karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-04 09:11:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 45 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-03 09:07:46 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

misukisu kirjoitti:
Olen miettinyt, mistä moinen palelu voisi johtua, ja tietysti ensimmäisenä mieleen tulee jonkinsortin energiapula.

Se on se maksa mikä alkaa nyt puhdistua ja etsii uutta toimitarytmiä ja energiaansa. Sille pitää antaa pippuria vauhdittamaan sen toimintaa, cayenne on parasta, se toimii nopeesti. Sitä vaan ruokiin ja teen sekaan...
Maksa on lämpökeskuksemme, sieltä ne palelut lähtee...
Muista juoda tosi reilusti!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-03 09:58:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anteeksi että tulen kyselemään omiani tänne sun päikkyyn, mutta mietin miten sitä varastorasvan käyttöä paastolla voi lisätä. Kannattaisikohan ottaa kookosöljytee paastopäivien ruoattomaan valioon vai mitä kannattaisi tehdä.

Mullahan ei varastorasvat ole liikkuneet oikeastaan ollenkaan ja vaikka paastosta pidänkin niin palelen ja olen nälkäinen kaikki paastopäivät.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-04 12:30:55 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Punapää kirjoitti:
Se on se maksa mikä alkaa nyt puhdistua ja etsii uutta toimitarytmiä ja energiaansa. Sille pitää antaa pippuria vauhdittamaan sen toimintaa, cayenne on parasta, se toimii nopeesti. Sitä vaan ruokiin ja teen sekaan...
Maksa on lämpökeskuksemme, sieltä ne palelut lähtee...
Muista juoda tosi reilusti!

Onkos sulla mitään tieteellistä matskua noiden väitteiden tueksi?

Siis luulisi että maksalla olisi nytkin ihan hyvin puuhaa mm. ketoaineiden tekemisessä, että ei se ihan lepäämään pääse.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 07:14:46 
Ajattelin tulla kommentoimaan tuolta Hipon ketjusta tänne sinun omaan...
misukisu kirjoitti:
Olen tässä miettinyt pitäisikö nälkäisiä pätkittelijöitä joilla on vähemmän karppaustaustaa opastaa ottamaan lisärasvaa paastojaksoilla? Siis mitä sitä turhaan itseään kiusaamaan. Mutta kun en ole oikein muodostanut mielipidettä siitä onko se "sääntöjen mukaista", en ole käynyt ketään neuvomaan.

Minä ainakin tartun tuohon sinun neuvoon ja laitan tarvittaessa esim. voita teen joukkoon, kun oikein paleltaa tai nälättää, kiitos siis vinkistä. Ex-jojoilijalle ja herkästi hiilareihin repsahtavalle tämä paasto on ollut superhyvä kokemus; paino on lähtenyt laskuun parin kuukauden jumin jälkeen ja uskon, että rasvanpolttokin on käynnistynyt. Olen saanut roimasti innostusta ja uskoa tehdä karppauksesta pysyvä elämäntapa. Pienet vilunväristykset tai päänkivistykset eivät haittaa, kun energiaa on tullut roimasti lisää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 08:28:58 
Poissa
paleokatti
paleokatti

No hyvä jos toimii, PK.

Eilen pääsin tosi pienillä vilunväristyksillä kun vetelin suolaa ja magnesiumia tarpeeksi. Katsotaan kuinka tänään käy.

Mieskin otti eilen aiheeseen kantaa. Totesi illalla, että olen eri näköinen. Kun kysyin, että mikä on muuttunut, totesi, että olen nyt jotenkin "kolmiulotteisempi" tai painopiste on muuttunut tai jotain. Ei osannut kuitenkaan sanoa onko se hyvä vai huono asia.

Mitat ja paino on prikulleen samat kuin aloittaessa, joten ihan mielenkiintoinen huomio. Ehkä myöhemmin selviää mitä se on.

Iho on erinomaisessa kunnossa, säilytti oman rasvakerroksensa jopa saunan jäljiltä. Tavallisesti saunapäivän jälkeen iho on vieläkin aavistuksen värikäs, yleensä poskipäät ovat karheat. Mutta ei tänään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 19:39:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yhteenveto pätkäpaastosta:

-iho paranee
-vilu tulee
-siihen auttaa voi ja maksa tarvii pippuria
-muuttuu kolmiulotteiseksi
-painopiste muuttuu

Aika kosmista, tätähän on pakko kokeilla!
:wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 23:35:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

kekexxx kirjoitti:

-iho paranee
-vilu tulee
-painopiste muuttuu

Hihi! :smt043 Mietin ihan samaa! Tuo kolmiulotteisuus, tai mikä hyvänsä nyt onkaan se misukisun olemuksessa tapahtunut muutos, olisi todella mielenkiintoista saada selville! :mrgreen:
Mut ihan vakavissaan, niin kyllä minäkin tätä ajattelin nyt kokeilla. Jospa tästä saisi avun oikuttelevalle vatsalle ja iho-oireille. Eli ts. tasapainon suolistolle. :roll: Jospa aloittaisi jo huomenna..pitää katsoa mitkä on olosuhteet, ja päättää sitten.. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-06 08:35:30 
Poissa
paleokatti
paleokatti

kekexxx kirjoitti:

-iho paranee
-vilu tulee
-painopiste muuttuu

Ihkua, kekekin lukee mun pätkäpäivistä!

Pakko kyllä korjata, että siihen paleluun auttoi kyllä merisuola ja magnesium :lol:
Ja unohdit tosta myös värikkäät unet, joissa mm. ollaan piknikillä michael jacksonin (:smt078) kanssa ja seikkaillaan viidakossa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-06 08:43:20 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Ja perjantain viikkoraportti...

Paino, -200g viime perjantaista. Vyötäröltä puoli senttiä pois, perseeseen puoli senttiä lisää.
Passaa mulle, eikös se jotenkin niin mennyt, että näyttää parhaalta jos vyötärön ja lantion suhde on 30cm?

Hassu rasvaprosenttivaaka sanoo, että minussa olisi nyt enemmän vettä kuin taviskuureillani. Siis yleensä kun laihdun, ekana lähtee vesi. Tämäkin on kai hyvä asia, ja saattaa jollakin tapaa selittää sitä "kolmiulotteisuutta"...

Seuraavalla viikolla onkin mahdoton sanoa pätkäpaastoilusta yhtään mitään, kun on reissua, ja sen jälkeen mietin syömisiä punttitreenin kannalta.

Mieli tekisi kokeilla sovellettua pätkäpaastoa puntin kanssa. Eli ennen treeniä jotain, treenin jälkeen palarit, ja muuten söisin tällä tavalla. Katsoo sitten ens viikolla. Jos niin teenkin, luultavasti jatkan juttuja tavallisen päiväkirjan puolella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-11 12:21:57 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Olen nyt taas sitten ollut "lomalla" pätkäpaastolta, mutta mielenkiintoista huomioitavaa on silti.

Ensimmäistä kertaa jopa karppauksen aloituksen jälkeen iho kesti ulkomaanmatkan. Kyllähän se kiristeli loppuvaiheessa, mutta ei kuorinut, näppylöinyt ja läikitellyt, kuten yleensä. Vaaka sanoo, että reissussa keräsin ylimääräiset 2 kg, mutta mittanauhan kanssa en niitä löytänyt. Tavallisesti tässä vaiheessa turvottaa, kun reissuissa ei aina tule syötyä karpisti (kuten ei nytkään).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-17 09:57:02 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Muutamia pätkiskommentteja matkan varrelta.

Taitaa olla niin, että pätkis vaikuttaa meikäläisen alkoholinsietoon aika oleellisesti. "Mitään en ottanut", mutta niin vaan konttasin kuulemma iltakymmeneltä kotiin täysin taju pois... Eipä oo tällaistakaan käynyt ennen. Kiva kokeilu tämä. Ja vielä 2 päivää tapauksen jälkeen homma tuntui sisäelimissä. Aika kova rangaistus parista siideristä ja viinistä. Muistan että tämäntyyppistä ongelmaa oli myös joskus aikoinaan kun olin laihdunut nopeasti 20 kg enkä osannut suhteuttaa alkoholinkulutusta uuteen massaani. Mutta silloin sai kyllä kumota kuppia ihan kunnolla silti...

Pätkis vaikuttaa myös nukkumiseen. Iltaisin on vaikeampi saada unta ja useampana päivänä olen aamulla herännyt kesken unennäön. Lisäksi parina yönä olen heräillyt muutaman kerran. Mutta mitenkään tavanomaista väsyneempi en sitten kuitenkaan päivällä ole ollut.

Palelut ovat helpottaneet ja tuntuu että käytännössä illalla voi syödä melkein mitä tahansa, jos haluaa. Eikä näy ainakaan painossa mitenkään, naamassa kyllä, nahka kuivuu.

Tästä eteenpäinkin jatkan pätkistä, mutta nyt niin että treeniaamuina otan treenin ympärille vähän sapuskaa, protskut, palarit yms. Vaikea sanoa onko se nyt sitten enää pätkistä ollenkaan, mutta syömättä ei sitä hommaa tehdä. Ja pitää seurailla lisääkö se nälkää jotenkin oleellisesti, eli onnistuuko pätkäily sen kanssa.

Ainakin tänä aamuna oli lihaksissa sellainen pumppi, etten muista koskaan olleen, joten ei tämä hirvittävän huono setuppi voi olla. Katsoo nyt sitten kun tottuu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-17 10:53:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hmm. Pätkis kiinnostaa, mutta yhtään lisää unihäiriöitä en tarvitse. Varsinkin kun olen aina ollut huono nukahtaja. Täytyypä käydä lukemassa, onko muilla tuollaisia oireita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-17 11:54:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Täällä myös uniongelmia!
Aluksi sain kyllä unesta hyvin kiinni mutta nyt viimeisten parin illan jälkeen olen alkanut pyörimään sängyssä ennen unen tuloa. Ihan uutta mulle, minä joka ennen nukuin koska ja missä vain...
Unet on ollut todella värikkäitä ja usein heräilen myöskin kesken unen. Väsymystä ei kuitenkaan päiväsaikaan ole joten kaipa se uni on kuitenkin virkistänyt vai vähentääkö tämä unen tarvetta?
KÄÄÄK! Tykkään nukkua!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-17 14:04:22 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kuulostaa hyvin samanlaiselta. Tänä aamuna läppäsin herätyskellon torkulle ja kun se soitti uudestaan, olin jo ehtinyt nähdä unta ihan pitkät pätkät. Tosi epätavallista mulle.

Olisi hienoa, jos tämä vähentäisi unentarvetta, mutta mieluummin silti nukahtaisin silloin kuin haluan...

Unentarpeen pieneneminen on muuten yksi niitä juttuja, joista Loikkanen kirjassaan puhuu ja olen miettinyt kuinka ihmeessä siihen voi vaikuttaa. Mutta ehkä tässä sitten on se salaisuus... toisaalta en kyllä noilla nukkumismäärillä ole ollut yhtään pirteämpikään, eikä lisäajasta ole hyötyä jos sen viettää sängyssä yrittäen nukkua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-19 09:01:20 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tämä viikko on pätkäpaastoilun suhteen mennyt hiukan huonosti, kun aloitin HST:n. Eli siis olen käynyt salilla. Ja olen ottanut proteiinidrinksun ennen salia ja sen jälkeen.

Treeni (tai vaihtoehtoisesti treenidrinksut) on tehnyt minut nälkäiseksi kuin suden; varsinaista paastoa ei ole ollut yhtään päivää. Minä olen sitä koulukuntaa, että jos on nälkä, syärään. Sen opin viime kesäprojektissa. Mutta päivisin en ole syönyt muuta kuin rasvaa, alkuperäisen suunnitelman mukaan. Se vie hyvin nälkää.
Hiilareitakin on kulunut nyt enemmän kuin aikoihin, niitä on vaan tehnyt mieli. Siis olen nyt alkuperäisen pätkäpaaston idean mukaan sallinut itselleni hiilareita. Aikaisemmilla viikoilla niitä vaan ei ole tehnyt mieli. Tällä viikolla sitten sitäkin enemmän. Mutta mukavaa kun se ei ole silti tuntunut "repsuilulta", eli alan olla suht sinut syömisteni kanssa, söinpä mitä tahansa.

Mielenkiintoista on myös se, että minulla oli treenipäivinä nyt kaksi hyvin erilaista "iltatankkausta". Toinen runsasrasvainen vähähiilarisempi ja toinen runsaammilla hiilareilla. Rasvavoittoisen tankkauksen jälkeen heräsin aamulla turpean kohmeisena, kunnes tajusin että turvotus on hirveä pumppi lihaksissa! Siitä oli hyvä lähteä aloittelemaan päivää.

Eilen taas tankkasin hiilareilla (tosin tiukasti rasvalla tasapainotettuna: valkosipulikermaperunoita), eikä ne ainakaan lihaksiin menneet. Ei ole kyllä mitään ihmeempää turvotustakaan, mutta heräsin jo 5:40 siihen, että mulla oli karmiva NÄLKÄ! Keittiöön ja lusikalla pimeässä kookosta nassuun. Ja sitten vielä muutama uni.

Eilen tuli testattua sitten valvomista ja nukkumistakin. Olin upeassa konsertissa ja meni myöhään. Alkoholikaan ei sotkenut kokeilua kun viimeviikonloppuisen jälkeen menee varmaan useampi viikko ennenkuin kosken edes päivällisviiniin. Illalla olin mielettömän virkeä, ei väsyttänyt sitten yhtään, ei edes kotona. Ja aamulla tosiaan heräsin taas itsekseni jo ennen kellonsoittoa.

Niin... ja tällä viikolla iho on kyllä mennyt kovasti huonompaan, muutos tapahtui kertaheitolla heti maanantaiaamuna, protskujen syömisen jälkeen. Toinen mahdollinen syyllinen on yleensäkin paastoaikana syöminen. Kiristelee ja huulet kuivuu, poskista kuorii iho. Mutta oikein kumpaakaan noista "ongelmista" (protskuja/syömistä) en ajatellut säätää, ellei jollain ole jotain superhyviä ideoita (?)... Eli ajattelin tämän ekan syklin (8vk) vetää ihan ohjeistetuilla drinksuilla ja säätää itse sitten vasta seuraavassa. Ja syömättä jättäminen bulkkikaudella kun on nälkä ja on juuri tullut salilta olisi kai vaan tyhmää.

Jatkan tällä systeemillä, ainakin niin kauan kuin pelkkä rasva treenipäivän lounaana toimii nälän poistoon. Mutta luultavasti kirjoittelen tästä eteenpäin taiston puolelle kun juttu alkaa mennä enemmän treenipainotteiseksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-19 10:02:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tosi kiva, että jatkat raportointia täälläkin!
Täältä on paljon helpompi löytää ne...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-19 10:25:10 
Poissa
paleokatti
paleokatti

els kirjoitti:
Tosi kiva, että jatkat raportointia täälläkin!

Jos jotain oleellisesti tähän liittyvää tulee mieleen, niin tottakai raportoin. Vaikka eihän tätä kuviota enää pysty pätkäpaastoksi sanomaan hyvällä tahdollakaan...

Kunpa tietäisi mikä tekijä tässä vaikuttaa alkoholinsietoon ja nukkumiseen... Siis iho on nyt huonompi, mutta nukkuminen ei silti ole muuttunut takaisin tavalliseksi. Tulee vielä vaikeaa kun yrittää päättää jatkaisiko tätä kauemmin.

Kuten Winekin sanoi, olisihan se kiva että ei tarvitsisi aina lasillisen ottaessaan miettiä mitä kamaluuksia siitä seuraa. Toisaalta unentarpeen väheneminen ja vain kerran päivässä syömisen mukanaan tuoma ajansäästö on ainakin minulle aika arvokas. Ja on hurjan mielenkiintoista tietää millaisia asioita pikku aivoni pyörittelevät yöllä. Toisaalta unien muistaminen kertoo kai katkonaisesta nukkumisesta. Mutta jos pelkästään siitä olisi kyse, luulisi että huomaisin jo tässä vaiheessa jotain univajetta tai muuta väsymystä. Enkä koskaan aiemmin muista että olisin nukahtanut näin helposti kerran herättyäni, saati nähnyt jotain unta. Tuntuu että varsinkin aamuisin nukun nyt ehkä 20 min pätkissä ja sitten havahdun kesken unen hereille. Sitten nukutaan taas. Mies sanoo että pyörin öisin unissani paljon enemmän kuin ennen...

Onhan nyt tietysti mahdollista, että minun ei tarvitse edes päättää "jatkanko", jos tilanne näillä syömisillä palautuukin normaaliksi.

Ikävää tajuta, että ei ihoni tämän parempi ole ollut karpilla ennenkään. Siis lähinnä tajuta se, että potentiaalia parempaankin olisi. Tämäkin vaan on parempi olotila kuin ennen karppausta, silloin kuori syksykylmillä nahat koko naamasta ja silmänympärykset menivät verille.

Kaikkein eniten tällä hetkellä kiinnostaisi tietää kuinka pienellä paastouksella tämän homman hyödyt saa käyttöönsä. Minähän en ole paastonnut 24-24-jaksotuksella, vaan syönyt aina iltaisin. Ja silti käsittääkseni olen saanut samat hyödyt (ja vaivat) kuin muutkin. Ja tällä viikolla joka toinen päivä olen syönyt myös aamulla ja siitä ei ole seurannut kuin ihon huononeminen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-19 11:49:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
Kaikkein eniten tällä hetkellä kiinnostaisi tietää kuinka pienellä paastouksella tämän homman hyödyt saa käyttöönsä. Minähän en ole paastonnut 24-24-jaksotuksella, vaan syönyt aina iltaisin. Ja silti käsittääkseni olen saanut samat hyödyt (ja vaivat) kuin muutkin. Ja tällä viikolla joka toinen päivä olen syönyt myös aamulla ja siitä ei ole seurannut kuin ihon huononeminen.

Warrior-dieetillä? Syömällä vain iltaisin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-19 12:51:12 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Elka kirjoitti:
Warrior-dieetillä? Syömällä vain iltaisin.

Tuota... en tykkää tuosta nimestä, mutta periaatteessa kyllä. Vaikkakaan warrior-dieetistä en tiedä mitään, tässä suhteessa guruni on Loikkanen. Tämä mainittiin muistaakseni eadesin blogissa jotain erikoistapauksena, joten olen silti roikkunut tässä pätkäryhmässä. Hoover saa sitten lopussa arvioida saako tällä osallistua siihen "lopputenttiin".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-19 13:58:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Warrior on ihan hyvä pätkiksen johdannainen - tai pätkis warriorin, miten vaan. Siis minusta 8)

Palaan itse samaan, kunhan tämä kuuri on loppu; vain sillä erotuksella, etten taida tämän ihoni kanssa jatkossakaan kamalasti yliannostella lihaa. Ai niin ja mikäli nyt vielä voi kutsua kerran päivässä syömikseksi tyyliä, jossa aamuun mahtuu kermaa ja kaakaota ja lounasaikaan ainakin pähkinöitä... mutta luulen että voi, kun näitä muunnelmia riittää.

Kuuluisiin!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 45 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00