karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-09 08:21:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 116 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: BED ja bulimia
ViestiLähetetty: 2011-10-04 11:49:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

haluan vielä sanoa, että itellä on taustalla Bulimiaa ja BED-tyyppistä oireilua, puolet elämästä.
Onneksi on karppaus :smt049

ViestiLähetetty: 2011-10-04 23:29:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

mun kohalla bed on vaan pahentunut karppauksen myötä.. vedän juustoa helposti paketin kerralla eikä ole mikään ongelma syödä niitä kanankoipia pahaan oloon asti. ahmiminen ei kohdistu herkkuihin vaan kaikkeen mitä löytyy - herkkusieniä suoraan purkista, kaikki kasvikset (myös pakastimesta), voita suoraan paketista... maitorahkaa tai turkkilaista jogurttia en voi edes kuvitella ostavani. jos en muuta keksi sotken kaakaojauhetta, makeutusainetta ja kananmunia sekaisin että saan kaakaojauheen syötävään muotoon.. viimeyönä oli ensimmäinen kerta kun oksensin (tuli niin paha olo etten saanut unta) ja juuri nimenomaan tuota kaakaomössöä..
tosin sinä aikana mitä olen karpannut olen kyllä henkisellä puolella kokenut ihan liikaa liian pienen ajan sisällä... sellaisia asioita joita kenenkään ei tarvitsisi koskaan kokea ja joiden sulatteluun menee koko loppuelämä..
viimeinen viikko on ollut todella paha. olen pyöristynyt viikossa niin paljon että vaatteita vaihtaessa katson seiniä tai kattoa etten näkisi itseäni.. ahmimiskohtaukset ovat olleet niin pahoja etten ole voinut hengittää tai liikkua kunnolla..

ViestiLähetetty: 2011-12-20 12:20:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

rose hip kirjoitti:
mun kohalla bed on vaan pahentunut karppauksen myötä.. vedän juustoa helposti paketin kerralla eikä ole mikään ongelma syödä niitä kanankoipia pahaan oloon asti. ahmiminen ei kohdistu herkkuihin vaan kaikkeen mitä löytyy - herkkusieniä suoraan purkista, kaikki kasvikset (myös pakastimesta), voita suoraan paketista... maitorahkaa tai turkkilaista jogurttia en voi edes kuvitella ostavani. jos en muuta keksi sotken kaakaojauhetta, makeutusainetta ja kananmunia sekaisin että saan kaakaojauheen syötävään muotoon.. viimeyönä oli ensimmäinen kerta kun oksensin (tuli niin paha olo etten saanut unta) ja juuri nimenomaan tuota kaakaomössöä..
tosin sinä aikana mitä olen karpannut olen kyllä henkisellä puolella kokenut ihan liikaa liian pienen ajan sisällä... sellaisia asioita joita kenenkään ei tarvitsisi koskaan kokea ja joiden sulatteluun menee koko loppuelämä..
viimeinen viikko on ollut todella paha. olen pyöristynyt viikossa niin paljon että vaatteita vaihtaessa katson seiniä tai kattoa etten näkisi itseäni.. ahmimiskohtaukset ovat olleet niin pahoja etten ole voinut hengittää tai liikkua kunnolla..

Tässä vaiheessa kannattaisi varmaan turvautua ammattilaisen apuun. Nuo ahmimiskohtaukset kuulostavat melkein itsetuhoisilta. Toivottavasti saat itsesi kuntoon :smt056

Ensimmäisestä iHerb tilauksesta - 5$ koodilla EQU254

ViestiLähetetty: 2012-05-27 14:45:57 
Poissa
sintti
sintti

Mulla jo vuosikausien ajan ollut syömishäiriö, ednos, eli sekamuotoinen. Välillä ortorektisia kausia, välillä anorektisia ja välillä bulimisia. Joskus todella nuorena ollut myös bed-tyyppistä oireilua, joka jäi pois siinä vaiheessa kun lihomisen pelko kasvoi riittävän suureksi.

Olenkin kokenut, että karppauksesta on ollut apua ainakin mulle, kun ei sokeria syö, ei tule varsinaisia himojakaan. Kroppa saa tarpeeksi energiaa, ravintoaineita jne. eikä siksi aliravitsemus pakota ahmimaan. Huomaa kyllä heti jos ottaa pienenkään määrän, esim. yhden suklaapalan, sokeria, päässä napsahtaa ja kaapit tyhjenee sitä vauhtia että huhhuh.. :cry:

Tavallaan hiilareiden rajoittamisesta saattaisi olla hyötyä muillekkin syömishäiriöistä kärsiville, varsinkin jos ne ahminnat/ruokahimot kohdistuu useimmiten hiilarimössöön (niinkuin tuntuu suurimmalla osalla olevan). Itsellä kun oon huomannut sen, että varmaan 2/3 kerroista kun sorrun bulimiamaailmaan, syy on nk. fyysinen, ei niinkään henkinen. Eli on tullut syötyä vääränlaista ruokaa, ja kyseessä ei tarvitse olla edes mikään herkku vaan esim. täysjyväleipä/-pasta, puuro tms. useimmiten laukaisee tällaisen kohtauksen. Parhaiten pystyn ennaltaehkäisemään näitä sh-kohtauksia syömällä todella karpisti, mutta syömishäiriöinen kun olen, joudun rajoittamaan ruokamäärää ehkä liikaakin, sillä "liian paljon" ruokaa omalla mittapuulla ja tuleekin se psykologinen puoli sitten kuvioihin --> söin paljon --> lihon --> oksentamaan/paastoamaan/himoliikkumaan.

Varmasti bulimiasta ja bedistä kärsivien kannattaisi ainakin kokeilla hiilareiden rajoittamista, useimmille se ei ainakaan pahaa tee...

ViestiLähetetty: 2012-05-28 14:06:15 
Poissa
apina
apina

Shimmer kirjoitti:
olla edes mikään herkku vaan esim. täysjyväleipä/-pasta, puuro tms. useimmiten laukaisee tällaisen kohtauksen.

Leipäpastapuuro, murosokeriherkku? Niitähän on pakko mättää kylläisyyteen asti just? Ettekö te tarkkaile syömistenne vaikutuksia?
Ei ole tarkoitus olla jyrkkä, mutta pakkohan on jossain vaiheessa herättää itsensä ymmätämään syy-yhteydet?

Lievennykseksi, toiset on hiilariherkkiä, toiset rasvaherkkiä! :mrgreen: Eiku geneettiset periytyvyydet toki vaikuttaa, MUTTA!
KAIKKI tarvitsevat kuitenkin aika pienten rajojen sisällä SAMOJA alkuaineita? Kun bakteeristo on totutettu puuroon, se haluaa sitä. Toivottavasti joku tarttuu tähän, en ole lukenut koko ketjua, enkä kirjoja aiheesta jne. tms.
Tämä ei ole rakettitiedettä, jokainen voi opetella, erehtyä, ja oppia ihan ite.
Sori huuto, taistelutanner. Väsyttää.

(moille muutama olut sillointällöin tekee hyvää, älysolut ja bakteerit innostuu...!) :D

lis. Oli tarkoitus sanoa - Eikö juuri leipä ja puuro (mulle aina reilulla voisilmällä kiitos) ole niitä 'herkkuja'. Maissilastut täysmaidolla (rasvattomalla...) ja sokerikuorrutuksella, paahtoleipä voilla ja meetwurstilla... Ja niin edelleen.

lis. Kohtuullisen paljon kuluttavana nuorena miehenä pystyy syömään paljon, asetuttua on pakko keskittyä pikkasen syömisten laatuun. Miksi tämä ei pätisi (laiskoihin sohvaperunoihin...) naisiin myös?
EN lähde psykologisoimaan.
Tulipahan huudeltua, moi.

ViestiLähetetty: 2012-05-30 11:05:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

moilla tais mennä vähän aiheen vierestä? :D

Eniveis, ajattelin tulla ilmoittamaan että en ole ihan yhtä pahassa jamassa kuin viimeisten kirjoittelujen aikoihin. Nojoo, eilen taisin syödä illalla huvikseni muutama sataa grammaa arkijuustoa, ja joo tais mennä puol kiloa rahkaa ja vadelmia ja... Mutta enää en ole sentää syönyt herkkusieniä suoraan purkista ! Hyvä minä.. Mikä noissa illoissa nykyisin on, kun silloin tekis hirveesti miel syödä kaikkea? Vaikka ei ole yhtään nälkä niin löytää itsensä jääkaapilta? Vaikka päivällä söis miten paljon vaan niin silti tekee illalla mieli istua alas ja alkaa syömään. Olen miettinyt asiaa viime syksystä asti, ja nyt olen tullut siihen tulokseen, että se johtuu ihan vain yksinäisyydestä. Eli ehkä tilanne helpottaa, kun reilun kuukauden päästä ei enää tarvitse asua yksin?

ViestiLähetetty: 2012-05-30 13:14:38 
rose hip kirjoitti:

Mikä noissa illoissa nykyisin on, kun silloin tekis hirveesti miel syödä kaikkea? Vaikka ei ole yhtään nälkä niin löytää itsensä jääkaapilta? Vaikka päivällä söis miten paljon vaan niin silti tekee illalla mieli istua alas ja alkaa syömään.

Se on opittu tapa, harrastuksen korvike tjms. Kokeile jotain vaihtoehtoista toimintaa iltaisin kun rupeaa himottamaan, vaikka kovatehoista lenkkeilyä, rankkaa masturbointia tjms.

ViestiLähetetty: 2012-05-30 22:16:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

no sitte pitäis juosta ympäriinsä siihenasti että nukahtaa kadulle..

ViestiLähetetty: 2012-05-31 07:40:52 
rose hip kirjoitti:
no sitte pitäis juosta ympäriinsä siihenasti että nukahtaa kadulle..

No ei välttämättä. Noi ehdottamani iltasyömisen korviketoiminnot voivat hyvinkin väsyttää kehon ja ladata sen niin täyteen endorfiineja, että vaivut ajoissa syvään uneen, raukeana ja hymy suupielillä.

ViestiLähetetty: 2012-05-31 10:54:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

kohta 3 vuotta syömishäiriöistä kärsineenä (suuntaan ja toiseen) voin kertoa että ei se mene ihan niin..

ViestiLähetetty: 2012-05-31 11:10:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä tunnistan itseni tuosta yksinäisyyteen syömisestä! Mulla jotenkin jo se, että havahduin itse huomaamaan, että tyhjiötähän tässä täytellään pitkinä talvi-iltoina, on auttanut syömiskäyttäytymisen kanssa. Siis todella, se että myönnän itselleni, että syön tylsyyteen, on jo saanut muutaman palasen paikoilleen. Eihän se syöminen sitä tylsyyttä mihinkään vie, turruttaa vaan vähäks aikaa.

ViestiLähetetty: 2012-05-31 14:08:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Näinhän se on. Täysi maha on melkein kuin lämmin halaus sisältä päin..

ViestiLähetetty: 2012-05-31 14:10:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

rose hip kirjoitti:
Näinhän se on. Täysi maha on melkein kuin lämmin halaus sisältä päin..

Tai täysi suu. Niin ei oo tylsää kun suu käy :roll:

ViestiLähetetty: 2012-06-01 07:13:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aikkuli kirjoitti:
Mutt:a BEDistä (ahmii vaan, eikä oksenna) luulisi toipuvan hiilarittomalla ruokavaliolla.

Ei toivu.

ViestiLähetetty: 2012-06-01 07:26:06 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Toipuu. Ja vielä paremmin, jos syö illan viimeisen aterian miten itselle sopii, esim. 19:00 ja sen jälkeen on syömättä 12 - 16 tuntia. Kuulostaa vaikealta, muttei ole.

Elämä on paljon hauskenpaa, kun sitä jääkaappia ja kuivamuonakaappia ei tarvitse kokoajan tarkistella. Sinä aikana kun syö, noin 8 tuntia, syö kunnolla ja terveellisesti itsensä kylläiseksi,

Ihminen pääsee eroon tupakasta ja monesta muusta itselle vahingollisesta käyttäytymisestä, miksei siis syömishäiriöstä. Mutta itse se on tehtävä, edes terapeutti ei sitä voi toisen puolesta tehdä, eikä ihmepilleriä ole!

Kysymys on vastuun ottamisesta omasta elämästä, oman itsen kokemisesta arvokkaana.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2012-06-01 07:28:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hiilariton ruokavalio tuskin on suositeltava pidemmän päälle? Eikä vhh tosiaan estä ahmimista. Kinkkua ja juustoakin voi ylensyödä. Psyykkisen/sosiaalisen syyn tunnistaminen ja tunnustaminen voi auttaa, kuten ev totesi.

ViestiLähetetty: 2012-06-01 08:52:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Todellakin juustoa voi ylensyödä, terveisin kokonainen arkijuusto kimpale 2 päivässä..

ViestiLähetetty: 2012-06-01 11:07:33 
Poissa
Hupsukarppi
Hupsukarppi

Minä toivuin todella pahasta ahmimishäiriöstä vhh:n avulla.Nyt 11 kk mennyt ilman yhtään ahmimis kohtausta ja ennen niitä oli ainakin yksi tosi paha kerran joka viikossa,yleensä useemmin.Voin sanoa että omalla kohdallani vhh ruokavalion löytäminen oli lottovoittoa isompi juttu :smt049

ViestiLähetetty: 2012-06-01 11:50:33 
MarjoL kirjoitti:
Minä toivuin todella pahasta ahmimishäiriöstä vhh:n avulla.Nyt 11 kk mennyt ilman yhtään ahmimis kohtausta ja ennen niitä oli ainakin yksi tosi paha kerran joka viikossa,yleensä useemmin.Voin sanoa että omalla kohdallani vhh ruokavalion löytäminen oli lottovoittoa isompi juttu :smt049

Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy.

ViestiLähetetty: 2012-06-01 16:43:52 
Poissa
apina
apina

Niinpä kirjoitti:
MarjoL kirjoitti:

Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy.

Ojentautuminen?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 116 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00