karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-08 04:38:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: hooverin varaslähtö
ViestiLähetetty: 2006-09-25 14:42:48 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Minä aloitin pätkäpaaston heti luettuani Eadesin artikkelin.

Se kuulosti todella järkeenkäyvältä, koska olin jo muutenkin ajautunut 1-2 aterian ruokavaliomalliin ja aina kun joku ateria jäi väliin, oli omituisen syyllinen olo. "Jos ei ole nälkä, pitää syödä edes vähän proteiinia", päässä soi luultavasti Roopen äänellä.

Luin aikaisemmin warrior-dieetistä, jossa rasva-proteiinipitoinen ateria painottui iltaan ja päivällä syötiin jotain mitä soturit napsivat pensaista. En tiedä johtuiko dieetin nimestä vai mistä, jätin kokeilematta.

Viikko ja neljä paastopäivää takana. Paino on pudonnut 400 grammaa, muita mittoja en ole ottanut, mutta housut eivät kiristä vyötäröltä, joten jotain tapahtuu.

Minä katkaisen päivän kello 12. Ensimmäinen paastoilta oli hieman tukala. Suolet kipristeli ja vatsa huusi että onko kurkku katki vai mikä helvetti on kun ei tule ruokaa? Vatsahapot jylläsivät ylikierroksilla ja olo oli apeanäreä. Kestin kuitenkin, onneksi, koska seuraava paastoilta olikin sitten selkeästi helpompi.

Olen huomannut, että olo on nyt samanlainen kuin joskus karppausta aloitellessa kolmisen vuotta sitten. Sen lisäksi, että haisen kynsilakanpoistoaineelle, olo on jotenkin valppaampi ja terävämpi. En epäile hetkeäkään, etten kestäisi kuukautta, pikemminkin tuntuu siltä että tässä saattaisi olla pitempiaikaisempikin ratkaisu.

Pari huomiota:
- Vilja ei sopinut mulle ennen paastoa, eikä se sovi paastollakaan. Ajattelin että voisin syödä vähillä aterioillani yhtä hyvin leipääkin, eipä siitä jaettuna parille päivälle paljoa hiilareita kerry. Vaan ei.
- Syömäpäivinä ei kertahemmetinkaikkiaan kannata kaataa kurkustaan alas pullollista viiniä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-25 14:55:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos tästä kampanjasta! Mulla on myös ollut sellainen olo että aterioiden syömättä jättäminen on jotenkin epäterveellistä vaikka se on tuntunut hyvältä. Ja on innostavaa kun on muita ihmisiä joiden kanssa jakaa tämä kokeilu. Lähipiiri ei varmaankaan jaksa kuunnella enää yhtään mitään ruokavaliojuttuja..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-25 15:02:48 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

:) Tää on myös itsekästä. Mikäs sen parempi kuin että on kanssakärsijöitä. Hieman mietitytti ensin millaista palautetta mahtaa tulla, koska nämä ruokavalioasiat herättävät jos jonkinlaisia tunteita.

Tuota kolmen aterian syömisestä suosittelee kai suurin osa karppikirjoista, poikkeuksena Loikkanen, jota en ole itse lukenut, pitää varmaan laittaa tilaukseen kirjastosta.

Mulle tuo monen aterian väsääminen ja syöminen vaan ei enää sovi. Syön liikaa proteiinia ja rasvan lisääminen keinotekoisesti ei tee aterioista yhtään sen himottavampia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-25 21:19:37 
Poissa
karppi
karppi

Minkälaiset mitat sulla on, hoover, jos saapi näin udella? Tai saahan sitä, vaan saako vastauksen, on toinen juttu...
Tarkoitan siis pituutesi ja paino? Edes BMI?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-25 21:56:00 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Saapi udella.
Kesän oluet kostautuivat ja painoindeksi on nyt karvan verran alle 30, joten tässä olis tarkoitus pudottaa 10 kiloa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-25 22:02:30 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Tuota warrior dietin suuntaista toimintaa harrastin viime keväällä. Söin töissä lounaaksi klo ~11 n. 500 kcal ja illalla töiden ja treenin jälkeen n. 1500 kcal. Kyllä sillä paino laski ja olo oli hyvä. Kävin samaan aikaan puntilla ja sielläkin jaksoi reenata ihan ok.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-25 22:24:58 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi

Olen kyllä nyt vähän ihmeissäni, kun paastoahan karppipalstalla ei ole suvaittu juuri missään muodossa. Mitä tämä nyt sitten on?

Itse en kyllä välittäisi syödä ollenkaan, silti vaan kummasti kilot pysyvät. Löytyiskö se viisastenkivi sitten tästä, kuka tietää. Lisää tietoa odottelen...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-26 07:19:16 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Cockton: Söitkö sen lounaan ihan vähähiilihydraattisesti vai söitkö silloin enemmän hiiilareita?

Sirutar: Täällä on ihmiset suhtautuneet hiukan nihkeästi normaalipaastoon, ja jos joku on halunnut kokiella Atkinsin rasvapaastoa normaalipainoisena tai jonkin ajan kuluttua karppauksen aloittamisesta jumiin, silloin ollaan ehdoteltu kärkkäästikin jotain muuta, koska rasvapaasto on tarkoitettu sellaisille, joiden paino ei kertakaikkiaan laske muutoin.

Tämä pätkäpaasto on hieman erilainen (seliseli?), kun syödään kuitenkin joka päivä; vuoropäivin yksi tai kaksi ateriaa. Innostuin tuosta artikkelista sen luettuani ja ajattelin että saisin luvan kääntää sen tänne, jos mukaan lähtisi muutama muukin koekaniini. En kuvittelekaan, että tämä sopisi kaikille, mutta jos on karpannut pitkään ja haluaa kokeilla näin, mikäs siinä?

Näistä vähähiilihydraattisista guruista Aki Loikkanen syö kuulemma aterian kerran päivässä ja Warriordieetti rajoittaa syömiskertojen määrää. Tämä Eadesin pätkäpaastokoe on paleohtava, joten ajattelin, että tämä voisi sopia semmoisille selkeille proteiinityypeille, niille joille napostelu ja välipalat eivät muutoinkaan sovi.

Paastopätkä minulla meneillään nyt. Kello 12 RUOKAA.
Syömisten märä on vähentynyt selvästi. Vatsalaukku ei vedäkään enää samanlaisia määriä ja jos syö liikaa, tulee kertakaikkisen tukala olo.

Olo on jotenkin terävöitynyt, valppaampi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-26 09:49:10 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

hoover kirjoitti:
Cockton: Söitkö sen lounaan ihan vähähiilihydraattisesti vai söitkö silloin enemmän hiiilareita?

Söin lounaalla mahdollisimman vähän hiilareita, eli ihan puhdasta juusto/metukka -tyylistä linjaa. Jotain rehuja joskus jos muisti/viitsi :roll:

Päivän pääateriaan mahtui sitten myös ruisleipää.

Itseasiassa nyt muuten kun muistin, niin mähän käytin tätä systeemiä kahdella eri tavalla. Ensinnäkin edellä mainitulla tavalla laihduttamiseen ja toisekseen sitten hieman muutettuna lihaskasvuun. Jälkimmäisessä tuo lounas oli samanlainen, mutta illalla söin 2000 kcal tai yli ja noin 200 g hiilareita ihan riisistä ja ruisleivästä ja vastaavasta. Eli siis söin niin että napa ruskaa. Ei se lihaskasvu tietenkään kovin nopeata ole, mutta voisi sopia hyvin sellaiselle joka treenaa salilla ja haluaa pysyä kohtuullisen tiukkana mutta samalla pitkällä tähtäimellä pyrkiä kasvattamaan lihasta.

Itse luultavasti söin liikaa hiilareita koska sain niitä myös palautusjuomasta ja läskiä tuntui kertyvän turhan nopeaan tahtiin. Mutta kyllä tuota luultavasti vielä joskus tulee kokeiltua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-26 18:22:38 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Cockton: Mä varmaan menisin seinillä 200 grammasta hiilareita. Toi eka noista sun soturidieeteistä kuulosti aika hyvältä.

Tänään oli kahden ateria päivä. Kello 12 (tasan) possunsuikaleika currykermassa ja muutama lusikallinen kaupan rosollia. Salaattia. Tottapuhuen vatsaan ei mahtunut kauheasti enkä halunnut tehdä sitä virhettä enää että olisin syönyt itseni tönköksi.

Illalla pippurimetwurstia, wanhaa goudaa ja lusikallinen italiansalaattia. Jälkkäriksi jäisiä vadelmia vatkattuna kerman sekaan. Tomaatti.

Vähän myöhemmin kourallinen suolapähkinöitä ja vitamiineja ja elyjä purkista. Varoiksi.

Juomana vissyä, vettä ja kahvia.

Olo on hyvä, ei ole tullut semmoista tunnetta että olisi pakko syödä kuin viimeistä päivää. Nälkä oli eilen illalla ihan tuntuva. Ketoosissa kuitenkin selvästi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-29 10:35:54 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tuolta elsin ketjusta tänne pölmähdin ketoosikysymyksiä kyselemään. Oli jo unohtunut tämä ketjusi, vaikka sen alussa luinkin.

Lähinnä jäin sitä miettimään, syötkö jotenkin oleellisesti eri tavalla kuin minä ja els? Lähinnä kai mietin, että syötkö rasvaa vähemmän, vaikka millään logiikalla on hankala selittää miksi juuri sitä mietin...

Tämä ketoosijuttu on nimittäin aika mielenkiintoinen. Siis se miksi toiset reagoivat menemällä ketoosiin ja toiset ei. Niinkuin esimerkiksi itse olin kyllä jokunen viikko sitten ketoosissa inductiotyyppisellä ruokavaliolla, mutta tällä en mene ketoosiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-29 12:20:40 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Mä voisin jossain vaiheessa laskea noita makroravinnesuhteita, mutta tuntuu siltä että mä menen ketoosiin silloin kun kaloreita tulee vähemmän kuin normaalisti ja silloin varsinkin liikunta iskee asetoonipilven ympärille. Näppituntumalta rasvoja tulee vähintään 60%, mutta sen näkee paremmin kun syötän ruokiani laskuriin. Muahan ei ketoosi laihduta ellen samalla nitistä kaloreista.

Näkä on kadonnut melkein kokonaan, mutta ruoka maistuu sitten kun sitä alkaa syödä.

Liikunta on jäänyt koiran kanssa kävelyyn ja pilateksiin. Teen erikseen ohjelman perseelle ja reisille ja toisen vatsalihaksille. Selvää muokkaantumista havaittavissa, vaikka mun onkin ihan turha haaveilla mistään pitkistä hoikista lihaksista. Näin lyhyeen varteen lihakset tulee palluroina. Ylävatsalla näkyy selkeä pakinalku!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-30 10:57:48 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:wink: Kuullostas mielenkiintoselta ja kokeilemisen arvoselta... :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-30 11:12:04 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

KristiinaR, mukaan vaan!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 07:56:19 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Aika kateellisena lueskelen muutamien kilojen painonpudotuksista. Mulla parin viikon saldo 600 grammaa :D

Mun elimistö on nähtävästi päättänyt roikkua vararavinnossa kiinni tapahtui sitten mitä tahansa. No, onhan toikin pudotusta... Mies epäili että mä olen tullut keksineeksi ikiliikkujan. Aerobista liikuntaa lisää, olis varmaan ihan kelpo keino.

Paastojakso loppuu taas kello 12. Ajattelin tehdä pohjatonta pitsaa. Sitä ja salaattia sitten kello 12 ja samanlainen illallinen.

Hyvältä tuntuu muutoin, alkoholiketjussa raportoimani viinittely aiheutti älyttömän nälän seuraavalle paastopätkälle, mutta kärsihän sen. Alkoholi meni päähän, piristi, nauratti, suututti, itketti ja väsytti, niinkai sillä on tapana. Tämä vaan muutamalla viinilasillisella, joten kyllä tulee halvaksi humalat.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 08:04:04 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Moni on kertonut hikoilleensa enemmän. Mulla iski tämä hikoilutus eilen pilateksia tehdessä. Tein linkkuveitsiä (Mari Winsor kutsuu niitä leikillisesti teasereiksi) ja pilatesrutistuksia ja sain itseni aivan kokovartalohikeen. Jospa mun aineenvaihduntani sittenkin vilkastuisi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-07 08:26:28 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Nonnis, heilahtihan se paino alaspäin. Yhteensä 1,6 kg pudotusta. Onhan sekin jo jotain.

Kello 12 meinaan syödä kotitekoisia sämpylättömiä hampurilaisia. Paistijauhelihasta pihvit, sitten paistan kananmunaa, ananasrenkaita, tuppaan cheddarjuustoa pihvin päälle ja siivutan tomaattia, sipulia ja jäävuorisalaattia. Sinappi dijonia ja suolakurkut venäläisiä.

Tämän paaston jälkeen aion soveltaa tästä saamiani hyviä kokemuksia niin, että pidän pitempiä syömättömiä jaksoja. Pääaterian voisi sijoittaa iltaan ja syödä lounaaksi vaikkapa kimpaleen juustoa tai kananmunan, partaäijää tai jotain muuta pientä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-07 08:41:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hoover kirjoitti:
Kello 12 meinaan syödä ...
Tämän paaston jälkeen aion soveltaa tästä saamiani hyviä kokemuksia niin, että pidän pitempiä syömättömiä jaksoja. Pääaterian voisi sijoittaa iltaan ja syödä lounaaksi vaikkapa kimpaleen juustoa tai kananmunan, partaäijää tai jotain muuta pientä.

Huomenta
luin ketjun mutta pikkuisen jäi epäselväksi nuo sinun paastojat/syöntiajat.
eli voisitko tarkentaa milloin olet syömättä ja milloin syöt?

minulla 6. rasvapaastopäivä meneillään. minä syön 5x päivässä 2...3 tunnin välein kello 9...19 välillä
tv AP

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-07 08:47:50 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Hei Ari,

mä syön tänään 12 lähtien, eli syön tänään lounaan ja sitten myöhäisen päivällisen. Huomenna syön ennen 12 lounaan ja olen sitten syömättä 24 tuntia.

Eli näin:

1. päivä 12 jälkeen lounas ja päivällinen
2. päivä ennen 12 lounas (Tämän jälkeen 24 tuntia syömättä, eli seuraavaan päivään 12 asti)
3. päivä 12 jälkeen lounas ja päivällinen
4. päivä ennen 12 lounas (Tämän jälkeen 24 tuntia syömättä, eli seuraavaan päivään 12 asti)
.
.

Tämä tuntuu minusta hieman helpommalta kuin rasvapaasto, olen sitäkin kokeillut pari kertaa painojumiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-08 14:14:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hoover, mulla oli tänään aamupäivällä hiki herkemmässä kuin normaalisti ja sykekin nousi korkeammalle. Tosin vasta eka paastovrk, joten ei kait tää mun roppani ole vielä ihan geimeissä mukana - ihmettelee vaan kun ei apetta ala kuulumaan :) .

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00