Toisinsyöjä kirjoitti:
Jos sopii, niin vastaus on, että Els ansiokkaasti sanoi puolestani juurikin sen mitä tarkoitin, mutta en jaksanut ajatella tekstiksi asti. Minä puhun siis katteista Elsin määritelmällä, en per tuote vaan yhteensä voittokatteesta. Jos sinä, kansan_syvät_rivit, haluat keskustella katteesta jollain muulla tavoin laskettuna niin sitten se on ihan eri keskustelu kuin se, missä minä toin mukaan tähän keskusteluun käsitteen katteet.
Minä en määrittele mitään, vaan kate nyt vain tarkoittaa tuota, mitä kerroin. Samalla tavalla kuin liikevaihto tarkoittaa tiettyä asiaa jne. Kate ei muutu myynnin kasvaessa, jos hinta pysyy samana. Eli jos käytetään käsitteitä niiden merkityksestä poikkeavasti, pitäisi se kaiketi tuoda ilmi?
Voidaan toki jatkossa ajatella, että puhe on siitä, miten paljon firma saa voittoa. Kyllä, volyymituotteilla on tapana tuottaa voittoa. Siksi niitä kuvataan "lypsylehmiksi". Kannattavimpia ovat pienen katteen ja suuren volyymin tuotteen. Mutta edelleen, eikö yhtiöiden kuulu tuottaa sitä, mitä ihmiset haluavat? Pointti on se, että mikäli nyt THL julistaisi, että "lisäaineet maailman suurinta myrkkyä" ja ihmiset uskoisivat sen, niin ei yhtiöiden voitto pienenisi. Sitten myytäisiin lisäaineetonta sapuskaa, josta tulisi volyymituote.