karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-17 23:54:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 145 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-09-12 10:18:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Leenuliinutiinu kirjoitti:
Olen aina ihaillut joidenkin tapaa tehdä teräviä havaintoja toisista ihmisistä hyvinkin vähillä tiedoilla ja heidän kykyään tehdä johtopäätöksiä näistä ja vielä samalla he pystyvät valitsemaan juuri sen oikean tavan käsitellä toisia ihmisiä juuri heidän vaatimallaan tavalla. Älykästä.

Psykopaatit ja sosiopaatit ovat tuossa erityisen taitavia. Ja trollit. Nämä ryhmät voivat toki olla osittain päällekkäisiä. :D

Yrittihän tuo minuakin saada hermostumaan kysymällä miltä alalta olen väitellyt. Valitettavasti ei tiennyt, että sisältä ohjautuvana en määritä ihmisarvoani minkäänlaisten suoritusten tai muiden ihmisten mielipiteiden perusteella. Psykopaatit ja trollit rakastavat ulkoaohjautuvia ihmisiä, heitä on helpointa manipuloida.

(En ole väitellyt yhtään mistään, koska olen pragmaatikko jota tutkimustyö ei kiinnosta niin sitten vähääkään ja yksi ei-kiinnostavista alueista, josta sitten sain korkeimman mahdollisen arvosanan kurssista tentteineen, oli matematiikkaa.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-09-12 12:20:03 
Toisinsyöjä kirjoitti:

En ole väitellyt yhtään mistään, koska olen pragmaatikko jota tutkimustyö ei kiinnosta niin sitten vähääkään ja yksi ei-kiinnostavista alueista, josta sitten sain korkeimman mahdollisen arvosanan kurssista tentteineen, oli matematiikkaa.

oliko kurssi algebraa, analyysiä, logikkaa, geometriaa, todennäköisyyslaskentaa, diskreettiä matematiikkaa...? yleis-, aine- vai syventäviä opintoja? minkä alan yliopistotutkinto sinulla olikaan? kasvatustieteen?

et siis määritä itseäsi kyvyttömyydellä tehdä väikkäriä vaan kyvykkyydellä päätellä kuvioista. varmasti viisas valinta.

ViestiLähetetty: 2013-09-12 14:00:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
oliko kurssi algebraa, analyysiä, logikkaa, geometriaa, todennäköisyyslaskentaa, diskreettiä matematiikkaa...? yleis-, aine- vai syventäviä opintoja? minkä alan yliopistotutkinto sinulla olikaan? kasvatustieteen?

et siis määritä itseäsi kyvyttömyydellä tehdä väikkäriä vaan kyvykkyydellä päätellä kuvioista. varmasti viisas valinta.

Sinä se vaan jaksat yrittää. :D
Mutta ymmärryksessäsi on toivomisen varaa: Jos määrittäisin itseäni kyvykkyydellä päätellä kuvioista, sekin olisi ihan samanlaista ulkoaohjautuvaa suoritusten perusteella määrittelyä kuin tutkinnon asteen perusteella määrittely. Samoin jos määrittelisin itseäni sen perusteella miltä näytän, paljonko minulla on rahaa/omaisuutta/valtaa jne. Kaikki tuo on katoavaista, joten niiden perusteella itseään määrittävä joutuu ennen pitkää tilanteeseen, jossa koko itsetunnon perusta romahtaa. Ja on lisäksi altis hermostumaan trollien (ja psykopaattien sekä sosiopaattien) provosointiyrityksistä.

En koe oikeastaan tarvetta määritellä itseäni ollenkaan, kunhan vain olen.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-09-12 14:07:49 
Toisinsyöjä kirjoitti:

sanoo "Paleo-paimentolainen hyväkarppi joka vahtii myös happo-emäs tasapainoa ja lektiinejä" :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2013-09-12 14:20:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eri ominaisuuksien listaaminen eri tilanteissa auttaa kommunikaatiossa muiden ihmisten kanssa ja siten helpottaa sosiaalista kanssakäymistä. Samoin jos vaikka otetaan keskustelunaiheeksi pukeutumistyyli tms. saatan hyvinkin olla määriteltävissä keskustelunaiheen kannalta. Nämä ovat kuitenkin sosiaalinen konventio enemmän kuin jotain mikä olisi minulle todella tärkeää.

Minä tarkoitan itseni määrittelyllä sitä, mihin perustan itsetuntoni ja minäkuvani. Ne eivät perustu yhtään mihinkään, ne vain ovat. Ja sen vuoksi minua on vaikea manipuloida esim. trollien toimesta keskustelupalstalla. :D

ViestiLähetetty: 2013-09-12 14:31:48 
Vieras kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:

sanoo "Paleo-paimentolainen hyväkarppi joka vahtii myös happo-emäs tasapainoa ja lektiinejä" :mrgreen:

Ja kahvit näppikselle :lol:

ViestiLähetetty: 2013-09-12 15:32:55 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Mulle on kans sillai yks hailee pidetäänkö mua älykkäänä tai millaisena..
Itse tiedän mikä oon :D

ViestiLähetetty: 2013-09-12 15:52:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

TeijaS kirjoitti:
Mulle on kans sillai yks hailee pidetäänkö mua älykkäänä tai millaisena..
Itse tiedän mikä oon :D

Komppaan kybällä :D

ViestiLähetetty: 2013-09-13 08:31:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutta kyllähän tämä vieraan argumentaatio täällä kirvoitti aika paljonkin filosofista pohdiskelua myöhemmin illalla.
Ehkä tämä on se ydin (sori, tämä ei käänny suomeksi): Are you human being or human doing?

Minulle on oikeasti kahvit näppikselle purskauttavan naurettava ajatus, että ihminen määrittyisi vaikka nyt sitten ruokavalionsa kautta.Tai pukeutumistyylin. Tai musiikkimaun. Sen määritteleminen on väline keskustelussa ravinnosta, mutta täysin turha väline, jos ravinnon/terveyden sijaan keskustelunaihe onkin jokin aivan muu, vaikka musiikkimaku. Lisäksi jos määrittelen itseni tietynlaisesti kiellän kaikki muut potentiaalit itsessäni, mikä rajoittaa mahdollisuuksiani.

Syöminen on tekemistä, kyse on siis edelleen tekemisestä eikä olemisesta. (Vaikka vanha sanonta toteaa 'sitä olet mitä syöt'). Toki yksinkertaisemmat sielut joiden on vaikea kestää maailman monimutkaisuutta ja sumeaa harmaasävyisyyttä, tykkäävät helpottaa omaa ajatustyötään määrittelemällä ihmisiä/asioita jne. erilaisin selkein määritelmin ja jakamalla niitä tiukkoihin kategorioihin.

Jos määrittelisin jollain tavoin itseäni syömisteni perusteella - tai minkään muunkaan tekemisen - niin identiteettikriisihän siitä vuosikymmenten saatossa tulisi, sen verran monia erilaisia elämisen tapoja olen kokeillut niin ruokavalion, harrastusten, työnteon kuin vähän kaiken muunkin suhteen. Sisin itse on ja se on muuttumaton, se on hiljainen neutraali tarkkailija. Se on se mitä minä olen. Kaikki muu on pintaa ja tekemistä, ohimenevää ja katoavaa.

Ja se että määrittää itseään/itsetuntoaa/ihmisarvoaan sen ulkoisen ja tekemisen kautta johtaa väistämättä ennen pitkää ongelmiin, mikä näkyy oikein hyvin kulttuurimme ja yhteiskuntamme jäsenten tämänhetkisen pahoinvoinnin määrässä.

ViestiLähetetty: 2013-09-13 09:41:29 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Mutta kyllähän tämä vieraan argumentaatio täällä kirvoitti aika paljonkin filosofista pohdiskelua myöhemmin illalla.
Ehkä tämä on se ydin (sori, tämä ei käänny suomeksi): Are you human being or human doing?
...

Määritteletkö itsesi karppaajaksi? Luultavasti et koska silloin syyllistyisit itse kategorisointiin ja samalla määrittelisit itsesi yksinkertaiseksi sieluksi.
Noi sun jutut taitaa nyt mennä vähän ristiin ja rastiin? Mutta ei se mitään, pannaan perjantain piikkiin... :D

ViestiLähetetty: 2013-09-13 09:55:31 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Sisin itse on ja se on muuttumaton, se on hiljainen neutraali tarkkailija. Se on se mitä minä olen.

Ja kun listaan lisätään myös arka ja epävarma, niin ymmärtääkin paremmin virtuaalielämäsi tarpeen korostaa mutanttiaineenvaihduntaasi, liikunnallista lahjakkuuttasi, säkenöivää älyäsi, ruokavaliosi erinomaisuutta, elämänfilosofiasi ylevyyttä ja yleensäkin tarvetta puhua itsestäsi jotenkin erityisen erilaisena ihmisenä, jolta jokaisella olisi jotain opittavaa (vaikka näyttöjä mistään ei ole).

Epävarmuuttasi ja toisaalta pelkoasi epävarmuutta kohtaan huokuvat myös varmat mielipiteesi ja ehdottomat totuudet asoista, joita koskevat tulokset ovat jo lähtökohdiltaan kovasti tulkinnanvaraisia, ristiriitaisia tai suorastaan todistetusti huuhaata, kuten on vaikkapa veriryhmädieetin kohdalla. Lienet hyvin nuori kypsymättömyytesi tasosta ja minäkuvasi vääristyneisyydestä päätellen, joten jatkahan rauhassa harjoituksia.

ViestiLähetetty: 2013-09-13 11:24:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
...

Määritteletkö itsesi karppaajaksi? Luultavasti et koska silloin syyllistyisit itse kategorisointiin ja samalla määrittelisit itsesi yksinkertaiseksi sieluksi.
Noi sun jutut taitaa nyt mennä vähän ristiin ja rastiin? Mutta ei se mitään, pannaan perjantain piikkiin... :D

Et vieläkään ymmärtänyt: Mikään tekeminen tai tottumus, olipa se sitten ruokavalioon, musiikkimakuun, työhön tai mihinkään muuhunkaan liittyvää, ei määrittele minua ihmisenä. Se vain kertoo tämänhetkisestä mieltymyksestäni kyseisen aihealueen osalta.

Jos puhutaan terveydestä/ravinnosta, keskustelun kannalta voi olla tarpeellista että määrittelen senhetkisen ruokavalioni.
Jos keskustellaan musiikista, keskustelun kannalta voi olla tarpeellista että määrittelen senhetkisen musiikkimakuni.
Jos haen työpaikkaa, voi minun olla hyödyllistä määritellä itselleni senhetkiset taitoni ja kykyni.

Mikään näistä ei kuitenkaan määritä minun arvon tunnettani tai itsetuntoani tai ole edes asia joka olisi pysyvä. Se sisin muuttumaton itse on määrittelemätön.

ViestiLähetetty: 2013-09-13 11:30:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Sisin itse on ja se on muuttumaton, se on hiljainen neutraali tarkkailija. Se on se mitä minä olen.

Ja kun listaan lisätään myös arka ja epävarma, niin ymmärtääkin paremmin virtuaalielämäsi tarpeen korostaa mutanttiaineenvaihduntaasi, liikunnallista lahjakkuuttasi, säkenöivää älyäsi, ruokavaliosi erinomaisuutta, elämänfilosofiasi ylevyyttä ja yleensäkin tarvetta puhua itsestäsi jotenkin erityisen erilaisena ihmisenä, jolta jokaisella olisi jotain opittavaa (vaikka näyttöjä mistään ei ole).

Epävarmuuttasi ja toisaalta pelkoasi epävarmuutta kohtaan huokuvat myös varmat mielipiteesi ja ehdottomat totuudet asoista, joita koskevat tulokset ovat jo lähtökohdiltaan kovasti tulkinnanvaraisia, ristiriitaisia tai suorastaan todistetusti huuhaata, kuten on vaikkapa veriryhmädieetin kohdalla. Lienet hyvin nuori kypsymättömyytesi tasosta ja minäkuvasi vääristyneisyydestä päätellen, joten jatkahan rauhassa harjoituksia.

Tämä trolli todella yrittää lahjakkasti, onpa käynyt lukemassa keskusteluja joissa olen kertoillut elämäni yksittäisistä osa-alueista silloin kun ne ovat liittyneet keskustelun aiheeseen. Nämä ovat kuitenkin katoavaisia ja muuttuvaisia, eivätkä edelleenkään määritä minun tuntemustani siitä mitä olen ihmisenä. Tämä trolli on opiskellut klassisen trollin opaskirjasta tasan mihin tarttua, mutta valitettavasti homma menee aika metsään.

Ja miksi minun itsetuntoni edes kohoaisi - niinkuin näytät olettavan - jos minussa on jokin vaikkapa perinnöllinen ominaisuus, joka ei ole edes millään tavoin muuta kuin geneettisen loton seurausta?

Erinomaisuutta mihin verrattuna? Käyttämäsi sanamuodot näyttäisivät viittavan siihen suuntaan, että itse määrität itseäsi vertaamalla itseäsi muihin ihmisiin. Turhaa puuhaa, sillä aina löytyy sekä parempia että huonompia - jos tykkää tuollaisia sanamuotoja käyttää - ihan joka asiassa. Sitäpaitsi ihmiset arvottavat asioita hassusti: Miksi on makeampaa olla maailman paras konserttiviulisti, kuin maailman paras hammaslangan käyttäjä? Objektiivisesti kumpikin on maailman paras omassa erikoisalassaan. Mutta mitä merkitystä edes sillä on parinsadan vuoden kuluttua?

ViestiLähetetty: 2013-09-14 11:51:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hitsit että pitää ihan kiittää tätä vierasta siitä että herättää näin paljon ajatuksia:

Tämä vieras on lannistaja, ankeuttaja. Hän on juuri selllainen jonka ulosanti saa ihmiset kieltämään omia potentiaalejaan kyetä erilaisiin asioihin asettelemalla ihmisiä paremmuusjärjestykseen esim. tutkintoasteen, matemaattisten kykyjen tai jonkin muun itse valitsemansa asian perusteella ja tarjoilemalla sitä ulkoaohjautuvaa ajatusta, että ihmisen arvon ja itsetunnon tulee olla ja on normaalia olla riippuvaisia esim. suorituksista tai sillä hetkellä ilmenevistä kyvyistä. Ja sen oletuksen että tottakai kaikki omaansa niillä määrittävät.

Kun päiväkoti-ikäisiltä kysytään kuinka moni osaa laulaa, nousee yleensä ylös jokaikinen käsi. Jo ala-asteen ensimmäisen luokan jälkeen nousee vähemmän käsiä samaan kysymykseen ja se käsien määrä vähenee tasaisesti läpi kouluiän. Kuitenkin ihminen on luonnostaan musikaalinen olento. Kulttuureissa joissa kaikki laulavat koko ajan - Afrikasta näitä löytyy mm. paljon - kaikki osaavat laulaa, vaikka toki sitten jotkut paremmin kuin toiset (fyysisetkin rakenteet vaikuttavat ääneen), mutta kaikki ovat niissä kulttuureissa kykeneviä laulamaan yhdessä monimutkaisiakin harmonialauluja jne. Laulaminen on hyvä esimerkki lannistamisesta ja tällaisten ankeuttajien vaikutuksesta sitä kautta että kun alkaa epäillä omia mahdollisuuksiaan niin lakkaa kokonaan yrittämästä. Laulukyky seuraa harjoituksesta, se kas kun on lihastyöskentelyä ja lihastyöskentely vaatii harjoitusta.

Ja liikunnallinen lahjakkuus on ihan samanlainen juttu: Ihminen on tosi hieno eläin ja tavattoman monipuolinen fyysisissä kyvyissään - väittäisin että jokainen ihminen on liikunnallisesti lahjakas, mutta kaikki eivät samoilla liikkumisen osa-alueilla - mutta koululaitoksemme lannistaa senkin tarjoilemalla vain rajatun määrän asioita joista useimmissa heti kilpaillaan ja mitataan suorituksia, asetetaan ihmisiä paremmuusjärjestykseen. Olen itse nähnyt vuosikymmeniä liikuntaa harrastaneena ensin kömpelösti liikkuneiden ja itseään liikunnallisesti lahjattomina pitävien puhkeavan kukkaan kannustavassa ympäristössä ja löytävän itsestään sitä liikunnallista lahjakkuutta vaikka kuinka paljon. Se millaista se on, riippuu sitten fyysisistä puitteista, kehon rakenteista jne.

Entäs jos ensimmäisiä haparoivia askeleitaan ottavalle lapselle sanottaisiin: 'Ei tuo kävely oikein näytä sinulta sujuvan, parempi vaan että konttaat loppuelämäsi.' :D Tai ensimmäisiä kirjaimiaan riipustavalle lapselle sanottaisiin samaa kirjoittamisesta, joka myös vaatii harjoittelua käden hienomotoriikan kehittämiseksi.

Monet älylliset asiat ovat myös sellaisia että harjoitus parantaa niitä, ellei joku lannistaja uskottele ihmiselle ettei kannata edes yrittää. Tämä on se syy, miksi vastustan määrittelyjä; kun ihminen määrittelee itsensä jotain-ei-osaavaksi, siitä tulee itseään toteuttava ennuste. Ja tästä syystä saarnaan siitä, että itsetunnon ei tule rakentua suorituksille, sillä jos itsetunto rakentuu omien suoritusten perusteella, tulee pelko yrittää asioita joissa olettaa mahdollisesti epäonnistuvansa, koska jokainen epäonnistuminen laskee tuollaista ulkoaohjautuvaa itsetuntoa.

Minä näen kaikissa ihmisissä potentiaalia hienoihin suorituksiin tosi monessa asiassa, kunhan vain pääsisivät eroon lannistajien vaikutuksesta. Minulle on vain osunut kohdalleni sellainen harvinainen onni, että vietin lapsuuteni kannustavassa ympäristössä jossa minua ei lannistettu yhtään missään asiassa tuollaisilla 'et sinä näytä olevan tuossa lahjakas' -jutuilla, vaan sain kokeilla ihan mitä halusin ilman lannistavia kommentteja. Koululaitos ja muu ulkomaaima toki pyrkivät lannistamaan (myöhempi opintomenestys matematiikassa oli minun henkilökohtainen kostoni yläasteen matikanopettajalle, joka oli luonnevikainen ja nolasi kaikkia ei-heti-onnistuvia koko luokan edessä viiltävällä sarkasmilla ja pilasi varmaan minun ohellani monen muunkin innostusta matematiikkaan ja esti heidän kykyjään tulemasta esiin), mutta kun varhaislapsuus ei ollut ankeuttajien lannistamaa, onnistui myöhempien ankeuttajien vaikutuksesta eroon pääseminen sitten aikuisella iällä siinä kolmen-neljänkympin välillä kohtuullisella työllä. Sekä uskoni kykyihin että ihan todelliset kykyni sen puuttuvan uskon vuoksi olivat nykyistä vähäisemmät ennen kuin sain lannistajien vaikutuksen työskenneltyä pois systeemistäni. En siis koe olevani mitenkään erikoinen tai erityisen lahjakas yhtään missään, olen vain vähemmän lannistettu kuin ihmiset yleensä.

Toki ihmisissä on synnynnäisiä eroja vähän kaikessa, mutta veikkaanpa vähän, että kaikki älykkyys/lahjakkustestit testaavan 50/50 ympäristön vaikutuksen ja synnynnäisten ominaisuuksien seurauksia. Varsinkin kun älykkyyteen sisältyy kuviotestihahmottaminen, kolmiulotteinen spatiaalinen hahmottaminen, kielelliset kyvyt, sosiaalinen älykkyys, tunneälykkyys, reflektiivinen äly, se puhdas nopeus ja sisällyttäisin siihen jopa käsi-silmä koordinaation ja muita fyysisiä kykyjä.

Osa porukasta tosin suhtautuu muihin älyn osa-alueisiin kuin mensa-testin testaamiin ja siihen nopeus/prosessoriteho-asiaan lähes aggressiivisesti: Kohtasin eräässä keskustelussa käsittämättömän aggressiopurkauksen itsensä älylliseksi määrittelevältä ihmiseltä pelkästään sen vuoksi että toin keskustelussa esiin tunneälyn.

Olihan vuodatus ja vähän ohi aiheen, mutta kiitos tästä ajatusten kirvoittamisesta vieraalle (jos nyt on oikeasti vieras, eikä vain vakinimimerkki jolla ei ole tarpeeksi munaa vittuilla omalla nimimerkillään).

Aika moni tässä ketjussa itsensä ei-älykkääksi määritellyt saattaa olla paljon älykkäämpi kuin luuleekaan... :wink:

ViestiLähetetty: 2013-09-14 12:19:50 
Poissa
apina
apina

Vieras kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:

Tuohan määrittelee ainoastaan ruokavalion. Joku voi halutessaan tietysti laventaa määritelmän koskemaan koko persoonaa, mutta musta se on spekulointia. Mielipide, if you will...

Toimiiko näppis vielä, toinen Vieras? Kirjoittele, hei! :D

ViestiLähetetty: 2013-09-14 13:17:35 
joo joo ja seli seli, me ollaan sankareita kaikki kun oikein silmin katsotaan, kukapa sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse, siitä puhe mistä puute jne :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2013-09-14 14:59:40 
Poissa
Pusukala
Pusukala

Kiitän vierasta ajattelun aiheen antamisesta Toisinsyöjälle, joka on onnistunut oikein hyvin
avaamaan tätä älykkyysasiaa tällaiselle lannistetulle itsetunto-ongelmaiselle tapaukselle.
Kun on elänyt elämäänsä suorittamisen antaman hyväksynnän kautta tulee tällaisia rajoittuneita ja omassa
pikku lokerossaan oikein hyvin viihtyviä tapauksia. Ja ne lannistajat on hyvin tuttuja. Niitä riittää. Ihanaa.

ViestiLähetetty: 2013-09-14 15:47:22 
Poissa
apina
apina

Zee kirjoitti:
Kiitän vierasta ajattelun aiheen antamisesta Toisinsyöjälle, joka on onnistunut oikein hyvin
avaamaan tätä älykkyysasiaa tällaiselle lannistetulle itsetunto-ongelmaiselle tapaukselle.
Kun on elänyt elämäänsä suorittamisen antaman hyväksynnän kautta tulee tällaisia rajoittuneita ja omassa
pikku lokerossaan oikein hyvin viihtyviä tapauksia. Ja ne lannistajat on hyvin tuttuja. Niitä riittää. Ihanaa.

Et siis tunne olevasi älykäs? Olet karppi? Vähä-älyinen karppi? Vastaa otsikon haasteeseen!?

Mun mielestä, siis mun mielipide on, karppaukseen tutustuva ja ruokavaliota kokeileva on lähtökohtaisesti älykäs. Haastaa auktoriteetit (joo, korvaa...), etsii uutta (Kolumbus! :mrgreen: ) ja simmottis (turkulaisetkin).
Ja sillei niinku tavallaan hei muutenki? :smt014

ViestiLähetetty: 2013-09-14 17:41:08 
Poissa
Pusukala
Pusukala

moi kirjoitti:
Et siis tunne olevasi älykäs? Olet karppi? Vähä-älyinen karppi? Vastaa otsikon haasteeseen!?

Mun mielestä, siis mun mielipide on, karppaukseen tutustuva ja ruokavaliota kokeileva on lähtökohtaisesti älykäs. Haastaa auktoriteetit (joo, korvaa...), etsii uutta (Kolumbus! :mrgreen: ) ja simmottis (turkulaisetkin).
Ja sillei niinku tavallaan hei muutenki? :smt014

Moi moi! En ole yhtään sen enempi tai vähempi älykäs kuin ennen karppausta. En sanoisi, että
karppausta kokeileva olisi erityisen älykäs - noin niinkuin lähtökohtaisesti. Mulle tää oli viimeinen oljenkorsi
henkilökohtaisen terveyskatastrofin edessä. Oljenkorsi pelasti mut, mutta siis älykkyyteni ei oo muuttunut.

Vireystason muutoksen olen kyllä huomannut. Olen myös huomannut erilaisten pitkäaikaisten vaivojen helpottavan ja
mielialan parantumisen. On se vaikuttanut tän yleiseen suorituskykyyn erilaisissa asioissa, mutta ei se älykkyyttä oo lisänny...

ViestiLähetetty: 2013-09-14 17:44:49 
Poissa
Pusukala
Pusukala

Vieras kirjoitti:
joo joo ja seli seli, me ollaan sankareita kaikki kun oikein silmin katsotaan, kukapa sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse, siitä puhe mistä puute jne :mrgreen:

On se hyvä, että "vieras" jaksaa puhua ;)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 145 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00