kurahaara kirjoitti:
Kai se sellaiselta kuullostaa, mutta totta se oli, valitettavasti..Ei kyllä saatu aikaiseksi työttömänä muuta kuin olla kännissä, siis ihan oikeasti. Tuntuu siltä, että työelämässä ollessa jaksaa ja kiinnostaa paremmin, ruuanlaitto ym. vaikkei uskoisi.
-kyllä minä olen tykännyt olla kännissä työttömänä kuin työaikanakin(siis tarkkaan ottaen työllistettynä mutta vapaa-ajalla).Mutta eihän kännin tarvi(kohtuullisen mittaisissa putkissa)olla sellainen turruttava ja laiskistava tola.Siis tottakai pitkät ryyppyputket vie aloitteellisuuden matalaksi eikä sitä jaksa muuta kuin koittaa hankkia jotain siihen krapulaisen sekavaan olotilaansa jne.
Koska olen aina ollut pätkätyöläinen (ekasta työpaikastani 1998 asti)niin olen kokenut montaa kertaa työn tai uuden työn aloittamisen.
Minun mielestä työn aloittaminen turruttaa aina ihmistä.Se aloittaminen tottakai sitoo keskittymistäeikä muu ole mielessä,inhimmillistä.
Mutta ihan pisemmällä aikajänteellä sitten myöhemmin huomaa olevansa jotenkin "syvemmin integroitunut yhteiskuntaan" ja oma ajattelu alkaa olemaan sellaista
keskimääräisempää.Ja vapaa-aika on-nimen omaan-vapaa-aikaa.Eli se on vain hetkiä jolloin olet töistä pois.
Omiin nahkoihin ja omien korvien väliin pääseminen ainakin minulla vaatii pisemmän vapaalla olon jolta ei ole tiedossa olevaa paluuta aikataulujen(siis työvuorojen)rytmittämään elämään.
Se työpäivien välissä oleva "vapaa" on minun kokemukseni mukaan soveltunutkin vain lähinnä ryyppäämiseen tai "vapauden" teeskentelyyn jollain vuokramökillä tai huvipuistossa.
En ole ikinä kyennyt "vapaalla" johonkin konkreettiseen omaan elämään tähtäävään työskentelyyn tai luovaa ajattelua vaativaan elämän sisällöllittämiseen(
<- jes mikä sana
).
Ja kyllä se ruuan tekokin on yksi.Kyllä sitä keskittymistä,luovuutta ja soveltamista syntyy työttömänä enemmän,ehkä joskus pitkällä kesälomallakin.
Työllistettynä ruuan teko on ollut mekaanista toistoa eikä vapaillakaan jaksa (ne vapaathan kuuluu työnantajapuolen mukaan akkujen lataamiseen että jaksaa työtä

)
suuriin koko päivän haudutteluihin vain "hukkaa" aikaa kun
ylihuomenna joutuu jo töihin.--------------------
Kaikesta yllä jää ehkä liian negatiivinen kuva suhteestani työelämään.En minä sitä vihaa.
Vihaan lähinnä "integroituna" olemisen tunnetta joka turruttaa omaa ajattelua(ja laittaa vertaamaan omia ajatuksia suhteessa vallitsevaan) ja inhoan väistämättömästi ihmisolennossa tapahtuvaa sosiaalista muokkautumista vallitsevaan yhteisöön.-> omien tunnepitoisten ajatusten tunnehuiput tasaantuu,alat mukautua työilmapiirissä toistettaviin "ikuisuus vitseihin" ja jopa nauraa niille.Alkaa pitämään oman alansa pikku jippoja omien taitojen kasvaessa tärkeinä.Tuntee olevansa "yksi meistä" vaikkei jumalauta mennyt sinne töihin kuin rahan takia.
Ja pelottava ilmiö on myös juuri se vapaapäivinä tuleva tylsyyden tunne.Kun ei jaksa aloittaa(työstä johtuva väsymys esim)mitään omaan elämään tähtäävää projektia,niin sitä saatana alkaa kaivata töihin,että jotain tekemistä ois.Se on pelottavaa.Siinä on oma identiteetti koetuksella.
-----
Joo,ei tää ole "vakavan keskustelun aluetta",mutta voi täällä vakavistakin aiheista puhua.Itse esimerkiksi koen ihan mielenkiintoiseks,jopa
vakavaksi,tuon kaiken ylläkerrottuun liittyvän eron ihmisissä.Osa tarvii työtä pitääkseen muun elämän kasassa.Osa taas kokee muun elämän vähenevän ollessaan työllistetty.
EDIT:
Tuli 2000 viestiä täyteen palstalle.Minun huumorin makuun sopii mainiosti,että se viesti tulee vastatessa niinkin hienostuneen nimiselle nimimerkille kuin "kurahaara"