karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-30 10:18:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 90 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-06-30 14:29:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No jaa, se onkin sitten sukkanukke, kun kerran nukeista puhutaan.
Mielenkiintoistahan tämä keskustelu on, vaikka onkin vasta torstai, mutta minusta tulee kohta vatsastapuhuja (ei sen oljilla täytetty sukkanukke) jos en lähde syömään. Osterisimpukkakeittoa on tarjolla, melkein ilman hiilihydraatteja.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-06-30 14:42:03 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Olkoon nyt mikä nukke hyvänsä, mutta ei se kyllä tavan keskustelusta mitään ymmärrä. Ei se ole minusta minkäänlaisen nuken rakentelua, jos vienosti huomauttaa, että foorumilla on muuta käyttötarkoitusta kuin tieteellisten perustelujen esittelykenttänä toimiminen. Itse se siitä sen nuken tekaisi ja sen takaa kuikuilee. Siellä on kumminkin taas posket hehkuen istuttu jollain filosofian johdantokurssilla ja nähty märkiä unia argumentointivirheistä viikkokausia luentosarjan jälkeen...

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-06-30 15:09:26 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Tuo"vieraan"teksti on niin tutun tuntuista,että voinemme löytää hänen "väitöksiään"hyvinkin helposti vaikkapa mainitsemistaan ketjuista :mrgreen: Sitä voi kuvitella olevansa piilossa kun on pää pensaassa :lol:

ViestiLähetetty: 2011-06-30 16:10:50 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Vieras kirjoitti:
Monet foorumilaiset ovat selvästi ottaneet tavaksi uskoa Heikkilän ja muiden vastaavien lääkärien tai saarnaajien sanoma kyseenalaistamatta sitä mitenkään. Tämä ei ole tieteellinen lähtökohta. Tieteessä kaikki todistamaton kyseenalaistetaan, ja todistuksetkin käydään läpi epäillen. Vain tällä tavalla saadaan aikaan mahdollisimman todennäköisiä teorioita, joita voidaan tietenkin rukata uuteen uskoon, jos saadaan useita kertoja poikkeavia tuloksia.

Oonkohan mä nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin... eikös Heikkilä juurikin kyseenalaista vai hä? Ja vielä löytää aika paljon pohjaa (sekä paperilta että käytännöstä) kantaansa tukemaan.

Ja hänenkö nyt pitäis olla sitten itsensä kanssa jatkuvasti eri mieltä niinkö?
Ja meidän kaikkien pitäis olla sekä hänen, että itsemme ja toistemme kanssa eri mieltä myös?
Niinku tieteen nimissä.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2011-06-30 16:38:35 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Onpa se niin lutusta kun viestin aloittaja on kovin huolissaan meidän foorumin keskustelutaidoista...

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-06-30 17:39:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jos tieteellista keskustelua kaipaa, niin meillahan on tuo Hifistelyosio. Siella saa ja pitaa linkittaa tutkimuksia ja pysya tiukasti aiheessa. Loppuosa foorumia onkin sitten sita vertaistukea ja omia mielipiteita varten.

Mutta... vierashan ei paase tuota Hifistelya lukemaan, harmi. Kannattaisiko rekisteroitya? Paasisit sukeltamaan toivomaasi tieteelliseen linkkiviidakkoon! On sita ihan mielenkiintoista lukea, vaikka ei kaikkea ymmarrakaan eika oma tietamys (yleensa) riita keskuksteluun osallistumiseen.

ViestiLähetetty: 2011-06-30 18:05:49 
APUA, en pääse enää kirjautumaan, olen antanut sähköpostiosoitteeni. Mitä voin tehdä???Tiedän olen väärällä osiolla, mutta tähän pääsi sisään kirjautumatta sori, yksi eksynyt. :(

ViestiLähetetty: 2011-06-30 18:08:51 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

AIVAN ULALLA kirjoitti:
APUA, en pääse enää kirjautumaan, olen antanut sähköpostiosoitteeni. Mitä voin tehdä???Tiedän olen väärällä osiolla, mutta tähän pääsi sisään kirjautumatta sori, yksi eksynyt. :(

Lähetä sähköpostia ylläpidolle: admin@karppaus.info - kerro viestissä fooruminimimerkkisi. Lähetä sähköpostia mieluiten samasta osoitteesta, jolla rekisteröidyit foorumille. En ymmärtänyt mitä "olen antanut sähköpostiosoitteeni" tarkoittaa.

Yleisesti kaikille: Kannattaa pitää oma sähköpostiosoite ajan tasalla foorumin käyttäjätiedoissa.

ViestiLähetetty: 2011-06-30 19:14:53 
Lainaa:
Se on tainnut olla kuuntelemassa meitä jo vuosia, ja tietää siksi vanhat jipot?

Olkinukke on ihan yleinen termi, sitä varten ei ole tarvinnut lukea tämän foorumin viestejä.

Lainaa:
eli siis allaoleva analysiisi on oma (epätieteellinen) mielipiteesi karppifoorumin 30 000 osallistujasta (minus yksi?)

Se on mielipiteeni niistä, jotka ovat kirjoittaneet ensimmäisessä viestissä kertomallani tavalla. En todellakaan yleistä sitä koskemaan 30 000 ihmistä. Olen muuten tämän sanonut jo useaan otteeseen tässä ketjussa.

Lainaa:
Mut mäkin kyllä olen epäillyt jo jonkin aikaa että tämä kaveri on joku palstalainen

En ole. Mitään todisteita en kyllä pysty tarjoamaan, mutten näe mitään syytä olla uskomatta sanaani. Toisaalta juuri tällä tavalla varmastikin sanoisin myös, jos olisin palstalainen.

Lainaa:
Pakkoko noista nyt on itseensä ottaa jos joku keskustelee välillä vähän veikeesti.

Saatan olla turhan niuho tällaisissa asioissa, mutten näe mitään järkeä hyökätä vastaväittelijän kimppuun tuolla tavalla. Myöskään virallisissa väittelyissä, väittelykilpailuissa tai vastaavissa toisten väittelijöiden haukkuminen johtaisi useimmiten häviöön.

Lainaa:
Olkoon nyt mikä nukke hyvänsä, mutta ei se kyllä tavan keskustelusta mitään ymmärrä. Ei se ole minusta minkäänlaisen nuken rakentelua, jos vienosti huomauttaa, että foorumilla on muuta käyttötarkoitusta kuin tieteellisten perustelujen esittelykenttänä toimiminen.

Katsopa viestejäni, niin löydät, mitä sellaista sieltä puuttuu, jota vastaan jotkut ovat väitelleet. Se on tämä mainitsemani olkinukke.

Lainaa:
Siellä on kumminkin taas posket hehkuen istuttu jollain filosofian johdantokurssilla ja nähty märkiä unia argumentointivirheistä viikkokausia luentosarjan jälkeen...

Väärässä taas; en tuhlaa aikaani filosofian kaltaisilla kursseilla vaan käytän sen oikeiden tieteiden opiskeluun.

Lainaa:
Tuo"vieraan"teksti on niin tutun tuntuista,että voinemme löytää hänen "väitöksiään"hyvinkin helposti vaikkapa mainitsemistaan ketjuista Sitä voi kuvitella olevansa piilossa kun on pää pensaassa

Pitäisi se jo kirjoitustyylistäkin näkyä, etten ole Uzeeh. En myöskään usko, että kyseistä henkilöä pelottaisi esiintyä omalla nimellään, perustuen hänen viesteihinsä.

Lainaa:
Oonkohan mä nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin... eikös Heikkilä juurikin kyseenalaista vai hä?

Heikkilä kyseenalaistaa kaiken aikaa, mutta kyseenalaistatteko te Heikkilän? Tiedän, että monet tekevät niin, mutta aika usein näkee väitteitä, joiden sisältö on vain "ja niinhän Heikkiläkin sanoo".

Lainaa:
Onpa se niin lutusta kun viestin aloittaja on kovin huolissaan meidän foorumin keskustelutaidoista...

Itse asiassa olen enemmänkin ärsyyntynyt siihen, kuinka Heikkilää ja kumppaneita arvostelevia ei kohdella väittelyetiikan mukaisesti. Varmasti väittelytaitoa löytyy, mutta sitä näemmä käytetään kitsaasti.

Lainaa:
Mutta... vierashan ei paase tuota Hifistelya lukemaan, harmi. Kannattaisiko rekisteroitya? Paasisit sukeltamaan toivomaasi tieteelliseen linkkiviidakkoon!

Kuinkahan moni teistä on lukenut viestini, kun vastaukset ovat tätä sorttia. Kerroin aiemmin, ettei minulla ole mielenkiintoa ruokavalioon tai "hifistelyyn". En ole sanonut haluavani foorumista mitään tieteellistä linkkisivustoa, enhän minä täällä tule oleilemaankaan. Olen vain yrittänyt saada teitä miettimään omia väittelytapojanne nähtyäni täällä vallitsevan ilmapiirin. Se, että joku puhuu vastoin karppauksen pyhiä kirjoituksia, ei oikeuta hänen syrjimiseensä väittelyssä tai keskusteluissa.

ViestiLähetetty: 2011-06-30 19:23:49 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

traanitapiiri kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Monet foorumilaiset ovat selvästi ottaneet tavaksi uskoa Heikkilän ja muiden vastaavien lääkärien tai saarnaajien sanoma kyseenalaistamatta sitä mitenkään. Tämä ei ole tieteellinen lähtökohta. Tieteessä kaikki todistamaton kyseenalaistetaan, ja todistuksetkin käydään läpi epäillen. Vain tällä tavalla saadaan aikaan mahdollisimman todennäköisiä teorioita, joita voidaan tietenkin rukata uuteen uskoon, jos saadaan useita kertoja poikkeavia tuloksia.

Oonkohan mä nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin... eikös Heikkilä juurikin kyseenalaista vai hä? Ja vielä löytää aika paljon pohjaa (sekä paperilta että käytännöstä) kantaansa tukemaan.

Ja meidän kaikkien pitäis olla sekä hänen, että itsemme ja toistemme kanssa eri mieltä myös?
Niinku tieteen nimissä.

:mrgreen: JUURI NÄIN! Tässä ihan oikeasti on se pointti, mihin tiedeyhteisössä kasvaneet on opetettu. Muutakin elämää on, mutta juuri siis juuri näin. Älkää siis ihmetelkö, miksi rehellinen, kunnon tutkija ei uskalla sanoa oikein mitään yhtään mihinkään! :D

Mutta vakavasti, tästä myös seuraa, että puskat ja uusituvat keskustelemattomine ja "oikeine" mielipiteineen EIVÄT noudata tieteen moraalia ja käytössääntöjä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-06-30 19:36:05 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Aikas jankutukseksi ja itsensä toistoksi hänellä ainakin tässä ketjussa meni. Ja ihan kiusalla joku hymiö :resp:

ViestiLähetetty: 2011-06-30 19:42:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Sanoisin että se joka ei näe metsää puilta vaan alkaa puhua "karppauksen pyhistä kirjoista" on jo menettänyt asiansa.
Hyvää kesänjatkoa vaan sinullekin :)

ViestiLähetetty: 2011-06-30 19:50:32 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

els kirjoitti:
Sanoisin että se joka ei näe metsää puilta vaan alkaa puhua "karppauksen pyhistä kirjoista" on jo menettänyt asiansa.
Hyvää kesänjatkoa vaan sinullekin :)

No vähän kyllä eri mieltä tuosta. On itteänikin aloittajan tapaan huvittanut, että haukutaan terveydenhoitajia, lääkäreitä ja ravitsemusterapeutteja auktoriteettiuskosta, ja sitten perään katsotaan suurennuslasilla, mitä joku karppilääkäri tai Stephan on jossakin esittänyt. Eihän se tosissaan ole muuta kuin auktoriteetin vaihto toiseen. Mutta tokihan se on inhimillistä: Kukaan meistä ei voi tutkia kaikkea itse. Kukaan ei voi kyseenalaistaa kaikkea. Pakko on jokaisen ottaa joku linja, mistä lähteistä ja millä laajuudella hakee tietoa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-06-30 20:26:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Vieras kirjoitti:
Lainaa:
Kerroin aiemmin, ettei minulla ole mielenkiintoa ruokavalioon tai "hifistelyyn". En ole sanonut haluavani foorumista mitään tieteellistä linkkisivustoa, enhän minä täällä tule oleilemaankaan. Olen vain yrittänyt saada teitä miettimään omia väittelytapojanne nähtyäni täällä vallitsevan ilmapiirin.

Vahan niin kuin menisit jonkun kotiin kylaan, jarjestaisit sisustuksen uusiksi mielestasi paremmalla tavalla ja odottaisit kiitoksia? "En mina taalla aio asua, mutta tama on paljon parempi kuin teidan vanha tyylinne."

Jokainen foorumi muotoutuu kayttajiensa nakoiseksi. Jos sina et aio olla taman foorumin kayttaja, miksi yleensakaan avasit suusi? Opettaaksesi meita muita? Ei ihme, ettei kukaan oikein pida asenteestasi.

ViestiLähetetty: 2011-06-30 21:31:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

traanitapiiri kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Niinku tieteen nimissä.

=D> =D> =D> :lol:

ViestiLähetetty: 2011-06-30 21:34:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei nyt pahalla vierailija, mutta mulle tämä ketju on tarjonnut vain ja ainoastaan ihan järjetönsä viihdearvoa.

Mutta mäpä olempi vain tavallinen tyhmä pulliainen. :roll:

ViestiLähetetty: 2011-07-01 05:58:03 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

chinook kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Lainaa:
Kerroin aiemmin, ettei minulla ole mielenkiintoa ruokavalioon tai "hifistelyyn". En ole sanonut haluavani foorumista mitään tieteellistä linkkisivustoa, enhän minä täällä tule oleilemaankaan. Olen vain yrittänyt saada teitä miettimään omia väittelytapojanne nähtyäni täällä vallitsevan ilmapiirin.

Vahan niin kuin menisit jonkun kotiin kylaan, jarjestaisit sisustuksen uusiksi mielestasi paremmalla tavalla ja odottaisit kiitoksia? "En mina taalla aio asua, mutta tama on paljon parempi kuin teidan vanha tyylinne."

Jokainen foorumi muotoutuu kayttajiensa nakoiseksi. Jos sina et aio olla taman foorumin kayttaja, miksi yleensakaan avasit suusi? Opettaaksesi meita muita? Ei ihme, ettei kukaan oikein pida asenteestasi.

Näinpä!

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-07-01 08:00:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luin ketjusta vaan eka sivun, mutta vastaanpa silti.
Samalla tavoin kaikille avoin foorumi, kuin karppausinfo on suomi24.fi. Viestiketjujen tasoa ja kirjoittajien kypsyyttä ei vaan voi verrata. Jonkin verran besserwisseyttä karpeissa esiintyy, mutta muuten erilaiset karppaustyylit ja persoonat hyväksytään. Ongelmissa olevaa yritetään auttaa, eikä haukuta alatyyliin, niinkuin suomi24:ssä.

Meitä karppeja on jo melkonen joukko. Tyhmyys ei vaan oo tiivistynyt. Juttujen yleinen tunnelma on melkoisen positiivinen ja lämmin, väittelyt melkeen kuin perheenjäsenten välisiä.

ViestiLähetetty: 2011-07-01 08:23:28 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

traanitapiiri kirjoitti:
Niinku tieteen nimissä.

Tohon tarvittais joku tietokantaohjelma, koska muuten joku saattaa olla vahingossa itsensä tai jonkun muun kanssa samaa mieltä.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2011-07-01 08:53:38 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Vieras kirjoitti:
Saatan olla turhan niuho tällaisissa asioissa, mutten näe mitään järkeä hyökätä vastaväittelijän kimppuun tuolla tavalla. Myöskään virallisissa väittelyissä, väittelykilpailuissa tai vastaavissa toisten väittelijöiden haukkuminen johtaisi useimmiten häviöön.

Ongelma on juurikin siinä, että tämä ei ole mikään virallinen väittely - saatika väittelykilpailu, ei myöskään "vastaava". Täällä mikään ei johda häviöön, vaan tämä muistuttaa enemmän reaalielämää, jossa saa sitä, mitä tilaa ja metsä vastailee, kuten sinne huudellaan.

Tosielämässä ei ole mitään järkeä alkaa arvostelemaan toisten käymää keskustelua. Yksi syy siihen, miksi pystyt tällaisten foorumien keskustelun tasoa arvostelemaan on se, että täällä kaikki on inhimillisyydessään nähtävillä pitemmän aikaa kuin reaalielämässä käyty suullinen keskustelu. Mutta varmaan houkutus kulkea nauhoittelemassa kanssaihmisten töppäyksiä ja kieliopillisia virheitä on ollut joskus suuri? Sitähän voisi näillä nykynauhureilla nopeasti Siwan kassallekin osoittaa, miten hän voisi parantaa argumentointiaan? Kuitenkin tällaista pidettäisiin aivan moukkana - ja kannattaa pohtia myös rinnastusta tähän nettikeskustelujen kommentointiin siinä valossa.

Siinä olet tietysti vääjäämättä oikeassa, että eihän taistelutantereelle ojentelemaan pyrkivää kukkoilijaa kohtaan ole varsinaisesti mitään järkeä käyttäytyä hyökkäävästi - mutta hilpeää se toisinaan on ja sellaista kiusausta on joskus vaikea vastustaa.

Vieras kirjoitti:
Lainaa:
Olkoon nyt mikä nukke hyvänsä, mutta ei se kyllä tavan keskustelusta mitään ymmärrä. Ei se ole minusta minkäänlaisen nuken rakentelua, jos vienosti huomauttaa, että foorumilla on muuta käyttötarkoitusta kuin tieteellisten perustelujen esittelykenttänä toimiminen.

Katsopa viestejäni, niin löydät, mitä sellaista sieltä puuttuu, jota vastaan jotkut ovat väitelleet. Se on tämä mainitsemani olkinukke.

Itse pidät sitä olkinukkena. Minä pidän sitä vain huomautuksena sinulle argumentointisi lähtökohtien virheellisyydestä. Et lähtenyt reiluista lähtökohdista, koska tavoitteesi ovat selkeästi erilaiset kuin meidän - tämä koskee niin foorumin tarkoitusperiä kuin keskustelulle asetettuja tavoitteitakin. Vertaaminen virallisiin väittelyihin ja väittelykilpailuihin on luokaton. Sen takia saat polttaa olkinukkesi. :smt074

Vieras kirjoitti:
Lainaa:
Siellä on kumminkin taas posket hehkuen istuttu jollain filosofian johdantokurssilla ja nähty märkiä unia argumentointivirheistä viikkokausia luentosarjan jälkeen...

Väärässä taas; en tuhlaa aikaani filosofian kaltaisilla kursseilla vaan käytän sen oikeiden tieteiden opiskeluun.

Ja jälleen tämä oikeassa olemisen tarve! Kanssakeskustelija olikin väärässä! Oikeat tieteet ja väärät tieteet! On ihanaa olla oikeassa ja kertoa se muillekin! Mutta jos luet ihan tarkasti kerrankin itse, niin ehkäpä nyt on mahdollista, että positioit argumentointikiimassa itse itsesi subjektiksi argumentointivirheistä seuraaviin märkiin uniin, sillä piruuttani en nyt suoraan meinannut, että se olisi juuri sinulle sattunut, jotta et taas vetoaisi henkilökohtaisuuksiin menemisestä - mutta se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa... ja jollain keinolla kai sitä on tultu siihen tulokseen, että filosofia olisi tieteenä vähemmän oikea kuin jokin muu...

Vieras kirjoitti:
Heikkilä kyseenalaistaa kaiken aikaa, mutta kyseenalaistatteko te Heikkilän? Tiedän, että monet tekevät niin, mutta aika usein näkee väitteitä, joiden sisältö on vain "ja niinhän Heikkiläkin sanoo".

Heikkilä on paljon kiistelty. Vastauksena kysymykseesi arvioisin, että pidämme häntä alan veteraanina ja pioneerina ja arvostamme häntä myös lääkärinä. Monesti häneen viitataan mainitsemaasi tyyliin ihan sen takia, että joku meneillään olevasta aiheesta kiinnostunut tietää etsiä lisää aiheesta häneltä, koska joku tietää hänen kirjoittaneen tuostakin aiheesta - hän on käsitellyt teoksissaan hyvin monia aiheita. Mutta emme suhtaudu hänen kirjoittamisiinsa suinkaan kritiikittömästi - mm. taannoin hän kirjoitti internet-sivuillaan, että mikroaaltouunilla käsitelty vesi kuihduttaa kasvin taimen, kun taas hanavesi ei, toisaalla hänen tiedetään kirjoittaneen internetsivuillaan sikainfluenssarokotteiden lisänneen keskenmenojen määrää Amerikassa 700%:lla. Hän itse on vastannut eräässä haastattelussa tuohon viimeksi mainittuun asiaan, että hän on laittanut sen internetsivuilleen vain tyrmistyttääkseen ihmisiä sillä, mikä terveyspoliittisten asioiden keskustelun taso toisinaan voi olla. Mahdollista on, että hän on siinä määrin takaperoinen tyyppi, että hän kiusaa ihmisiä kieli poskessa ja moni on tästä häntä arvostellut. Mutta hänen lähtöajatuksiaan kyllä on asioiden kyseenalaistaminen ja voihan olla, että hän pyrkii karistamaan kritiikittömät mukana roikkuvat opetuslapset perästään noinkin? Varmaa nyt kuitenkin on, että emme suhtaudu hänen sanomisiinsa kritiikittömästi - ja jos joku suhtautuu, hän tekee sen omalla vastuullaan.

Vähän jotenkin kiusaa se, että olet ulkopuolisena niin kovasti huolissasi siitä, mihin suhtaudumme kriittisesti ja mihin emme. Eivät karpit täällä foorumillakaan ole mikään yhtenäinen joukko ihmisiä, vaan ihan niin kuin kaikkialla elämässäkin, myös täällä on porukkaa laidasta laitaan ja itse kukin uskoo erilaisiin asioihin, myös epäilyn ja kriittisyyden määrässä on eroa, kuten aina.

Lisäksi enemmän kiusaa se, että ravitsemuskeskustelu, jota täällä suurimmaksi osaksi käymme, ei sinua kiinnosta lainkaan, vaan tavoitteesi oli tulla tänne vain suuta soittamaan sivistyneeltä kuulostaen. Ei meillä oikeastaan taida olla sellaiselle mitään käyttöä täällä muuta kuin mitä nyt vähän kiusoitellaan ja pässinä pidetään.

Quidquid latine dictum, altum videtur.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 90 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00