Pitkälti olen killmisterin kanssa samoilla linjoilla, joskin tässä väitteessä:
Killmister kirjoitti:
Mun tietääkseni hedelmissä ja lihassa on vähiten ns. suojamyrkkyjä mitä löytyy vaikkapa useista kasviksista ja viljasta, siis luontaisia, en meinaa mitään niitä kasvimyrkkyjä joita ruiskutetaan niihin.
... koska listasta jäi nähdäkseni jäi kolme tuotetta väliin: munat, maitotuotteet ja maan alle piilotetut juurekset ovat kaikki lähtiään aika vähämyrkkyistä ruokaa. Ensinmainitut siksi että ne on tarkoitettu selkärankaisen ruoaksi ja jälkimmäiset sikei, että ne suojautuvat piiloutumalla eikä kemiallisilla myrkyillä. Samoin, liha varmaan tarkoittaa tuossa sekä valkuaista että muita elikon osia, varsinkin rasvaa.
(Sori entisen vegesympatiseeraajan nipotus tässä, mutta tällä taustalla jo tiedän, että tehokkaan mediapyörityksen takia kaikki ei-kasvikset kuuluvat aina olevan vain ja ainoastaan lihaa, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.)Ulkomaisia tuoreita hedelmiä välttelen niiden viljelyyn ja kuljetussäilytykseen tarvittavien uskomattomien saaste- ja myrkkymäärien takia, mutta kotimaisia syön tällä hetkellä melkein päivittäin. Ja vielä mieluummin söisin niitä työstettynä vähäsokerisemmaksi vaikkapa käymissen kautta. Ulkomaisia viinejä juon vielä, paremman puutteessa
(käytetään niidenkin tuotannossa myrkkyjä, mutta kuljetus ja säilytys pulloon pakattuna tekee niistä ekologisesti ylivertaisia ulkomaisiin tuorehedelmiin verrattuna)... mutta saapa nähdä kuinka kaunan?
Mutta tuolla "vähiten haittaa sekä syöjälle että ympäristölle"-linjalla on hiljalleen käynyt niin, että suurin osa kaloreistani tulee nykyisin maitorasvasta, eläinrasvasta, maan alla kasvavista kasviksista, luomumunista, lihasta ja kotimaisista ompuista/marjoista, minkä lisäksi hivenpuolta täydentävät kotimaiset yrtit ja vihreät kasvikset. Aika lähellä allergikoille soviteltua failsafea, toisin sanoen. Toki asiaa auttaa, että makutottumuksetkin menevät tähän suuntaan.
_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Tyyli täällä, kliksEi eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)