karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-21 17:14:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1318 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mikä teitä vaivaa?
ViestiLähetetty: 2014-01-18 16:01:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

diesel kirjoitti:
Ei pidä yleistää oppilaiden kohdallakaan, niin kuin ei opettajienkaan...
Nyt tuntuu että on karsittu oppimisen suhteen, kasvanut semmoinen sukupolvi jolla on melko rajaton pääsy melkolailla suurempiin tietomääriin kuin meillä ikinä ja silti he eivät tiedä edes "yleissivistykseen" kuuluvia asioita. No, sivistyshän nyt on niin mennyttä aikaa...

No tässä yleistän ihan pokkana ja kestän sitten muidenkin asialliset ja kokemukseen perustuvat yleistykset. Ylleistyksiin mahtuutoki kuitenkin runsaasti poikkeuksia.

Minun mielestäni oppisisällöt ovat turhan laajoja nykään ainakin alakoulussa.

Ja se mitä opetetaan, ei suinkaan ole sama kuin, mitä sitten oppilas tietää tai muistaa. Kun se asia pitäisi omaksuakin. Ja kyllähän siinä kovalevy lapsella täyttyy jos jokapäivä sinne tungetaan kauhea määrä dataa. Varsinkin jos niitä asioita ei sitten kerrata kotona ahkerasti. Kuten pitäisi.

Oman näkemykseni mukaan nykylapset ovat yleisesti ottaen aika mukavuudenhaluisia, eivätkä erityisesti viitsi ahkeroida tai nähdä vaivaa saavuttaakseen vaikka sen sivistyksen.

ViestiLähetetty: 2014-01-18 16:05:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

moi kirjoitti:
. Lahjakkuus ei pääse oikeuksiinsa, mielestäni, koulutussysteemissa.

Jep. Tasoryhmät takaisin. Heti. Kiitos.

Valitettavasti on nimenomaan laskettu, että valtiollisella tasolla keskitason opetus on tuottaa eniten sopivia kansalaiisia ja on kustannustehokkainta. Tämän ajatuksen lähteenä Jorma Kauppilan luento okl:ssä viime syksynä, jota olin kuuntelemassa. Tasoryhmät eivät ole siis valitettavasti tulossa takaisin.

Lahjakkaat ja hyvät opettajat myös toimikoon ammateissaan, oli heillä sitten se muodollnen pätevyys tai ei. Omien havaintojen mukaan hakkaavat monesti työhönsä v*ttuuntuneet ns pätevät opettajat mennen tullen.

ViestiLähetetty: 2014-01-18 16:33:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja kukahan yberviisas sen opittavan sitten valitsee? Kaikkien pitää tietää jostain jotain tai ei mistään mitään, nekö on vaihtoehdot. Eläköön keskinkertaisuus! Maailma on heidän, ei kun meidän!
No joo, armoitetun opettajan aina oppimisen alla olleena tyttärenä suhteeni oppimiseen ja opettamiseen on vähintäänkin kieroutunut :mrgreen: , mutta pohjatonta tiedonjanoani ei onneksi kukaan myöhempikään opettaja ole tappanut.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-01-18 16:45:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

diesel kirjoitti:
Ja kukahan yberviisas sen opittavan sitten valitsee? Kaikkien pitää tietää jostain jotain tai ei mistään mitään, nekö on vaihtoehdot. Eläköön keskinkertaisuus! Maailma on heidän, ei kun meidän!
No joo, armoitetun opettajan aina oppimisen alla olleena tyttärenä suhteeni oppimiseen ja opettamiseen on vähintäänkin kieroutunut :mrgreen: , mutta pohjatonta tiedonjanoani ei onneksi kukaan myöhempikään opettaja ole tappanut.

Opetussuunitelma päätetään opetushallituksessa, joten siellä ne yyberviisaat laativat näitä suunnitelmiaan. Opettajat noudattavat näitä päätöksiä, ja noudattavat annattuja ohjeistuksia. Sisältöjenn toteutus on toki valittavissa. Nyt tulossa uudet sisällöt 2016, joten toivo elää vahvana. josko noi Pisa-tulokset antoivat osviittaa, että joku tässä mättää.

Eli joo, kyllä mä vilpittömäst soisin että saisin vaikkapa matematiikassa keskittyä muutamiin todella tärkeisiin asioihin sen sijaan, että uusi asia/oppitunti vauhdilla pitää mennä. Koska se on nykylapsille liian tiukka tahti, silloin kun asiat ovat vaikeita. Koska nimenomaan, vaikeus on ikäväää, eikä vaikeaa asiaa suinkaan välttämättä harjoitella lisää kotona.

Ja siis kaikesta tästä narinasta huolimatta pidän työstäni. Tai ehkäpä narisenkin siksi, että haluan nimenomaan tehdä työni oikeasti hyvin, enkä vähän huiskia sinne päin annettujen raamien puitteissa tapellen ajallisia resursseja vastaan.

Mä en nyt valitettavasti ymmärtänyt tätä keskinkertaisuus -väitettä.Muuten kuin siinä mielessä, että niinhän se peruskoulu nykyään menee. Opetus suunnataan kasin ja sitä alle oppiaille. Lahjakkaat jäävät yksin. Koska ne heikommat pitää viedä läpi kaiken sen tietomäärän, ja aika tiukassa aikataulussa. vaikka ehkä vähempikin tietomäärä riittäisi ja johtaisi ehkä parempaan lopputulokseen.

ViestiLähetetty: 2014-01-18 16:54:51 
Poissa
apina
apina

Otsikkoon viitaten, mua vaivaa kai auktoriteettiuskon puute. Sokrateen kuuluisin oppilaskin lähti omille teilleen...

ViestiLähetetty: 2014-01-18 17:00:39 
Poissa
apina
apina

Ja, opettajista. Mulle oli tärkeätä opettajan karisma, tietotaito, se jokin. Herkkis olen. Puupäät sai näkemään punaista (ei tullut kommunistia kuitenkaan...), jankkaajat, auktoriteettipuutokselliset.
Rest my case, for now. Why can't we all just disagree, or even better - sing hallelujah? :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2014-01-18 17:12:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

moi kirjoitti:
Ja, opettajista. Mulle oli tärkeätä opettajan karisma, tietotaito, se jokin. Herkkis olen. Puupäät sai näkemään punaista (ei tullut kommunistia kuitenkaan...), jankkaajat, auktoriteettipuutokselliset.
Rest my case, for now. Why can't we all just disagree, or even better - sing hallelujah? :mrgreen:

:D enkä ole eri mieltä. Tohon listaisin vielä oppilaista välittämisen ja huumorintajun.

Mä oikeastaan luulen, et pohjimmiltaan minä ja Dieselkään emme ole erimieltä.

ViestiLähetetty: 2014-01-18 17:14:41 
Poissa
apina
apina

Välipala,

ViestiLähetetty: 2014-01-18 17:38:51 
Poissa
apina
apina

Opettajista vielä anekdootti. Mulla oli yläasteella laaja matematikka valinnaisena, en ymmärtänyt, en tajunnut yhtälöitä, enimmäkseen kyseenalaistin opetusmetodeja sekä opetuksen soveltuvuutta reaalielämään. Opettaja oli vanhempi herrasmies, kaavamaisehkon oloinen, pikkutakki ja suitut hiukset.
Sain testeistä järjestelmällisesti huonot arvosanat, äijä yllätti antamalla päästötodistukseen kasin (4-10 asteikko, ettäs tiedätte, sain joskus 10+ jostain kokeesta... :mrgreen: ).
Olin ns. äimän käkenä. Samoin laittoi fysiikan ja kemian opettaja kasin laajoista opinnoista todistukseen. Uskoivat moi-kapinalliseen?
Pelkäsivät että uusi Stalin urkenee pojasta, tai Hitler? :mrgreen: (Stalin potkittiin pappisseminaarista aikanaan vallankumousvehkeilyjen vuoksi, Hitler turhautui kun ei päässyt taidekouluun...)

ViestiLähetetty: 2014-01-18 18:28:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä me olemme samaa mieltä, opetuksessa on paljon sellaista mitä ilman jokaikinen ihminen voi aivan hyvin olla, mutta toisaalta puuttuu paljon semmoista mitä ilman ei ole hyvä olla. Niin kuin juuri käytännön laskutaito. Ja jos raameissa on pysyttävä, milläs sitä opetat. Korkeammasta matematiikasta en ymmärrä mitään, en ole sitä eläessäni tarvinnut(paitsi lukiossa :evil: ) , mutta palomestarin naureskeluun, että montakos litraa rouvan kaivoon sitä vettä tuodaan, sanoin että jos haluat litran mitalla mitata, niin mittaa, mutta jos kaivo on x-metriä syvä ja kaivon renkaan ympärys ja halkaisija ovat määrätyt, niin ottaisin mieluumin kuutioina, kiitos. Vähän sama kuin silloin kun joudun tuvan lattian alle puhallusvillaa tilaamaan, kyllä riitti miesmyyjällä virnistelyä, kunnes ilmoitin neliöt, korkeuden ja määrän mikä siihen tilaan tilavuudeltaan mahtui. Käytännön laskutaito on kyllä nykynuorilla aika hukassa, kassa ei osaa antaa rahasta takaisin, jollei kone kerro ja ukko laskee usein ostokset päässään ja varaa tasarahaa, kassa katsoo ihmeissään, että miten sä ton teit. :shock:

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-01-18 19:02:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

diesel kirjoitti:
Käytännön laskutaito on kyllä nykynuorilla aika hukassa, kassa ei osaa antaa rahasta takaisin, jollei kone kerro ja ukko laskee usein ostokset päässään ja varaa tasarahaa, kassa katsoo ihmeissään, että miten sä ton teit. :shock:

Just näin. Ei osata laskea, eikä kirjoittaa ja se ymmärtävä lukeminenkin on hakusessa.Perustaidot vuotaa todella pahasti.

Väsynyttä urputusta poistettu..

ViestiLähetetty: 2014-01-18 19:37:38 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Taitaa olla asiat vielä pahemmin tällä puolen lahden. Minä olen työelämässä enemmän touhunnut aikuiskoulutuksen parissa ja kun jossain välissä lupasin hoitaa pari lukion kurssia niin olipa haastetta kerrassaan. Kun lukutaito ja motivaatio ovat hukassa niin ei tieda kumpaa enemmän säälii, opettajaa vai oppilasta. Minulla on onneksi aivan ihanat nuoret naapurit, isäntä lainaa kaikki kirjat mitä saan hankittua ja lukuhetkistä avopuolison mukaan rikkain on vessaretki. Ja oma firma on rakennusalalla ja täällä töitä riittää. Vaikka se yliopisto olisi varmaan onnistunut ilman valmistavia kursseja.

ViestiLähetetty: 2014-01-18 19:45:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuulostaa loistavalta. #-o .

ViestiLähetetty: 2014-01-19 14:19:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

koiranpaskattajille pakollinen koulutus, kohta taas lumet sulaa! ja tasoryhmäpaskakoukutus saatava!

ViestiLähetetty: 2014-01-20 04:48:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

etereter kirjoitti:
Itse käyn puntilla ja en luopuisi siitä mistään hinnasta. Miksikö? Mielestäni se on kivaa. .... Jos joku haluaa vetää crossfit treeniä, tehköön tai maratonia, punttia, ryhmäliikuntaa jne. Miksi tästäkin pitää saada älytön vääntö päälle. Avarakatseisuutta ihmiset!

Ari kirjoitti:
tuloksissa, peilissä, kuvissa JA TV:ssä voi näyttä hyvältä ...ja ai mikä onnettomuuden riski kasvaa urheilussa... AINA
kilpaurheilu on syvältä...

kansa haluaa urheilu viihdettä, joku aina maksaa urheilijalla ja urheilija tuhoaa oman terveytensä #-o hetken "kunnian" illuusion ja muutaman dollarin tähden.

Huomenta
juuri nyt.
karmea onnettomuus
jos uutisiin on uskomista niin...
Kevin Ogar CrossFit urheilijan selkäranka katkesi ja halvaantui vyötäröstä alaspäin. :shock:
(ehkä uutiset kirjoittaa halvaantumisesta lisäinfoa myöhemmin ja tarkemmin, miten tilanne kehittyy)
onko urheilu terveellistä ja kivaa :idea:

youtube, näin se tapahtui... #-o
http://www.youtube.com/watch?v=KOpwoLq-1hY

alla linkistä, kuvia ja juttua tapahtuneesta
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2540945/Kevin-Ogar-injury-CrossFit-athlete-left-paralyzed-waist-having-spine-severed-dumbbell.html
http://www.iltalehti.fi/iltvurheilu/20140118035781779_v9.shtml
http://metro.co.uk/2014/01/17/crossfit-athlete-kevin-ogar-left-paralysed-by-freak-accident-in-comepitition-4267053/

urheilu on vaarallista :idea: :!:
alla pari linkki mitä esim CrossFit saa aikaan.
Lainaa:
Hayden said the most common overuse injuries he has observed are tendonitis, muscle strain, flat-foot injuries, skeletal misalignment, and sore joints.

http://www.examiner.com/article/rise-crossfit-injuries-a-boon-for-chiropractors
els kirjoitti:
Karppilassa on ollut tusinoittain niitä, jotka ovat vammautuneet treeneissään: osa lihasvammaan, osa hormonipuolen loppuunpalamiseen. Liikkuminen silloin kun paikat on jo rikki, tai sillä tavalla että paikat menevät rikki, voi edelleen olla hauskaa ja siihen voi edelleen jäädä koukkuun. Muttei se silti ole järkevää.

- Liikunta niin että siinä vammautuu on älytöntä.

Lainaa:
The popular workout CrossFit has come under fire for its link to the potentially deadly kidney condition rhabdomyolysis. Fitness experts warn that rhabdomyolysis, which is usually caused by excessive exercise, can lead to kidney failure.

"With any form of severe exercise, there are risks, and CrossFit falls into extreme exercise," Eric Robertson, a rep for the American Physical Therapy Association, told ABC.

Robertson, an assistant physical-therapy professor at Regis University, penned a scathing blog post on Medium discussing the dangers of CrossFit-induced rhabdomyolysis.

"Rhabdomyolysis is an uncool, serious and potentially fatal condition resulting from the catastrophic breakdown of muscle cells," he wrote. "Under extreme conditions your muscles cells explode. They die."

http://www.examiner.com/article/crossfit-s-uncle-rhabdo-ignites-volcanic-debate-it-can-fry-your-kidneys

ViestiLähetetty: 2014-01-20 08:13:57 
jokaista crossfitissa vammautunutta kohti on miljoonia vammautununeita jotka eivät urheile. sinäkin ari voit kaatua tänään ja halkaista kallosi ellet nyt vallan ole vetäytynyt elelemään sohvan pohjalle.

ViestiLähetetty: 2014-01-20 08:36:19 
Poissa
voipallo
voipallo

heheheh kirjoitti:
jokaista crossfitissa vammautunutta kohti on miljoonia vammautununeita jotka eivät urheile.

Ja miljoonia jotka ovat saaneet itsensä hyvään kuntoon, elämän hallintaansa ja monia terveitä vuosia lisää. Monille crossfit (ja muut lajit) on tapa kuntoilla ei kilpailla.
Kauhistelu ja jeesustelu voi edelleen olla hauskaa ja siihen voi edelleen jäädä koukkuun. Muttei se silti ole järkevää( :lol: ).

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2014-01-20 08:50:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

onko elämä kuolemista varten? tai elämmekö sen takia että voisimme kuolla?

onko auto liikenne turvallista suomessa. joo on, aika turvallista jos verrataan sitä johonkin muihin maihin.
onko eläminen mukavaa ja kivaa suomessa... #-o
kun suomessa, itsemurhia tapahtuu 3 kertaa enempi, kuin liikenteessä kuolee ihmisiä. siis 3 kertaa enempi.
missä meni oikein vikaan? kun ihmiset haluaa tuhota oman elämänsä

ViestiLähetetty: 2014-01-20 09:04:32 
Poissa
voipallo
voipallo

Ari kirjoitti:
missä meni oikein vikaan? kun ihmiset haluaa tuhota oman elämänsä

Kuntoilemalla?

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2014-01-20 09:08:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

heheheh kirjoitti:
sinäkin ari voit kaatua tänään ja halkaista kallosi ellet nyt vallan ole vetäytynyt elelemään sohvan pohjalle.

hyvä pointti tämäkin, "kallojuttu" niinkuin sanoin
Ari kirjoitti:
Matee kirjoitti:
Säännöllinen liikunta suojaa lonkkamurtumilta, sillä se aktivoi luuston rakentajasoluja ja parantaa luuntiheyttä. Kävely ja arkinen fyysinen rasitus on parempi kuin vain löhötä sohvalla.

Huomenta
tämä erittäin hyvä pointti.

joten ihan tavallista liikkumista, ihan mitä vaan kävely on yksi parhaista, eikä vaan sohvalla makaamista ja TV:n katselua tai pc ääressä karppifoorumin lukua.

mutta näin talvisaikaan ulkona, liukkaalla kävely on riskitekijä sekin, nimenomaan lonkille ja ranteille.

riskitekijä on kävellä liukkaalla.
ehkä parempi on vain lukea karppifoorumia :idea:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1318 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00