008-10-28 19:58:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
Kannattaa vaan mennä sen mukaan miltä niiden syöminen tuntuu, esim. mulle ei sovi kovin vähähiilarinen ruokavalio ja tärkkelystä en pysty syömään joten syön hedelmiä sokerin saamiseksi.

Mun tietääkseni hedelmissä ja lihassa on vähiten ns. suojamyrkkyjä mitä löytyy vaikkapa useista kasviksista ja viljasta, siis luontaisia, en meinaa mitään niitä kasvimyrkkyjä joita ruiskutetaan niihin.

Omasta olosta voin sanoa, että olen hyvävointinen runsaalla hedelmien syönnillä ja fruktoosi tuskin on ongelma muille kuin yläkarpeille, jotka pumppaa maksansa muutenkin täyteen sokeria. Tietysti joillekin tulee sokeriongelmia hedelmistä, mutta mulla ei ole ikinä ollut mitään sokeriongelmia, joten en ala sitten myöskään vetämään jollakin 20 g hiilareita per päivä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät?
ViestiLähetetty: 2008-10-28 20:16:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-25 21:01:27
Viestit: 933
Lainaa:
Eihän lihakaan ole enää sitä mitä se oli joskus

öö ei siis toi luomulihakaan?jota kaupassa myydään :?:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät?
ViestiLähetetty: 2008-10-29 05:07:41 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14390
:roll: Ite en syö, koska kroppa ei kestä ja iskee hiilarihimot... :roll: Ennemmi marjoja kohtuullisesti, hedelmistä en ole oikei ikinä ees välittäny... :roll:

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät?
ViestiLähetetty: 2008-10-29 08:08:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Komppaan Vierasta. Sokerinsieto vaihtelee yksilöllisesti, mutta sekä marjoja että hedelmiä kannattaa syödä monipuolisesti sen verran kuin kroppa kestää. Niissä on niin paljon hyödyllisiä mm. syöpää torjuvia kasvikemiallisia yhdisteitä.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät?
ViestiLähetetty: 2008-10-29 09:41:29 
Kuinka paljon sitten mahtaa ulkomailta tuoduissa hedelmissä olla jäljellä terveellisiä aineksia. Jos ne raakoina poimitaan, niin eikö joku prosessi jää kesken silloin. Ja sen lisäksi säilöntäaineet, joilla hedelmät on käsitelty, ei varmaankaan terveellisä ole.
Minä tein viime talvena kokeen, jätin kaksi ulkolaista omenaa kulhoon pöydälle, ne kesti siinä hyvinä kolme viikkoa. Aika lailla taitaa olla "myrkkyjä" niissä.
Kotimaiset hedelmät ja marjat on ihan eri asia. Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät?
ViestiLähetetty: 2008-10-29 10:05:12 
jos on tarvetta laihtua niin sekin hedelmissä on että lisäävät nälkää varsinkin ilman rasvaa nautittuna. Tyhjään mahaan kun olen joskus esim. puolikkaan greipin nauttinut on iskenyt järkyttävä syömishimo joka ei laannu ihan helpolla, lisäksi mulla iskee kamala väsymyskin... karppauksen aikaansaama energisyys jotenkin katoaa.
Rasvaisen aterian päälle 1 hedelmäannos ei taas minulle ongelmia aiheuta, varsinki jos sen nauttii runsaan kermavaahdon kera. Kannattaa kokeilla eri määriä hedelmää ja etsiä se itselle sopiva määrä, kyllä sen omasta olosta huomaa.

Eräs lääkäri mulle muuten sanoi että 2 hedelmää / päivä on maksimiannos, muuten tulee hurjasti fruktoosia ((ei ollut ihan karppilääkäri mutta kammoksui sitä että monet ihmiset elävät nykyään pelkillä hiilareilla ja sokerikuorma nousee älyttömäksi))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät?
ViestiLähetetty: 2008-10-29 10:08:53 
Poissa
carb au lait
carb au lait

Liittynyt: 2005-11-20 19:29:08
Viestit: 16832
sittenhän on se, että toisilla hedelmät tekee käymistä..
esim. montignacilla ei suositella kuin aamupalla/riittävä aikaväli, kun hedelmät jää muutoin käymään hitaammin sulavien aineiden kanssa..
ja varmaan on tosiaan hedelmiä ja hedelmiä

_________________
viewtopic.php?f=11&t=14154


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät?
ViestiLähetetty: 2008-10-29 10:10:37 
Poissa
Karpihko
Karpihko
Avatar

Liittynyt: 2006-01-12 11:58:17
Viestit: 3230
Ei nyt ihan vakuuttava lähde, mutta
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200809 ... 0_ul.shtml

Mutta tutkimus on kuitenkin tehty :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät?
ViestiLähetetty: 2008-10-29 10:11:15 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Pitkälti olen killmisterin kanssa samoilla linjoilla, joskin tässä väitteessä:
Killmister kirjoitti:
Mun tietääkseni hedelmissä ja lihassa on vähiten ns. suojamyrkkyjä mitä löytyy vaikkapa useista kasviksista ja viljasta, siis luontaisia, en meinaa mitään niitä kasvimyrkkyjä joita ruiskutetaan niihin.

... koska listasta jäi nähdäkseni jäi kolme tuotetta väliin: munat, maitotuotteet ja maan alle piilotetut juurekset ovat kaikki lähtiään aika vähämyrkkyistä ruokaa. Ensinmainitut siksi että ne on tarkoitettu selkärankaisen ruoaksi ja jälkimmäiset sikei, että ne suojautuvat piiloutumalla eikä kemiallisilla myrkyillä. Samoin, liha varmaan tarkoittaa tuossa sekä valkuaista että muita elikon osia, varsinkin rasvaa. (Sori entisen vegesympatiseeraajan nipotus tässä, mutta tällä taustalla jo tiedän, että tehokkaan mediapyörityksen takia kaikki ei-kasvikset kuuluvat aina olevan vain ja ainoastaan lihaa, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.)

Ulkomaisia tuoreita hedelmiä välttelen niiden viljelyyn ja kuljetussäilytykseen tarvittavien uskomattomien saaste- ja myrkkymäärien takia, mutta kotimaisia syön tällä hetkellä melkein päivittäin. Ja vielä mieluummin söisin niitä työstettynä vähäsokerisemmaksi vaikkapa käymissen kautta. Ulkomaisia viinejä juon vielä, paremman puutteessa (käytetään niidenkin tuotannossa myrkkyjä, mutta kuljetus ja säilytys pulloon pakattuna tekee niistä ekologisesti ylivertaisia ulkomaisiin tuorehedelmiin verrattuna)... mutta saapa nähdä kuinka kaunan?

Mutta tuolla "vähiten haittaa sekä syöjälle että ympäristölle"-linjalla on hiljalleen käynyt niin, että suurin osa kaloreistani tulee nykyisin maitorasvasta, eläinrasvasta, maan alla kasvavista kasviksista, luomumunista, lihasta ja kotimaisista ompuista/marjoista, minkä lisäksi hivenpuolta täydentävät kotimaiset yrtit ja vihreät kasvikset. Aika lähellä allergikoille soviteltua failsafea, toisin sanoen. Toki asiaa auttaa, että makutottumuksetkin menevät tähän suuntaan.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 102 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)