http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/ti ... karpasilla(02.10.2009 klo 20.00)
Vähäproteiininen dieetti pidentää ikää - ainakin banaanikärpäsillä
Niukasti valkuaisaineita sisältävä ruokavalio pidentää banaanikärpästen ikää, koska se parantaa niiden solujen mitokondrioiden eli energiaa tuottavien soluelimien toimintaa. Kokeen tehneet amerikkalaistutkijat pitävät havaintoa merkittävänä myös ihmisten kannalta. Mitokondrioiden toimintahäiriöt liittyvät moniin tavallisiin sairauksiin kuten kakkostyypin diabetekseen ja syöpään.
Mitokondriot ovat soluissa olevia pieniä erillisiä soluelimiä, jotka tuottavat solulle energiaa. Niiden toiminta heikkenee iän mukana ja toiminta muuttuu myös mm. ylipainoisilla. Jos yksinkertaisesti ruokavaliota muuttamalla voidaan parantaa mitokondrioiden toimintaa, voitaisiin esimerkiksi iän mukana yleistyviä sairauksia välttää pitempään, tutkijat päättelevät.
Ravinnon rajoittaminen, kuitenkin ilman että mennään aliravitsemuksen puolelle, pidentää tunnetusti biologisten olioiden elämän pituutta. Se pätee niin banaanikärpäsille kuin monille nisäkkäille ja todennäköisesti jopa ihmisille. Tätä ohjaava biologinen prosessi on ilmeisesti säilynyt evoluutiossa samana hyvin pitkään. Siksi nopeasti kasvavat ja lisääntyvät banaanikärpäset tarjoavat erinomaisen mallin ilmiön tutkimiseen.
Ikääntymistä tutkivassa Buck-instituutissa Yhdysvalloissa selvitettiin niukalla proteiinilla eläneiden kärpästen geenien toimintaa ns. koko genomin alueen kartoituksella. Banaanikärpästen normaali ruokavalio koostuu valkuaispitoisesta hiivasta ja puhdasta hiilihydraattia olevasta sokerista. Kokeessa hiivaa vähennettiin mutta sokerin määrä säilyi ennallaan. Tällaisen ruokavalion on aiemmin osoitettu pidentävän kärpästen elinikää.
Vähäproteiininen ruokavalio pienensi 55 geenin aktiivisuutta ja lisäsi 201 geenin aktiivisuutta. Näistä kriittiseksi osoittautui geeni d4EBP, joka liittyy solujen hyvin tunnettuun TOR-viestiväylään. Kun tämän geenin toiminta estettiin, kärpäset eivät eläneet pitempään ruokavaliosta riippumatta. Toisaalta kun geenin toimintaa voimistettiin tavanomaisesta, kärpäset elivät pitempään, jälleen ruokavaliosta riippumatta.
Tutkijat huomauttavat että havainto antaa ajattelemisen aihetta ns. Atkinsin dieetin terveellisyydestä. Tässä dieetissä rajoitetaan hiilihydraattien syömistä mutta rasvaa ja proteiineja saa syödä vapaasti. Sillä pystyy laihtumaan, jos dieetissä pysyy, mutta pitkäaikaiset vaikutukset voivat olla huonot.
(YLE tiede, Cell)