karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-05 14:35:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2006-10-05 11:11:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No niin, päätin minäkin uhrata itseni tieteen hyväksi...

Syömisrytmini on aina ollut säännöllisen epäsäännöllinen, karppauksen myötä olen opetellut säännöllistä rytmiä, joka on liki aina hävinnyt viikonloppuisin.

Ikinä en oo paastonnut, joten on pakko tunnustaa, että paastopäivät pikkuisen hirvittävät näin etukäteen. Muuten oon aika ennakkoluulottomalla mielellä.

Tarkoitus olisi pätkäistä päivä tuossa 11-12 aikaan. Paastopäivinä sallittuja ovat nesteet (vesi, vissy kahvi, tee) sekä mikäli tarvetta ilmenee, niin jotain pientä suolaista, kuten nokare voita.

Tavoitteina on tietysti laihtua, mutta odottelen myös muutosta ihon kuntoon, sekä yleiseen vireyteen. Mulla on nimittäin alkanut ensimmäiset syysväsymyksen oireet.

Tänään oon siis vetänyt tosi kunnollisen aamiaisen (3 munaa, metukkaa, voita, smetanaa) sekä pienen välipalan tuossa 11 aikaan (pähkinöitä)

Nyt alkaa ensimmäinen paastopäivä, joka loppuu huomenna lounaaseen klo 12.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 11:56:56 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Tervetuloa mukaan joukkoon uljaaseen, pupu77! Luulen että tulet yllättymään positiivisesti kunhan pääset vauhtiin...

Kirrimirri

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 16:32:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hei kirrimirri, kiva kun kävit kannustamassa!

Sitä meinaan tarvitaan. Paastopäivää on kestänyt huimat 6 tuntia, ja mulla on nälkä!!!

Siivosin pahimpaan raivoon, ja sitten keitin pannullisen teetä. Kädet täristen kaivoin kaapista nokareen (ehkä 1 gramma) voita, ja vedin 2 mukia vissyä ja 2 isoa mukia teetä...

Epämiellyttävää tämä ei ole, kunhan tuo nälkä menee ohi.

Ajattelin, että tuonne lokakuun loppuun asti ainakin testaillaan pätkiksen toimivuutta, jos nyt ei ihan mahdottoman huonoksi olo mene. Sitten tehdään päätöksiä jatkosta.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 18:19:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä se olo vaan paranee mitä pidempään jaksaa pätkitellä, mulla on nyt oikeastaan helpoin paastopäivä tähän mennessä takana ja se oli järjestyksessään viides. Joka paastojakso on ollut edellistä helpompi, niin että kyllä se siitä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 18:50:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Uskon, että se helpottaa, kunhan roppa tottuu...

Huomasin, ettei kannata kovin rankalla kädellä heitellä löylyä paastopäivinä... voipi tulle huono olo...

Omituiset tuntemukset jatkuu... Yläkropalla on kuuma, mutta alapäätä paleltaa... Ehkä se on enempi sykolookista, kun en oo kauaa ehtiny paastoilla....

Mut ruoka maistuis...

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-06 06:55:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

2. päivä

Tsiisus että mä olin tukossa tänä aamuna! Kellon soidessa hoipuin tuttua reittiä vessaan, ja menin ihan pitkin seiniä! En meinannu pystyssä pysyä.
Lisäksi viime yönä kattelin ihan ihme unia. Johtuu joko paastosta tai täysikuun läheisyydestä tai molemmista...

Olo on nyt kun on tajuihinsa päässyt, ihan jees, eikä nälkäkään vaivaa. Katellaan miten käy, kun taas saa syödä, pelkään että tulee suuri väsy.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-06 08:13:31 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Pupu77 kirjoitti:
2. päivä

Tsiisus että mä olin tukossa tänä aamuna! Kellon soidessa hoipuin tuttua reittiä vessaan, ja menin ihan pitkin seiniä! En meinannu pystyssä pysyä.
Lisäksi viime yönä kattelin ihan ihme unia. Johtuu joko paastosta tai täysikuun läheisyydestä tai molemmista...

Olo on nyt kun on tajuihinsa päässyt, ihan jees, eikä nälkäkään vaivaa. Katellaan miten käy, kun taas saa syödä, pelkään että tulee suuri väsy.

Kyllä se unia selventää kun aivoissa kirkastuu ja kroppakin toimii :) Eiks oo jännä katella kunnon kuvia yöt :roll:
Kyllä se mulla ainaskin on aina vaikuttanut tuo täysikuu, enkä sullakin...
se on sellainen voimapallo tuolla taivaalla, että herkät ihmiset sen aistii, kuka mitenkin.

Syö sellaista mikä ei väsytä ja sopiva määrä, elä syö heti kerralla ittees täyeen... ensin pieni välipala ja sit vasta vähän myöhemmin enemmän.
Onko sulla oikea katkaisuaika?

Tsemppiä ja mukavaa perjantaita!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-06 08:22:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Juu näin mä suunnittelin, että töissä söis kevyehkön lounaan ja sitten illemmalla vähän turskimmin. Katkaisuaika vois olla myöhemminkin, aamu tuntuu menevän mulla helpommin paastolla kuin ilta. Katkaisuajan valitsin enemmän sen takia, mitä ihmiset töissä sanoo, kuin mitä ite haluu. Katko olis ehkä parempi siirtää tuonne klo 17-18 maille...

Mä oon pienestä pitäen ollu hieman kuuhullu, eli muutamaa päivää ennen täysikuuta mä alan valvomaan, siis en saa unta. Ja kun uni tulee, mä nään hirveesti unia, heräilen yöllä monta kertaa ja oon aamulla ihan poikki. Tätä kestää suunnilleen viikon verran...

Edit:

Pieni yhteenveto ekasta paastopäivästä:

Alku hankala - lopussa tosiaan hyvä olo. mieli tuntuu kirkkaalta, ei ole nälkä. Miinuksena se, että nyt alkoi paleltamaan vähän - pitänee kai kokeilla tuota cayennepippuria.

Seuraavana paastopäivänä täytyy juoda enemmän, ja liki koko ajan - mulla tulee hirvittävä nälkä, jos juon ruoka-aikojen mukaisesti elsin tyyliin. Sitä kokeilin eilen.

Nälkä kuitenkin jossain määrin tulee totuttuina ruoka-aikoina ja menee ohi ruoka-ajan jälkeen riippumatta siitä syökö vai ei. Jännittävää. Onko nälkäkin vain yltäkylläisyydessä elämisestä seuraava tottumus?

Jatketaan harjoituksia.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-07 14:05:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Syöntipäivä takanapäin. Söin eilen kaksi ateriaa ja tänään minimaalisen aamupalan ja kunnollisen lounaan. Lounas venähti tuonne puoli kahteen, joten paasto kestää huomiseen klo 14 asti.

Pieni pettymys tuli, kun puoli päivää suunnittelin, mitä kaikkea ihanaa illalla temmon kupuuni, mutta enhän mä syönyt paljoa normaalia enempää. Ei kertakaikkiaan mahtunut.

Tämän päivän lounaskin oli liian tuhti, tuli hieman ylensyönyt olo.
Palelu paheni eilen illalla, ja tänään oon hikoillut. Pelkkä ruuanlaitto sai karpalot valumaan otsalla.

Tässä vaiheessa paastopäivä on ihan tervetullut, oon niin täys, et tuntuu etten ikinä enään halua syödä mitään. Ehkä pieni kontrolli ruokamääriin olis paikallaan...

Edit:

Toinen paastopäivän puolikas on mennyt huomattavasti helpommin, kuin eka, vaikka mies ja lapsi herkuttelevat vieressä... Ei oo nälkä, vaikka mieli tekisi kaikkia herkkuja. Iski jostain syystä hillitön himo sipseihin, voisiko olla suolan kaipuuta?

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-08 15:06:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Taas takkuinen aamu puolikkaan paastopäivän jälkeen. Mun unen tarve ei pienene, mä oon ihan tiltissä aamuisin, pieni päänsärky kiusaa jatkuvasti, ja nyt kun taas syö, niin huimaa aina kun nousee sohvalta. (mulla on sohva-sunnuntai)

Paastopäivä loppui klo 14

silloin söin kaaliherkkuvuokaa ja eilisen kanttarellisaaliin kerman kanssa (pari ruokalusikallista per turpa), sekä jälkiruoaksi mascarpone-kerma-kaakaomössöä.
Ai niin ja ruisleipäviipaleen myös ruoan kanssa.

Syönnin jälkeen tuntuu, kuin mahassa olis kivi. Ahistaa ja huimaa. En enään tiedä, kumpi on pahempi paasto- vai syömispäivä.

Positiivisin asia on se, että paino on pudonnut kilon kahdessa päivässä, nesteet siis lähteneet tehokkaasti. Aineenvaihdunta on selvästi kiihtynyt, koska hikoilen ja ramppaan vessassa (sekä ykkösellä että kakkosella)

Että tehokas tämä kyllä on, joskaan ei miellyttävä...
En aio kyllä lopettaa kesken, koska uskon, että huo huonot olot helpottaa, kun kroppa tottuu, ja oon tosiaan ollu vasta niin vähän aikaa.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-08 15:27:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä täällä odotan kieli pitkällä, että pääsis syömään. Vielä puolitoista tuntia jäljellä ekaa paastovrk:tta. Kävin juuri kaupassa täydentämässä varastoja ja ostin mm. Kevyt Oloa - vaihtelua tuohon juomiseen.

Aamuisen sauvakävelylenkin aikana minäkin hikoilin tavallista runsaammin ja nyt nälkäisenä on tietysti vähän vilunen olo, mutta kohta se helpottaa kun saa ruokaa - luulisin.

Mulla on tää päivä menny kans ihan hyväntekeväisyydelle ts. täällä Pätkissivulla roikkuen. Mutta toisaalta kun on vähän tällainen hutera olo niin ehkä on ihan hyvä ottaa iisisti ja lenkin kuitenkin tein aamupäivällä. Kotona olis tekemistä, vaan kun ei huvita, ruoan laitto on ainoa mikä kotihommissa nyt kiinnostaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-08 17:04:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kävin tuossa sienimetsällä, ja tunnin leppoisa kävely kirvoitti semmoisen hien, että!!!

Hikoilu ja ulkoilu pahensi hetkellisesti päänsärkyä ihan valtavaksi, mutta nyt se on pois!!! Täytyy tuolla kupolinkiristyksellä olla jotain tekemistä aineenvaihdunnan tai kuona-aineiden kanssa, koska hikoiluttavat tilanteet sitä noin selvästi pahentavat.

Ja nyt on taas olo vallan mainio!

Illalla söin tod.epäkarpisti tavispizzaa ja jäätelöä jossa kaakaota ja suolapähkinöitä.

Sitten iski kunnon migreeni. Se selittää pienen jatkuvan päänsäryn, joka pahenee liikkuessa, aamujen tahmeudet yms.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-09 12:49:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Paasto alkoi taas klo 12, siitä ennen tuhti lounas duunipaikan ruokalassa:

2 uunimakkaraa juustolla
salaatti, kurkku
2 ruisleipäviipaletta
muutama suolakeksi, homejuustoa, muutama viinirypäle
jälkkäriksi mansikkarahkaa

Näyttää ihan tautisen suurelta tuo satsi, mutta sitä ruokaa oli yhteensä normaali lautasellinen, plus ehkä desin verran jälkiruokaa.

Ja tosiaan kolmas paastopäivä alkaa, katsotaan mitkä on fiilikset tällä kertaa. Tämä käy aika mielenkiintoiseksi, kun nuo olotilat vaihtelee tosi paljon.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-09 13:21:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei Pupu77!

Kävin lukaisemassa sun päikyn ja hyvältä ainakin ruokailut näytti musta.
Tohon veden juontiin sanoisin että juo usein vaikka ei janotakaan. Minulla on tunnin kävelylenkeillä pieni juomapullo povitaskussa. Tyhjään juoman siinä lenkin puolen välin jälkeen suuhuni ja ei tule siten päänsäryn oireita.

Samoin auttoi tuo katkaisun siirtäminen parilla tunnilla iltapäivään. Rupesi paastoilta sujumaan helpommin ja nyt ei ole mitään negatiivisia tuntemuksia enää. Jospa sinullakin se katkon rukkaus auttais. :)

Parina paastoiltana alussa laitoin n. rkl voita suuhuni nälkää viemään ja paleluakin vähentämään. Teehen laitan myös veitsenkärellisen cayennepippuria. Tsemppiä :smt023

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-09 16:15:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Klo on 5 ja keittelin tuossa litran verran earl greytä. Sen aattelin tempaista tässä Emmerdalea katsellessa...

Mä oon kyllä juonut omasta mielestäni paljon: noin kolme litraa päivässä... Tänään paaston aikana on mennyt litra vettä ja tuo litra teetä kohtapuoliin...

Edittiä:

Nyt alkaa jo mennä naurettavaksi tämä olotilojen vaihtelu. Kolmannen paastopäivän ilta, yhteään ei ole ollut nälkä, ja olo on loistava. Energiaa on vaikka muille jakaa. Tein voimisteluliikkeitä, poljin stepperiä telkkaria katsellessa, ja ilmoittauduin vielä siihen hullun siivouskärpäsen juttuun (ja kyllä se tiskiallas oikeesti kiiltää)... Vieläkin virtaa olis vaikka kuinka paljon, yhtään ei väsytä. Tähän aikaan oon yleensä ollut aika valmista kamaa vällyjen väliin... Mistähän tämä ailahtelu johtuu. ???

Juonut olen nyt tosi paljon. Kaksi pannullista teetä, pari litraa vettä ja pari mukia kahvia.

Lisäksi "uutuudenviehätys" tästä touhusta alkaa haihtua. Ei tule koko ajan mietittyä että "nyt mä olen sitten paastolla", tai " nyt on syömäkausi". Vaikea selittää...

Sen olen huomannut, että tämän kokeilun aikana on ollut huomattavasti helpompaa hillitä kaikennäköisiä syömishimoja. Paastopäivinä on jotenkin itsestään selvää, ettei syö, eikä silloin tee edes mieli. Syömäpäivinä taas on lupa syödä, mutta en mä ole juurikaan syönyt kuin ruoka-aikoina.

Lisäksi olen ollut huomattavasti sallivampi, kuin yleensä: En tunne morkkista esim. eilisestä pitsasta ja jäätelöstä. Toki tarkoitus olisi pysyä karpilla linjalla, mutta turha syyllisyys on pois.

Ehkä tämä on mulle psykologisesti huomattavasti hyödyllisempi juttu, kuin "pelkkä" karppaaminen.

Tällaista tänään, huomenna jatkuu...

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-10 07:01:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kolmannen paastopäivän toinen puolikas lähtemässä käyntiin. Yöllä heräsin kolme (!!!) kertaa vessaan. Aamulla herääminen oli hieman tankeaa. Muuten olo on edelleen mainio, eikä ole nälkä.

Mun on yleensä aamulla vaikea saada tuota juomaputkea käyntiin (kuulostaapa juopolta :) ). Tänä aamuna aloitin isolla lasilla vettä, jospa nyt muistais juoda.

Puolen päivän maissa alkaa syömäpäivä (tuolle olis pakko keksiä parempi nimi). Nyt on helppo olla syömättä liikaa ekalla aterialla, kun on eväät duunissa.

Lisäystä:

Nyt on sitten lounas syöty. Ihan hyvä juttu tosiaan noi eväät, sillää näin ei tuu syötyä liikaa. Vaikka yritin syödä hitaasti, niin silti tuntui, että ruoka ei riittänyt ja jälkiruoalle olisi vielä tilausta. Mutta kuten aina, tuo tunne helpotti puolen tunnin jälkeen, kun pää ehti tajuta että maha on täys. Söin siis ihan normaalin annoksen kaaliherkkuvuokaa.

Jälkeenpäin työkaveri marssi kahvioon, ja mietti, putsataanko laitosalueella viemäreitä, kun näin haisee... Se tarkoitti mun safkan hajua...

Nyt hakemaan kahvia, hammasta jo kolottaa!

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-10 17:34:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Töiden jälkeen söin hieman mutsin tekemää kiinankaali-kebab-juttua (oli ihan sikahyvää, onni että mutsi käänty karpiksi, se on paljon parempi kokki, kun minä). Sit uimaan, ja uimisen jälkeen pienesti lisää kebabia. Yhteensä siis noin normaali lautasellinen.

Hirvittävä makeanhimo, eka himo tän paastokokeilun aloituksen jälkeen. Ehkä voisin vääntää pieneksi yöpalaksi jotain kermarahkaa, tms...

Nyt on hyvä olo, kun ei oo sortunut syömään mielettömiä määriä, ei tuu huono olo.

Lisäystä: Illalla söin vielä kermarahkaa lautasellisen, ja join Lordi-Colaa varmaan litran. Hyvä olo jatkuu, oon tosi energinen, päänsärkykin on pikkuhiljaa helpottanut, unen tarve on vähentynyt ja muutenkin on mukavaa.

Tuossa 11 jälkeen syön lounaan, eli tämän päivän ainoan aterian. Mulla on eväänä pari desiä kysymysmerkkiruokaa (kaivoin aamulla pakkasesta enkä tunnistanut. Veikkaan, että vois olla parsakaaligratiinia), sekä jälkkäriksi rahkan loput (desin verran).

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-11 20:46:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

4. paastopäivä 11.10 klo 11.30 - 12.10 klo 11.30

Etukäteen vähän pelotti tämä paastopäivä. Pari päivää on ollut niin hyvä olo, että olin varma, ettei se jatku. Tai että kuolen nälkään tai jotain...

Pelko oli kuitenkin turha, sillä tämä päivä oli kaikista helpoin. Ei nälkää, ei huonoa oloa, mitä nyt päänsärky hieman koputtelee, mutta se johtuu enemmän jumittavista niskoista, kuin paastosta. Olo on edelleen tosi energinen. Nälkä ei vaivaa, mutta psykologinen tarve pureskella jotakin vaivaa kyllä. Mä kiristelen hampaita niin, että leuat on tosi kipeet. Eikä se ainakaan helpota päänsärkyä...

Ekan päivän jälkeen nämä paastot on kääntynyt niin päin, että ilta on helpompi, kuin aamupäivä (alkuun oli toisinpäin). Päivä menne töissä ja illalla on tekemistä. Ja se on muuten ihan totta, että ehtii tekemään huomattavan paljon enemmän kaikkea kivaa (ja hyödyllistä), kun ei mene aikaa ruoanlaittoon, syömiseen ja tiskaukseen. Ainakaan niin paljoa...

Kaupassakaan ei mene aikaa, kun ei kulu niin paljoa ruokaa. Eilen oli pakko mennä kissanruokaa ostamaan, niin mietin, josko tässä ostais kaikki tarpeelliset samalla. Lopulta siinä kävi niin, että pyörin aikani siellä kaupassa, ja nappasin lopulta maitopurkin mukaani, kun en muutakaan keksinyt. Maitoa menee aina...

Olis kiva tietää onko joku laskeskellut paljonko säästöä tulee, kun syö vain joka toinen päivä.

4.paastopäivän toinen puolikas 12.10.06 ===>klo 11.30 asti

Aamulla en ollut läheskään niin tönkkö kuin aikaisemmin. Duunissa join paljon teetä ja vissyä, mutta silti tuijottelin kelloa, koska pääsee syömään.

Ainakin mä oon ketoosissa, päätellen karvoista kielessä...

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-12 11:29:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

4. välipäivä 12.10. klo 11.30 - 13.10 klo 11.30

Aamulla lohkoin isommasta rasiasta pakastettua ruokaa mukaani palasia, ja tuli pieni pettymys lounaalla: kun ruoka oli sulanut, sitä oli ihan säälittävän vähän. Aattelin oikeesti, etten pärjää tuolla määrällä. Eväänä siis jauheliha-parsa-kesäkurpitsa-vuokaa.

Ehdin jo päättää, että painelen kaffetauolla pullakauppaan, kun vartin sulattelun jälkeen painelin tupakille, ja havaitsin, että oon aivan täys. Siis tollasesta säälittävästä kikkareesta sapuskaa!!! Ei hyvin mene!!! :shock:

Positiivista on se, että taatusti tällä ruokamäärällä laihtuu, mutta nyt heräili semmoinen mietiskely, että pitäisikö alkaa syömään enemmän pieniä aterioita (esim lounas, päivällinen ja iltapala, sekä seuraavana päivänä aamupala ja lounas), koska mun kerralla syömä ruokamäärä on pudonnut puoleen, ja kun ruokailukerrat on pudonneet puoleen, niin mähän saan enään neljänneksen siitä energiasta, mitä yleensä.

Toinen on se, että en millään saa tästä ruokamäärästä kaikkea tarpeellista, jos en aikaisemminkaan saanut, niin nyt vielä vähemmän, joten ehkä pitäisi ostaa jotain monivitamiinivalmistetta tms...

Alkoi pikkuisen pelottamaan, mitä tämä juttu sittenkään tekee mun terveydelle...

Tänään menen vielä mutsin kans kebabille, ja saunan jälkeen voisin vielä nautiskella jotain pientä. Esim. mansikoita kermavaahdolla...

Ai niin ja sen kahvipullan haen, jos siltä tuntuu. Tosin epäilen suuresti.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-12 11:59:53 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä oon lisännyt syöntipäivinä ruokailukertoja, kun muuten menee ruokaa enää niin älyttömän vähän, kun ei kertakaikkiaan jaksa syödä enää edes normaali annoksia. En sit tiedä onko hyvä ratkaisu mutta näin nyt toistaiseksi.

Kirrimirri

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00