karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-22 14:44:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 133 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 07:24:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
JOs ihan rehellisiä ollaan, niin kasvissyöjä on minusta ok, mutta vegaanit menee jo hörhöilyksi.
Mutta ei hörhöilyssäkään mitään vikaa ole, pidän uskovaisiakin hörhöinä ja silti heitä on oikein rakkaita suvussakin ja hyviä ystäviäkin.
Itse olen hörhö kun pihallani kulkee vapaana lauma eläimiä...?
Jokainen saa siis vapaasti hörhöillä.

Mutta siitä en pidä, jos joku hörhö tuomitsee minun olemisen tai elämisen tai syömisen, vetoamalla milloin mihinkin.

Jokainen voi hörhöillä hiljaa itsekseen.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 07:50:17 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-05-21 21:07:33
Viestit: 17
Vieras kirjoitti:


Viime aikojen tehoeläintuotannon tiimoilta kuvatut videot ovat saaneet minut voimaan pahoin. Jos suunta on niissä kuvatun kaltainen, niin ehkä lihan syönti vähenee ainakin omalta kohdaltani ratkaisevasti. Ahneus ja voitontavoittelu ovat lisääntyneet maataloudessa ja siihen on varmasti EU:llakin oma vaikutuksensa.


En sanoisi että ahneus, enkä että yltiöpäinen voitontavoittelu. Kustannusten, säädösten, tehokkuuden ja halvan hinnan yhteen sovittamisen vaikeus. Myös tuo kuluttajan "ahneus" ja etelänmatkarahaston kartuttaminen on osa syy, mikä ajaa viljelijät ahtaalle. Suomalaisella sialla on tutkitusti parhaat olot Euroopassa ja se on tosiasia että suurissa sikaloissa on joku eläin kipeänä aina. Hoitamatta jättäminen on tietenkin tuomittavaa.

Minkään uuden hyvinvointi-standardin perustaminenkaan ei auta. Käy kuin luomussa. Kaikki luomun kustannukset viljelijälle (kymmeniä tuhansia euroja), Lisähintaa tuotteelle prosentti-pari ja sitten kaupassa katetta 200%. Elä siinä sitten.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 08:04:31 
Ronja-Aliisa kirjoitti:
JOs ihan rehellisiä ollaan, niin kasvissyöjä on minusta ok, mutta vegaanit menee jo hörhöilyksi.
Mutta ei hörhöilyssäkään mitään vikaa ole, pidän uskovaisiakin hörhöinä ja silti heitä on oikein rakkaita suvussakin ja hyviä ystäviäkin.
Itse olen hörhö kun pihallani kulkee vapaana lauma eläimiä...?
Jokainen saa siis vapaasti hörhöillä.

Mutta siitä en pidä, jos joku hörhö tuomitsee minun olemisen tai elämisen tai syömisen, vetoamalla milloin mihinkin.

Jokainen voi hörhöillä hiljaa itsekseen.


Oletko tullut ajatelleeksi, että myös karppausta voi joku pitää hörhöilynä ja siksi sitäkin olisi noiden sinun perustelujesi mukaan syytä hörhöillä hiljaa itsekseen. Ja jos ajatuskulkua jatketaan, niin silloin asetat tämän foorumin tarpeellisuuden kyseenalaiseksi. Keskustelu kun rikkoo hiljaisuuden...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 08:57:35 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Lainaa:
Viime aikojen tehoeläintuotannon tiimoilta kuvatut videot ovat saaneet minut voimaan pahoin. Jos suunta on niissä kuvatun kaltainen, niin ehkä lihan syönti vähenee ainakin omalta kohdaltani ratkaisevasti. Ahneus ja voitontavoittelu ovat lisääntyneet maataloudessa ja siihen on varmasti EU:llakin oma vaikutuksensa.

Eikö olekion kiva, etteivät kerro, keitä ja mitä kaikkea tapetaan, riistetään ja rääkätään tehokasvituotannossa.
Lähes jatkuvasti mahaongelmia valittava tuttava-vegaani sanoi tässä äskettäin jokseenkin rehellisesti: älä kerro enempäää, muuten tähän ei jää enää mitään syötävää.

Noh, karppina on sentään melkoiset mahdolisuudet sekä valita järjellisempiä tuotanto-olosuhteita että pysyä terveenä :)
... mikä tarkoittaa uskomatonta tuskanvähennystä myös tuolla lääkekehitysten (ja lääkepäästöjen) päässä...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 09:13:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-03-08 22:36:20
Viestit: 456
Vieras kirjoitti:
Hassua, miten täälläkin tuntuu olevan pipo kireällä toisten ruokavalioiden suhteen. Karppaajan luulisi ymmärtävän kasvissyöjää, koska molemmat edustavat valtavirrasta poikkeavaa tapaa syödä. Kaiken nokittelun ja pilkkaamisen jälkeen tuntuu, ettei näin kuitenkaan ole. Ja sanokaa vain, että huumoriahan se oli! Niin koulukiusaajatkin ovat kautta aikojen puolustelleet käyttäytymistään.

Kasvissyöjiä on monenlaisia kuten karppaajiakin. Osa ei syö lihaa, mutta hyväksyy kananmunat ja maitotuotteet. Osalle kelpaa lisäksi myös kala. Osa pyrkii välttämään kaikkia eläinperäisiä tuotteita.

Toki kasvissyöjissäkin on tiukkapipoisuutta ruokavalion suhteen. Etenkin nuorissa. Mutta pääosin minulle on jäänyt sellainen kuva, että touhu on niissä joukoissa monin osin sallivampaa ja hyväksyvämpää kuin meininki täällä karppausfoorumilla. Ehkä tätäkään menoa ei pitäisi yleistää koskemaan koko karppausta?

Itse en ole kasvissyöjä. Enkä karppaajakaan. Lihan suhteen vedän rajan siihen, että lampaanlihaa en syö, en edes pääsiäisenä, koska se ei maistu hyvältä. Joku tosin muistaakseni väitti, että lampaanliha pilataan yleensä taitamattomalla teurastuksella.

Nämä tällaiset keskustelut laittavat kuitenkin miettimään asiaa. Eettinen ja moraalinen ratkaisuhan se on, syökö vai eikö syö lihaa. Jokainen joutuu syömisensä itse miettimään ja vetämään rajan johonkin sen suhteen, mitä syö ja mitä ei. Minä kunnioitan kasvissyöjiä enkä näe siinä mitään kovin väärää, vaikka en itse sellainen olekaan.

Viime aikojen tehoeläintuotannon tiimoilta kuvatut videot ovat saaneet minut voimaan pahoin. Jos suunta on niissä kuvatun kaltainen, niin ehkä lihan syönti vähenee ainakin omalta kohdaltani ratkaisevasti. Ahneus ja voitontavoittelu ovat lisääntyneet maataloudessa ja siihen on varmasti EU:llakin oma vaikutuksensa.


Kuten sanoin, ei minulla ole mitään väliä. Mutta nä jutut olikin vastaus siihen tässä ketjussa linkitettyyn juttuun, ja kai myönnät itsekin että se meni yli, jos sen luit ja olet tuota mieltä kuin yläpuolella kerroit.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 10:47:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Vieras, karppaus on monen mielestä hörhöilyä.
Siksi en sitä tuputtakkaan kellekkään.

Tämä taas on vertaistukifoorumi, eikä mikään käännytysfoorumi.

En minäkään mene vegefoorumille ylistään lihaa??
Tai helluntailaisille ylistään ateismia??

Keskusteluille on aina paikkansa ja aikansa. Tuputus on eriasia

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 11:16:40 
Elune kirjoitti:
Kuten sanoin, ei minulla ole mitään väliä. Mutta nä jutut olikin vastaus siihen tässä ketjussa linkitettyyn juttuun, ja kai myönnät itsekin että se meni yli, jos sen luit ja olet tuota mieltä kuin yläpuolella kerroit.


Jos tarkoitat sitä Jonas Konstigin juttua, niin ylihän se meni. Totta.

Luin myös sen vastineen tuohon Konstigin ylimenevään juttuun. Ja siinähän puhuttiin lähinnä moraalista. Minä olen valmis näiltä jalansijoilta myöntämään, että ihmisellä, joka ei syö lihaa, voi hyvinkin olla korkeampi moraali kuin minulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 11:28:06 
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Vieras, karppaus on monen mielestä hörhöilyä.
Siksi en sitä tuputtakkaan kellekkään.

Tämä taas on vertaistukifoorumi, eikä mikään käännytysfoorumi.

En minäkään mene vegefoorumille ylistään lihaa??
Tai helluntailaisille ylistään ateismia??

Keskusteluille on aina paikkansa ja aikansa. Tuputus on eriasia


Miksi ihmeessä sitten tuputat lampaiden teurastusta niin täällä kuin blogissasikin. Blogisi kuvia katseltuani aloin minäkin ajatella kasvissyöntiä harkinnan arvoisena vaihtoehtona.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 13:10:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-27 18:25:39
Viestit: 1060
mulla on yks vegetuttu - saattaa olla vegaanikin, kun ei ainakaan maitotuotteita käytä - välttelee myös lisäaineita. Olen yllättynyt siitä miten samoin ajatellaan monista ruoka-asioista, toki sillä on soijajuttunsa ja minulla liha, mutta luomua suositaan molemmat, ja margariiniin hänkään ei koskis tikullakaan

_________________
Monenmoista karppailusuuntausta harjoiteltu vuodesta 2005... Nyt opetellaan pikkuprinsessan äitinä oloa ja hyvä olo sen kun jatkuu Kwasniewskin tyylillä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 15:37:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-11-18 07:53:47
Viestit: 5546
Ihminen kirjoitti:
Miksi ihmeessä sitten tuputat lampaiden teurastusta niin täällä kuin blogissasikin. Blogisi kuvia katseltuani aloin minäkin ajatella kasvissyöntiä harkinnan arvoisena vaihtoehtona.


Niin, kai sinun sitten täyty alkaa kasvissyöjäksi. Kun niistä lampaista ei saa ruokaa ellei niitä ensin teurasta. Vai onko mitenkään edes teoreettisesti mahdollista syödä elävä lammas?

_________________
Infinite Diversity in Infinite Combinations.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 15:38:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ On se (kun kerran japanissa syövät eläviä kaloja) muttei taida olla tässä mikään optio?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 15:41:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-27 18:25:39
Viestit: 1060
Minusta muuten kevyttuotteiden suosijat pitää ehdottomasti lukea myös hörhökategoriaan!

Joskus särähtänyt korvaan kun em. kaltaiset immeiset ovat puhuneet "S.J:n kaltaisista erikoisesti syövistä" ja itsestään tavallisina kaikkiruokaisina. Eihän se nyt sellaista ole, jos missään ei saa olla rasvaa??? Toki tuollainen on Suomessa yleistä, muttei missään nimessä minusta ns. "tavallista kaikkiruokaisuutta".

_________________
Monenmoista karppailusuuntausta harjoiteltu vuodesta 2005... Nyt opetellaan pikkuprinsessan äitinä oloa ja hyvä olo sen kun jatkuu Kwasniewskin tyylillä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 15:50:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-27 18:25:39
Viestit: 1060
minusta on hatunnoston arvoista, että R-A syö itse kasvattua ja teurastettua lihaa. aika moni olis vegetaristi jos moiseeen joutuisi lihaa saadakseen. Paljon helpompaa ostaa vakuumipakattu epämäräinen möhkäle kaupasta ja unohtaa mistä se tulee. R.A:n elukat on sentään saaneet elää hyvän elämän. Jos joku alkaa Ronja-Aliisan blogin myötä vegetaristiksi, niin täytyy sanoa että on tainnu siihen asti ummistaa silmänsä tietyiltä elämän perustotuuksilta... kuten siltä, mistä se liha sinne vakuumipakettiin tulee. Olisin onnellinen jos se tulisi sellaisista oloista kuin R.A:n pihasta

_________________
Monenmoista karppailusuuntausta harjoiteltu vuodesta 2005... Nyt opetellaan pikkuprinsessan äitinä oloa ja hyvä olo sen kun jatkuu Kwasniewskin tyylillä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 16:06:58 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Liittynyt: 2010-10-01 08:55:55
Viestit: 1685
Joskus vuosia sitten kattelin ohjelmaa, missä söivät vuohesta tai jostain aina paloja, kun se vielä eli. Eläin oli niin arvokas, että ei ollut varaa sitä teurastaa, mutta kun mitään ruokaa ei ollut niin pakko siitä oli vähän ottaa. Kameleista syötiin pakon edessä sitä kyttyrän alla olevaa rasvaa. Tämä siis aavikkovaelluksilla, jos ei mitään muuta ollut saatavana.

_________________
Cogito ergo doleo


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 16:12:49 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
S.J. kirjoitti:
minusta on hatunnoston arvoista, että R-A syö itse kasvattua ja teurastettua lihaa. aika moni olis vegetaristi jos moiseeen joutuisi lihaa saadakseen. Paljon helpompaa ostaa vakuumipakattu epämäräinen möhkäle kaupasta ja unohtaa mistä se tulee. R.A:n elukat on sentään saaneet elää hyvän elämän. Jos joku alkaa Ronja-Aliisan blogin myötä vegetaristiksi, niin täytyy sanoa että on tainnu siihen asti ummistaa silmänsä tietyiltä elämän perustotuuksilta... kuten siltä, mistä se liha sinne vakuumipakettiin tulee. Olisin onnellinen jos se tulisi sellaisista oloista kuin R.A:n pihasta


Samaa mieltä. Mun mielestä jo pikkulapsille on hyvä opettaa, että liha on tapettua eläintä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 16:55:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-03-08 22:36:20
Viestit: 456
Uljanov kirjoitti:
S.J. kirjoitti:
minusta on hatunnoston arvoista, että R-A syö itse kasvattua ja teurastettua lihaa. aika moni olis vegetaristi jos moiseeen joutuisi lihaa saadakseen. Paljon helpompaa ostaa vakuumipakattu epämäräinen möhkäle kaupasta ja unohtaa mistä se tulee. R.A:n elukat on sentään saaneet elää hyvän elämän. Jos joku alkaa Ronja-Aliisan blogin myötä vegetaristiksi, niin täytyy sanoa että on tainnu siihen asti ummistaa silmänsä tietyiltä elämän perustotuuksilta... kuten siltä, mistä se liha sinne vakuumipakettiin tulee. Olisin onnellinen jos se tulisi sellaisista oloista kuin R.A:n pihasta


Samaa mieltä. Mun mielestä jo pikkulapsille on hyvä opettaa, että liha on tapettua eläintä.



samaa mieltä ja samaa mieltä. tosin ruokaa täytyisi arvostaa aina.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 16:59:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-03-08 22:36:20
Viestit: 456
Vieras kirjoitti:
Elune kirjoitti:
Kuten sanoin, ei minulla ole mitään väliä. Mutta nä jutut olikin vastaus siihen tässä ketjussa linkitettyyn juttuun, ja kai myönnät itsekin että se meni yli, jos sen luit ja olet tuota mieltä kuin yläpuolella kerroit.


Jos tarkoitat sitä Jonas Konstigin juttua, niin ylihän se meni. Totta.

Luin myös sen vastineen tuohon Konstigin ylimenevään juttuun. Ja siinähän puhuttiin lähinnä moraalista. Minä olen valmis näiltä jalansijoilta myöntämään, että ihmisellä, joka ei syö lihaa, voi hyvinkin olla korkeampi moraali kuin minulla.


Tarkoitin tuota itku-vastinetta, joskin Konstigin juttukin (muistaakseni) oli hiukan ilkeän sävyinen.

Enkä tiedä mitä tekemistä moraalilla on lihan syönnin kanssa, jokaisella on ja tulee olla oikeus syödä lajityypillistä ruokaa. On eri asia onko kaikille siihen mahdollisuutta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 17:04:53 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Onkimisharrastus on oivallinen tapa totuttaa ihmislapsi elämän perusasioihin.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 17:09:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-03-08 22:36:20
Viestit: 456
Mirka kirjoitti:
Onkimisharrastus on oivallinen tapa totuttaa ihmislapsi elämän perusasioihin.


asiasta kukkaruukkuun, on aivan hirveää millaista ylisuojelua nykyään lapsien kasvatuksessa näkee. Kuinkohan moni nykyään edes viittii laskea lastaan metsään leikkimään tai vaivautuu lastensa kanssa ongellle? Itse olen aina metsässä leikkinyt, enkä voisi ajatellakaan että lapsi opettelisi maailmaa Wiin kautta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-04 17:11:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
els kirjoitti:
Lainaa:
Viime aikojen tehoeläintuotannon tiimoilta kuvatut videot ovat saaneet minut voimaan pahoin. Jos suunta on niissä kuvatun kaltainen, niin ehkä lihan syönti vähenee ainakin omalta kohdaltani ratkaisevasti. Ahneus ja voitontavoittelu ovat lisääntyneet maataloudessa ja siihen on varmasti EU:llakin oma vaikutuksensa.

Eikö olekion kiva, etteivät kerro, keitä ja mitä kaikkea tapetaan, riistetään ja rääkätään tehokasvituotannossa.
Lähes jatkuvasti mahaongelmia valittava tuttava-vegaani sanoi tässä äskettäin jokseenkin rehellisesti: älä kerro enempäää, muuten tähän ei jää enää mitään syötävää.

Noh, karppina on sentään melkoiset mahdolisuudet sekä valita järjellisempiä tuotanto-olosuhteita että pysyä terveenä :)
... mikä tarkoittaa uskomatonta tuskanvähennystä myös tuolla lääkekehitysten (ja lääkepäästöjen) päässä...


Ja sitten kun on lakannut uskomasta tyhjästä kasvaviin kivoihin kasveihin, jotka kiltit metsäneläimet ja hyönteiset huomaavaisesti jättävät ihmisten suihin korjattaviksi, voi vielä ravintokiertolähituotannon sijasta alkaa suosia valoravintoa, ei varmasti satuta ketään, itse tosin pääsee äkkiä seuraavalle levelille. Tuttavapiiristä löytyy näitä uskossa vahvoja.

Mut saa madot syödä heti kun sielu on nenästä lentänyt aurinkoon :) madot herättää melkein enemmän myötätuntoa kuin kalat onkipuuhissa.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 133 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)