karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-20 01:49:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 718 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mikä teitä vaivaa?
ViestiLähetetty: 2014-01-15 19:28:45 
els kirjoitti:
parhaitensyöjä kirjoitti:
Tuosta sinunkaltaisillesi tarkoitetusta oppaasta vielä muutama kiintoisa pikku poiminta:

Poimi pois.
Minä käyn mieluummin normaalisokereilla, siinä missä moni LCHF-diabeetikkokin.
On paljon hauskempaa olla kunnossa ja oireettomana kuin teorisoida hulabaloota.
Ja voi olla että ehkä käytönnön lisäksi jopa tiedän hiukkasen ko taudin fysiologiasta.

Sääli, että niin moni joutuu käypähoidon uhriksi sillä saralla...

Mikäs vika tuossa Tolosen ja Raasteen oppaassa on? Lääketieteen tohtori Raastehan on karppi ja diabeetikko itsekin... :wink:

ViestiLähetetty: 2014-01-15 19:41:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voi voi ja lämmin leipä, mutta sen lämpimän leivän jätän sinulle.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-01-15 19:56:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mikäs vika tuossa Tolosen ja Raasteen oppaassa on? Lääketieteen tohtori Raastehan on karppi ja diabeetikko itsekin... :wink:

Sanotaan nyt vaikka että lähteettömissä poiminnoissasi ei ollut toistaiseksi muuta kuin sanahelinää,
joka olisi voinut olla peräisin ihan mistä veeteestä vaan.
Miksi ihmeessä tarvitsisin sellaista?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-01-15 20:11:34 
els kirjoitti:

Sanotaan nyt vaikka että lähteettömissä poiminnoissasi ei ollut toistaiseksi muuta kuin sanahelinää,
joka olisi voinut olla peräisin ihan mistä veeteestä vaan.
Miksi ihmeessä tarvitsisin sellaista?

Kyllähän mulla lähde oli, linkkikin...et vain tainnut mahtunut avaamaan sitä, kun sieltä tuli poimittua jotain kovasti vieroksumaasi :D

Eli heti tässä viestissä: viewtopic.php?f=4&t=66922&start=60#p1838519

ViestiLähetetty: 2014-01-15 21:22:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Löytyisikö sieltä mitään, mikä olisi minulle jotenkin tähdellistä ja uutta?
Ainakaan toistaiseksi lainaamasi kohdat eivät ole sellaista olleet.

En ole nähnyt liikunnan auttavan erityisen hyvin sen enempää normaalisokereihin (diabeetikoille) kuin painonpudotukseenkaan (joka sellaista kaipaa), suurista sanoista huolimatta. Tutkittu on, paljonkin; vain tulokset ovat olleet vähäisiä. Liikunnalla on sinänsä montakin hyvää puolta, mutta diabeteksen hoitoon tai painonpudotukseen se on surkean tehoton keino hyvään ruokavalioon verrattuna. Eikä se ole auttanut erityisen hyvin edes noiden ehkäisyssä lähipiirissäni.

Eikä liikunta auttanut minunkaan kuntouttamisessani. Sen teki ruokavalio ja vain se.
Mutta kerro toki, miksi suosittelit juuri Tolosta ja juuri minulle luettavaksi.
Jatketaan siitä.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 07:13:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hassu ajatus, siis että kaikkien pitäisi harrastaa kovatehoista liikuntaa voidakseen vetää sokeria mielin määrin ilman ongelmia. Entä jos haluaa liikkua ihan normaalisti?

Olihan se syksyllä hienoa, siis kun kävin ahkerammin CrossFit-treeneissä, että sai syödä ruoalla ison annoksen riisiä treenin päälle mutta ei alkanut väsyttää. Eikä muuten tullut unikaan. Ja posket hohkasivat edelleen seuraavana päivänä ja olo oli epämiellyttävä, ilmeisesti stressihormonit huipussaan?

Jooei, mieluummin harrastan liikuntaa, jolla ei ole tuollaista vaikutusta.

Kuva

ViestiLähetetty: 2014-01-16 08:18:57 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Totta kai kaikkien pitää haluta vetää sitä sokeria hullun lailla ja liikkua hulluna, kun muuten se ei oo mahdollista. Me karpit ollaan kummajaisia kun ei HALUTA syödä sokeria eikä liikkua hullun lailla. Karppaamaton ihminen kun ei voi tajuta sitä että sokeria ei vaan tee mieli enää. Ja liikuntaakin voi harrastaa vaan omaksi ilokseen eikä verenmaku suussa :D

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-01-16 08:35:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Totta kai kaikkien pitää haluta vetää sitä sokeria hullun lailla ja liikkua hulluna, kun muuten se ei oo mahdollista. Me karpit ollaan kummajaisia kun ei HALUTA syödä sokeria eikä liikkua hullun lailla. Karppaamaton ihminen kun ei voi tajuta sitä että sokeria ei vaan tee mieli enää. Ja liikuntaakin voi harrastaa vaan omaksi ilokseen eikä verenmaku suussa :D

CrossFitiäkö ei voi harrastaa omaksi ilokseen? Usea karppaava ihminen ei tunnu tajuavan sitä, että liikuntaa on mukava harrastaa ja se edistää monessa suhteessa terveyttä.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 08:52:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
No mutta eihän se nouse ja laske rajusti, jos verensokerin insuliini-glukagoni-säätelyjärjestelmä on kunnossa. Ettei sulla vain ole esidiabetes?

Milläköhän markkereilla se esidiabetes näkyisi, kun rasva-arvot ja sokeriarvot ovat erinomaiset ja karppaamaankin rupesin ihan muista kuin painosyistä? :D

Korkean glykeemisen indeksin ruuat tekevät tuon ilman esidiabetestakin, ihan terveellekin ihmiselle. Sitä vaan harvemmin huomaa jos sellaisia syö koko ajan, 'siedätyshoito' nille nimittäin tekee sen että on vähän sumussa koko ajan. Se hiilihydraattipöhnä mistä puhuttiin, muistathan?

En minä mitään väsymyksiä nimittäin huomannut silloin kun ruokavalioni oli ns. THL:n unelma (paljon täysjyväviljaa, etupäässä ruis, ei juuri lainkaan rasvoja jne) koska silloin oli pöhnä koko ajan.

Nyt vasta kun vireystaso karpatessa on muuten erinomainen ja paljon korkeampi, tuon karkkipöhnän huomaa noinkin pienistä määristä nopeita hiilihydraatteja.

Viinavertaukseen palatakseni: Jos on koko ajan pienessä huppelissa yhden drinkin vaikutus tuntuu vähemmän kuin lähes-absolutistilla joka vetää sen yhden drinkin ehkä kerran kuussa. :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 09:23:02 
miumou kirjoitti:
Olihan se syksyllä hienoa, siis kun kävin ahkerammin CrossFit-treeneissä, että sai syödä ruoalla ison annoksen riisiä treenin päälle mutta ei alkanut väsyttää. Eikä muuten tullut unikaan.

Äkikiä sitä oppii säätelemään liikunnan tehon niin, että se on kovaa muttei liian kovaa. Lieveilmiöt katoavat ja jäljelle jää vaan erinomainen vireys ja loistava terveys hyvine sokerinsietoineen ja hapeottokykyineen. Kolme kertaa viikossa kovatehoista riittää ja muina päivinä kevyehköä aerobista (ulko)liikuntaa vähintään tunti kerrallaan nautiskellen. Siitä se lähtee :smt023

ViestiLähetetty: 2014-01-16 09:23:28 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ayahuasca kirjoitti:
CrossFitiäkö ei voi harrastaa omaksi ilokseen? Usea karppaava ihminen ei tunnu tajuavan sitä, että liikuntaa on mukava harrastaa ja se edistää monessa suhteessa terveyttä.

Jos katsoo karppien liikuntaosioita, niin karppilan selvä enemmistö näyttäisi tykkäävän liikunnasta.
Kysymys kuuluu paremminkin, että pitääkö kaikkien tykätä/harrastaa punttisaleja?
Ja jos niin miksi ihmeessä?

Ja jos hikiliikunta on pakko, niin miksei pakkoharrastuksiin kuulu myös kuorolaulu, käsityöt ja ristisanat?
Kaikki ovat suunnilleen samaan tapaan terveyttä edistäviä.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 09:55:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

miumou kirjoitti:
Olihan se syksyllä hienoa, siis kun kävin ahkerammin CrossFit-treeneissä, että sai syödä ruoalla ison annoksen riisiä treenin päälle mutta ei alkanut väsyttää. Eikä muuten tullut unikaan. Ja posket hohkasivat edelleen seuraavana päivänä ja olo oli epämiellyttävä, ilmeisesti stressihormonit huipussaan?

riisistä...
jos tutkimuksiin on uskomista.
stressihormonit nousee nimenomaan runsailla proteiineilla, jota sinä harrastat, kun samalla hh on alhaiset.
sama toisinpäin stressihormonit laskee, kun hh lisätään ja proteiinin määrää lasketaan.

liikunta nostaa kyllä stressihormoneita.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 10:08:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Uskoisin kuitenkin, että kyse oli nimenomaan treenin vaikutuksesta, koska en treenien ohella syönyt proteiinia sen enempää kuin muutenkaan (eikä mulla normaalisti ole uniongelmia tai posket hohkaa punaisina paitsi jos ruokailuvälit pääsevät venymään yli kuusituntisiksi). Syömäni proden määrä on pysynyt melko vakiona monen vuoden ajan, rasva- ja hiilarisuhteet taas vaihdelleet.

No kuitenkin, koetin vaan itse sanoa ettei kaikki raskaampi liikunta välttämättä ole kaikille terveellistä. Itse olen nauttinut pitkistä kävely- tai hölkkälenkeistä sekä kahvakuula- ja kehonpainoharjoittelusta, mutta CF ei taas jostain syystä tunnu mulle sopivan lisähiilareillakaan. Paitsi jos ohjelmassa on ollut pelkkää punttitreeniä ilman hapottavia osuuksia.
Mutta se siitä, mä aion jatkossakin harrastaa sellaista mistä tulee hyvä olo, ja minkä kanssa ei tarvitse hifistellä mitä tulee syömisiin ja palautumiseen jne. Toiset taas tykkää hifistellä ja sekin on ihan ok.

Kuva

ViestiLähetetty: 2014-01-16 10:29:52 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Ayahuasca kirjoitti:

Enhän mä niin väittänyt. Moni kyllä täällä karppilassakin liikkuu paljonkin. Mähän just sanoin että ei verenmaku suussa vaan tykäten siitä mitä tekee.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-01-16 10:37:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

miumou kirjoitti:
koska en treenien ohella syönyt proteiinia sen enempää kuin muutenkaan .. Syömäni proden määrä on pysynyt melko vakiona monen vuoden ajan, rasva- ja hiilarisuhteet taas vaihdelleet.

Itse olen nauttinut pitkistä kävely- tai hölkkälenkeistä sekä kahvakuula- ja kehonpainoharjoittelusta, Toiset taas tykkää hifistellä ja sekin on ihan ok.

No kuitenkin, koetin vaan itse sanoa ettei kaikki raskaampi liikunta välttämättä ole kaikille terveellistä.

ei tarvitse edes hifistellä, kun katsoo miten paljon liikaa syöt proteiinia, syöt yli 2 1/2 kertaa liian paljon... se on vain liian paljon sinun kokoiselle ja noille liikkumisille. ja tätä on jatkunut jo vuosia... [-o<

tätä minä yritän sanoa .... tämä ei ole terveellistä.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 10:47:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Ayahuasca kirjoitti:

Enhän mä niin väittänyt. Moni kyllä täällä karppilassakin liikkuu paljonkin. Mähän just sanoin että ei verenmaku suussa vaan tykäten siitä mitä tekee.

Toisaalta aika monessa yhteydessä täällä esiintyy näkemyksiä, joissa liikunta leimataan jopa täysin turhaksi, koska se ei juuri edistä painonpudotusta. Moni kuitenkin täällä karppilassakin on huomannut liikunnan tukevan sitä, vaikka ruokavalio olisi se olennaisin juttu.

Minäkään en kannata veren maku suussa liikkumista, liikkumisen pitää olla sellaista, että siitä nauttii. Vakaasti kuitenkin uskon, että liikkumattomuus pitkän päälle ei ole ihmiselle hyväksi. Ihan vaan ajatellen kehityshistoriaamme, tuskinpa esi-isämme kivikaudella ovat kovin usein voineet valita liikkumattomuuden.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-01-16 10:56:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oulaliina kirjoitti:
Minäkään en kannata veren maku suussa liikkumista, liikkumisen pitää olla sellaista, että siitä nauttii. Vakaasti kuitenkin uskon, että liikkumattomuus pitkän päälle ei ole ihmiselle hyväksi. Ihan vaan ajatellen kehityshistoriaamme, tuskinpa esi-isämme kivikaudella ovat kovin usein voineet valita liikkumattomuuden.

Se metsästäjä-keräilijän työpäivän pituus on noin 3,5 tuntia. :D (On kuulemma nykyäänkin niillä vähillä mitä on jäljellä) Työpäivän pituus moninkertaistui maanviljelyksen myötä. Tietenkään tuo ei varmaan jakautunut tasaisesti: Kun on ajettu vaikka eläinlauma alas kalliojyrkänteeltä kaikki tekevät ensin päiväkausia hirveällä kiireellä paljon töitä että saadaan lihat savustettua ja kuivattua, sekä nahat parkittua. Mutta sitten kun on hyvät varastot, tuskin tehtiin paljon mitään vähään aikaan.

Ranskassa on se yksi laakso missä oli kivikaudella asutusta, paljon arkeologisia jäänteitä. Olosuhteet olivat niin otolliset, että luurankolöytöjen perusteella on voitu päätellä resurssien olleen erinomaiset ja työpäivän todella lyhyen. Resurssit olivat peräti niin hyvät, että syntymästään vammaiset, myöhemmin vammautuneet ja vanhukset voitiin ruokkia ja hoitaa luonnollisen eliniän lopuun asti. Kivikautinen hyvinvointivaltio siis. :D

Mutta terve ihminen jolla on metabolinen tasapaino kunnossa uskoakseni haluaa liikkua sen verran kuin juuri hänelle on tarpeen. Mutta miksi aina tarjotaan aivotonta mekaanisesti toistavaa liikuntaa, josta ainoa saatava ilo on ne mahdollisesti paranevat tulokset?

Jos valikoima olisi joku crossfit, jumppa, punttisali, hölkkä, hiinto, uinti jne. minä en liikkuisi ollenkaan. Kaipaan monimutkaista vaativaa koordinaatiota edellyttävää liikuntaa jossa ei samoja asioita tule koko ajan eteen joka treenissä, vaan liikesarjojen/tekniikoiden kirjo on niin valtava että vaihtelua piisaa. Tanssi ja budolajit, eivätkä niistäkään ne yksinkertaisemmat, ne ovat minua varten.

Ei ihme ettei huvita liikkua jos tarjotaan tylsää toistoa. Minusta itse sen liikkumisen prosessin pitää olla nautinnollinen ja innostava, tulosten tuijottaminen kun ei kiinnosta niin sitten vähääkään ja kaikenlainen kilpailu vielä vähemmän. Kävelylenkit luonnossa ovat sitten toiselta kantilta miellyttäviä, ne ovat lähes meditatiivisia, hermo lepää.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 10:56:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Arille vielä vastaus, oon kirjannut syömisiä ylös ja laskenut makroja pidempiäkin jaksoja, ja proteiinia tulee 60-100g päivässä, harvoin yli tai ali. En kyllä itse pidä vaarallisena määränä 157cm/60kg nuorelle ihmiselle, mutta joku muu saattaa tietenkin pitää...

Kuva

ViestiLähetetty: 2014-01-16 10:58:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:

Ja jos hikiliikunta on pakko, niin miksei pakkoharrastuksiin kuulu myös kuorolaulu, käsityöt ja ristisanat?
Kaikki ovat suunnilleen samaan tapaan terveyttä edistäviä.

Kuorolaulun suurin terveyshyöty taitaa liittyä sosiaalisuuteen ja musiikin tuomiin etuihin ja käsitöiden ja ristisanojen teko taas pääkopan käyttöön. Veikkaan, että vaikutukset on aika ikävät, jos ihmiseltä viedään mahdollisuus ongelmanratkaisuun ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Sosiaalista elämää ja pääkopan käyttöä onneksi pystyy toteuttamaan aika monella tapaa. Kuten liikuntaakin.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-01-16 11:03:54 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Terveyshyödyn syy voi olla sosiaalisuus tai pääkopan (eli veressä kiertävän glukoosin aktiivinen) käyttö, mutta terveyshyöty itsessään näyttää liittyvän parantuneeseen elämänlaatuun, tilastollisesti katsoen vähäisempään dementiariskiin ja niinikään tilastollisesti katsoen pitempään elinkaareen. Enemmän toki mallia Arvo Ylppö kuin teräsmies, mutta minun korviini se ei kuullosta huonolta sekään. :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 718 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00