karppaus.infon arkistoitu foorumi
http://www.karppi.ninja/forum/

ipa yrittää kerjäläismunkkien paastoa
http://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=37&t=31499
Sivu 1/5

Julkaisija:  ipa [ 2007-12-13 10:43:12 ]
Viestin otsikko:  ipa yrittää kerjäläismunkkien paastoa

Luin eräästä lehdestä, että buddhalaiset kerjäläismunkit syövät ainoastaan aamupäivällä.

Lainaa:
Karmapan ohjeiden mukaan sangha noudattaa puolipaastoa Mönlamin aikana, eikä nauti kiinteää ruokaa puolenpäivän jälkeen. He syövät lounaan yhdessä kerjuukulhoista, hiljaisen tarkkaavaisina, kuten metsissä elävillä munkeilla ja nunnilla Shakyamuni Buddhan elinaikana oli tapana. Vihityn sanghan esimerkillä on voimakas vaikutus koko yhteisöön tänä päivänä, aivan niin kuin tarkkaavainen käytös vaikutti kylien asukkaisiin 2500 vuotta sitten.

Lainaus oheiselta webbisivulta http://www.nic.fi/~laan/monlam04.htm

Olen kokeillut tätä jo muutaman päivän ja minulle tämä tuntuu sopivan, koska pahin ongelmani on iltasyöminen, vaikka se olisikin karppia.
Nyt olen töiden jälkeen ottanut vain ruokalusikallisen kookosöljyä ja pari mukillista kermakahvia. Nälän tunnetta lievittää vesi 8)

Julkaisija:  ipa [ 2007-12-17 10:28:00 ]
Viestin otsikko: 

\:D/ Viikko alkaa olla takana. Aluksi iltaisin oli kova nälkä, mutta nopeasti tähän on tottunut.
Olo tuntuu virkeältä. Minulle uni tulee paremmin, kun on nälkä :shock:
Sunnuntai-iltana pari kertaa Uuno Turhapuroa katsellessa tuli mieleen, että pitäisi syödä jotain - muut illat ovat olleet helpompia.

Julkaisija:  ipa [ 2007-12-25 11:41:16 ]
Viestin otsikko: 

Kaksi viikkoa on mennyt tällä tyylillä. Tosin nyt loman aikana olen siirtänyt ruokailuja eteenpäin, koska heräilen vasta yhdeksän maissa.
Eilen tuntui jo siltä, että vatsalaukku on selvästi kutistunut - en meinannut jaksaa syödä lautasta tyhjäksi :shock:
Ketoosin tuntu vaimeni vähäksi aikaa, kun otin ruuan kanssa pari lasillista punaviiniä ja kahvin kanssa melkein desin brandyä - niitä en laske kiinteäksi ruuaksi 8) Pöydällä on pähkinöitä ja suklaakonvehteja vahvistamassa luonteenlujuutta.

Julkaisija:  ipa [ 2008-01-01 16:21:57 ]
Viestin otsikko: 

Kolme viikkoa täynnä ja 6.7 kg nestettä tai jotain on hävinnyt, vaikka välissä on syöty yksi joulukinkkukin :shock:
Nyt alkaa taas normaali arki ja paasto jatkuu.

Julkaisija:  ipa [ 2008-01-08 07:00:34 ]
Viestin otsikko: 

Neljäs viikko tuli täyteen ja 1.8kg oli tämän viikon pudotus eli 8.5kg neljässä viikossa. Kyllä tämä tuntuu toimivan. Näillä mennään eteenpäin, koska olo tuntuu oikein hyvältä.

Julkaisija:  Raisa [ 2008-01-08 08:24:30 ]
Viestin otsikko: 

Aivan mahtava suoritus Ipa Kuva Minusta tuntuu, että mulle olisi aivan mahdottomuus tuo iltasyömättömyys :shock: Pystyn aivan hyvin olemaan päivän syömättä, mutta ilta ... En varmasti saisi unta nälkäisenä :wink: Mutta tuo kerjäläismunkkipaasto näyttää toimivan todella hienosti :smt038

Julkaisija:  Puuttime [ 2008-01-08 09:11:29 ]
Viestin otsikko: 

Hyvin näyttää sopivan kerjäläismunkkien tyyli :D
Hienoa!

Julkaisija:  vivianv [ 2008-01-08 12:08:00 ]
Viestin otsikko: 

Minä uskon omienkin kokemusten perusteella siihen, että iltasyönti tekee laihdutukselle hallaa aamuyön tunteina.

Itse huomaan sen sattuneesta syystä: jos syön tyypillistä karppisafkaa eli rasvaa ja lihaa illalla, se sokeristuu juuri silloin kun insuliiniherkkyys on alimmillaan, ja aamulla sokerit voivat olla todella korkeat. Terveellä siinä vaiheessa erittyy insuliinia, mutta jos itse herään silloin ja tiedän että sokerit ovat nousussa, pistän melko suuren määrän, jotta nousu taittuisi. Ja kaikkihan me tiedämme liian insuliinin kirot.

Itselle tällainen rytmi sopisi varmaan parhaiten, mutta sosiaalisista syistä täytyy tehdä kompromisseja. Jotta perheellä olisi se yhteinen ateria päivässä, sen täytyy olla töiden jälkeen. Se syödään mahdollisimman aikaisin noin klo 17-18 ja itse syön vähemmän. Loput syön tähteinä seuraavana päivänä brunssityyypiseen aikaan, kun aamupalan vaikutus verensokeriin on vaikeasti ennustettavissa vaikkei siinä hiilaria olisikaan.

Mulla on tälle käyttäytymiselle nimikin: käänteinen ramadan. Helpoiten onnistuisi, kun talvikauden olosuhteiden mukaan söisi vain valoisaan aikaan.

Julkaisija:  rauli [ 2008-01-08 12:18:44 ]
Viestin otsikko: 

moi ipa! kavipa tassa kiinnostamaan, etta mita syot ja mihin aikaan? ymmarsin kylla, etta et syo illalla, mutta jos vaan kehtaat kertoa tarkemmin, niin oisin kiitollinen. hyvin nayttaa toimivan!!!!

ajattelin ite vahan jotakin samantyylista, etta soisin aamiaisen ja lounaan ja illalla kupin kookosoljyteeta tai jotakin sen tyylista. kun meinaan painua tuonne punttisalille, ja sen jalkeen sitten ei jaakaan sita ruoka-aikaa niin paljon ennen nukkumaan menoa.

Julkaisija:  ipa [ 2008-01-08 12:29:12 ]
Viestin otsikko: 

Moikka Rauli.

No tänä aamuna söin pari broilerin koipireittä ja parsakaalin aamulla vähän yli kuusi. Vaimo katsoi sitä ja tuumasi, että se on aikainen lounas :roll: Aamulla otan myös lusikallisen kookosöljyä, koska se auttaa ihottumaan.
Lounaaksi söin toisen parsakaalin - nyt lohen ja pienen salaatin kanssa ja pari mandrariiniä jälkkäriksi.
Tavoitteena on siis syödä kaksi ateriaa, joissa on lihaa, kana tai kalaa ja kasviksia. Eikä mitään muuta koko päivänä.

Tämä sosiaalisuuskin näkyy toimivan toisinpäin. Koska minä en syö mitään töiden jälkeen, ei vaimokaan syö juuri mitään. Hänkin sanoi juuri tänä aamuna laihtuneensa muutaman kilon. Tosin kyllä me olemme liikkuneetkin aika paljon viime aikoina.

Julkaisija:  els [ 2008-01-08 12:36:52 ]
Viestin otsikko: 

Ipalle: Hienoa että olet löytänyt sellaisen rytmin, joka sopii!

Ja pisteet vivianille käänteisestä ramadanista (tosi hyvä termi). Levon (useimmilla yön) ja aktiiviajan (useimmilla se päivä) erot ovat suuret myös hormonaalisesti. Ja myös meillä, joiden insupumppu toimii.

Perinteisesti aika monessa vanhassa kulttuurissa syöminen on keskittynyt iltaan. Ehkä siksi siksi että aikaa, lihaksia & energiaa vaativille päivän toimille jäisi enemmän valoisaa aikaa. Monessa suhteessa elämme nyt erilaisissa olosuhteissa (valolla jatketaan päivää ihan minne vaan, eikä kaikkia suuria lihaksia tule käytettyä edes joka päivä edes glykogeenivarastojen verran), joten sen vanhan rytmin paremmuus ei ole enää itsestään selvä. Tämä on siksikin mielenkiintoinen paikka kuunnella muiden kokemuksia 8)

Julkaisija:  ipa [ 2008-01-15 07:00:35 ]
Viestin otsikko: 

Viidennen viikon tulos on -1.3kg => 9.8kg viidessä viikossa.
Viime viikolla kävin kuntosalilla kahtena iltana.

Julkaisija:  Ninja [ 2008-01-17 19:29:37 ]
Viestin otsikko: 

Vautsi vau Ipa! Upeat tulokset! =D> \:D/

aharistaa kyllä varmaan ainakin kokeilla, ku sen verta hyvät tulokset sulla. 8) Täytyy vaan funtsia, miten saisin nuo ruokahommat järkättyä, että se onnistuu. :D

Julkaisija:  ipa [ 2008-01-18 07:21:03 ]
Viestin otsikko: 

^Kokeile vaan Ninja - ei tässä mitään häviä (paitsi lenkkimakkaran, joka vanheni jääkaappiin :? )

Minullakin on nyt kaksi päivälliskutsua ja olen miettinyt, miten ne päivät hanskaa. Luultavasti jätän lounaan väliin niinä päivinä.

Julkaisija:  ipa [ 2008-01-22 06:56:46 ]
Viestin otsikko: 

Kuudennen viikon tulos on -1.6kg => 11.4kg kuudessä viikossa.

Julkaisija:  Raisa [ 2008-01-22 09:02:34 ]
Viestin otsikko: 

Uskomatonta Ipa :shock: Kuva

Julkaisija:  rauli [ 2008-01-25 13:59:53 ]
Viestin otsikko: 

vautsi vau ipa!!! onneksi olkoon!

minulla on hirvee turvotus paalla, kun tahtoo nuo evaat riistaytya kasista suuta kohti vahan liian kovalla tahdilla. olen tassa pohtinut, etta ehka ensi viikolla koetan tata sinun munkkipaastoasi. ottas illalla kupin teeta ja vahan kookosoljya, niin ja vot silla pitas parjata. sois aamulla ja lounaalla ja finito. saattaapa olla, etta lykkaydyn seuraasi. palaan asiaan.

Julkaisija:  ipa [ 2008-01-25 14:44:44 ]
Viestin otsikko: 

^tervetuloa Rauli.
Minä olenkin saanut muutamia muitakin mukaan ja hekin ovat saaneet hyviä tuloksia.

Julkaisija:  ipa [ 2008-01-29 08:27:25 ]
Viestin otsikko: 

Seitsemännen viikon tulos on -0.8kg => 12.2kg seitsemässä viikossa.

Viime viikolla olin vatsaflunssassa (noro?) ja kaikki liikunnat piti jättää väliin. Tästä voisi tehdä sen johtopäätöksen, että pätkistely vaikuttaa puolet ja liikunta toisen puolen painonpudotuksessani :roll:

Julkaisija:  neilikka [ 2008-01-29 09:04:30 ]
Viestin otsikko: 

Vau, mitä tuloksia ipa! Upeaa! Uskaltaisikohan itsekin kokeilla. Mä olen vaan sellainen että tykkään syödä illalla, niin voisi olla vaikeaa. Mutta harkitsen vakavasti, kokeilemallahan se selviäisi. Ensiksi olin ajatellut warrioria tuon iltasyömisen takia. Jaksatko kuitenkin treenata kuntosalilla illalla vaikket syö? Otatko treenin jälkeen mitään?

Sivu 1/5 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/