(1) Kyllä, olen tähän mennessä maininnut monessa yhteydessä erikseen, että teksti on tulkittavissa myös siten, että 2.1% selvisi sytostaattien
ansiosta. Mikäli Heikkilän tarkoitus on ollut sanoa niin, siinäkin tapauksessa tuota kirjan kohtaa olisi syytä muuttaa, sillä tällä hetkellä suuri osa lukijoista ymmärtää kyseisen muotoilun siten että vain 2.1% selvisi.
(2) Mikäli Heikkilä kirjoittaisi 'vain 2.1% selvisi sytostaattien ansiosta', silloin sekin väite olisi syytä ottaa kriittiseen tarkasteluun. Kyseistä ~15v vanhaa tutkimusartikkelia on nimittäin
kritisoitu lukuisista seikoista, mikä saattaa kyseenalaiseksi siinä annetut lukemat.
(3) Ja ylipäätään tuo esittämäsi "97.9%:lle sytostaateista ei ollut apua" olisi kylläkin väärä ilmaisu, sillä kyseisessä tutkimusartikkelissa lukema "100%" kuvastaa kaikkia syöpäpotilaita eikä suinkaan kaikkia kemoterapialla lääkittyjä syöpäpotilaita. Eli kyseinen arvio siis kattaa myös ne potilaat joita ei edes hoideta sytostaatein. Ja lisäksi kyse ei ole edes todellisesta aineistosta koskien sytostaattien vaikutusta USA:n ja Australian väestöihin, vaan kyseessä on alkeellinen arvio jossa on hyödynnetty erinäisiä kliinisiä tutkimuksia joita kirjallisuudesta on löytynyt. Ja kuten yllä linkkaamani kritiikki mainitsee, niin leukemiat ja lymfoomia jätetty laskuista ja muitakin ongelmia kyseisessä artikkelissa.
(4) Ja edelleen, jos mietit tuon yksittäisen kohdan vaikutusta Heikkilän julkiseen kritiikkiin, niin toistan edelleen että HS ei edes ottanut tuota koko väitettä tarkasteluun, koska samalla sivulla Heikkilä esittää vielä rajumman virheväittämän siitä kuinka "brittiläisen arvion mukaan lähes kolmannes potilaista kuolee sytostaattihoitoihin ensimmäisen kuukauden aikana".
*
Kyllähän AH puhuu myös hyvää syöpähoidoista ja suosittelee ketodieetin ja virallisten syöpähoitojen yhdistelmää kirjassaan. Ei hän sillä tavoin
täysin syöpähoitovastainen olekaan, ja tämä on ollut tiedossa koko ajan. Kuitenkin esim YLE:n haastattelun ja noiden kirjan yksittäisten pätkien kohdalla on mielestäni oikeutettua puhua jonkinasteisesta syöpähoitovastaisuudesta, sillä hän on kuvaillut syöpähoitoja niin selkeästi (tutkimusten mukaan) haitallisiksi ja sitten nää puheet kuinka uudet syöpälääkkeet ovat roskaa jne.

*
Pitäisköhän seuraavaksi ottaa se seuraava mainitsemasi kohta jo tarkasteluun? Siis tuo liikuntakohta, joka ei tosiaan ole minun esille nostama vaan on Olli Haatajan tekemä asiavirhelöydös, vaikka käytätkin ilmaisuja "Valtsun Huomio" ja "Valtsun antama tuomio". Taulukossahan lukee ihan korjauksen vieressä:
"Olli Haatajan (https://www.haataja.eu) löytämä asiavirhe sekä hänen tekemä korjaus."Noh, kyllä minä tuon Olli Haatajan kritiikin allekirjoitan. Heikkilä kirjoittaa siis ilmeisesti näin (yllä olevan viestisi pohjalta):
"Toisaalta virallisissa terveyssuosituksissa ei ole otettu mitään kantaa siihen, miten ja kuinka paljon pitäisi liikkua. Aivan toinen kysymys on se, onko liikunnasta haittaa, ja jos on, minkälaista haittaa. Missä kulkee kohtuullisen ja liian liikunnan raja?"Tuosta voi hyvinkin ottaa tarkasteluun ensimmäisen väittämän eli sen, että "virallisissa terveyssuosituksissa ei ole otettu mitään kantaa siihen, miten ja kuinka paljon pitäisi liikkua."
Kyllä nähdäkseni tuossa liikuntapiirakassa otetaan selvästi kantaa suositeltuun liikuntamäärään ja erilaisiin tapoihin. Heikkilän mukaan "ei ole otettu mitään kantaa", mikä on selkeästi ristiriidassa alla olevan kuvan kanssa (liikuntapiirakka).
