karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-19 23:58:40

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-04-11 11:41:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Ne ekan viestin lihapullat ovat muuten hämmentävä tuote: Paketin avatessa (olen joskus ollut liian lähellä kun joku muu avaa paketin) sieltä tulee sen luokan karmea löyhkä, etten ikipäivinä voisi kuvitella syöväni moista p**kaa. Olen oikeasti joutunut poistumaan huoneesta paetakseni ko. hajua.

Johtuu suojakaasusta. Mua on kerran syytetty piereskelystä, kun jonkun tuollaisen avasin. :)

.

ViestiLähetetty: 2012-04-11 11:44:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jojoko kirjoitti:
Lainaa:
Ne ekan viestin lihapullat ovat muuten hämmentävä tuote: Paketin avatessa (olen joskus ollut liian lähellä kun joku muu avaa paketin) sieltä tulee sen luokan karmea löyhkä, etten ikipäivinä voisi kuvitella syöväni moista p**kaa. Olen oikeasti joutunut poistumaan huoneesta paetakseni ko. hajua.

Johtuu suojakaasusta. Mua on kerran syytetty piereskelystä, kun jonkun tuollaisen avasin. :)

Ei voi johtua yksin suojakaaasusta. Olen rohkeammalla päällä ollessani joskus pyytänyt kaverilta saada tutkailla lähemmin, ottanut lihapullan paketista ja haistanut sitä läheltä. Se haisee edelleen paskan ja yrjön sekoitukselta. :shock: Toisaalta minulla on luonnottoman hyvä hajuaisti, silloinkin kun vielä tupakoin säännöllisesti haistoin asioita joita tupakoimattomat kaverit eivät haistaneet.

Bolognese-roiskeläppäpitsa tuottaa saman paska&yrjö hajuelämyksen, eritoten sitten kun se on lämmitetty mikrossa. Olen joutunut poistumaan paikalta sellaisen kohdatessani, jotta pystyisin syömään omat evääni.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-04-11 11:49:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No voi kai se suojakaasun haju tarttua siihen tuotteeseenkin. Luulisin. Ei oo faktaa aiheesta, enkä ole koskaan haistellut niitä lihapullia. :lol:

.

ViestiLähetetty: 2012-04-11 11:56:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jos se olikin suolikaasua,eikä suojakaasua. Suojakaasu on ihan vaan typpeä ja hiilidioksidia(tietää wikipedia).Eli ei sen kait pitäisi lemuta?Vai onkohan sinne pakkaukseen päässyt livahtamaan salakavalasti lehmien pieruja?

ViestiLähetetty: 2012-04-11 12:04:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vastarannankarppi kirjoitti:
Jos se olikin suolikaasua,eikä suojakaasua. Suojakaasu on ihan vaan typpeä ja hiilidioksidia(tietää wikipedia).Eli ei sen kait pitäisi lemuta?Vai onkohan sinne pakkaukseen päässyt livahtamaan salakavalasti lehmien pieruja?

Yök. :)
En tiiä, haiseeko puhdas typpi, mut ainakin huonosti siivotuissa, purukuivitetuissa hevostalleissa typpi haisee niin maan perhanasti. Turve sitoo sen hajun hyvin.

.

ViestiLähetetty: 2012-04-11 12:12:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä ainakin syön vielä edelleen runsaasti suojakaasuruokia, vaikka olenkin karppi, en ennätä mihinkään kauppahalleihin lihaostoksille. Meilläpäin lihat myydään suojakaasupaketeissa, maustamattomatkin. En ole havainnut suojakaasussa mitään erityistä hajua tai makua.

Eineslihapullissa sen sijaan on aivan käsittämätön haju, tämän vahvistan osaltani.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2012-04-11 12:20:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juuri tajusin, että viimeksi eilen ostin alennuksesta paketin luomunaudan jauhelihaa. Pakattu suojakaasuun, ei haissut miltään muulta kuin tuoreelta lihalta. Eli lihapullien osaltakin oletan edelleen että suojakaasu on syytön ja elintarviketelollisuuden ruokakusetus on syyllinen.

Typpi on ymmärtääkseni hajuton kaasu, eli se on siellä tallissakin joku muu kaasu typen kera joka haisee, ei se typpi itsessään.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-04-11 12:23:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, niin varmaan on, että typpi reagoi jonkun kanssa siellä tallissa. Mut oisko mahdollista, että elintarvikkeissa käytetään eri suojakaasuja? Koska ihan varmasti silloin kerran oli kyllä haisevaa kaasua, ei se ruoka millekään haissut. Se oli joku liha- tai kanapaketti, ei eines. Tästä on kyl aikaa, et oisko systeemit muuttuneet.

.

ViestiLähetetty: 2012-04-11 13:16:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nuorimman pojan kuolematon toteamus ajalta kun suojakaasut tulivat elintarvikkeisiin: Joo, kaasuun säilöttyjä ruokia, mutta oliko niiden pakko pierua kaasuna käyttää?

JK Olihan minulla ihan asiallista asiaakin; lukekaas Seppo Konttisen "Suomalainen ruokalasku" ja ehkäpä perään vielä Michael Pollanin "Oikean ruoan ohjeet", silkkaa faktaa, eikä mitään mutua.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2012-04-11 14:57:04 
Poissa
voinen
voinen

Kaikkia kuluttajia kusetetaan kaupoissa.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2012-04-11 15:43:47 
Poissa
napakettu
napakettu

Suojakaasuista
Lainaa:
Suojakaasu muodostuu hapesta, hiilidioksidista typestä, tuotteen vaatimissa suhteissa. Siis samoista aineista mitä ilmassa on. Pakkauksen avaamisen jälkeen kaasu haihtuu, eikä sitä jää itse lihaan. Avauksen jälkeen tuotetta tuleekin käsitellä kuin pakkaamatonta ja säilyttää jääkaappilämpötilassa.

18518 Nirrilä

ViestiLähetetty: 2012-04-11 20:05:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Joo, kaikesta maksetaan aivan liikaa. Kiitos ässän ja koon. Onneks ällässä saa vielä heviä vähän edullisemmin.

ViestiLähetetty: 2012-04-11 20:47:19 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Meillä on töissä typpikaappeja ja kyllä ne haisee, kun avaa kaapin. Mä kyl luulen, et toi eineshaju johtuu jostain ihan muusta. Koska se tulee myös joistain nakkipaketeista (tyhjiöpakattu) ja kinkkuleikkelepaketeista.

ViestiLähetetty: 2012-04-11 21:21:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei tule miun karppiruuasta vatsa kipeäksi eikä myöskään nälkä/syöntihalu heti ½tuntia syömisen jälkeen. Ei myöskään väsytä armottomasti iltapäivisin, ja öisinkin nukun paremmin, kuin einesaikoina. Muistikin on parantunut!

Ei houkuta lihapullien hinta, maku, eikä niistä seuraava olotila minua. Kumma juttu?

ViestiLähetetty: 2012-04-11 21:48:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä mä muistan, että sillon vielä joskus kun ostin hunajamarinoituja broilerinsuikaleita, niin siinä hais kans joku aivan älyttömän pahalle kun se avasi. Varsinkin, jos tuote oli menossa kohta vanhaksi tai sen oli pakkasesta ottanut sulamaan. En ole marinoimattomassa huomannut tota ja ei se paha haju sille marinadillekaan haissut. Mitä lie oli, mutta ruokahalun vei totaalisesti :smt078

ViestiLähetetty: 2012-04-11 21:53:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:

Riippuu siitä tietty mitä pitäää hyvänä ruokana ja mitä herkkuna. Valmisruuat ei oo mulle hyvää ruokaa vaan täyttä skeidaa ja mun herkut on eriä kuin vt-syöjän. Mä haluan syödä mahdollisimman luonnollista ja terveellistä ruokaa. Vt-syöjiä tässä kusetetaan ei meitä karppeja jotka ymmärretään hyvän laadukkaan ruuan päälle.

Aamen tälle! Lisäksi kyse on myös valinnoista. Itse säästän esimerkiksi siinä, että ostan vaatteita harvoin (vihaan shoppailua :lol: ), käyn viihteellä melko harvoin ja en polta. Noilla säästyy jo ihan kiitettävästi rahaa. Ja en nyt pitäisi karppausta edes erityisen kalliina, kun tekee fiksuja valintoja kaupassa. Kaali ja juurekset, kananmunat, halvat ruhonosat (esim. broilerin reisi-koivet, sikanaauta, kastikeliha), voi, oliiviöljy ja juusto isoina köntteinä ovat kaikki varsin kohtuuhintaisia jopa opiskelijan kukkarolle. Ns. päivittäin käytössä oleva luksustuote on ainoastaan tumma suklaa. Lisäksi on jees, että ei tarvitse ostella ties mitä mömmöjä, että päänahka ei hilseile koko ajan ja pysyy terveenä.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2012-04-11 22:30:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vieras kirjoitti:
No jaa, kyllä täällä karppilassa tuo (turhien) lisäravinteiden käyttö näyttää olevan vähintäänkin yhtä yleistä kuin valtaväestön joukossakin. Yhdessä sun toisessa viestissä/allekirjoituksessa vilahtaa iHerb ja esim. d-vitamiinipillerit ovat saaneet lähes kaikkivoivan statuksen :D

kai vieras tietää että iHerbistä saa kasapäin kaikkea muutakin kuin lisäravinteita? Kuten vaikkapa puhdasta jauhettua stevianlehteä, mauste- ja ruoka-aineita, teetä, kahvia.. kaikista ihon- ja hiustenhoitotuotteista puhumattakaan :wink: Mikä on turhaa on sitten kai suhteellista, ehkä joistakin mun c-vitamiinilisäni flunssakautena on käsittämättömän turhaa rahanhaaskausta, musta vaan on siis jotenkin niin vitsin siistiä selättää flunssa parissa päivässä ja päästä heti takas energisenä töihin. Vaikka onhan se vähän diivailua, myönnän, pitäis lakata leikkimästä prinsessaa ja sairastaa rehellisesti viikkotolkulla niinkuin kaikki muutkin :cry:
ps. ota tuosta alta koodi jos vaikka innostut joskus tilaamaan itsekkin humpuukkia netistä :lol:

____

Karppailun hinnasta puheen ollen mä oon pitänyt nihilistisen tarkasti budjettia vuosikausia, ja joka ikinen ruokaostoskuitti on lyöty sisään omaan sarakkeeseensa. Eipä ole mun kuukauden ruokakulut keskimäärin noussu penniäkään ei-karppiajoista, vaikka ruuan hinta kyllä on todellakin noussut viimesen 5 vuoden sisällä. On se kumma :o Vähemmän pahvista huijausmukaruokaa; parempi mieli :smt049

ViestiLähetetty: 2012-04-11 23:30:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sikäli karppaajaa saatetaan kusettaa, että marinoidut lihat ovat yleensä halvempia kuin marinoimattomat. Mutta edullista lihaa kyllä löytää, jos on tarkkana. Viikolla ostin 800 g pakkauksen marinoimatonta porsaan ulkofilettä (10 pihviä) alle 9 e/kg ja siinä vieressä vastaava pienempi pakkaus eri valmistajalta maksoi 16 e/kg.

ViestiLähetetty: 2012-04-12 05:36:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Marinoidut on halvempia, koska siinä on vähemmän sitä itse lihaa kun se marinadikin painaa. Sen lisäksi, liha saattaa olla hieman huonohtunutta, eikä sitä sen marinadimössön alta huomaa.

ViestiLähetetty: 2012-04-12 06:04:57 
Poissa
sintti
sintti

iso isä kirjoitti:
Olen entisessä syntisessä elämässäkin ollut laskutaitoinen. Laskeppa huviksesi valmislihapullien sisältämän lihan kilohinta.
Ja laske paljon oma tekemänä maksavat. Siis teet itse lihapullia jotka valmiina painaa kilon ja vertaat kiloon einespullia.
Ja katso että molemmissa on sama lihapitoisuus. Laadusta en sano mitään.

No jo eurolla saa 400g lihapullia, ja lihaan verrattavien aineiden osuus on yli 40%, niin on se jauhelihaa halvempaa kuitenkin. Ja mikä tärkeintä: niitä ei täydy valmistaa itse, mikä on vaivalloista ja aika vievää ja se kuluttaa myös energiaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00