katar81 kirjoitti:
Hoitsu1234 kirjoitti:
- älkää karpatko raskausaikana! Jos verenkiertoonne vapautuu ketoaineita koko raskausajan elimistönne polttaessa rasvavarastojaan, ketoaineet = kuona-aineet menevät suoraan istukan kautta vauvaan. Ketoaineet voivat haitata laaja-alaisesti vauvan kehitystä.
Kertoisitko tästä lisää, kun olet selvästi aasiantuntija? Aika jännä, että neuvolassa terkka ei meinannut mitään, vaikka mulla oli joka kerta ketoaineita virtsassa. Olikohan se sitten huono hoitsu?
Mutta tosiaan, kuulisin mielelläni noista haitoista, joita vauvan kehitykseen tulee? Että osaan sitten tarkkailla vauvojani. Ainakin vielä kahden vuoden jälkeen kehittyy ihan normaalisti ellei jopa normaalia paremmin, mutta varmaan pian iskee taantuma ketoaineiden takia, niinkö?
Jaa, jännä ku mulla on täällä kolme oikein tervettä karppilasta. Esikko ei ole karpatessa tehty ja se olikin sitten jättivauva, rd:tä ei koskaan diagnosoitu. Näiden muiden raskauksien aikana sain syödä käytännössä mitä haluisin, ilman että se vaikutti verensokereihin ja oikein normaaleja ja hienoja vauvoja tuli "karpatessa" väsättyä. Ketoaineista ei kukaan piipittänyt mitään edes keskussairaalatasolla.
Mun istukka lähti nyt viimeisen raskauden jälkeen tutkimukseen, missä tutkitaan aineiden läpäisyä.
Ja oletko tietoinen, että mitenkähän se vauva selviää ensimmäiset vuorokautensa niiden muutamien hassujen maitotippojen turvin synnyttyään? Oliskohan luonto ollut niin viisas jopa, että olisi antanut meille kaksipolttoainejärjestelmän, sillä kaikki vauvat ovat aluksi ketoosissa. (rd-äitien vauvat vaan eivät valitettavasti osaa ketoaineita käyttää hyväkseen ja verensokeri tipahtaa liian alas)
Äh, ei jaksa tämmösten kans vääntää, ku ne jauhaa sitä samaa tuubaa kaikki.
Se on muuten totta, että hoitsut on koko ajan joku pulla suussa ja karkki poskessa. Näkyy myös peräpeilissä.