karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-09 07:15:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 116 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: BED ja bulimia
ViestiLähetetty: 2010-07-01 12:41:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Monessa kirjoituksessa tässä ketjussa huomasin sen, että varsinkin BEDin kohdalla puhutaan makean ahmimisesta ja sanotaan, että älä osta makeaa kotiin...
Mulla ei ole ikinä ollut makeaan himoa, vaan olen syönyt ihan mitä vaan kaapista löytyy. Pahimmillani en ole voinut ostaa kotiin yhtään mitään ylimääräistä kaappiin, koska saatoin sitten keittää vaikka kattilallisen riisiä ja syödä sen sinapin kera, eikä tuntunut missään.
Sen takia oli päivittäin käytävä kaupassa ostamassa sen päivän ruoka, ettei pääse ahmimaan.

Karppauksen aloittamisen jälkeen en ole kuin kerran ahminut, sekin Juhannuksena kylässä ollessa. En uskalla edes ajatella, kuinka monta perunaa söin, karjalanpiirakoita ja toscakakkua meni monen monta palaa ja siihen päälle vielä 1½litraa PepsiMaxia.
Tuon kerran jälkeen oksensin, kun pääsin kotiin. Ei tarvinnut mitenkään avustaa sormilla, oli niin huono olo automatkan jälkeen. Tai jo automatkalla, pelkäsin koko ajan, että oksennan autoon.
En silti ajattele mitenkään, että BEDini olisi kääntymässä bulimiaksi, koska tuollaista ei ole aikaisemin ahmiessani käynyt. Eikä ahmimista ole sen jälkeen taas ollut ollenkaan.

Voimia teille kaikille syömishäiriön kanssa taisteleville!

ViestiLähetetty: 2010-11-13 20:57:57 
Mitenkäs sitten kun mä yritän olla ahmimatta ja oksentamatta karppiruoalla, mutta mä ahmin sit pähkinöitä ihan mielin määrin pakonomaisesti. oon viel opiskelija ni ei oo varaa syödä pelkkää lihaakaan ni mitäs sit syön kun en jaksais joka ruualla muniakaan syödä, jäis aika ykstoikkoseks... onko kellää muulla sitä ongelmaa et vaik ei hiilareita söiskää ni sit mussuttaa niitä karppiruokia???

ViestiLähetetty: 2010-12-04 13:09:43 
Poissa
sintti
sintti

Mette-Riina kirjoitti:
Kerronpa tänne nyt omankin tarinani.
Olen kärsinyt syömishäiriöstä yli 10 vuotta. Ensin BED, sitten bulimia :( Nyt viimeiset 3 vuotta olen yrittänyt taistella eroon bulimiastani, mikä on välillä onnistunut hyvin, välillä johtanut paastoamiseen ja ihme soppadieetteihin :shock: , pakkoliikuntaan ja anorektiseen ajatteluun.
Olen todella riippuvainen sokerista ja vertaankin tätä alkoholismiin usein, eli jos alkoholisti ajattelee ottavansa vain yhden oluen, lähtee helposti "mopo käsistä". Samalla tavalla itselläni, jos päätän vaikka syödä yhden leivoksen, saatankin vetää 10, tai palan suklaata, niin äkkiä on hävinnyt koko levy + kaikki mahdolliset muut herkut kaapista. Samalla tavalla voi käydä muunkin ruuan, vaikka hampurilaisten tai pizzan kanssa, oikeastaan mikä vaan mikä on hyvää :oops: (tosin nykyään minulle käy noin vain sokeristen tuotteiden kanssa) Sitten seuraa mahan tyhjennys :| :cry:
Olen ollut pitkään TOTAALISEN kyllästynyt tähän sairaaseen käyttäytymiseeni ja yrittänyt välttää aineita jotka aiheuttavat ahmimisen.
Välillä olen pystynyt jopa syömään kohtuudella esim. leivoksen tai vähän karkkia, eikä ole tarvinnut oksentaa, mutta pakkoliikunta on tullut tilalle...
Sitten tutustuin tähän karppaamiseen ja tajusin, että tässä on avain siihen, miten päästä eroon sokerista.
Jos on alkoholisti, ei voi ottaa yhtään alkoholia, kun on sokeri riippuvainen, on jätettävä sokeri pois.. yksinkertaista (ei tosin helppoa).
Itselläni on vasta viikko takana, eli pidemmältä ajalta ei ole kokemuksia, mutta ainakin tämä tuntuu hyvältä, sillä saan kuitenkin syödä hyvällä omalla tunnolla, ei tarvii olla nälässä ja mikä parasta, sokerihimoni on hallinnassa! Lisäksi saan ehkä itseni normaali mittoihin, eli tuo sokereista kertynyt makkara, toivottavasti häviää vyötäröltä... :D
Joo,tiedän etten saisi ajatella laihduttamista, kunnes olen parantunut, mutta sehän tapahtuu tässä ohessa, kun jätän hiilarit pois! :)

Todella uskon jokatapauksessa, että tästä ruokavaliosta on minulle suuri apu ja saatan ehkä sittenkin joskus parantua!!! :D
Tämä minun kohdallani, ei ehkä toimi kaikilla, sillä me kaikki olemme yksilöitä kumminkin!
Kokeilla kuitenkin kannattaa, jos on samanlainen "pipipää" kuin minä! :lol:

-Matkalla kohti terveempää elämää...

Tämä teksti on kuin minun käsialaani. :) Olen itse sairastanut bulimiaa jo kymmenen vuotta (Hui! Kuulostopas pahalta sanoa ääneen :shock: ) ja olen mielessäni verrannut sitä usein alkoholismiin. :) Nykyään olen aivan totaalisen kyllästynyt koko sairauteen, mutta silti ahmimiskohtauksia oli mahdoton hallita. Nyt sitten viimein olen tajunnut todellisen syyllisen: ne hemmetin hiilarit! Omalla kohdallani verensokerin heilahtelu saa aikaan sen kamalan nälän joka lähes automaatisesti laukaisee bulimiakohtaukset. Nyt olen tässä syksyn mittaan vähennellyt hiilareita ja seuraillut miten naiselle käy. Ja hyvältä vaikuttaa! Ja ai että ruoka on hyvääää!! (Tietysti aiemmin vedin kaikkea mahdollisimman vähärasvaista ruokaa yms shaissea) Lempiherkkujani ovat voimakkaat juustot höytettynä maukkaalla punkulla :wink:

Tietysti joitain sortumisia tulee. Ne ovat lähinnä olleet tunnepohjaisia...esim. jos vituttaa ja masentaa niin silloin käyn ostamassa pari kiloa mässyä ja ne sitten kiskon yhteen menoon mitään ajattelematta. Seuraava projekti onkin oppia käsittelemään negatiivisia tuntemuksia muun kuin ruuan kautta. :) Mutta ne säännöllinen oksentaminen on tosiaan jäänyt pois ja en voi olla lakata hehkuttamatta miten hyvääää karppiruoka on! NAM! Ja tiedoksi muille rasvakammoisille syömishäiriöisille, en todellakaan ole alkanut paisua (vaikka tuskimpa täällä sellaisia on)! En tosin käy vaa'alla, koska mulla ei ole tarvetta pudottaa painoa ja se on huonoksi mun psyykelle. Mutta musta kyllä tuntuu, että tuo vyötärö olisi hiukkasen kaventunut, kun hiilaripöhö on helpottanut :D

ViestiLähetetty: 2011-02-03 21:47:03 
Poissa
sintti
sintti

Mulla takana anoreksiaa, bulimiaa ja bediä. Anoreksia lähti siitä kun laihdutin vähäkalorisella ja rasvattomalla dieetillä tammikuusta 2010 ( paino tuolloin korkeimmillaan 105 kg ) marraskuuhun 2010. Paino oli alimmillaan 54.8 kg ( 24.11.2010 ) . Ja pituutta löytyy se 175 cm ja ikää 16 v.
Tosta syömättömyydestä ja paastoilusta iski sitte bulimia ja pakonomasta ahmista. Saatoin vetää kaiken näköstä mättöä yli 5000 kalorin edestä päivässä, ja sit ne päivät vaan jatku ja jatku. Maha pinkeenä jäi pakonomainen liikuntakin pois kun en yksinkertasesti ahmimiseni jälkeen enää pystynyt liikkumaan. Siinä sitten vuoroin oksennellen ja vuoroin vaan syöden. Paino nousi 66 kiloon, josta laihduin viikon kaalikeitto-dieetillä 61 kiloon. Sitte tuli uusvuos ja kauhee hiilarimättö. Joka taas jatku, ja paino takas 66 kiloon.
Sitten tossa kuukaus sitte päätin koittaa karppaamista, jos jotenki sais ahmimishimot kuriin. No sitä se ei todellakaa oo tehny. Vaan nyt oon ahminu ns. karppiruokaa: %-suklaata, maapähkinävoita, pähkinöitä, kermaa, juustoja, kunnon ruokaa ja jopa suoraan voita paketista. Eilen aamulla vaaka näytti 76.4 kg.
Eli kahdessa ja puolessa kuukaudessa oon lihonu liki 20 kiloa ! Joka ei todellakaa tee hyvää itsetunnolle. Ja nää karpatessa tulleet kilot on pelkkää fläsää, ei oo ees tullu sitä toivottua tiivistymistäkää vaa senttejä lisää ! En vaa osaa tätä.

Vaikka aamulla söisin 3 munan munakkaan, metukalla ja kermajuustolla voissa paistettuna ni parin tunnin päästä on jo nälkä. Ja jopa syömisen jälkeenkin. Oon ihan hukassa, eikä jaksais enää. Haluisin pääni terveeks tästä ruokapaskasta mut ei tunnu mikään auttavan.

Auttakaa viisaammaat, mitä ihmettä mun pitäis tehdä ?

Ps. Toivottavasti joku sai ees jotenki selvää :D

ViestiLähetetty: 2011-02-03 23:10:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen myös sairastanut bulimiaa, ja uskaltaisin sanoa ainakin pahimman olevan takanapäin.

Täällä toistuu aika paljon syömisten kontrollointi edelleen. Itselleen on pakko antaa anteeksi, ja ymmärtää se, että rankan syömishäiriön jälkeen laihtuminen tuskin onnistuu. Keho on aliravitsemustilassa ja ihan oikeasti tarvitsee sen syödyn ruuan. Jos paranemisvaiheessa alkaa rajoittamaan ruokamäärää, ollaan kohta siinä ihan samassa suossa. Tiedän, että mielessä pyörii entinen paino ja olotila mutta keholle pitää antaa aikaa parantua ja luottaa siihen, että paino kyllä tasaantuu aikanaan, kunhan keho saa tarpeeksi ravintoa ja hormonitoiminta saadaan tasapainoon.

Suosittelisin keskittymään mahdollisimman ravinteikkaisiin ruoka-aineisiin ja syömään niitä terveellisiä ruokia sen verran kun tekee mieli. Itselläni ainakin valtavat ruokamäärät ovat pikkuhiljaa pienentyneet ja rasvaakin alkaa kropasta lähteä. Vähän myös peräänkuuluttaisin tärkeysjärjestystä, eli onko tärkeämpää painaa mahdollisimman nopeasti mahdollisimman vähän vai oikeasti parantua tästä ja saada terve keho loppuelämäksi?

Haluaisin myös tietää mitä ihmettä syömishäiriöisen taloudessa tekee vaaka?

ViestiLähetetty: 2011-02-04 05:29:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

http://www.oafinland.org/

ViestiLähetetty: 2011-02-23 19:56:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mä haluaisin todella vinkkejä ahmimishimoon...

Siis, olen ortoreksiaa ja anoreksiaa sairastanut n. 10 vuotta (kohta 18.v)
ja melkein poikkeuksetta tulee joka ikinen perjantai ahmimishimo.

En siis syö karkkia, sipsiä, tms.

Mutta aina:
- vaalea leipä
- juustot
- leipäjuusto
- mantelijauho
- karjalanpiirakat

... noita edellä olevia himoitsen kun hullu puuroa ja syön niin paljon että tulee paha olo.
Ja siitä seuraa lauantaina paljon vähemmän syömistä jne...

ViestiLähetetty: 2011-02-24 17:40:43 
Chike: Ahmimishimoon auttaa se, että saa tarpeeksi energiaa ja paino on itselle sopivissa lukemissa. Oletko vielä alipainoinen tai mahdollisesti liian kevyt omaan biologiseen normaalipainoosi nähden? Ruokapäikkysi perusteella syömisesi painottuu aika paljon prodeen. Rasvan lisäys olisi varmasti paikallaan, karppi ei voi pelätä rasvaa, se ei ole oikeaa karppausta. Syö itsesi kylläiseksi kaloreista välittämättä, niin paino vakiintuu sulle sopivaksi ja ahmiminenkin lakkaa. Siihen voi mennä aikaa ja se raastaa hermoja, mutta on sen arvoista.

ViestiLähetetty: 2011-02-24 18:17:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaa sanoisin kuin Vieras yläpuolellani, mutta lisäisin vielä: teetkö sä tieten tahtoen, Chike, noista piirakoista ja muista sulle "ongelman"? Eli kiellätkö itseltäsi ne niin tarkasti ja suorastaan välttelet niitä, että halu niitä kasvaa entistä suuremmaksi kieltäytymisen myötä? Mulla ainakin käy niin, että jos päätän esimerkiksi olla syömättä pähkinöitä, niin väistämättä syön niitä. Ja sitten ajattelen, että peli on kokonaan menetetty ja syön ne kaikki.

Eli jos kieltää itseltään kaiken ja kiertää ne sadan metrin päästä arkena, koko viikonloppu saattaa johtaa "itsensä palkitsemisen" vaiheeseen, jossa niitä sitten "saa" syödä niin paljon, kuin mieli tekee, koska ne on jo viikolla onnistuttu eliminoimaan. Sä kuitenkin liikut, joten mitä ajattelisit jos vaihtaisit vaikka lenkin jälkeisen/lenkkiä ennen syötävän ruoan/välipalan siihen sämpylään/karjalanpiirakkaan? Ikään kuin palkitsisit itsesi sillä hyvin mennen lenkin johdosta. Voi olla karppinäkökulmasta vähän höhlä ajatus, mutta monilla treeni kulkeekin paremmin hiilariboostilla. Ja totta puhuen sulla on niin vähän rasvaa ruuissa, että todennäköisesti käyt vielä hiilareilla ja siksi on koko ajan nälkä, koska hiilareitakaan ei tule paljoa... Proteiinia kun tuskin voi ensisijaisena polttoaineena käyttää, tai niin ainakin olen ymmärtänyt.

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."

ViestiLähetetty: 2011-04-18 21:54:36 
Poissa
sintti
sintti

Mulla alko bulimian oireet ihan vahingossa pari vuotta sitten... jos niin nyt voi sanoa #-o
Siis joskus tuli hirveitä ahmimiskohtauksia ja sitten oksensin, mutta vain joskus kun satuin syömään liikaa. Ajattelin että pystyisin kontrolloimaan tuota ja oli ihanaa kun sai syödä silloin tällöin hirveät määrät kaikkea makeaa, jäätelöä, keksejä.. ja makean perään suolaisia juttuja...ja...(kokemuksen avulla lopulta löytyi ne hyvät yhdistelmät tosiaan joita oli helpompi oksentaa)... ja tietenkin se sitten levisi käsiin ja aloin oksentamaan jokaisen aterian, itsetunto pohjalukemiin..

Paranin hetkellisesti kun karppasin ekan kerran(silloin jatkoin 4 kuukautta), mutta se rahanpuutteesta johtuen piti lopettaa ja kappas nosti tämä bulimia taas otettaan..

Ja nyt kun viimeksi yli kaksi viikkoa sitten taas löysin itseni vessanpöntöstä päätin että rahaa tärkeämpi oli oma terveys ja toista kertaa olen aloittanut ehdottomalla sokerista kieltäytymisellä, mutta muuten syöden vapaasti minulle maistuvia erilaisia juustoleipiä yms. ja ilman sitä paholaisvaakaa!! Ja tosiaan päivittäisestä oksentelusta ja ahmimisesta on päästy(sokeriakaan ei tee mieli enää, vaikka olin ennen täysin riippuvainen kaikesta makeasta..olen oikea sokerinarkomaani, joten pienikin repsahdus johtaa kierteeseen) toivottavasti jatkokin pysyy yhtä valoisana! [-o<

Onnea ja tsemppiä kaikille syömishäiriöiden kanssa eläville!

ViestiLähetetty: 2011-07-17 00:33:57 
Melkeen itketti kun luin tätä...voiko karppaus tosiaan auttaa? Diagnoosina mulla on ed-nos, mut nykyään enimmäkseen ahmimista, paino on eka kertaa ylipainossa kilon verran ja olo kamala. Vihaan tätä pullukkaa itseäni, mutta en jaksa uskoa että voin tästä laihtuakaan. Miten uskaltaa syödä sitä rasvaa? Ja miten päästä eroon hiilareista? vedin tänään paketin jäätelöä kastikkeella :oops: pitääkö hiilarit olla ihan minimissä alkuun että himot lähtee?

ViestiLähetetty: 2011-07-17 09:01:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Entisenä ahmija-paastoajana totean, että kyllä karppaus auttaa ja hyvin. Jo pelkästään se auttoi lopettamaan ahmimiskohtaukset, että alkoi suosia rasvaa sen sijaan, että ennen vältti sitä kuten painonhallintaan oli "opetettu". Jos kärsii todellisista hiilarihimoista, kannattaa tosiaan vetää ne minimiin aluksi. Suoli toimii, kun sitä luonnonrasvaa mättää kunnolla. :smt023

ViestiLähetetty: 2011-08-01 19:37:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

poistettu.

ViestiLähetetty: 2011-10-04 10:16:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Syömishäiriötausta mullakin, jo 20 vuotta sitten alkanut... (eli ala-asteella) Sen muodot ovat vaihdelleet ahmimisineen ja paastoineen ja oksenteluineen yms. Itse komppaisin Papan lausuntoa tämän ketjun alussa. Olin tyystin kyllästynyt sairauteen jo vuosikausia sitten, mutta sanoisin aidon parantumisen ja toipumisen alkaneen vasta perinpohjaisen psykoterapian kautta, vaikka kuinka olin sitä ennen vhh:illutkin.

ViestiLähetetty: 2011-10-04 10:46:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

munkkis kirjoitti:
Tänään meni aamupalaksi 2 keittettyä kananmunaa + tonnikalaa majolla, päivällä ~100g parapähkinöitä ja päivälliseksi tonnikalaa majolla, kolme paistettua kananmunaa ja 150g brietä. (koko päivän makrot P 141, HH 12, R 219, kaloreita 2580) No, paniikkihan siinä iski, varsinkin tuo rasvan määrä panikoitti pahemman kerran (ja kalorit. hohhoi...). Piti lähteä juoksemaan, että jotenkin edes voisi elää itsensä kanssa. Vaikka sitä kuinka tajuaa, ettei yksi tai kaksi päivää maailmaa kaada, niin tässä sitä ollaan.
. :hug:

Ihan tuohon parapähkinään sen verran, että niitä ei pitäisi syödä tuollaisia määriä.
liika seleenin saanti on vaarallista. Kaksi parapähkinää päivässä OK!
http://ruohikolla.blogspot.com/2009/01/ ... -olla.html

ViestiLähetetty: 2011-10-04 11:15:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Kiitos tästä. Näin suoraan sanottuna, tuossa mielentilassa, jossa olen ollut/olin, niin mulla on paljon pahempia ongelmia kuin se, kuinka monta parapähkinää on turvallista syödä päivässä...

ViestiLähetetty: 2011-10-04 11:28:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

200g rasvaa on vielä aika kaukana bulimiasta, IMO...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-10-04 11:37:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els, kyse onkin siitä syömishäiriöisen ajatustavasta, eikä rasvan määrästä.
Syömishäiriöinen säikähtää syömiänsä kaloreita/ruoka-aineita/määrää tms ja reagoi tuohon ajatustapansa mukaan. oksentamalla, urheilemalla, kituuttamalla jne jne

ViestiLähetetty: 2011-10-04 11:41:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Varmaan totta. Eikä minun pitäisi olla tässä ketjussa, kun tauti kuuluu niihin joista ei satu olemaan omaa eikä lähiomaistenkaan kokemuksia, onneksi; meillä on vaan noita sosiaalisesti sallitumpia näivetys- ja immuuniongelmia.

Sattui vaan käsi käymään, kun joku puuttui yksittäisiin pähkinöihin oudolla linkillä. Sori, katoan ketjusta.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-10-04 11:48:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
^^ Varmaan totta. Eikä minun pitäisi olla tässä ketjussa, kun tauti kuuluu niihin joista ei satu olemaan omaa eikä lähiomaistenkaan kokemuksia, onneksi; meillä on vaan noita sosiaalisesti sallitumpia näivetys- ja immuuniongelmia.

Sattui vaan käsi käymään, kun joku puuttui yksittäisiin pähkinöihin oudolla linkillä. Sori, katoan ketjusta.

Ihan turhaan pyytää anteeksi. Tuhannesti järkevämpiä kommenttisi olivat, kuin pätemiset parapähkinöiden seleenipitoisuudesta ja mahdollisesta yliannostuksesta. :lol:

Ja ihan totta TunteellinenSiili, vääristyneistä ajatuskuvioista (jnejne.) se on kiinni. Kuten joku tuossa ketjun alkupuolella totesi, ei tarvi kuin juoda tarpeeksi vettä, että voi tuntea tarpeen oksentaa.

Ruokapäikky: munkkis jahtaa ihannetta
Minimainos: iHerb-koodi -5$: ZAS599

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 116 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00