karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-25 08:32:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1118 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mikä teitä vaivaa?
ViestiLähetetty: 2014-01-17 15:13:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En meinaa että liikunta pitäisi ottaa pois koulusta, vaan että uimaopetus ehdottomasti takaisin ala-asteelle koko maassa (ainakin alueittain siitä on luovuttu muistaakseni) ja vähintään yhtä paljon sellaisia liikuntamuotoja joissa ei vaan kerta kaikkiaan kilpailla tai mitata paremmuutta ollenkaan sinne opetussuunnitelmaan, kuin sellaisia joissa kilpaillaan.

Toki tämä vaatisi liikunnanopettajienkin koulutuksen uudistamista, joten en pidättele henkeä muutosta odotellessa...

Turhat videoiden katselut ovat kiinni vain ja ainoastaan siitä, miten vanhemmat asettavat rajoja lapsilleen, tällä asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa paljonko ja millaista liikuntaa opetetaan. Nykyisin 22 vuotiaiden veljenpoikieni tietokoneenkäyttö kotona oli isän asettamien salasanojen takana ja käyttömäärä päivässä oli rajoitettu muutamaan tuntiin. Näin oli siihen asti kunnes täyttivät 18 vuotta.

KUn itse olin koulussa ei ollut kotitietokoneita, mutta olin sen sijaan lukutoukka. Vietinkin paljon aikaa kirjojen ääressä, mutta liikuin myös omaehtoisesti - tosin en harrastanut mitään koululiikuntaan kuuluvaa luistelua ja uintia lukuunottamatta, koska siellä koulussa ei ollut mitään liikuntatunneilla mikä olisi ollut vähääkään kiinnostavaa. Koululiikunta saa 'pisteitä' vain tuosta uimakoulusta, luistellakin osasin jo ennen kouluikää.

Muokkaus: Herttileeri, unohdin ihan että tuossa ikävuosina 10-13 tykkäsin murtomaahiihdosta jota tein viikonlopuna metsäladulla - siis umpimetsään tehdyllä ladulla, joka on aivan erilainen kuin ne pururata-ladut (=tylsät ladut tasaisella) jota kouluhiihto tarjosi. Ja koulussa otettiin AINA aikaa hiihdossa, kuka on eka maalissa jne. ja se syö kaiken lopunkin ilon tylsällä tasaisella hiihtämisestä. Sitten kasvoin pituutta ja sukset jäivät pieniksi ja hiihtokin jäi, koska pian tuli mukaan säännöllinen jazztanssiharrastus - jollaista myöskään ei ollut koulussa tarjolla.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-17 15:14:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Menee ot:n puolelle, mutta els mainitsi noista steroideista. Nehän ovat yksi demonisoitu juttu myös. Mainitse sana steroidit ja joku on puhumassa kuinka ne on vaarallisia, aiheuttaa aggressiivisuutta jne. Katsokaas semmoinen dokkari kuin bigger stronger faster. Löytyy tubesta ainakin. Äärimmäisen mielenkiintoinen.

ViestiLähetetty: 2014-01-17 15:18:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No en ymmärrä sitäkään että kilapailu on joku kauhee peikko?
Esim. ketään ei tahdo saada painissa enää kilpailemaan, ei millään??

Minusta tuo on just sitä ihme curlingkasvatusta, oma lapsi ei saa kokea mitään pettymyksiä ja hävitä??????
Aina pitää olla paras?????

Mun lapset ei kukaan ole lahjakkaita painissa ja me silti kilapillaan ja mun esikoinen ei tekis mitään missä tietää häviävänsä. Ei yhtään mitään, valitsee aina shakkiin ja kaikkiin sellaset vastustajkat jotka voittaa.
Kyllä se meillä vaan joutuu matolle ja sanon, että hyvää tekee hävitä ja oppia, että osallistua voi vaikka häviää ja silti päivä voi olla hauska.
Kilpailu opettaa myös sitä, että vähän voi riskiä ottaa ja asettaa itseään altiiksi ja oppia kestää ne pettymnylset ja häviöt.

Esim. enää ei ole pianossa kevät konserttia, koska vanhempien mielestä se loi lapsille liikaa PAINETTA?????????
Siis hÄ?????
Oikeesti joskus mietin, että mitä kummaa,,, kaikki pitää saada, heti ja nyt ja helposti.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2014-01-17 15:24:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuli mieleen muuten armeija, se se vasta pakkoliikunnan paikka on. Ja moni muukin asia on siellä pakkoa ja turhaa.
Pitäskö se nyt sitte lopettaa?????
Ku eihän nuoria saa mihinkään pakottaa ja vielä liikkumaan...
Bussilla vaan ampumapaikalle...

ViestiLähetetty: 2014-01-17 15:28:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kilpailu ei ole peikko, vaan YHDENTEKEVYYS:
Minua ei motivoi voittaminen, tulosten mittaaminen tai paremmuus ollenkaan ja kaikki koulussa opetetut lajit joissa kilpaillaan ovat niin mielenkiinnottomia muuten, että kun en motivoidu voittamisesta, tulosten mittaamisesta tai kilpailusta, en motivoidu ko. lajeista lainkaan. Kyse ei ole siitä että häviäminen olisi ikävää, sekin on minulle täysin yhdentekevää, enkä siis pety vaikka häviäisin. (Ei kannata edelleenkään lukea mitään tekstieni rivien väliin...)

Minulle vaan ei ole mitään väliä sillä kuka on paras, vain sillä onko se itse liikunnan prosessi kivaa ja mielenkiintoista.

En muuten edes lauta-, kortti- tai noppapeleissä motivoidu voittamisesta tai pety jos häviän, vaan niidenkin täytyy olla itse pelaamisen prosessin osalta hauskoja ja innostavia, muuten ei voisi vähempää kiinnostaa. Voittaminen on vain kiva lisäbonus niissä, mutta se pelkästään ei saa peliin ryhtymään.

Sen itse liikunnan täytyy olla luonteeltaan minulle itseisarvoisesti nautittavaa, innostavaa ja mielenkiintoista, jotta haluaisin vapaaehtoiseseti harrrastaa sitä. Tanssi ja ne budolajit joissa ei kilpailla ovat tällaisia.

En usko että olen ainoa suomalainen, jota ei voisi vähempää liikunnan osalta kiinnostaa ajanotto, tulokset tai voittaminen.

Musiikkiopiston kevätkonsertti (soitin pianoa 7 vuotta kouluiässä) on ihan eri juttu, ei siinä ole kyse kilpailusta vaan esiintymisestä ja esiintymisestä kyllä tykkään - olen ollut lukemattomissa tanssi- ja muunlaisissa esiintymisissä mukana elämäni aikana.

Kyse ei ole lainkaan siitä että pitäisi saada kaikki heti nyt tai että häviäminen aiheuttaisi pettymyksen: Kyse on siitä että häviö-voitto homma on täysin yhdentekevä eikä voi yksin tuottaa minkäänlaista motivaatiota mihinkään, vaan itse toiminnan on oltava mielenkiintoista.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-17 15:32:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ayahuasca kirjoitti:
Ei ole turhaa keskustella niistä positiivisista vaikutuksista, joita liikunta saa aikaan. Tietysti on jokaisen oma asia liikkuuko ja miten liikkuu, mutta itseä ihmetyttää niiden hyötyjen vähättely erityisesti sellaisten henkilöiden toimesta, jotka eivät itse liikuntaa harrasta.

Ei kai sitten, tasapuolisuuden nimessä, ole myöskään turhaa keskustella negatiivisista vaikutuksista joita liikunta saa aikaan, jos sellaisiakin on?

Ja mitä tulee ihmettelyyn, niin pitääkö liikuntaa harrastaa juuri nyt, jotta siitä voi puhua, vai riittääkö että on harrastanut?
Jos jälkimmäinen riittää, niin nähdäkseni teet taas olkinukkea.
Tähän keskuteluun osallituneet nikilliset kriitikot taitavata olla ainakin entisiä aktiiviliikkujia... ?

Enkä ole ihan varma, mitä järkeä tuossa ihmettelyssä on kun katsoo vaikkapa sitä,
millaisiin asioihin sinulla itselläsi on runsaasti mielipiteitä, oi ÄlynTonava :)

... etenkin kun nimenomaan tässä ketjussa koko liikuntakeskustelu alkoi siitä
että meitä vaivaisia käskettiin parantamaan ongelmamme glykogeenivarastot tyhjentävällä tehotreenillä...
... ja kun liikuntaa sitten toistaimseenkin tarjottiin diabeteksen yhdeksi hoitomuodoksi...
... niin että pitäisikö vain tarjota toinenkin poski, ja olla hiljaa, kuten Jesse aikoinaan ehdotti?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-01-17 15:32:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä, nykyään ei kyllä koululiikunnassa ole yksilökilpailua kuin vapaaehtoisesti.
En tiedä muista kouluista, mutta eiköhän ne samoja linjoja mene.
Ainoastaan joukkue kilpailua voi olla ja aika leikkimielisesti.
Että ei voi tuomita koululiikuntaa entisen perusteella.

Mun isän juttujen perusteella koko koulu pitäs lopettaa, sitä sentiin hakattiin karttakepillä ihan veritihkuvaksi.. Kyllä asiat kehittyy, koululiikunnassakin.

ViestiLähetetty: 2014-01-17 15:36:17 
Oot sinä Ronja-Aliisa mahoton tyyppi. Ihailen.
Terv. tuukätti

ViestiLähetetty: 2014-01-17 15:36:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

MInä olen entinen aktiiviliikkuja ja olen kilpaillutkin.

Nykyään teen vain hyötyöiikuntaa ja kaikki muu tuntuu älyttömältä.. varsinkin ajatus hankkia lapsenvahti, että pääsis polkeen kuntopyörää salille???????

Mutta silti en tajua että sen mielestä josta liikunta on turhaa siitä ei sais puhua tai kertoa omia ilon kokemuksia tai että se joka ei siitä tykkää, ei sais kertoa omia inhotuksia.

Eikait täällä kukaan pysty ketään aivopeseen..
Että jos joku sanoo liikunnan olevan perseestä, niin muut lopettaa??

Onko täällä joku niin vaikuttava henkilö, että muut tottelee :lol:

ViestiLähetetty: 2014-01-17 15:48:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä näen vaan niin että että tämä liikunta-asia on paljon monipuolisempaa ja jollain tavoin henkisestikin monimutkaisempaa kuin kuntopyörä/kuntosali/yleensä kaikille tutut liikuntamuodot tai koululiikuntakaan.

Esimerkiksi juurikin hyötyliikunta on vaan loistava asia ja jos sitä on tarpeeksi, esim juuri omakotitalossa tai tuotantotilalla tms, niin eihän sitä muuta liikuntaa tarvitsekaan, ellei sitten tunne sisäsyntyistä halua muuhun liikuntaan.

Tai sitten juuri se että kohtuullisen rauhallinenkin kävely on hyvää terveysliikuntaa ja varsinkin jos se tapahtuu luonnon helmassa, niin verenpaine ja stressihormonitasotkin laskevat.

Ja se asia, että jos aloitettu harrastus jäi, ei kyse ole välttämättä ollenkaan siitä että ihminen olisi jotenkin 'epäliikunnallinen' vaan ehkä vain siitä että lajivalinta oli sopimaton ja että pitää malttaa kokeilla kaikenlaista erilaista.

Jos jokin liikunta tuottaa inhotuksen tai pahan olon, valinta oli varmaan sitten väärä.

Els: Sinä kun tiedät näistä kroppa-asioista niin paljon, voiko pelkällä ravinnolla olla vaikutusta jo saavutetun lihaskunnon säilymiseen? Olen karppauksen aloitettuani nimittäin huomannut että lihaskunto tuntuu pysyvän samana treenitauoista huolimatta, kun taas virallisterveellisen syömisen aikoina se tuppasi laskemaan heti niin että huomasi jos oli taukoa treenauksessa. Ilmiö on kiva, mutta jotenkin tosi mystinen... sitä mietin itse että treenaako lisääntynyt lämmöntuotto lihaksissa jotenkin niitä lihaksia?

ViestiLähetetty: 2014-01-17 15:54:03 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

En tietenkään tiedä tarkalleen millainen koululiikunta on nykypäivänä, ja vaihteleehan se tietenkin kouluittain. Mutta joukkuepelit eivät kiinnostaneet minua pätkääkään, ja kyllähän huonoimpien kastiin kuuluminen otti nuorelle ihmiselle koville. Aina valittiin viimeisenä tai melkein viimeisenä joukkueeseen, sai kestää luokkakavereiden solvauksia jne. Sellainen syö henkisesti, joten katson että en ole mitään velkaa koululiikunnalle. Ajoittain se teki koulunkäynnistä yhtä helvettiä. Ja kyllä minun kouluaikana otettiin aikoja, mitattiin hyppyjen pituuksia jne. Vapaa-aikana leikin usein ulkona, harrastin pyöräilyä, harrastin murtomaahiihtoa ja pidin uimisestakin. Koululiikunnassa noistakin lajeista olisi otettu aikaa ja kilpailtu keskenään.

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2014-01-17 16:01:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä en innostu mistään missä on pallo, kiekko tai muu peliväline. Ne vaan nyt ovat minulle ihan EVVK. Näinollen kaikki joukkuelajit - niissähän näitä käytetään - ovat täysin mielenkiinnottomia täysin rippumatta siitä satunko olemaa hyvä tai huono, onko homma leikkimielistä vai ei tai kuka voittaa.

Heilun mieluummin, miekan, puusauvan tai muiden aseiden kanssa, mitä tämänhetkisessä lajissani saankin tehdä erittäin monipuolisesti. :D

ViestiLähetetty: 2014-01-17 16:46:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

koululiikuntaa ny vaan ei voi järkätä siten, että tehtäs kaikkien mielipuuhaa

eiköhän se ole ihan open sadismia laittaa muut valitteen joukkueet??

ite olen valmentanut lapsia ja tiedän, että joukkueet ja parit voi tehdä open toimesta. Ja kaikki muukin voi olla hauskaa

meillä ope valitsi joukkueet näin: kaikki a-verkkarit tulee mun puolelle ja te muut toiselle.
Eli minä ja alkkisperheiden köyhät oltiin vastaan rikkaat...

että ei sitä kuule mullakaan ole koko koulusta hauskoja muistoja, olin sentään ulkomaalaisen lapsi, erikoisella ulkomaisella nimellä... Jos minä perustaisin omiin kokemuksiin, en veis lapsia kouluun ollenkaan. Sellaset traumat minä sain.

ViestiLähetetty: 2014-01-17 17:03:35 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minulla taas oli koulumatkaa viisi kilometriä kansakouluaikoihin ja yleensä umpihankea lumipyryjen jälkeen, pyörä ja potkuri olivat kulkuvälineitä. Ja kun hiihtämään tottuneena voitti kaikki hiihtokilpailut niin kaverit aina mutisi että helppoahan sinun on kun hiihdät joka päivä. Joo-helppoahan se oli.

ViestiLähetetty: 2014-01-17 17:21:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itselläni oli yläasteella ja lukiossa sama aivan mahtava liikunnanopettaja. Vaikka monet liikuntatuntien liikuntalajit olivat minusta enemmän tai vähemmän epämieluisia, niin jo hyvä opettaja teki paljon. Opettajamme ei koskaan harrastanut vertailua tai laittanut meitä paremmuusjärjestykseen. Aikoja otettiin joo, mutta ne olivat enemmän sellaisia omasta tasosta ja kehityksestä kertovia juttuja. Kyllä minusta ainakin oli kiva, kun uima-aikani parani sen ansiosta, että uimatekniikkani oli parantunut. Liikunnasta sain aina hyviä arvosanoja, vaikka suoritukseni olivat ihan keskivertoa, opettajallemme olennaisempaa oli osallistuminen ja yrittäminen.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-01-17 17:54:51 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Joko täällä käsiteltiin loppuun kaatumiset, budolajit ja kädet? Olen meinaan harrastanut karatea (kahtakin tyylisuuntaa) sekä taekwondoa ja kyllä niillä käsillä otetaan vastaan kaatuessa. Ei pelkästään mutta osana tekniikkaa.

ViestiLähetetty: 2014-01-17 18:16:12 
Poissa
apina
apina

Kaatuminen on taitolaji. Motoriikka ja avaruushahmotus vaatii kollageenia ja vitamiinia ja muuta hivenainetta. Ergo-> viljapossu ei pärjää.

ViestiLähetetty: 2014-01-17 19:17:59 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Siinäpä se juuri on. Koululiikunnan pitäisi olla hauskaa, eikä nöyryyttävää. Mutta lisäksi haluaisin liian tiukkapipoisen kilpailusuuntauksen kitkettyä pois. Ne jotka haluavat kilpailla, heille voisi järjestää omat ryhmät tms. No joo, helppoahan se ei tietenkään ole, kun kustannukset todennäköisesti nousisivat, mutta heitän tämän nyt kuitenkin ajatuksena, jota voisi jalostaa...

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2014-01-17 19:41:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oulaliina kirjoitti:
... opettajallemme olennaisempaa oli osallistuminen ja yrittäminen.

Itse ainakin arvioin oppilaat liikunnassa juuri tältä pohjalta. Liikuntatuntejahan säätelee peruskoulun opetussuunnitelma ja se kertoo oikeastaan aika suoraan, mitä siellä liikassa on opettajan opetettava

Itse en pidä ollenkaan kyseisen aineen opettamisesta, mutta toivon, ettei se näy naamastan oppilaille saakka. Kaikkia työn osa-alueita ei voi valita, ja epämieluisatkin täytyy hoitaa.

Tosin oletan, että tämä oma asenteeni estää niitä oppilaitakin traumatisoitumasta, kun pääasia on, että tehdään asioita iloisella mielellä sen suuremmin suorittamatta ja suurimmalla osalla ainakin tuntuu olevan mukavaa. (ope näyttää hapanta naamaa vain sisäänpäin).

ViestiLähetetty: 2014-01-17 19:41:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihme sekoilua näiden viestien kanssa :shock:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1118 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00