karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-25 03:26:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Puuttuako vai ei?
ViestiLähetetty: 2011-12-04 11:25:45 
Poissa
RV-Golfkarppi
RV-Golfkarppi

no niin, JOS olisit ollut miinuskaloreilla oikeasti, olisit laihtunut...muutenhan olisit ollut "ikiliikkuja".

Siis, joitain vuosia sitten treenailin päivittäin, silloin tällöin kaksi kertaa pvä. Punttia ja uintia + siihen kävelyt edestakasin hallille 3 km tai 6 km, riippuen treenasinko kerran vai kaksi päivässä.
Kalorivaje oli vähintäin 1000 kaloria mutta usein 2000 ja joskus jopa 3000 kaloria pvä. Söin 1000-15000 kaloria pvä vaikka treenasin kuinka paljon. muistan yhdenkin yön, kun oli vapaapäivä lehdenjaosta, poljin 4 tuntia kuntopyörällä putkeen. Siinä varmaan noin 110 kiloinen karju polttaa jos jnkun verran kaloreita, eikö?
Näin jälkikäteen ja kokemuksen kautta tiedän että tuollaienn Kakorivaje oli liikaa ja kroppa stressaantui eikä luovuttanut läskejä.
Kerran vko oli ns. karkkipvä jolloin söin, tai pyrin syömään sen mitä kulutin ja join viinaakin. Söin välillä ns normiruokaa pastan ja leivän muodossa ja kun ei tullut tulosta niin karppasin.
Tätä jatkui 6-7 vkoa ja paino ei pudonnut grammaakaan siitä kun aloitin. Navanympärys oli prikulleen sama.
eikä nyt puhuta muutamasta sadasta kalorista tuolla liikkumisella :wink:
En ole tyrmäämässä kaloriteoriaa vaan sanoin että se on suuntaa antava. Varmasti jos eläis kitukaloreilla tarpeeksi pitkään niin paino putoaa mutta käsittääkseni jossain vaiheessa on pakko alkaa syömään suurempia annoksia ja oletan että paino nousee samantien.
Olisko se ollut Atkinsin kirjassa jossa A kertoi että monet hänen potilaistaan eivät laihtuneet edes 1000 kalorin ruokavaliolla ja heille hän suositteli rasvapaastoa.
Tämä kaloriteoria ärsyttää kun luet/kuulet mediassa, joissa on mitä milloinkin erilaisia ohjeita kuten kun syöt vuodessa tuon verran vähemmän voita niin laihdut sen ses verran.
Kyllä minäkin nuorempana laihduin helposti kun rajoittin kalorien sisäänottoa, vähän niin kuin poikani 27 v, tällä hetkellä.
Tällä viikolla olen pitänyt kalorivajeen 1000-1500 ja syönyt 100gr pr/200gr r/10-20 hh. 2 cm lähti navan ympäriltä ja mitä olen täältä ketoilusta lukenut niin olen rasvanpoltolla. Hiilareita lisäilen viikon kuluttua.
Ari, oikeesti olin miinuskaloreilla.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 11:33:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Omat vanhempani alkoivat alkusyksystä karppaamaan ja Ruokavallankumous-kirja taisi olla se viimeinen sysäys asiaan. Olen vienyt kirjoja lainaan aiemminkin 1,5-vuotisen "karppausurani" aikana ja puhunut asiasta, mutta aiemmin maaperä ei ole ollut ilmeisesti valmista. Äiti koitti jossain vaiheessa aiemmin jo, mutta lopetti aika pian. En ole tyrkyttänyt tai vaahdonnut (no, ehkä ihan alussa :mrgreen: ), mutta sopivissa kohdissa olen tuonut esille oppimiani asioita ja kyseenalaistanut voimassa olevia käsityksiä ravinnosta, kolesterolista ym. Tuputtaminen ja tyrkyttäminen aiheuttaa vastustureaktion, mutta karppisiemeniä voi kylvää ilman niitäkin :)

kaipaan valoon.
(Mariska)

ViestiLähetetty: 2011-12-04 13:44:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

caju kirjoitti:
no niin, JOS olisit ollut miinuskaloreilla oikeasti, olisit laihtunut...muutenhan olisit ollut "ikiliikkuja".

Siis, joitain vuosia sitten treenailin päivittäin, silloin tällöin kaksi kertaa pvä. Punttia ja uintia + siihen kävelyt edestakasin hallille 3 km tai 6 km, riippuen treenasinko kerran vai kaksi päivässä.
Kalorivaje oli vähintäin 1000 kaloria mutta usein 2000 ja joskus jopa 3000 kaloria pvä. Söin 1000-15000 kaloria pvä vaikka treenasin kuinka paljon. muistan yhdenkin yön, kun oli vapaapäivä lehdenjaosta, poljin 4 tuntia kuntopyörällä putkeen. Siinä varmaan noin 110 kiloinen karju polttaa jos jnkun verran kaloreita, eikö?
Näin jälkikäteen ja kokemuksen kautta tiedän että tuollaienn Kakorivaje oli liikaa ja kroppa stressaantui eikä luovuttanut läskejä.
Kerran vko oli ns. karkkipvä jolloin söin, tai pyrin syömään sen mitä kulutin ja join viinaakin. Söin välillä ns normiruokaa pastan ja leivän muodossa ja kun ei tullut tulosta niin karppasin.
Tätä jatkui 6-7 vkoa ja paino ei pudonnut grammaakaan siitä kun aloitin. Navanympärys oli prikulleen sama.
eikä nyt puhuta muutamasta sadasta kalorista tuolla liikkumisella :wink:
En ole tyrmäämässä kaloriteoriaa vaan sanoin että se on suuntaa antava. Varmasti jos eläis kitukaloreilla tarpeeksi pitkään niin paino putoaa mutta käsittääkseni jossain vaiheessa on pakko alkaa syömään suurempia annoksia ja oletan että paino nousee samantien.
Olisko se ollut Atkinsin kirjassa jossa A kertoi että monet hänen potilaistaan eivät laihtuneet edes 1000 kalorin ruokavaliolla ja heille hän suositteli rasvapaastoa.
Tämä kaloriteoria ärsyttää kun luet/kuulet mediassa, joissa on mitä milloinkin erilaisia ohjeita kuten kun syöt vuodessa tuon verran vähemmän voita niin laihdut sen ses verran.
Kyllä minäkin nuorempana laihduin helposti kun rajoittin kalorien sisäänottoa, vähän niin kuin poikani 27 v, tällä hetkellä.
Tällä viikolla olen pitänyt kalorivajeen 1000-1500 ja syönyt 100gr pr/200gr r/10-20 hh. 2 cm lähti navan ympäriltä ja mitä olen täältä ketoilusta lukenut niin olen rasvanpoltolla. Hiilareita lisäilen viikon kuluttua.
Ari, oikeesti olin miinuskaloreilla.

no jos jotain vois sanoa...
KUN olet treenaillut ovat lihaksesi kasvaneet nesteen muodossa -> cm tämä on varma juttu...jos lihasmassa on kasvanut jostain se paino on pois, eikö? no läskistä... mutta kun ei näkynyt mahassa lähteneen cm? ei näykään, koska miehillä lähtee ihan viimeisenä läskit mahasta. kädet, jalat, hartian seutu, sieltä lähtee ensin läskit. JOS olit oikeasti miinuskaloreilla... (jota on vaikea todistaa kotikonstein). rasva % kehossa on muuttunut. lihas painaa enempi kuin rasva. kun lihasmassa kasvaa, nousee painokin...mutta sinulla ei paino noussut eli rasvaa on palanut, olet kiinteytynyt = olet laihtunut.

Kulutusta ei voi kotikonstein mitata, vanhemmiten yli 50v. kulutus laskee paljonkin ja proteiinin tarve vähenee.
joillain enempi kuin jotkut taulukot kertoo...
eli ei tarvitse niitä kcal taulukoita katsella.. ei kulutus eikä syönti. riittää pelkkä ruuan määrän muuttaminen.

Kun kalorien ja proteiinin määrä on sama, ei ole mitään väliä syötkö rasvaa tai hiilihydraatteja, laihtuminen on kuitenkin yhtä tehokasta. Mikään tutkimus ei ole ikinä huomannut metabolista etua rasvapainotteisella ruokavaliolla taikka tehokkaampaa laihtumista kalorikontrolloiduissa tiloissa, proteiinin määrän ollessa sama. Kun kalorien ja proteiinin määrä on sama, kehon rasvan määrä vähenee käytännössä katsoen yhtä tehokkaasti, koostui ruokavalio sitten hiilihydraateista tai rasvasta ja oli niiden makro % mitä tahansa.

alussa jo pelkkä punttisalilla käynnin lopettaminen saa painon tippumaan, koska lihasmassa pienee. jos vielä laitetaan 6 viikoksi vuodelepoon, näkyy mittanauhassa cm miten jalat ohenee voimakkaasti.

kyllä tiedän vähän (jotain) miten nämä ikäjutut vaikuttaa aineenvaihduntaan.

mitä tulee kitupolttoon eli säästöliekkiin..
tutkimuksen mukaan entisillä lihavilla on joskus havaittu olevan n. 3-5% pienempi lepoaineenvaihdunta kuin samankokoisilla henkilöillä, jotka eivät ole olleet lihavia. huom vain 3-5%...

Vähäkaloriset ja erittäin vähäkaloriset dieetit hidastuttavat aineenvaihduntaa enemmän kuin pienemmällä vajeella tehtävät dieetit, mutta se johtuu yksinkertaisesti siitä, että ne aiheuttavat suuremman pudotuksen painossa.. tutkimuksen mukaan.
eli jos olit niukalla kcal oli sinun aineenvaihdunta hidastunut jonkin verran...mutta toisaalta liikunta kiihdyttää aineenvaihduntaa myös levossa ollessa...eli oliko kitupolttoa sittenkään? mistä sen tietää... se on huono kotikonstein mitata kun siinä on tuo treeni vielä mukana.

todella niukat hh (20 g/vrk:ssa tai alle) pitkällä aikavälillä ilman muutoksia on huono juttu.

se "kaloriteoria ärsyttää kun luet/kuulet mediassa" joo se on eri asia kuin energiatasapaino tai miinuskalorit.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 13:52:24 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kertoisitko Ari miksi 20 hh/vrk on huono juttu?
Itse olen kohta neljä vuotta ollut sellaisella ja diabetes2 lukemista on verensokerit nyt normalisoituneet, astmalääkkeet ovat olleet poissa jo pari vuotta, verenpaineet normalisoituneet, epämääräiset nivelkivut poissa. Olen 68 vuotta enkä tarvitse mitään lääkkeitä nyt.
En tarkoita että kaikkien pitäisi olla ketohiilareilla mutta kun haetaan sitä omaa hiilaritasoa niin minusta on aiheetonta peloitella turhaan. Jos nostan hiilareita niin ensimmäiseksi palaavat astmaoireet aika nopeasti.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 13:59:03 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Voisko nyt jättää tuon kaloriteoriasta vouhkaamisen vähemmälle. :evil: Jokainen omassa kropassaan tietää, mikä toimii ja mikä ei. Ihan turhaa siitä luentoja täällä pitää.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 14:07:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:

jutun aihe liittyy laihduttamiseen, mutta sinähän et laihduta.
ja koko lause... pitkällä aikavälillä ilman muutoksia on huono juttu.

ja kun laihtuu, käytössä on tietenkin miinuskalorit.
esim leptiini taso laskee liian alas, joka vaikuttaa moneen asiaan. eikä aivan hyvästi.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 14:13:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Brilla kirjoitti:
Ihan turhaa siitä luentoja täällä pitää.

:shock:
tämä on keskustelupalsta... sana on vapaa myös ei reg. henkilöillä ja taistelutanner topic.

topic aloittaja kysyy mitä pitäis sanoa... ylipainoiselle.

kerro Brilla, missä pitäisi neuvot antaa? sillä annat sinäkin tällä foorumilla laihdutus ohjeita aika tavalla.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 14:24:32 
Poissa
RV-Golfkarppi
RV-Golfkarppi

Ok Ari,

se oli oikein hieno tietopaketti ja luen sen uudestaan pari kertaa että jää mieleen.
Se mitä tarkoitin miinuiskaloreilla oli juuri tuo oletettu kulutus ja mitä sykemittari näyttää :)
Se miksi syön rasvaa enemmän juuri nyt on että se toimii ja olo on hyvä. Jos söisin hiilareita esim. 100 gr, olisi mun olo aika kurja ja nälkäinen.
Siihen en halunnut puuttua että syökö hh enemmän tai vähemmän van siihen että tämä kaloriteoria, niin kun sen ymmärtää maallikko(kuten minä), ei toimi. Tarkoitan että kun tuputetaan tietona että syödään sen ja sen verran kaloreita niin laihdut, tutkimatta erikseen jokaisen aineenvaihduntaa sun muuta. Eikös siinä sitten naistenlehden lukija tunne itsensä epäonnisuneeksi kun, seuraa kirjaimmellisesti ohjeita joilla pitää painon pudota, koska kaloreita laskemalla niin pitäisi käydä, mutta paino ei putoakkaan?
tämä nyt ei ollut kysymys joka vaatisi vastausta vaan yritän selittää mitä minä tarkoitin kaloriteeorialla.
Huomasin, sen jälkeen kun oli laittanut edellisen viestini ketjuun, että olit jo vastannut jollekin että ei kulutusta voi kotikonstein mitata ja tajusin mitä ajoit takaa :lol:
Tuntuu se olevan vaikeaa tällä iällä löytää se oikea ratkaisu siihen että saa painoa pois ja vatsaa pienemmäski. Tuohon vatsaan kun legurit sun muut aina puuttuvat ja tosiaan silloin kun treenasin ja kävin puntilla niin tein sen virheen että mittasin vain vatsan enkä esim reisiä.
Tuosta lihaksen painosta: Sen huomasin todellakin miten kroppa voi muuttua kun lihas/läski tasapaino muuttuu.
Olessani lentokentällä koneita pakkaamassa oli lihaskunto aivan eri kun noin vuosi sen jälkeen kun lopetin ne hommat.
Paino oli pysynyt samana mutta navan ympärille oli tullut 15 cm lisää ja kädet kuihtu :lol:
Kirjoituksesi oli mielestäni loistava ja opettavainen :wink: Asia tuli selväksi minulle ainakin.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 14:30:49 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Lainaa:

En laihduta vaan laihdun kun syön ravinteikasta ruokaa niin ettei ole nälkä.
Kun yritin Hiilariaikana laihduttaa syömällä vähemmän kuin nyt niin lihoin.
Eli jos kituilemalla heikentää (jopa pysyvästi) aineenvaihduntaa niin vaikka neuvojesi mukaan vähentää kaloreita niin lopputulos voi olla lihominen, koska kuten sanot on vaikea sitä miinuskaloreilla olemista nähdä ( muusta kuin painon muutoksesta).

ViestiLähetetty: 2011-12-04 14:34:56 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Minulla on myös kokemusta siitä, että ns. kalorivajeella voi myös lihoa. Jos kalorivaje on liian suuri, keho menee helposti säästöliekille ja tuloksena on lihominen. Ihminen ei ole kone, vaan aineenvaihdunta selittää myös paljon. Kenties hermostuin turhasta, mutta kun aina sanotaan, että laihdut, kun syöt vähemmän kuin kulutat. Jos on esim. insuliiniresistenssi tai vaikkapa kilpirauhasen vajaatoiminta, homma ei menekään enää kuten kirjoissa ja perusteoriassa sanotaan. Jääkööt tämä aihe kohdaltani tähän, ettei tule turhaa sanasotaa enemmälti.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 14:48:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Brilla kirjoitti:
Jos kalorivaje on liian suuri, keho menee helposti säästöliekille ja tuloksena on lihominen.

liian suuri kalorivaje... ei ole tuloksena lihominen.

kerro tutkimus lähde missä liian suuri kalorivaje sai aikaan lihomista?

mitä tulee säästöliekkiin tutkimuksen mukaan.
säästöliekkiä, eli ylimääräistä aineenvaihdunnan hidastumista, mitä kevyempi keho tuo tullessaan, on havaittu useasti, mutta vaikutus ei ole mitenkään suuri, kuten useasti jo mainittu. Eräässä tutkimuksessa kulutuksen laskun havaittiin olevan 6% yli mitä sen olisi pitänyt olla tai lepoaineenvaihdunta
hidastui noin 100 kalorin verran 10% painonpudotukseen tai lasku on muuten vain niin pieni, että sillä ei ole merkitystä

ViestiLähetetty: 2011-12-04 15:37:20 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Vieläkin kysyisin tuota että miten huono juttu ja mikä on se aikaväli?

Lainaa:
mlv kirjoitti:

eli minun kohta neljä vuotta ei riitä kun edelleen olo ja terveysmarkkerit paranee? En viitsi ilman parempia perusteita alkaa diabetesta ja astmaa härnäämään.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 15:44:36 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mutta otsikon kysymyshän ei ollut kaloriteoria vai ei?

ViestiLähetetty: 2011-12-04 15:45:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:
Vieläkin kysyisin tuota että miten huono juttu ja mikä on se aikaväli?

Lainaa:
mlv kirjoitti:

eli minun kohta neljä vuotta ei riitä kun edelleen olo ja terveysmarkkerit paranee? En viitsi ilman parempia perusteita alkaa diabetesta ja astmaa härnäämään.

koska sinä et laihduta, ei sinun tarvitse ajatella ed. tekstistä mitään, jos et muuten vain halua lisätietoa.
mlv kirjoitti:
Lainaa:

En laihduta

ViestiLähetetty: 2011-12-04 15:47:49 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Ehkä Sinun Ari kannattaisi tuosta kaloriteoriasta aloittaa ihan oma uusi ketju, kun se tuntuu olevan Sinulle tärkeä aihe. Silloin sinne voisivat tulla asiasta kiinnostuneet.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 15:53:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pitäisköhän alkaa vääntämään mikä on laihduttamisen ja laihtumisen ero? :D

kaipaan valoon.
(Mariska)

ViestiLähetetty: 2011-12-04 15:54:44 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Hyvä idea sekin! Sanoo nimimerkki ikuinen laihduttaja.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 15:59:00 
Poissa
voipallo
voipallo

Konnasintti kirjoitti:
Ehkä Sinun Ari kannattaisi tuosta kaloriteoriasta aloittaa ihan oma uusi ketju, kun se tuntuu olevan Sinulle tärkeä aihe. Silloin sinne voisivat tulla asiasta kiinnostuneet.

Hyvä idea, ei tarvitse julistaa ympäriinsä. Uskon kuitenkin löytyvän jo ihan vanhojakin ketjuja aiheesta. Maailmankuva kannattaa pitää yksinkertaisena, mutta rajansa kaikella varsinkin jos muut haluaisivat keskustella jostakin ihan tosissaan.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2011-12-04 16:00:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Konnasintti kirjoitti:
Ehkä Sinun Ari kannattaisi tuosta kaloriteoriasta aloittaa ihan oma uusi ketju

Ari kirjoitti:
Kulutusta ei voi kotikonstein mitata,
eli ei tarvitse niitä kcal taulukoita katsella.. ei kulutus eikä syönti. riittää pelkkä ruuan määrän muuttaminen.

se siitä teoriasta

ViestiLähetetty: 2011-12-04 16:04:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:
Uskon kuitenkin löytyvän jo ihan vanhojakin ketjuja aiheesta

jos asia on näin, voi kaikilta ottaa kirjoitusoikeudet pois, koska foorumilta löytyy kaikki tarpeellinen jo vanhoista aiheista. luetaan vain niitä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00