^^ Fruktoosi (eli sokeri) on älyttömän iso ongelma kaikkialla, missä (laitos)ruoka kuuluu (laitos)palveluun.
Sitä ei tarvitse nähdä, jos piiloutuu omaan norsunluutorniinsa, muttei silmien sulkeminen poista ongelmaa.
Sinun tai minun kaltaiset itsemaksavat työpaikkaruokailijat voivat yleensä täydentää sapuskaansa myös muualla
- ja kivuttomasti jättää laitoskeittiön huippugurmeet vaikka kokonaan väliin (kuten meillä tehdään).
Eikä prodea tule koskaan olemaan varaa laittaa opiskelijoille haluamiasi määriä, sen hinnan vuoksi.
Joten rasvarajoituksilla sapuska on tärkkelystä ja sokeria, koska muualta ei kaloreita tipu. Fakta mikä fakta.
Sinä selviät - niin kauan kun pysyt terveenä, lapsettomana ja riittävän nuorena/käyttökelpoisena työelämään. Ja pidät silmät kiinni.
Kuusessa ollaan niin kauan kun sokeria ei kielletä eikä prodeminimejä anneta, mutta rasvat rajoitetaan minimiin.
Muuten kyykytetään kaikkia päivähoidettavia lapsia, peruskoululaisia, varusmiehiä ja senioreita. Ja tietysti sairaita, ikään katsomatta.
Kuten nyt tehdään, kansanterveydesta huolehtivien asiantuntijoidemme siunaamilla nykyisillä laitosruokaohjeilla.
Ps, enkä ymmärrä logiikkaasi siinä mikä loppuisi runsasrasvaisella kesken.
Kalliilla runsasprodeisella lihasliha saattaisi loppuakin, mutta kun teuraissa on rasvaa, paljon, ja kun se menee nyt isolta osalta hukkaan. Toistan, hukkaan.
Rasvat syömällä (ovat hemmetin maukkaita, kun niihin oppii) koko kansa ruokittaisiin sekä terveemmäksi että halvemmalla.
Ei ihme, että juuri sillä saadaan maku kohdalleen myös Euroopan parhaissa keittiöissä, ranskalainen mukaan lukien.
Mikäs se niiden huippujuttu olikaan? Vasikanpötsi? Vaiko vain luuydintä, rasvaraakamakkaroita, haisujuustoja...
Ehkä rasva ei pidä sinulla nälkää, mutta meidän neljän (anteeksi, viiden) hengen otoksessamme sen vaikutus nälänhallintaan on hulppean hieno.
Niin etten menisi myöskään sinuna väittämään N=1 ryhmällä kovin paljoa. Etkös juuri sinä ollut niitä(kin) vastaan?
Tai ehkä uskot jatkuvan nimenvaihdon karppilan riitapalstalla lisäävän ryhmäkokoa? Ehkä se toimiikin. Mutta vain virtuaalitodellisuudessa, ei IRL

Nimmarilla "laardia, sikanautaa, hanhenrasvaa, naudanpotkaa, karitsantalia jos toki voitakin käyttävä ex-kroonikko"
Niin, siinä määrin mitä laitoksissa tarjotaan mehuja, limsoja ja karamelleja, fruktoosi on ongelma.
Rasvan lisäys määräänsä enempää proteiinin puuttuessa ei ole yhtään tärkkelysruoka-aineita ravintorikkaampi tapa täydentää laitosruokaa – joskin muuten se olisi mun puolestani ok, jostainhan se energia on saatava ravintoainerikkaiden ruokien (ml välttämättömät rasvat) lisäksi (turha siis yrittää laittaa mielipiteitä minun suuhuni, minä en mielestäni ole tekemässä laitosruokasuosituksia).
Noin muuten, ei-karpatessa on hyvin tiedetty eli tutkittu juttu, ettei rasvan lisääminen pidä nälkää energiapitoisuuteensa nähden. Ei yhtään paremmin kuin vaikka tärkkelys. Yksilöllisin eroin, ja ruoan muodosta ja koostumuksesta riippuen itsestään selvästi. En vaan oikeen tykkää tuommosesta yhden totuuden linjasta ”vain karppaamalla pysyt terveenä”. Se, että sinä olet parantunut on hieno juttu ja kertoo kai siitä, että sun geeneilles (ja makuus) runsasrasvaisuus sopii.
Ruhon ja rasvaosien käyttäminen elukasta on totta puhuen ihan ok ekologisessa mielessä, jos maistuu – mutta hukkaan ne osat eivät sentään onneksi mene. Sen sijaan maidon tuotannon kysyntä tulee todellakin lisääntymään, jos pelkkä täysrasva kelpaa kaikille. Tai sitte vaan ollaan ilman voita ja kermaa.
(on täällä varmaan ainaki kaks meitä vieraita, kun suurin osa ei oo mun tekstii)