karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-11 20:57:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 222 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 912 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-03-23 12:48:22 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Ettäkö viiskymppisenä palautuu nopeammin kuin kolmekymppisenä? Tuolla trendillä kun mennään niin luultavasti kuuskymppisenä palaudut jo yhtä hyvin kuin parikymppinen ja paitakoko hartioista 4 numeroa suurempi :mrgreen:
On teillä jutut.

En sanonut passiivissa että 'palautuu nopeammin' vaan sanoin että juuri MINÄ palaudun nopeammin nyt viisikymppisenä kuin kolmekymppisenä. En voi mitenkään tietää, tapahtuisiko tämä sama jollekulle muullekin, enkä ole missään vaiheessa sellaista edes väittänyt. Fysioterapeuttini sanoo että minulla on treenatun parikympppisen lihaksisto, itse asiassa suorastaan ihmettelee lihaskuntoani kun tietää ikäni.

Eli ei tämä tästä nyt vielä ihmeellisemmäksi muutu - eikä sen tarvitsekaan, sillä TÄMÄ on se olotila joka olisi silloin pari-kolmekymppisenäkin ollut kiva olla, mutta eipä ollut kun ravinnon makrosuhteissa noudatin Terveyden Hävittämisen Laitoksen ohjeistusta. Paljon täysjyvää, vähän rasvaa ja sekin kasviperäistä jne.

Muita asioita, joita ilman olisin silloin kolmekymppisenä mielelläni ollut, mutta jotka hävisivät vasta päälle nelikymppisenä kun nykyiseen ruokavaliooni siirryin:
- vanhojen urheiluvammojen jatkuva juiliminen
- epämääräiset lihas- ja nivelkivut vammautumattomissakin kehon osissa
- tunnin vuorokaudessa suurempi unentarve
- epämääräiset lievät vatsavaivat

Juu, sorry luin vähän huonosti tuon aiemman viestin. Olet siis syönyt liian vähän nuorempana ja nyt kun syöt kunnolla niin toimii paremmin. No näinhän se tietysti menee, sitä ei voi kiistää. Sinällään tuo ei ole karppauksesta luultavasti kiinni vaan enemmänkin riittävistä kaloreista. Itse tajusin jo 90-luvun alussa, että suurin vaikutus kehitykseen lajissa kuin lajissa on riittävä energian saanti.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 12:52:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Juu, kuten sanottua, pitempikään tauko ei tunnu missään jos lähtötaso ei ole kummoinen. Toki se olisi fantastista jos judoka voisi viimeisen kuukauden ennen kisoja vaikkapa löhöillä etelän lämmössä ja käydä sitten pokkaamassa mitalit.

Toisinsyöjä: satakiloinen judokakaan ei heittele kunnossa olevaa satakiloista judokaa kuin vaivoin ;) Väitän ettet sä saa mua liikahtamaankaan vaikka hurjia haasteletkin.

Mitä kisoja? Kuinka monta kertaa olen ehtinyt jo kertoa, että en ole koskaan halunnut harrastaa mitään missä kisataan tai mitataan tai katsotaan kuka voittaa. Minä harrastan liikuntaa, koska nautin siitä ja lajini on mielenkiintoinen. Ei kannata verrata omaksi ilokseen liikkujaa kilpaurheilijaan. Niinpä minulla ei ole mitään kommentteja siihen, miten käy kilpailevan kilpaurheilijan näissä asioissa, eikä minua kannata sellaiseen verrata. Ehkä parempi verrata keskivertoon 50 vuotiaaseen naiseen joka tekee toimistotyötä...

Ja siinä lonkkaheitossa on olennaista tietysti myös tekniikka, ei vain voima. Kunhan heitin esimerkkinä sen vuoksi että on tullut niitä 'et huomaa että kunto laskee koska sinulla ei ole mitään kuntoa vaan olet sohvaperuna' -väitteitä ihmisiltä jotka eivät ole koskaan minua tavanneet. Siis enhän minä niitä lonkkaheittoja mielelläni tee kun on molemmat polvet urheiluvammoilla varustettu vuosikymmenten saatossa, mutta pointti oli että jos kunto ei riitä kuin kauppakassien kantamiseen, niin ei sillä sitten tehdä edes yhtä heittoa. Ja minä puhun nyt siitä heiton tekemisestä tilanteessa jossa toinen ei sitä vastustele, vaan antaa minun harjoitella sen tekemistä rauhassa, koska pointtini oli lihasvoima eikä mikään kilpailu. Randoritilanteissa sen sijaan en moisia edes yritä, kuten sellaisessa ei yleensäkään kannata yrittää jotain minkä tekemisessä on syystä tai toisesta ei-niin-ässä.

Martial sports on eri asia kuin martial arts: Laji jossa kilpaillaan on itsepuolustuskäyttöön vähemmän hyvä tästä syystä: Kilpailussa ei saa tehdä tiettyjä asioita, kuten eism. potkia munille tai tunkea sormia silmiin. Juuri niitä sen sijaan onkin oikein erinomaisen hyvä tehdä tositilanteessa, varsinkin jos vastapuoli on nimenomaan urheilu-budoa harrastanut: Niitä asioita vastaan puolustautumista, joita kilpailussa ei ole sallittua tehdä, osaavat ne kilpailulajien harrastajat heikommin kuin niitä kilpailussa sallittuja...

KUten aiemmin totesin: Ellei treeneissä kuulu naurunremakkaa jotain on pahasti vialla. Urheilun ongelma on nimenomaan se että se ottaa itsensä liian vakavasti ja on suoritus- ja tuloskeskeistä. Minun lajissani on paljon 'pakolaisia' lajeista joissa kilpaillaan ja joissa he eivät enää kilpailemisesta johtuvan kovan treenaamisen aiheuttamien vammojen vuoksi voineet jatkaa. Olen nähnyt yhden ihmisen treenaavan ilman kättä - otti proteeisinsa ihan tahallaan pois ennen treeniä - ja tekniikka sujuu silti. Lajin jota treenaan yksi pointti nimenomaan on oppia tekemään asioita tavalla joka on omalle keholle paras. Ei tavalla, jolla päästään johonkin v/&%(n olympialaisiin.

Urheilu jossa kilpaillaan ei kiinnosta minua edes katsomossa istuvan yleisön ominaisuudessa, saati sitten että haluaisin itse kilpailla. Esimerkiksi Judo on 1900 luvulla urheiluksi kehitetty asia, ei mikään todellinen taistelulaji.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 15:03:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Martti Syväniemi kirjoitti:
Nuo palstalaisten omat kokemukset ovat uskomattomia

Nimenomaan :)

Katsopas asiaa vielä tästä suunnasta:
- Peruskuntoa (mm.rasvanpolttoa) saa treenata 5 vuotta. Jos treenit lopettaa, kestänee vuosia enenkuin on palannut nollatasolle.
- Vauhtikestävyyttä (pääosin hiilaripolttoa) saa kohotettua esim 10 viikon ajan. Jos nämä treenit lopettaa, kestänee sama aika vk:n menetykselle.
- Nopeuskestävyyttä (mm. 'maitohaponsietoa' ) voi kehittää muutaman viikon. Se häipyy samassa ajassa.
- Maksimikestävyyttä (mm. verimäärä, hormoonit) voi kehittää muutaman päivän. Sekin poistuu muutamassa päivässä ilman jatkotoimia.

Näistä kolme viimeksimainittua ovat sellaisia, ettei useimpien elimistö kestä niiden pitämistä huipputasossaan ilman uupumusta (=ylikunto). Ne myös perustuvat oleellisesti hiilarin polttoon.

Nyt esim S. Inkinen on selostuksensa mukaan (uskon hänen puhuvan totta) toteuttanut myös kovaa treeniä (siis ainakin vk:ta) käytännössä ilman hiilaria.

Tämä on suorastaan hämmästyttävää esim. Lore of Running:n lukeneille. Se on peräti uskomatonta, kun ottaa huomioon millaiseen suoritustasoon sillä pääsee. Tämä on sen verran lupaavaa, että sitä kannattaa kokeilla josko toimisi minullakin.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 15:06:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Entä jos ajattelisit asiaa gebardin ja suden kannalta :)
Jos niiden ei tarvitse koskaan tankata hiilareita, ei huippusuorituksiin eikä muulloin.
Miksi ihmseessä ihmisen tarvitsisi sellaista tehdä?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-03-23 15:16:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Koska kaupat on pullollaan sitä superterveelliseksi kutsuttua ruisleipää ja hiilarisia urheilujuomia! :twisted: Jos olisi Afrikan sprintteri-kissaeläimillä vieressä kauppa täynnä hiilausruokaa ja koulussa saatu ja mediasta vahvistettu opetus sitä suosivaa, ottaisi nekin! Tai jotain. Hiilausapologetiikka on niin kummallista, ettei mikään aasinsilta yllättäisi.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 15:28:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Jos niiden ei tarvitse koskaan tankata hiilareita, ei huippusuorituksiin eikä muulloin.

Ihmisellä on kuitenkin hiilarivarastot maksassa ja lihaksessa. Kai niitä on jossain evoluution vaiheessa tarvittu, kun ovat säilyneet? Ehkä niillä on päässyt leijonaa pakoon puuhun? Ja rasvan avulla on sitten itse saalistettu väsyttämällä mammutti?

ViestiLähetetty: 2015-03-23 15:32:31 
els kirjoitti:

Mikäs tuo vertaus oli? Onko jollain karppaajalla tai ylipäätään ihmisellä samanlaiset hampaat syömistä varten kuin gebardilla tai sudella ts pitääkö meidän syödä samanlaista ravintoa? Eiköhän se evoluutio ole muokannut ne hampaat vastaamaan ravinnontarvetta. Vai onko sulla raateluhampaat, Grrrrrrrrrrrrrrrr............ :D

ViestiLähetetty: 2015-03-23 15:35:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ymmärtääkseni kaikki nisäkkäät tarvitsevat ja käyttävät maksan glykogeenivarastoja.
Eivät liikunnalliseen huippusuoritukseen vaan aivojen tarpeisiin.
Ja ihmisillä on keskimääräistä isommat aivot (mutta lihakset vaan keskitasoa), joten...

Lihaspuolella en näe syytä, mikseivät meidän lihaksemme selviäisi siinä missä muidenkin.
Kun kerran kiusavieras juuri "tiesi" että susi ja gebardikin juoksevat sokerilla.
Vaikkevät sitä syökään :)

Ps. Oikeasti joku ehdottaa maksan glykogeenivarastoja lihasten kovan äkkiliikkeen tarpeisiin?
Logistiikka pettää heti kättelyssä: siis happea ei ehdi käyttää eli pitää tehdä se anaerobisesti,
mutta samalla välineellä liikkuvaa maksan glykogeenivarastoa kuitenkin ehtisi?
Nojoo, logiika ja logistiikka on näistä taruista kaukana muutenkin

ViestiLähetetty: 2015-03-23 15:49:28 
Sokerivarastot saa melko tyhjiksi vaikkapa 1-1.5h kovavauhtisella pyöräilyllä (anakynnyksen tuntumassa). Mitenkäs noiden varastojen lataaminen onnistuu rasvadieetillä? Eikös rasvagrammasta (rasvan glyseroliosasta) saada glukoneogeneesin kautta vain 5% glukoosia? 300 grammaan vajeen paikkaamiseen tarvitaan siis 6 kiloa rasvaa. Aika paljon mun mielestä :)

ViestiLähetetty: 2015-03-23 17:55:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els, sun teoritisoinneista paistaa hieman läpi, että et ole tainnut itse kokeilla säännöllistä sporttailua rasvapolttoisena anaerobisella alueella. Minä olen. En suosittele edes Putinille.

Reipas

ViestiLähetetty: 2015-03-23 18:13:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Minulla ei ole mitään halua edes kokeilla, mutta JOS kokeilisin, tekisin sen todennäköisesti hiukan eri tavalla kuin sinä. Mutta tiedän/tunnen ihmisiä ja tutkimuksia jotka/joissa tätä on testattu, ja ainakin VT-puolen teoriassa vielä ketogeeniseksi väitetyillä hiilareilla liikkuminen näyttää vielä hyvinkin onnistuvan.

Ja jos mennään teoriaan, niin kysymys palaa gebardiin ja suteen.
Miksi ne voivat sen ihan kokonaan ilman hiilareita. Tai mitä ne tekevät toisin.
Minusta tämä on se kysymys, johon pakkohiilareita vaativan pitäisi osata vastata :)

ViestiLähetetty: 2015-03-23 18:17:32 
Lihas saa supistumiseen tarvittavan energiansa (ATP:n) seuraavassa nopeusjäjestyksessä, kun kovaa mennään:

1. Lihaksen ATP ja kreatiinifosfaattivarastot. Riittävyys alle 10 sek, nämä siis riittävät gepardille :)
2. Glukoosi glykovarastoista anaerobisen glykolyysin kauttta. Riittävyys noin 2 min asti
3. Glukoosi glykovarastoista aerobisen glykolyysin kautta. Riittävyys noin 90 min asti
4. Rasva beta-oksidaation kautta loppupäiväksi

Betaoksidaatio on hidas tapa tuottaa ATP:tä verrattuna glykolyysiin, olipa karppi tai ei, joten jos kovaa haluaa mennä yli 10 sek niin sokeria palaa, halusipa tai ei.

Niin ja mitenkäs noi glykovarastot saa täytettyä nopeasti rasvadieetillä, jos rasvagrammasta saa glukoneogeneesin kautta vain noin 5% glukoosia ? Sadan gramman glykogeenivajeen täyttämiseen tarvitaan kaksi kiloa rasvaa :shock:

ViestiLähetetty: 2015-03-23 18:39:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Lihas saa supistumiseen tarvittavan energiansa (ATP:n) seuraavassa nopeusjäjestyksessä, kun kovaa mennään:

1. Lihaksen ATP ja kreatiinifosfaattivarastot. Riittävyys alle 10 sek, nämä siis riittävät gepardille :)
2. Glukoosi glykovarastoista anaerobisen glykolyysin kauttta. Riittävyys noin 2 min asti
3. Glukoosi glykovarastoista aerobisen glykolyysin kautta. Riittävyys noin 90 min asti
4. Rasva beta-oksidaation kautta loppupäiväksi

Betaoksidaatio on hidas tapa tuottaa ATP:tä verrattuna glykolyysiin, olipa karppi tai ei, joten jos kovaa haluaa mennä yli 10 sek niin sokeria palaa, halusipa tai ei.

Niin ja mitenkäs noi glykovarastot saa täytettyä nopeasti rasvadieetillä, jos rasvagrammasta saa glukoneogeneesin kautta vain noin 5% glukoosia ? Sadan gramman glykogeenivajeen täyttämiseen tarvitaan kaksi kiloa rasvaa :shock:

Sinä, arvon Vieras, ymmärtänet miten merkittävän läpimurron Inkinen (mm.) on tehnyt. Oletko valmis kokeilemaan, toimiiko se sinullakin? Onko karppaus tulossa urheiluunkin?

ViestiLähetetty: 2015-03-23 19:07:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tässä nyt koko ajan vähän sekoittuu asiat. Kuten jo todettu kestävyystyyppistä urheilua pystyy hyvin tekemään rasvapolttoisena. Se on varmasti jopa järkevää erittäin pitkillä matkoilla mm. tankkauksen helpottamiseksi. Mutta sitten jos ja kun tehdään gepardimaisia 10-20 s syöksyjä minuutin välein yli tunnin perä jälkeen alkaa huumori loppua pelkillä rasvoilla mentäessä. En sano, etteikö sitä pysty tekemään mutta suoritustaso laskee dramaattisesti ja palautuminen on hyvin tuskaista.

En väitä, että itselläkään olisi täydellinen systeemi mutta mielestäni olen löytänyt ihan hyvän tavan harrastaa kovaakin urheilua vaikka pääasiassa olen VHH:lla ja rasvapolttoisena. Raskaampiin urheilusuoritukseen oikein mitoitettu hiilariannos antaa potkua ja nopeuttaa palautumista. Palautumiseen toki ravinteikas runsas rasvainen VHH antaa myös paljon.

Ihan mielenkiinnosta....Jos urheilisit kovalla sykkeellä säännöllisesti, miten, els, ravintopuolen hoitaisit :)?

ViestiLähetetty: 2015-03-23 19:29:24 
No nyt vai odotellaan, että kaikkien alojen asiantuntija Inkinen tjms panee ihmisen fysiologian ja allolevan taulukon uuteen uskoon niin että heilahtaa ja julkaisee käänteentekevät ja fantastiset tuloksensa jossain tiedelehdessä :)

Yhdiste....................................ATP:n tuottonopeus (mmol/kg/s)

ATP........................................Välitön
KP..........................................11.2
Anaerobinen glykolyysi (hiilari)........6.0
Aerobinen glykolyysi (hiilari)...........1.2
Beta-oksidaatio (rasva)..................0.6

Lähde: Hultman, E., Bergström, M., Spriet, L.L. & Söderlund, K. 1990. Energy Metabolism and Fatigue. In Taylor, A.W., Gollnick, P.D., Green, H.J., Iamzzo, R., Noble, E.G., Metivier, G. & Sutton, J.R. (Editors) Irternational series of Sport Sciences 21. Biochemistry of Exercise. Champaign, Illinois: Human Kinetics Books, 73-92.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 20:08:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieraankaan ei kannata sekoittaa asioita. Käsittääksen aiempi ATP:n nopeusjärjestys esitettiin ns. gepardi-yhteydessä eli kun tarvitaan maksimaalista tuottoa ja nopeasti. Kun mennään aerobisella alueella ja matalalla sykkeellä rasvanpoltolla ehtii aivan hyvin tuottaa energiaa. Varsinkin jos hiilaria ei ole saatavilla.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 21:08:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
No nyt vai odotellaan, että kaikkien alojen asiantuntija Inkinen tjms panee ihmisen fysiologian ja allolevan taulukon uuteen uskoon niin että heilahtaa ja julkaisee käänteentekevät ja fantastiset tuloksensa jossain tiedelehdessä :)

Hyvä. Nyt meillä on esillä teoria. Sitten on vastaesimerkki Inkinen, joka kumoaa sen tylysti (olettaen, että hän puhuu totta). Ja ehdottomat teoreemathan kumoutuvat pelkällä esimerkillä.
Jos taas epäilee Inkisen bluffaavan, niin menettelyä voi kokeilla vaikka itse. (Täällä on osio Karppien testiryhmä tjs.) Hommaa voi tietysti yrittää vierittää Inkiselle itselleen, muttei ole varmaa onnistuuko se enää, koska hän on jo itse varmistanut asian.
Eli kannustan omakohtaiseen kokeiluun. :D

ViestiLähetetty: 2015-03-23 21:15:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

No mutta kun vieras on puhunut ja kiveen kirjoittanut totuutensa, niin minkä sille mahtaa? :D
IHan niinku8in ne kalorit laskettiin Tuntemattomassa sotilaassa riittämään nälän voittoon.

Sokeri on ylivertainen, siksi gebardikin syö sokeria voidakseen juosta nopeammin
... eikun siis ei syö, eli ei juokse nopeasti vaan häviää kirkkaasti ihmiselle
... eikun miten se nyt menikään?

Murphy on aina opettanut, että jos koetulos ei tue teoriaa, se on mitä pikimmin unohdettava. Eikä sitä saa toistaa koskaan.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 22:50:38 
els kirjoitti:
No mutta kun vieras on puhunut ja kiveen kirjoittanut totuutensa, niin minkä sille mahtaa? :D
IHan niinku8in ne kalorit laskettiin Tuntemattomassa sotilaassa riittämään nälän voittoon.

Sokeri on ylivertainen, siksi gebardikin syö sokeria voidakseen juosta nopeammin
... eikun siis ei syö, eli ei juokse nopeasti vaan häviää kirkkaasti ihmiselle
... eikun miten se nyt menikään?

Murphy on aina opettanut, että jos koetulos ei tue teoriaa, se on mitä pikimmin unohdettava. Eikä sitä saa toistaa koskaan.

Laita els lenkkarit jalkaan ja mene tekemään juoksuvetoja niin huomaat aika nopeasti oman tietämättömyytesi ja loppuu toi lapsellinen jankutus. Niin helppoa se on todeta, eikä maksa mitään. Palataan sitten uudelleen asiaan....

ViestiLähetetty: 2015-03-24 08:58:00 
Jännä että els kieltää ATP:n tuottonopeusjärjestyksen vaikka kyse on ihan vain kemiasta, josta hänen pitäisi kai tietääkin jotakin :) Ai niin, Martilta kivaa sarkasmia. Pitäisi aueta jokaiselle jota usko karppauksen ihmeitä tekevään voimaan ei ole sekoittanut :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 222 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 912 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00