karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 22:58:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 818 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mikä teitä vaivaa?
ViestiLähetetty: 2014-01-16 11:12:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No okei, mutta se ei mielestäni muuta tuota viestini pointtia. Pääkopan käyttämättömyys ja sosiaalisen kanssakäymisen puute heikentevät melkoisesti elämänlaatua.

Toisinsyöjä kirjoitti:

Mutta terve ihminen jolla on metabolinen tasapaino kunnossa uskoakseni haluaa liikkua sen verran kuin juuri hänelle on tarpeen. Mutta miksi aina tarjotaan aivotonta mekaanisesti toistavaa liikuntaa, josta ainoa saatava ilo on ne mahdollisesti paranevat tulokset?

Jos valikoima olisi joku crossfit, jumppa, punttisali, hölkkä, hiinto, uinti jne. minä en liikkuisi ollenkaan. Kaipaan monimutkaista vaativaa koordinaatiota edellyttävää liikuntaa jossa ei samoja asioita tule koko ajan eteen joka treenissä, vaan liikesarjojen/tekniikoiden kirjo on niin valtava että vaihtelua piisaa. Tanssi ja budolajit, eivätkä niistäkään ne yksinkertaisemmat, ne ovat minua varten.

Ei ihme ettei huvita liikkua jos tarjotaan tylsää toistoa. Minusta itse sen liikkumisen prosessin pitää olla nautinnollinen ja innostava, tulosten tuijottaminen kun ei kiinnosta niin sitten vähääkään ja kaikenlainen kilpailu vielä vähemmän. Kävelylenkit luonnossa ovat sitten toiselta kantilta miellyttäviä, ne ovat lähes meditatiivisia, hermo lepää.

Onko liikunnan harrastaminen kiinni siitä, mitä TARJOTAAN? Kyllä, jos tarkastelee esim. kunnallisella puolella tarjottavia liikuntalajeja, tarjonta on melko suppeaa, koska resurssit ovat rajalliset. Luulisi kuitenkin, että aikuinen ihminen osaisi avata esimerkiksi internetin ja tutkailla muita vaihtoehtoja.

Toisaalta ongelmallista on se, että tietyt lajit vaativat ns. perustiedot, jotta ei loukkaa itseänsä. Itse harrastan esimekriksi vatsatanssia, ja jos perusjutut ei ole hallussa, niin hyvällä tuurilla saa polvet, nilkat ja lonkat melko ikävään kuntoon. On mielestäni kuitenkin liikaa vaadittu, että esim. kunnallisen sektorin pitäisi pystyä kustantamaan ammattimaisia ohjaajia miljoonaan eri lajiin. Tai mielestäni on turha olettaa, että jollain pienellä paikkakunnalla pystyttäisiin julkisen sektorin puolella tarjoamaan kovin suurta lajivalikoimaa. Tämä on mielestäni vähän "voivoi, elämä on" -juttu. Joskus vaan on sopeuduttava ympäristön asettamiin rajoiuksiin.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-01-16 11:21:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

... ja pakkoliikuttava ohjatusti jossain ryhmässä, tai jopa missävaan ryhmässä?

Et ehkä tarkoittanut tuota, mutta tuo on viesti, jonka vastauksestasi saa.
Itse en ole harrastanut ohjattua liikuntaa useampaan vuosikymmeneen, enkä näe mitään syytä alkaa sellaista.
Ja... taisivat esi-isienkin viikot ja vuodenajat olla erilaisia, jos mennään selittelyn puolelle

Ja juuei, en pidä tarpeellisena myöskään pakkokuorolaulua tai pakkokäsitöitä.
On ihmisiä, jotka voivat hyvin jopa hyvin vähäisellä aivoliikunnalla ja/tai sosiaalisella kanssakäymisellä.
Meitä nyt vaan on moneksi. Onneksi :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-01-16 11:24:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oulaliina kirjoitti:
Onko liikunnan harrastaminen kiinni siitä, mitä TARJOTAAN? Kyllä, jos tarkastelee esim. kunnallisella puolella tarjottavia liikuntalajeja, tarjonta on melko suppeaa, koska resurssit ovat rajalliset. Luulisi kuitenkin, että aikuinen ihminen osaisi avata esimerkiksi internetin ja tutkailla muita vaihtoehtoja.

Jos ei ole mitään kokemusta mistään liikunnasta mistä tietäisi nauttivansa eikä tajua että voi viedä tusinan tai 20 eri lajin kokeilun ennen kuin löytyy se itseisarvoisesti ilman tulosten kyttäämistä nautintoa tuottava laji, voi ihminen hyvinkin olla kaiken maailman iltalehtiartikkelien ja yleisimmin keskustelussa esiin tulevien lajien varassa ja kokeilla vain niitä.

Kyse on siitä, että ihmisille pitäisi ihan suoraan kertoa siinä vaiheessa kun heille ylipäätään suositellaan liikuntaa, että kaikkia eivät innosta ollenkaan ne eniten keskusteluissa muitten ihmisten kanssa ja medioissa esiintyvät lajit ja että voi joutua vähän etsimään. Tätä minä lähinnä tarkoitan; koskaan liikuntaa aiemmin harrastamaton saattaa muuten luulla ettei tykkää liikunnasta noin ylipäätään, kun tosiasiassa ei vain vielä ole löytänyt sitä liikuntaa mistä tykkäisi.

Olen itse onnekas koska tajusin tämän asian jo yläasteella koulun liikuntatunneilla, missä ei ollut tarjolla yhtään mitään mitä suostun tekemään vapaaehtoisesti vapaa-ajalla. :D Uskon kuitenkin itse, että ihmisiä ei kannusteta riittävästi kokeilemaan monia eri lajeja.

Paras esimerkki tästä on hölkkä: Helvetti soikoon vähän väliä kuulee radiosta tai lukee jostain että 'kyllä siitä oppii tykkäämään sitten kun kunto nousee ja tekniikka paranee.' No ei perkele opi, aivo puutuu liikaan monotoniaan ja lisäksi selkä ja sisuskalut protestoivat tärinää.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 11:28:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko nyt johonkin unohtunut sekin että liikuntaa ei harrasta, vaan tekee ihan "työkseen" moni sellainenkin joka ei punttisalia tai muutakaan salia ole koskaan lähestynyt. Täällä maalla ei voi istua persiillään jos meinaa hengissä pysyä. Kukaan ei kanna ruokaa pöytään, lämmitys hoituu laittamalla pökköä pesään ja isoimman uunin pököt ovat metrin mittaisia ja kuivakin koivuhalko painaa enemmän kuin käsipainot ja ne eivät siirry puuvajasta ihan ittestään. Ja klapit eivät ainakaan meillä niistä haloista muita uuneja varten suinkaan pienenny konevoimalla vaan ihan periaatteella mies/nainen ja kirves. Tämä tietysti talviaikaan, kesällä poltetaan klapeja vain ulkohellalla, mutta kyllä nekin on pienittävä ihan ite. Kesällä taas puutarha ja sen kasvattamat ruoat ovat käsivoimien, selän kestävyyden ja ihmisen työn varassa. Jos et liiku, et myöskään syö. Ei tulis mielenviereen lähteä hillumaan kuntosalille, minä punttailen ja voikkaan joka päivä jokapäiväisessä elämässäni. Voikka ja loikka hoituvat rentoutumalla lähikylpylän mukavissa oloissa.
Kaikki eivät todellakaan ole istumatyöläisiäkään. Miten yksisilmäistä keskustelu aina on, hittolainen, ihan kuin poliitikkojen "kaikki asuu kehäkolmosen sisäpuolella" ja jos eivät asu, niin se on voi voi!

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 11:43:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Jos ei ole mitään kokemusta mistään liikunnasta mistä tietäisi nauttivansa eikä tajua että voi viedä tusinan tai 20 eri lajin kokeilun ennen kuin löytyy se itseisarvoisesti ilman tulosten kyttäämistä nautintoa tuottava laji, voi ihminen hyvinkin olla kaiken maailman iltalehtiartikkelien ja yleisimmin keskustelussa esiin tulevien lajien varassa ja kokeilla vain niitä.

Kyse on siitä, että ihmisille pitäisi ihan suoraan kertoa siinä vaiheessa kun heille ylipäätään suositellaan liikuntaa, että kaikkia eivät innosta ollenkaan ne eniten keskusteluissa muitten ihmisten kanssa ja medioissa esiintyvät lajit ja että voi joutua vähän etsimään. Tätä minä lähinnä tarkoitan; koskaan liikuntaa aiemmin harrastamaton saattaa muuten luulla ettei tykkää liikunnasta noin ylipäätään, kun tosiasiassa ei vain vielä ole löytänyt sitä liikuntaa mistä tykkäisi.

Mutta kyllä, yläasteen liikuntatuntien lajivalikoima on kieltämättä aika suppea, ja saa helposti aikaan liikunta-allergiaa. Toisaalta, yläasteen ja lukion liikuntatuntien ansiosta opin myös tykkäämään uinnista, jota aiemmin vihasin. Joten jotain hyötyä niistäkin.

els kirjoitti:
... ja pakkoliikuttava ohjatusti jossain ryhmässä, tai jopa missävaan ryhmässä?

Et ehkä tarkoittanut tuota, mutta tuo on viesti, jonka vastauksestasi saa.
Itse en ole harrastanut ohjattua liikuntaa useampaan vuosikymmeneen, enkä näe mitään syytä alkaa sellaista.

Minähän sanoin, että liikuntaa pystyy toteuttamaan hyvin monella eri tavalla. Sinun viestistäsi saa taas käsityksen, että liikunta olisi jotain hyvin rajatussa paikassa, ajassa ja ryhmässä tapahtuvaa ehdotomasti ohjattua toimintaa. Minä miellän liikunnaksi myös hyötyliikunnan, ja se on itselläni autottomana (ja pihinä) pääasiallisin liikuntamuoto.

Tuolla media-osiossahan oli se tutkimus, jossa kävi ilmi, että jo pienellä määrällä liikuntaa on aineenvaihdunnallisia etuja. Väitän, että monen on melko helppo saada kasaan vajaa pari tuntia kävelyä/fillarointia, jos viettää aikaa muuallakin kuin neljän seinän sisällä. Ja neljän seinän sisälläkin tulee muuten yllättävän paljon kävelyä. Sen tajuaa, kun se neljän seinän sisälläkin liikkuminen on rajallista.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 12:05:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla peruskoululiikunnan suorituskeskeisyys oli yksi merkittävä tekijä, joka sai aikaan pitkän ajan asennevammat kaikkea muuta kuin hyötyliikuntaa (ja tanssimista/musiikin tahdissa heilumista) kohtaan. Jäi mielikuva, etten osaa tarpeeksi hyvin enkä opi riittävä hyvin jne.

En vieläkään halua julkisille kuntosaleille enkä ohjattuihin ryhmälikuntajuttuihin kuin hyvin satunnaisesti.

Mutta kotoota löytyy nykyään pystytankoa ja muuta välinettä, lähes hyllymetri erilaisia jumppa/tanssi/tms dvd:itä ja fiiliksen mukaan tulee lenkkeiltyä, joskus hissukseen, joskus intervalleina. Ja tää on kolmas vuosi, kun opettelen rullaluistelemaan, viime kesänä meni kolmen kilometrin yhtäjaksoisen rullistelun raja rikki, tälle vuodelle tavoite 5km. Tekniikka on surkea, mut eteenpäin pääsee ja mokilleen vain nauraa.

Ja jos ois mahdollista, niin kävisin säännöllisesti jossain porukassa, minkä tarkoituksena ois vaan kokeilla uusia, erilaisia liikkumismuotoja. :D Nyt joutuu tekemään senkin yksin, mutta onneksi hullulle on aina tarjolla mahdollisuuksia. Osallistuin mm. yleisurheilukisaan viime syksynä.

Minun liikkumiseni tavoitteena ja motivaattorina on 99% se, että se on kivaa. Kehon muokkautuminen ja taitojen karttuminen on bonusta. Ja nykyään haaveilen, että voisin vetää työkseni iloliikuntaa.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 12:06:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Oulaliinalle: Mitäköhän viestiäni tarkoitat?
Edellisellä sivulla arvon vieras ehdotti minulle glykogeenivarastot tyhjentävää raskasta hikiliikuntaa.
Tämän sivun alussa ystävämme TiedonTonava väitti että karppilassa vierotaan CF'ää.
Kummatkin puhuivat tietentahtoisesta liikuntasuorituksesta, ei hyötyliikunnasta, joten vastasin heille.

Minulla ei ole edelleenkään mitään vapaaehtoista liikkumista tai liikuntaa vastaan, jos kohta karsastankin sellaisen kustantamista verovaroin (mutta verovaroin kustannetaan niin paljon muutakin turhaa, ettei tuo varsinaisesti haittaa). Harrastan itse tällä hetkellä ehkä 90-prosenttisesti hyötyliikukuntaa ja 10-prosenttisesti huviliikuntaa enkä pakkoliikuntaa lainkaan. Muunkinlaisiakin kausia on elämässä ehtinyt olemaan, enkä pidä mitään niistä (nykyinen mukaan lukien) erityisen optimoituina tai optimaalisina. Eikä sillä ole väliä. koska en pidä liikuntaa niin merkittävänä hyvinvointini kannalta, että siinä pitäisi erityisesti optimoida.

Jos puhutaan terveysvaikutuksista, niin olen kanssasi samaa mieltä siinä, että tärkeimmät hyödyt saa jo kevyellä kävelyllä tjsp. En silti vaadi sitäkään pakolliseksi, ja tiedän tapauksia, joissa sekään ei käy. IMO terveyden kannalta niin kovin moni muu seikka on paljon liikuntaa tärkeämpää, enkä ole halukas vaatimaan niissäkään mitään pakkotoimia. Pikemminkin päinvastoin :)

ViestiLähetetty: 2014-01-16 12:09:18 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä elän sellaista Dieselin tapaista maalaiselämää jossa päivästä ei selvitä ilman hyötyliikuntaa, joku vuosi sitten töiden ohella sahasin metsästä halotkin ihan itse, nyt ne tuodaan pihaan puoliksi valmiina. Ja haluan asua juuri näin koska puu- ja pihahommat ulkona ovat minulle sitä parasta liikuntaa, sitten voi tehdä potkuri- tai suksilenkin jos energiaa on yli ja ihailla vaikka keskellä järvenlahtea täyttä kuuta. Niillä rahoilla jotka kuntosali ja siihen liittyvät bensat ym maksaisi reissaan pari kertaa vuodessa aurinkoon ja uintiin. Minä olen sitä ikäluokkaa että ihmiset tekivät raskasta työtä ja joutuivat monesti ennenaikaiselle eläkkeelle kulumien vuoksi, nyt ihmiset vapaaehtoisesti maksavat siitä. Tottakai ulkoilu ja liikkuminen on hyväksi mutta ei se kuntosali ole ainoa paikka missä sitä voi harrastaa.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 12:10:02 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Koululiikunta oli kaikkein pahinta mitä tiesin. Yksikään laji ei minua kiinnostanut, olin huono kaikessa, ja siitäkö oravanpyörä sai lisää vauhtia... Silloin pidin kuitenkin pyöräilystä, mutta eihän se tietenkään kuulunut koululiikuntaan. Päivä oli jo valmiiksi pilalla, kun tiesi liikuntatuntien olevan tulossa. Joukkuelajeja vihasin kaikesta eniten. Onneksi ei enää tarvitse harrastaa sellaista liikuntaa.

Kaikki muuttui täysin kun rupesin aikuisiällä harrastamaan kilpatanssia, joskaan en niin hirvestä pitänyt lajin kilpailusuuntauksesta. Halusin vain harrastaa tanssimista enkä kilpailla. Toki sekin onnistui, ja hauskaa oli. :D

Perheen perustamisen jälkeen jatkoin tanssimista, kunnes saimme lapsia. Sen jälkeen harrastus piti lopettaa. Siinä sivussa syömiseni alkoi vähitellen riistäytymään käsistä. Nälkä oli kyltymätön, päiväväsymystä pukkasi päälle ja metabolinen oireyhtymä koputteli jo ovelle. Käännekohta tuli työterveydenhuollon terveystarkastuksen jälkeen. Työterveydenhoitaja antoi minulle loistavaa ravitsemusneuvontaa, muutin ruokavaliotani enemmän kylläisyyttä antavaksi ja lopetin einesten ja roskaruoan syömisen. Painoni lähti saman tien laskuun. Siitä innostuneena aloin lukea yhä enemmän ravitsemuksesta ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, ja sitä myöten ruokavalioni muuttui vähitellen täyspainotteiseksi karppaukseksi. Lopussa kiitos seisoi; olin päässyt täysin eroon jatkuvasta nälästä ja 40 kg ylimääräisestä painosta.

Kun olin pudottanut 30 kg painostani, avautui tanssin ihmeellinen taas minulle. Tällä kertaa liityin sambakouluun, ja siellä on paljon ohjattua liikuntaa, mutta ei se haittaa (yksityistunnit ovat aivan liian kalliita). Sambakarnevaalit häämöttivät kuitenkin seuraavana kesänä, joten katsoin tarpeelliseksi kohentaa kuntoani myös muulla tavalla, joten aloitin juoksuharrastuksen. Sitä en myöskään sietänyt lainkaan aiemmin, mutta kas kummaa, nyt se olikin ihan kivaa. Mutta juokseminen on minulle kuitenkin vain sambatanssin tukiliikuntalaji, sillä tanssiminen on niin paljon mukavampaa. \:D/

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2014-01-16 12:22:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

edelleen oulaliinalle, tykitänkö lisää? :D

- Veeteessä liikunta on ainoa edes marginaalisesti toimiva keino yrittää hillitä metabolista syndroomaa einesmuotoisilla ja laitosruokaohjatuilla nykysapuskoilla. Siksi sitä hypetetään siellä, ja positiivisia tuloksia hehkutetaan ja liitetään parantamaan milloin mitäkin nollamuuttujaa (kuten vaikka terveellistä ruokaa)
- Karppilassa lliikunta on usein hypetettyä siksi, että sitä korostetaan kaikkialla muuallakin; ihan kuin tällä tavalla etsittäisiin perusyhteisön hyväksyntää omalle (väärälle) elämäntyylille. Psykologiaa siis.
- Kukaan ei oikeasti välitä siitä paljonko liikunta itsessään auttaa (tai ylenmääräisenä haittaa), koska käsitteestä on jo tullut mantra, jota kaikki käyttävät tavallaan. Sitä ei SAA kritisoida, siitä on PAKKO tykätä, jokainen kritiikinpoikanenkin sytyttää viidakkopalon internetissä.

Terveysmielessä karpilla voi korjata jo ilmaantuneita vaivoja p-a-l-j-o-n liikuntaa tehokkaammin. Sen jälkeen joku löytää uuden ilon oman kroppansa käytöstä, toinen haluaa sixpäkin tai 65 sentin vyötärön ja kolmas oman maratoniajan. Eikä siinäkään ole mitään väärää, vaikka se terveyden kannalta onkin enää kosmeettista lisää perussettiin. Ei sitä tarvitse erikseen selitellä, jos haluaa optimoida kroppaansa, eikä sitä jos haluaakin jotain ihan muuta; sen kun tekee mitä tekee ja nauttii tekemästään. Terveenä nyt vaan on enemmän ja muitakin vaihtoehtoja, tässäkin suhteessa.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 12:26:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Palaan asiaan iltasella. Nyt ei ehdi, kun muu elämä häiriköi.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 12:31:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Golliwog kirjoitti:
Minulla peruskoululiikunnan suorituskeskeisyys oli yksi merkittävä tekijä, joka sai aikaan pitkän ajan asennevammat kaikkea muuta kuin hyötyliikuntaa (ja tanssimista/musiikin tahdissa heilumista) kohtaan. Jäi mielikuva, etten osaa tarpeeksi hyvin enkä opi riittävä hyvin jne.

Just näin! En usko että olemme sinun kanssasi ainoita joita ei voisi vähääkään kiinnostaa kuka sai minkä tuloksen, kuka on ketäkin parempi ja kuka voitti. Koulun liikuntatarjonta antaa todella liikuntahaluja pienentävän kokemuksen kaikille meille, joille tärkeintä ei ole päämäärä, vaan liike. MInulla on sama juttu jopa esim. lautapeleissä: Ihan sama kuka voittaa, kunhan pelaaminen on kivaa. Voitto on toki kiva lisäbonus ja ilahduttaa, mutta ei ole ollenkaan se tärkein asia.

Hyötyliikunnasta: Inhoan siivoamista, joten siivous on pakkoliikuntaa, ei hyötyliikuntaa, vaikka onkin oikeastaan hyötyliikuntaa määritelmällisesti. Toisaalta koska inhoan siivousta, teen sen niin kovalla tahdilla kuin pystyn jotta se olisi nopeasti ohi, joten hyvin tehokasta se sinänsä sen vuoksi kyllä on. Jos asuisin haja-asutusalueella omakotitalossa tai tuotantotilalla, tuskin kaipaisin muuta liikuntaa kuin työ kovinkaa paljon. Mutta yli 20% suomalaisista asuu pääkaupunkiseudulla ja tämän uutisen mukaan yhteensä yli 70% ylipäätään kaupungeissa tai niiden kehysalueilla: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/49612/ ... ysalueilla

Ruumiillinen työ on kyllä paitsi kivaa, myös tanssin ja budolajien ohella eniten kroppaa luonnostaan ilman eri säätöjä tasaisesti rasittavaa puuhaa. Lamavuosina olin yhden kesän pakkasvarastolla lavoja kokoamassa ja se oli ihan sikakivaa. Jälkikäteen myös tajusin myös että kun kasasin löysän päivän (tuntipalkka, ei urakkapalkka) aikana 3 kpl kahden tonnin lavoja, olin nostanut päivän aikana yhteensä 12000 kiloa tavaraa; ensin tavara keräilykärryyn ja sitten kärrystä koottavalle kuormalavalle, eli 3 x 2000 x 2. Olihan se yksittäisen paketin keskikoko vain muutamia kiloja (puolesta kilosta 25 kiloon), mutta vaikka muuten eivät tulokset kiinnosta urheilussa se oli aika kiva ajatus. Samalla lailla voin hyvin kuvitella hyötyliikunnasta vaikka maatilalla kertyvän päivän mittaan huomaamatta yllättävän massiivisiakin suorituksia kun päivän pienet työn palaset lasketaan yhteen. :D Siinä ei sitten paljoa jumppaa tai hölkkää tarvita.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 12:32:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:D Gollin iloliikunta-ajatus on aivan ihana, sinne voisin minäkin mennä, jos kaiken päivittäisen hyötyliikunnan jälkeen jaksaisin. Golliwog, kehittele ajatusta edelleen, siinä on suuntaus, jota moni kaipaa, sen hikisen ja naama punaisena punnertamisen ja jatkuvan kilpailun tilalle. Kauhean pinnistelyn ja ponnistelun tuottamat endorfiinit ovat joillekin " tarpeellisia", aivan kuin huumausaineiden, alkoholin jne käyttäjille omat juttunsa, mutta liikunnan tuottama ihan silkka ilo ja kenties naurukin riittävät kohtuukäyttäjille, luulen.
Elsin ja Mivin tavoin hyötyliikunta on tarpeellista ja joskus tuottaa jopa muutakin kuin iskiaskipuja :mrgreen: .

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 12:36:00 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Nyt kun ollaan taistelutantereella niin oma kokemus työelämästä oli että ne enimmän liikkuvat ja esimerkiksi laskettelijat olivat eniten sairaslomilla millon minkin venähdyksen tai väsymyksen tai jopa ylikunnon vuoksi ja lääkkeitä meni enemmän kuin meillä tavispulliaisilla jotka liikkuivat esimerkiksi työmatkat kävellen ja koirien kanssa.
Julkkiksistakin taitaa Merkelkin olla saikulla vaikka ei mikään huippu-urheilija ole. Tottakai liikuntaa saa harrastaa ihan omana valintana mutta ei ihminen joka ei viihdy jossain hikihommassa ole aina passiivinen. Minulle esimerkiksi sienestys ja marjastus päivittäisen hyötyliikunnan lisäksi riittää ihan hyvin. Mutta sairaudet pysyvät poissa ruokavaliolla.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 12:41:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Karppaus on tuonut liikunnan suhteen muuten vielä yhden todella oudonkin tuntuisen ilmiön: Ravinnolla tuntuu nykyään olevan suurempi merkitys saavutetun lihaskunnon säilymisessä kuin normaalin arkiliikkumisen lisäksi tapahtuvalla treenaamisella.

Olen treenannut samaa lajia nyt 15 vuotta. Olen tyyliltäni harvakseltaan treenaava, koska kroppa ei tykkää iltatreenauksesta* joka on viikolla ainoa mahdollisuus. Niinpä saan itseni patistettua treeneihin usein vain kerran viikossa ja vain ajoittain useammin. Sen sijaan käyn kaikki viikonloppu- yms. treenileirit (=kokonaisia päiviä treeniä aamusta alkaen) mitä voin ja niitä on sopivilla etäisyyksillä kotoa noin kerran parissa kuukaudessa vähintään ja sitten se viikon treenileiri kesällä. Niinpä harjoitteluni on erittäin epäsäännöllistä ja ollut sitä aina.

Virallisterveellisen syömisen vuosina huomasi aina heti jos oli ollut taukoa treenaamisessa, väsyi helpommin ja lihakset tulivat kipeiksi. Nyt viimeisten noin viiden tai kuuden (en ole ihan varma missä kohtaa aloin säätää syömisiäni karppiin suuntaan koska prosessi eteni pikkuhiljaa sinnepäin) aikana tilanne on ollut se että ihan se ja sama vaikka olisi ollut mikä tauko treenaamisessa, lihaskunto tuntuu pysyvän yllä aivan samanlaisena pelkällä kaupunkilais- toimistotyöläisen vähäisellä hyötyliikunnalla.

Tämä on erittäin hämmentävää ja olen miettinyt voiko vaikutusta olla lihasten kyvyllä ja innolla tuottaa nykyisellä ruokavaliolla enemmän lämpöä kuin ennen ihan vaikka levossakin, eritoten jos tulee yhtään enempää kaloreita kerralla. Toimiiko lämmöntuotto ehkä jonkinlaisena treeninä lihaksille? Mutta en valita, ilmiö on erittäin mukava.

(* Jos treenaus alkaa vasta illalla esim. klo 16 jälkeen kroppa on valmis soittamaan ammattiliittoon saman tien ja esittämään valituksen työehtosopimusta rikkovasta toiminnasta. :D Sen sijaan jos treeni alkaa jo aamulla tai keskipäivällä se sujuu erinomaisesti ja voin jatkaa sitä vaikka sen viime kesän ennätyksen 11 tuntia päivässä.)

ViestiLähetetty: 2014-01-16 13:16:33 
mlv kirjoitti:
Mutta sairaudet pysyvät poissa ruokavaliolla.

Mikäli tarkoitat ruokavaliolla karppausta, niin karppilan ruokapäiväkirjojen, kilppariketjun yms perusteella väitteesi ei näytä pitävän paikkaansa.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 13:45:27 
diesel kirjoitti:
Onko nyt johonkin unohtunut sekin että liikuntaa ei harrasta, vaan tekee ihan "työkseen" moni sellainenkin joka ei punttisalia tai muutakaan salia ole koskaan lähestynyt. Täällä maalla ei voi istua persiillään jos meinaa hengissä pysyä. Kukaan ei kanna ruokaa pöytään, lämmitys hoituu laittamalla pökköä pesään ja isoimman uunin pököt ovat metrin mittaisia ja kuivakin koivuhalko painaa enemmän kuin käsipainot ja ne eivät siirry puuvajasta ihan ittestään. Ja klapit eivät ainakaan meillä niistä haloista muita uuneja varten suinkaan pienenny konevoimalla vaan ihan periaatteella mies/nainen ja kirves. Tämä tietysti talviaikaan, kesällä poltetaan klapeja vain ulkohellalla, mutta kyllä nekin on pienittävä ihan ite. Kesällä taas puutarha ja sen kasvattamat ruoat ovat käsivoimien, selän kestävyyden ja ihmisen työn varassa. Jos et liiku, et myöskään syö. Ei tulis mielenviereen lähteä hillumaan kuntosalille, minä punttailen ja voikkaan joka päivä jokapäiväisessä elämässäni. Voikka ja loikka hoituvat rentoutumalla lähikylpylän mukavissa oloissa.
Kaikki eivät todellakaan ole istumatyöläisiäkään. Miten yksisilmäistä keskustelu aina on, hittolainen, ihan kuin poliitikkojen "kaikki asuu kehäkolmosen sisäpuolella" ja jos eivät asu, niin se on voi voi!

Diesel, loistava kirjoitus!!! Oma isoäitini "hoiti" kuntoaan yli 91 vuotiaaksi juurikin mainitsemallasi elämäntavalla maalla. Ja hän on edelleen keskinkertaisessa kunnossa vaikka ikää on jo 96 v. Halonhakkuu ei taida enää kuitenkaan onnistua :D

t.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 15:27:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

miumou kirjoitti:
Arille vielä vastaus, oon kirjannut syömisiä ylös ja laskenut makroja pidempiäkin jaksoja, ja proteiinia tulee 60-100g päivässä, harvoin yli tai ali. En kyllä itse pidä vaarallisena määränä 157cm/60kg nuorelle ihmiselle, mutta joku muu saattaa tietenkin pitää...

proteiinia et kuitenkaan rajoita, niin kuin sanot alla.
täällä kerrot että menee ainakin 120 g ja jonain päivinä 180 g vrk:ssa että kuinka paljon vaan uppoaa... :shock:
ja tätä on jatkunut vuosia. huh huh [-X

miumou kirjoitti:
Mulla on pituutta 157 cm ja tavoitepaino jossain 55-60 välillä, ja täällä yleisesti suositellun laskukaavan mukaan proteiinia sais tulla suunnilleen sen 60 grammaa. Mutta mä syön kyllä ainakin tuplaten, joinain päivinä triplaten sen verran, ihan sen mukaan että kuinka paljon uppoaa. Jos proteiinin saantia rajoittaa liikaa, kaloritkin jää helpolla liian alhaiseksi (koska rasvaa pitäisi syödä överimäärä).

miumou kirjoitti:
Syömäni proden määrä on pysynyt melko vakiona monen vuoden ajan, rasva- ja hiilarisuhteet taas vaihdelleet.

kun sinun proteiinin tarve on noin 45 g vrk:ssa, niin syöt jopa 2.66 kertaa niin paljon kuin pitäisi (joskus jopa 4x yli tarpeen), se on vaan todella liian paljon. Hoi [-o<

olet täysin väärillä jälillä proteiinin suhteen.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 15:32:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ari kirjoitti:
kun sinun proteiinin tarve on noin 45 g vrk:ssa, niin syöt jopa 2.66 kertaa niin paljon kuin pitäisi (joskus jopa 4x yli tarpeen), se on vaan todella liian paljon. Hoi [-o<

Proteiinintarve on 0,5 - 1,5 grammaa per painokilo päivässä ihmisestä riippuen, joten et voi määritellä kenenkään proteiinintarvetta tuolla tavalla tarkasti yhtenä ainoana lukuna, vaan on annettava vaihteluväli. Olet tässä suhteessa itse hakoteillä. :) 60 kiloisen proteiniintarve voi siis olla mitä vain välillä 30 - 90 grammaa per /vrk.

Jollekulle riittää se 0,5 g per painokilo, toinen taas tarvitsee sen 1,5 g per painokilo. Oma henkilökohtainen aineenvaihdunta, lihasmassan määrä ja ihan vaikka mikä vaikuttaa tähän. Minä tunnun kaipaavan kylmällä säällä esimerkiksi enemmän proteiinia kuin kuumalla. (Olen päässyt nippa-nappa siihen 1 g per painokilo heraproteiinijauheen avulla ja heti tuntuu vaikutus parempana lihaskuntona.)

ViestiLähetetty: 2014-01-16 16:04:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Ari kirjoitti:

Proteiinintarve on 0,5 - 1,5 grammaa per painokilo päivässä ihmisestä riippuen, joten et voi määritellä kenenkään proteiinintarvetta tuolla tavalla tarkasti yhtenä ainoana lukuna, vaan on annettava vaihteluväli. Olet tässä suhteessa itse hakoteillä. :) 60 kiloisen proteiniintarve voi siis olla mitä vain välillä 30 - 90 grammaa per /vrk.

Jollekulle riittää se 0,5 g per painokilo, toinen taas tarvitsee sen 1,5 g per painokilo. Oma henkilökohtainen aineenvaihdunta, lihasmassan määrä ja ihan vaikka mikä vaikuttaa tähän. Minä tunnun kaipaavan kylmällä säällä esimerkiksi enemmän proteiinia kuin kuumalla. (Olen päässyt nippa-nappa siihen 1 g per painokilo heraproteiinijauheen avulla ja heti tuntuu vaikutus parempana lihaskuntona.)

hako ja hako :lol:
missään ei suositella yli 1 g proteiinia ihanne painokiloa kohden, terveille tavallisille nais kävelijöille.
proteiini tarve lasketaan aina normaali painolle, eli läskille ei lasketa lisä proteiinia.
eikä säätila vaadi proteiinin muutoksia :lol: :lol:

157 cm nainen joka vain kävelee ja on terve. hänen proteiinin tarve lasketaan normaalipainoon nähden.
normaali paino eli BMI on 20 eli 50 kg ja normaalipainon yläraja on BMI on 24 eli 60 kg
0,8x50 = 40 g vrk:ssa
0,8x60 = 48 g vrk:ssa
eli proteiinin tarve on 40-48 g vrk:ssa.
tämä on riittävän tarkka laskukaava. ja laskettu vielä yläkanttiin eli ylä arvolla 0,8

liika proteiinista on vain haittaa. mutta se on toisen jutun aihe.

alla BMI taulukko
http://images.coronaria.fi/6105323.gif

Ari kirjoitti:
Kiemura kirjoitti:
Minulla kyllä meni monta kuukautta aikaa oppia saamaan riittävästi proteiinia, eli edes tuon minimisuosituksen verran päivässä.

En myöskään kyllä tunne ketään ihmistä joka vahingossa söisi yli suositusten proteiinia. Ystäväpiirini lienee melko pieni?

Huomenta
Oppi vai suositukset ja vahinko. :!:
Proteiinisuositukset lyhyesti:
Nutrition_ FDA, UNU, FAO, WHO, EAR, RDA, FNB ja NNR2004 (pohjoismaisten ravintosuosituksen 2004), Protein recommendations Proteiinisuositukset suomeksi.
0,6...1,0 g normaalipainoisen painokiloa kohden. (läskille ei lasketa lisä proteiinin tarvetta)
Lainaa:
Aikuiset:
FAO, UNU. WHO: EAR 0.6 g /kg päivässä. RDA 0.75 g /kg päivässä
FAO, WHO ja UNU suosittelevat RDA-arvoksi 0.75 g hyvän laatuista proteiinia painokiloa kohden päivässä

HUOMAA korkeammat suositukset Amerikassa: USA: EAR 0.65 g /kg päivässä. RDA 0.83 g /kg päivässä.Vuonna 2002 US proteiinisuositukset terveille aikuisille ( niin miehille kuin naisillekin) pohjautuivat typpitasapainotutkimuksiin ja asettivat EAR -arvoksi 0.65 g painokiloa kohden päivässä ja RDA-arvoksi 0.83 g painokiloa kohden hyvänlaatuista proteiinia ( good quality) päivässä.
NNR 2004 SUOSITUS On suositeltavaa sellainen proteiinin saanti, joka vastaa muittenkin aikuisten proteiinin saantia, (10-20 E%), koska tämä määrä energiaosuutena vaikuttaa tarpeeksi runsaalta myös ikääntyneillä.
PROTEIINIA 1 g PAINOKILOA KOHDEN PÄIVÄSSÄ.

lähde linkistä sitten lisätietoa
http://leabright.wordpress.com/2007/07/13/nutrition_-protein-recommendations_-proteiinisuosituksista-suomeksi/
myös juttua runsaasta proteiinin käytöstä ja niiden riskeistä.

Lainaa:
15.01.2010
Uutispalvelu Duodecim

Proteiinipainotteinen ruokavalio saattaa altistaa aikuistyypin diabetekselle, tuoreet hollantilaistulokset vihjaavat. Erityisesti liha- ja maitoproteiini liittyvät suurentuneeseen sairastumisriskiin.

Diabetes Care -lehdessä julkaistujen tulosten mukaan noin 90 grammaa päivittäin proteiineja syövän riski sairastua oli kaksi kertaa suurempi kuin noin 60 grammaa nauttivan. Riskiä suurensi myös se, jos henkilö käytti proteiineja energianlähteenä hiilihydraattien ja rasvan kustannuksella.

http://care.diabetesjournals.org/content/33/1/43.abstract
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=uut13582&p_teos=uut&p_osio=&p_selaus=
http://yle.fi/uutiset/liika_proteiini_voi_nostaa_diabetesriskia/5489968

Lainaa:
Vastoin uskomuksia kaikki proteiini ei muutu lihasmassaksi, vaan ylimääräinen proteiini varastoituu elimistöön energiana — eli viime kädessä rasvana. Ravitsemustieteilijöiden mukaan lisät ovat turhia.
Proteiinin vähimmäissaantisuositus aikuisille on 0,8 grammaa painokiloa kohti vuorokaudessa. 80-kiloinen tarvitsee tämän mukaan 64 grammaa proteiinia päivässä.

Varsinkin liikuntaa harrastavan on silti vaikea välttyä proteiinipropagandalta. Mainostajat vetoavat taitavasti kuntoilijan tunteisiin kertomalla, että treenin teho menee hukkaan, ellei heti harjoituksen jälkeen saa riittävästi proteiinia.
http://www.hs.fi/terveys/a1366781272668

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 818 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00