Tykkään tästä rytmistä, joten ajattelin kyllä jatkaa vielä tällä, varsinkin kun virallista pätkäpaastoa noudattavilla (joiden jaksotuksella siis välillä palelun pitäisi osua muuhun ajankohtaan) on samoja ongelmia.
Mutta tuota kookosöljyä olen miettinyt itsekin. Kun tämä paasto ei mikään ideologinen juttu ole, niin mielestäni ajatus ei edes ole kamalan kerettiläinen. Elimistöllehän on kai lähes sama tuleeko energia vyötäröltä vai syödystä rasvasta, luulisin. Lisäksi kokeilu onnistuu helposti, sillä mulla on ollut "vararavintona" ketoviikoilta saakka töissä pakastepurkillinen kookosöljyä työpöydänlaatikossa.
Olen miettinyt, mistä moinen palelu voisi johtua, ja tietysti ensimmäisenä mieleen tulee jonkinsortin energiapula. Vaikkapa ongelmat varastorasvan käytössä/mobilisoinnissa. Siinä vaan on se mutta, että silloin minulla pitäisi kai olla nälkä. Joka tapauksessa olisi hyvä, jos vian saisi selville. Kyllähän minunkin kokoisella ihmisellä vielä yhden päivän vararasvat pitäisi löytyä helposti. Tämä palelujuttu on yksi niistä asioista, joka saa jatkamaan kokeilua. Haluan korjata ongelman, sillä siellä se on luultavasti taustalla vaikka vaihtaisin takaisin normikarppiin... pappahan joskus epäili karnitiinin puutetta, mutta luulisi että illalla syödyt proteiinit auttaisivat siihen...
No, kaikenkaikkiaan tämä kokeilu on ollut mielenkiintoinen. Tänä aamuna vielä söin hiukan totalia, mutta huomenna varmaan jo palataan kuvioon.
Sunnuntain hölkän jälkeen on ollut mielenkiintoista seurata mitä kireät lihakset tekevät ryhdille. Kireät lonkankoukistajat vetävät lantiota eteen, selkää notkolle, vatsaa ulos. Näky on normaaliolotilaan verrattuna huiman erilainen, voisi luulla että olen lihonut useamman kilon. Puhumattakaan siitä millaisia rasituksia tulee selkään, koko matkalle. Ja hartioihin, kun rintakehä vastaavasti laskeutuu. Tämän nähtyäni ymmärrän hyvin miksi Loikkanenkin painottaa lihasten pituudesta huolehtimista.
Vielä muutama havainto pätkäpaastoiluun liittyen...
Tuntuu kuin rasvakerros tai jokin olisi "vaihtamassa" paikkaa. Tai sitten vaan lihon. Lisäksi muutamana iltana viime viikolla oli sellaista positiivista lihassäryntapaista, jonka vanhasta tottumuksesta yhdistän lihaskasvuun treenin jälkeen. Hyvin mielenkiintoista kun ottaa huomioon, että liikunta oli lähinnä työmatkakävelyä. Siihen en usko, että dieetti olisi niin rasittava, että pieni kävelykin aiheuttaisi ylikompensaatiota. Jos olisi niin, olisin sunnuntaina jäänyt matkalle jo paljon lyhyemmän matkan jälkeen.
Suolainen maistuu tällä hetkellä jotenkin ylisuolaiselta. Se on minulle ikävää kun yritän tankkailla takaisin suolojani. Päädyin sitten pakkaamaan mukaan merisuolaa pikkupussissa.
Eli jos joku ravitsemusterapeutti nyt löytäisi "evääni", niin voisi tulla vähän sanomista: pakastepurkillinen kookosöljyä, pussillinen suolaa ja magnesiumtabuja