karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 20:21:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 133 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lihan ilot
ViestiLähetetty: 2012-03-03 07:01:53 
Ipumaksi kirjoitti:
Raato kelpaa ja hienointahan olis tappaa itse :twisted:

Väärin. Vasta tappamisen jälkeen seuraa se "hienoin" osuus, jossa vaaditaan luonnetta. Nahka pitää nylkeä, ottaa suolet pois, irrotella pää ja jalat, paloitella itse ruho... Aika monella lihansyönti jää siihen, jos tämän joutuu tekemään itse. Uhoaminen on helppoa, mutta tuota kaikkea tehdessä useammallakin tulevat aamuiset karppiaterian tähteet nurmikolle. Jos minä joutuisin tappamisen ja jatkotoimenpiteet itse tekemään, niin minulta jäisi lihansyönti siihen.

Se on tietysti jokaiselle omantunnon ja oman tunnon asia, onko eläimen tappaminen käytännössä, miten helppoa ja "hienoa". Jotkut kokevat, että eläimen hengen ottaminen jää tunnolle siinä kuin ihmisenkin tappaminen. Nämä eivät ole helppoja asioita, ja niitä olisi hyvä jokaisen joskus miettiä omalta kohdaltaan.

ViestiLähetetty: 2012-03-03 07:47:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voin ihan kokemuksesta kertoa, että tappaminen on kaikista helpointa eläinten kasvatuksessa.

Raskainta on se ainainen ruokinta ja paskanluominen. Sairaanakin, kun kukaan muu ei sitä tee.

Joten ihan turha täällä hurskastella jostain tappamisesta. Jos kaupasta ei vakuumilihaa saatais ja nälkä tulis, niin me taantuisimme hyvin äkkiä kotitarvekanoihin ja lampaisiin. Jokaisen perheestä löytyisi se joka osaisi sitä pyssyä käyttää.
Ja jos samalla se soijaa rahtaava vehekkin jäisi tulematta, niin aika äkkiä alkais vegaaneillakin tukka tippua siihen malliin, että jos ei härkäpapu kasva omilla mailla, niin naapurin lammas alkaisi näyttään hyvältä :lol:

Tappaminen on kuulkaas yhden hetken hetki ja se on ohi. Helpompaa kuin synnytys.

Alkaa jo naurattaa kun vegaanit heittää aina tuon TAPA ITSE.

Jos joku haluaa tehdä sen itse, että saa luvan syödä lihaa, niin tervetuloa meille huhti-toukokuun vaihteessa, kun teurastan isoimmat karitsat.
Opetan sen kädestäpitäen. Voin luvata, että siinä ei kauaa mene. Ja on helpompaa kuin patalapun teko.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2012-03-03 08:12:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Ja jos samalla se soijaa rahtaava vehekkin jäisi tulematta, niin aika äkkiä alkais vegaaneillakin tukka tippua siihen malliin, että jos ei härkäpapu kasva omilla mailla, niin naapurin lammas alkaisi näyttään hyvältä :lol:

Joutui repeämään tälle! :lol:

Kuinkahan moni vegaani kasvattaa itse ruokansa?

.

ViestiLähetetty: 2012-03-03 09:00:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jojoko kirjoitti:
Lainaa:

No niimpä!!?? :lol:
Voiko olla vege jos ei itse käännä sitä maata ja samalla tapa vahingossa monta kastematoa!!??
Tai hävitä kasvilta ne tuholaiset!??
Jos ei sitä kärsimystä joudu kokemaan; Kuulemaan kaalimadon kauhun kiljahdukset kantapään alla tai kaljasta juopuneen etanan örinän, niin ansaitseeko olla Vegaani!??

ViestiLähetetty: 2012-03-03 09:06:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: =D> =D> =D>

ViestiLähetetty: 2012-03-03 09:15:38 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

RA :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: =D> =D> =D>

ViestiLähetetty: 2012-03-03 09:25:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

R-A, sä olet ihan mahoton! =D>

.

ViestiLähetetty: 2012-03-03 09:42:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
jojoko kirjoitti:
Lainaa:

No niimpä!!?? :lol:
Voiko olla vege jos ei itse käännä sitä maata ja samalla tapa vahingossa monta kastematoa!!??
Tai hävitä kasvilta ne tuholaiset!??
Jos ei sitä kärsimystä joudu kokemaan; Kuulemaan kaalimadon kauhun kiljahdukset kantapään alla tai kaljasta juopuneen etanan örinän, niin ansaitseeko olla Vegaani!??

:lol: :lol: :lol:

just tätä. Eikä sekään riitä, nimittäin myös kasvikset ovat eläviä. jos syöt kasviksia, tulet valitettavasti silti tappamaan jonkin elävän. Ihmeellistä että tietyt elävät asiat saavat korkeamman arvon kasvissyöjien mielessä kuin toiset. Tuohan on epätasa-arvoa!!!

ViestiLähetetty: 2012-03-03 10:01:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Raadonsyöjä kirjoitti:
Elune kirjoitti:
Enpäs tarkottanutkaan tuolla luonnon toimimisella ihan sitä, että jokaisen pitäisi tappaa oma ruokansa, vaan ihan yleensä. Ja on mussa sen verran naista etten nälkään kuolis jos se siitä tappamisesta kiinni olis. Siitäkin huolimatta että rakastan eläimiä.

Siis mitä oikeastaan tarkoitit sillä luonnon toimimisella "yleensä"? Voisitko vähän tarkentaa?

Tarkoitin laajoja kokonaisuuksia, kuten ekologia, evoluutiobiologia ja biogeografia. Aiheesta on kirjoitettu monia pitkiä ja hyviä kirjoja, jos kiinnostaa.

ViestiLähetetty: 2012-03-03 10:12:03 
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Jos joku haluaa tehdä sen itse, että saa luvan syödä lihaa, niin tervetuloa meille huhti-toukokuun vaihteessa, kun teurastan isoimmat karitsat.
Opetan sen kädestäpitäen. Voin luvata, että siinä ei kauaa mene. Ja on helpompaa kuin patalapun teko.

Tulen. Ja otan kameran mukaan. Anna osoite.

ViestiLähetetty: 2012-03-03 10:55:22 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Raadonsyöjä kirjoitti:
Ipumaksi kirjoitti:
Raato kelpaa ja hienointahan olis tappaa itse :twisted:

Väärin. Vasta tappamisen jälkeen seuraa se "hienoin" osuus, jossa vaaditaan luonnetta. Nahka pitää nylkeä, ottaa suolet pois, irrotella pää ja jalat, paloitella itse ruho... Aika monella lihansyönti jää siihen, jos tämän joutuu tekemään itse. Uhoaminen on helppoa, mutta tuota kaikkea tehdessä useammallakin tulevat aamuiset karppiaterian tähteet nurmikolle. Jos minä joutuisin tappamisen ja jatkotoimenpiteet itse tekemään, niin minulta jäisi lihansyönti siihen.

Se on tietysti jokaiselle omantunnon ja oman tunnon asia, onko eläimen tappaminen käytännössä, miten helppoa ja "hienoa". Jotkut kokevat, että eläimen hengen ottaminen jää tunnolle siinä kuin ihmisenkin tappaminen. Nämä eivät ole helppoja asioita, ja niitä olisi hyvä jokaisen joskus miettiä omalta kohdaltaan.

Olen nähnyt hirven ja kalkkunan suolistamisen - en valitettavasti muuten päässyt osalliseksi. Ei tullut tähteitä nurmikolle :lol: Tosin olin melko lapsi tuolloin enkä ajatellut ehkä niin paljon? Silloin se oli vain ruuan tekoa.

ViestiLähetetty: 2012-03-03 11:55:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Aah :cry: Tää tekee mullekin jo pahaa, kun on niin paljon kastematoja tms että livettää. Käännänkin maan aina kihvelillä eli hangolla, että tulen ehkä keihästäneeksi vähemmän niitä ihania matoja. Ja käännän niin vähän kuin voin, luotan noihin ystäviin, että ne muokkaa maani =D> :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2012-03-03 12:02:25 
Emilie kirjoitti:
Aah :cry: Tää tekee mullekin jo pahaa, kun on niin paljon kastematoja tms että livettää. Käännänkin maan aina kihvelillä eli hangolla, että tulen ehkä keihästäneeksi vähemmän niitä ihania matoja. Ja käännän niin vähän kuin voin, luotan noihin ystäviin, että ne muokkaa maani =D> :mrgreen:

Pääset kyllä tutustumaan niihin matoihin pian lähemmin. Ne muistavat.

ViestiLähetetty: 2012-03-03 12:41:29 
Elune kirjoitti:
just tätä. Eikä sekään riitä, nimittäin myös kasvikset ovat eläviä. jos syöt kasviksia, tulet valitettavasti silti tappamaan jonkin elävän. Ihmeellistä että tietyt elävät asiat saavat korkeamman arvon kasvissyöjien mielessä kuin toiset. Tuohan on epätasa-arvoa!!!

Jos karppaussosialismin mukaan kaikki elävä on tasa-arvoista, niin silloinhan ei haittaa, vaikka padassa porisevilla lihoilla olisi kengät jalassa. (Enkä nyt puhu hevosista!)

ViestiLähetetty: 2012-03-03 13:16:43 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Karl Barks kirjoitti:
Elune kirjoitti:

Jos karppaussosialismin mukaan kaikki elävä on tasa-arvoista, niin silloinhan ei haittaa, vaikka padassa porisevilla lihoilla olisi kengät jalassa. (Enkä nyt puhu hevosista!)

:smt005

ViestiLähetetty: 2012-03-03 16:52:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Karl Barks kirjoitti:
Elune kirjoitti:

No jos nuo kastemadot sitten on ihan ok ja vähemmän arvokkaita eliöitä, niin siinä on mahottoman hyvä sauma vegeille täydentää ruokavaliotaan eläinperäisellä ravinnolla. Olikos se erilaiset kuoriaiset kanssa kuulemma mitä optimaalisinta ravintoa ihmiselle, jos niitä pystyy eettisistä syistä syömään paremmin kuin toisia nisäkkäitä tai lintuja. Ja niissähän ei kierrä veri, niin mikä ettei?

ViestiLähetetty: 2012-03-03 17:04:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

http://www.youtube.com/watch?v=6D9vAItORgE&ob=av2e

ViestiLähetetty: 2012-03-03 18:19:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elune, minun tuntemat vegaanit ei syö edes simpukoita koska ne ovat eläviä olentoja.

Eli jos vegaani ei syö simpukkaa, niin miten se todellakaan kasvattaa itse ruokansa, koska siinä joutuu monen muun elävän olennon silloin tuhoamaan.

Kaikista parasta kun hankkisivat energiansa auringosta ;)

(ps en mitenkään vastusta vegaaniutta muissa kuin itsessäni ;) Tää on kaikki huumorismielellä ;) )

ViestiLähetetty: 2012-03-03 18:30:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

R-A juu huumorilla minäkin näitä ehdotuksia heitän.

Mutta muuten puoli tosissani. Minulle on aivan sama syökö joku lihaa vai ei. Mutta jos siitä kärsii ja luulee pelastavansa maailman niin se on lähinnä surullista.

ViestiLähetetty: 2012-03-03 22:26:16 
Hassua, miten täälläkin tuntuu olevan pipo kireällä toisten ruokavalioiden suhteen. Karppaajan luulisi ymmärtävän kasvissyöjää, koska molemmat edustavat valtavirrasta poikkeavaa tapaa syödä. Kaiken nokittelun ja pilkkaamisen jälkeen tuntuu, ettei näin kuitenkaan ole. Ja sanokaa vain, että huumoriahan se oli! Niin koulukiusaajatkin ovat kautta aikojen puolustelleet käyttäytymistään.

Kasvissyöjiä on monenlaisia kuten karppaajiakin. Osa ei syö lihaa, mutta hyväksyy kananmunat ja maitotuotteet. Osalle kelpaa lisäksi myös kala. Osa pyrkii välttämään kaikkia eläinperäisiä tuotteita.

Toki kasvissyöjissäkin on tiukkapipoisuutta ruokavalion suhteen. Etenkin nuorissa. Mutta pääosin minulle on jäänyt sellainen kuva, että touhu on niissä joukoissa monin osin sallivampaa ja hyväksyvämpää kuin meininki täällä karppausfoorumilla. Ehkä tätäkään menoa ei pitäisi yleistää koskemaan koko karppausta?

Itse en ole kasvissyöjä. Enkä karppaajakaan. Lihan suhteen vedän rajan siihen, että lampaanlihaa en syö, en edes pääsiäisenä, koska se ei maistu hyvältä. Joku tosin muistaakseni väitti, että lampaanliha pilataan yleensä taitamattomalla teurastuksella.

Nämä tällaiset keskustelut laittavat kuitenkin miettimään asiaa. Eettinen ja moraalinen ratkaisuhan se on, syökö vai eikö syö lihaa. Jokainen joutuu syömisensä itse miettimään ja vetämään rajan johonkin sen suhteen, mitä syö ja mitä ei. Minä kunnioitan kasvissyöjiä enkä näe siinä mitään kovin väärää, vaikka en itse sellainen olekaan.

Viime aikojen tehoeläintuotannon tiimoilta kuvatut videot ovat saaneet minut voimaan pahoin. Jos suunta on niissä kuvatun kaltainen, niin ehkä lihan syönti vähenee ainakin omalta kohdaltani ratkaisevasti. Ahneus ja voitontavoittelu ovat lisääntyneet maataloudessa ja siihen on varmasti EU:llakin oma vaikutuksensa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 133 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00